Minun lapseni opiskelevat parhaillaan valtakuntamme halutuimissa opinahjoissa
Katselin tekstitv:n uutisista, että halutuimmat opiskelupaikat Suomessa ovat Hki:n yliopisto ja Metropolia ammattikorkeakoulu. Edellä mainittuihin opiskelulaitoksiin pyrkivien määrä on korkein, mutta eihän sinne sitten jokainen halukas sisään pääsekkään. Miksi nuo ovat niin suosittuja?
Kommentit (64)
Mitä sitten ap, et ole ainoa. Mun tyttäreni kirjoitti yo-ksi Etelä-Tapiolasta ja on valmistuu juuri yliopistosta. Mitä sitten??
Ihan tavallinen tyttö hän silti on.
Varmaan ovat laadukkaita. Onnea lapsillesi
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:28"]
Toivotaan lapsille menestystä, kun ainakaan äiti ei tunnu olevan sitä tetävintä kärkeä.
[/quote]
Hm, missä lienet sinä aikanaan opiskellut tai ollut opiskelematta, luetun ymmärtämistä siellä ei ainakaan liiemmin reenattu.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:39"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:28"]
Toivotaan lapsille menestystä, kun ainakaan äiti ei tunnu olevan sitä tetävintä kärkeä.
[/quote]
Hm, missä lienet sinä aikanaan opiskellut tai ollut opiskelematta, luetun ymmärtämistä siellä ei ainakaan liiemmin reenattu.
[/quote]niin, kun täällä treenaamme.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:02"]
Ja mä olen opiskellut peräti kolmessa erittäin halutussa korkeakoulussa. Eipä se yksin tee autuaaksi, ja vaikka olen saanut kiitettävät arvosanat, en ole kuin keskitasoinen älykkyydeltäni. Nykyisin korkeakouluihin pääsee ihan keskilahjakkaat pulliaiset, ihan sinne Helsingin yliopistoonkin, sekä esim. Aaltoon. Ja koulutusohjelmiin, minne pääsee 5-10% hakijoista. Tarvitaan myös motivaatiota ja perslihaksia.
[/quote]
Sellainen pointti, että esim. Aaltoon hakijat (jos nyt TKK:sta puhutaan) on jo aikaisemmin valikoituneita pitkän matematiikan, fysiikan ja kemian lukijoita. Aallon kauppakorkeaan taas ei heittämällä mennä vaan se vaatii kunnollista valmistautumista. Ja TAIK on vaikea päästä sisään.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 00:25"]
Onhan pakko olla jokin muukin syy, kuin että ovat pääkaupungissamme, mikä vika on esim. Turun yliopistossa tai Tampereen yliopistossa? Kai niissäkin saa yhtälailla hyvää opetusta kuin Hki:n yliopistossakin?
[/quote]
eikö se ole ihan sama kuin työpaikoissa ja asunnoissa. Etelään porukka jostain syystä haluaa.
Ja täällä asuu paljon nuoria, jotka haluaisivat noihin, mutta pitääkin sitten lähteä kotiseudulta muualle opiskelemaan. Ja se voi olla sitten tosi kiva valinta. Itselleni ainakin oli. Mun oppilaitosta tosin pk-seudulle ei edes ole.
mä en niiiin suuresti ite haluaisi noihin paikkoihin.
ja ainahan joku pääsee. Sun lapset on sattuneet siihen porukkaan. Toisenavuonna sattuu toiset.
Kuten ensimmäinen vastaaja selitti: ne ovat SUURIMMAT opinahjot ja kasvualueella, jossa asuu paljon nuoria ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:30"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:03"]
En tiedä, oletko? Itse en ainakaan tee vastaavanlaisia aloituksia ko. palstalla ylpeillen lasteni koulupaikoista ja niiden suosiosta.
[/quote]Missä kohtaa olen ylpeillyt...? Ei hiivatti näitä kommentteja, joo, kyllä se totta on näköjään, että suomalainen on täysin läpimätä mielenlaadultaan, ei kestetä yhtään toisten menestystä, ja näissä kommenteissa sen vielä tuovat esille niin ilmiselkeästi, että kun ei mulla oo, niin ei saisi olla toisellakaan. Okei.
[/quote]
Siis mitä toisella on ja toisella ei ole? Aivan samalla tavallahan tuon tekstin kirjoittajankin lapset ovat yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa kuten omasikin. Kyllä ainoa ero tässä on sinun arvostelmasi, jotka paljastuvat vastauksistasi. Ja mitä tuohon koulussa menestymiseen tulee, niin se ei kuule ole koulusta kiinni vaan ainoastaan pään sisällöstä.
Joo, kylläpä aikoinaan tein koulutuspaikkaa koskevan valintani puhtaasti yliopiston sijainnin perusteella sekä sen, minne kaverit menee. Ei siinä paljoa selvitetty saati mietitty opetuksen tasoa tai yliopiston sijoittumista erilaisilla ranking -listoilla.
Minäkin opiskelen Helsingin yliopistossa, mutta sinne oli todella helppo päästä. Pitkän matikan L riitti suoravalintaan, opiskelen siis matematiikkaa. Heikommallakin arvosanalla olisi päässyt. Ei siis mikään erityinen loistava saavutus.
Olen kyllä viihtynyt täällä. Alani (matematiikka) on juuri sopiva minulle, ja rakastan opiskella, ja kampus on viihtyisä. Suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:30"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:03"]
En tiedä, oletko? Itse en ainakaan tee vastaavanlaisia aloituksia ko. palstalla ylpeillen lasteni koulupaikoista ja niiden suosiosta.
[/quote]Missä kohtaa olen ylpeillyt...? Ei hiivatti näitä kommentteja, joo, kyllä se totta on näköjään, että suomalainen on täysin läpimätä mielenlaadultaan, ei kestetä yhtään toisten menestystä, ja näissä kommenteissa sen vielä tuovat esille niin ilmiselkeästi, että kun ei mulla oo, niin ei saisi olla toisellakaan. Okei.
[/quote]
Aargh mun silmät! Harvoin näkee tuollaista pilkunraiskaamista.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:31"]
Mitä sitten ap, et ole ainoa. Mun tyttäreni kirjoitti yo-ksi Etelä-Tapiolasta ja on valmistuu juuri yliopistosta. Mitä sitten??
[/quote] niin:) Oliko kyse nyt tuosta sinun tyttäresi tavallisuudesta ap:ssä kirjoituksessa? Ap:n mainitsemiin opinahjoihin ei vaan mennä noin vaan heittämällä sisään, eli ei sinne ihan huonoilla pistemäärillä pääse sisään. Että parhaimman pään ainesta noissa Hesan laitoksissa on opiskelemassa ainakin.
Luulin jo että Oxford ja Harvard mutta lol ei... vai oikein Metropolia ja HY. Mulla yks vanha luokkakaveri opiskelee Metropoliassa jotain vuotta nro. 7, laiska kuin mikä. Aikaansaava mielikuva kys. opinahjosta. :)
Hkiin haetaan eniten opiskelemaan, paljon kuntia lähekkäin. Ellei oo ihan huippu niin kannattaa mennä maakuntiin koska pääsee helpommin kun Hkiin. Lopputulos, aivan sama missä suoritat akateemisen loppututkinnon Suomessa.
[/quote] mun lapseni Ressusta ja päämääränä päästä lääkikseen. Hkiin. Fysiikka, kemia, pitkä matematiikka ja biologia vahvoja.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 09:59"]
Minäkin opiskelen Helsingin yliopistossa, mutta sinne oli todella helppo päästä. Pitkän matikan L riitti suoravalintaan, opiskelen siis matematiikkaa. Heikommallakin arvosanalla olisi päässyt. Ei siis mikään erityinen loistava saavutus.
Olen kyllä viihtynyt täällä. Alani (matematiikka) on juuri sopiva minulle, ja rakastan opiskella, ja kampus on viihtyisä. Suosittelen.
[/quote] samaten pitäisi olla pääsy mitä kirjoittaa eli ällät suoraan lääkikseen, Aaltoon (taitaa ollakin) oikikkseen, kauppakorkeaan, valtsikkaan jne
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:11"]
[/quote] mun lapseni Ressusta ja päämääränä päästä lääkikseen. Hkiin. Fysiikka, kemia, pitkä matematiikka ja biologia vahvoja.
[/quote]
Ehkä rehvisin jos kyseessä olisi Eton tms. Ressu on yksi pieru Saharassa maailmassa, nobody knows. Ja lääkikseen Lontooseen? Ehkä Barts?
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:31"]
[/quote] niin:) Oliko kyse nyt tuosta sinun tyttäresi tavallisuudesta ap:ssä kirjoituksessa? Ap:n mainitsemiin opinahjoihin ei vaan mennä noin vaan heittämällä sisään, eli ei sinne ihan huonoilla pistemäärillä pääse sisään. Että parhaimman pään ainesta noissa Hesan laitoksissa on opiskelemassa ainakin.
[/quote]
Ikävä tuottaa pettymys, mutta kyllä niihin aika helposti pääsee, jos on jotenkin edes pärjännyt lukiossa. Varsinkin Metropoliaan.
AP halusi vain kehuskella lapsillaan, sen takia teki tämän aloituksen. No, ei siinä mitään jos on sellainen tarve.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 10:08"][quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 08:31"] Mitä sitten ap, et ole ainoa. Mun tyttäreni kirjoitti yo-ksi Etelä-Tapiolasta ja on valmistuu juuri yliopistosta. Mitä sitten?? Ihan tavallinen tyttö hän silti on. [/quote] niin:) Oliko kyse nyt tuosta sinun tyttäresi tavallisuudesta ap:ssä kirjoituksessa? Ap:n mainitsemiin opinahjoihin ei vaan mennä noin vaan heittämällä sisään, eli ei sinne ihan huonoilla pistemäärillä pääse sisään. Että parhaimman pään ainesta noissa Hesan laitoksissa on opiskelemassa ainakin. [/quote] Ikävä tuottaa pettymys, mutta kyllä niihin aika helposti pääsee, jos on jotenkin edes pärjännyt lukiossa. Varsinkin Metropoliaan. AP halusi vain kehuskella lapsillaan, sen takia teki tämän aloituksen. No, ei siinä mitään jos on sellainen tarve.
[/quote] Helposti ei pääse yliopistoon, jos niin kuvittelet, oletkohan ihan kartalla, ja sitä paitsi Hki:n Metropoliaankin valikoituu maamme parhaimmisto opiskelijoista, ei sinnekään kävelemällä sisään pääse.
[quote author="Vierailija" time="11.04.2015 klo 01:03"]