Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi tuli tänään itkien kotiin

Vierailija
10.04.2015 |

Oli mennyt heti koulun jälkeen kaverilleen niin kuin sovimme tuon kavereiden vanhempien kanssa eilen (ettei vain muksut pölähdä puolin ja toisin kotiin). No ei siinä mitään. Puolitoista tuntia myöhemmin lapsi tuli itkien kotiin. Kuulemma kaverin vanhemmat olivat lähteneet aika pian omille asioilleen ja jättäneet nuo kaksi (oma poikani 8v. ja kaveri 9v.) keskenään. Kaveri oli sitten laittanut kauhuleffoja pyörimään (mm. Kauna joka minustakin on hemmetin pelottava elokuva). Lapsi olisi halunnut lähteä pois koska elokuvat pelottivat mutta kaveri oli estänyt. Oli mennyt oven eteen tukkeeksi ja haukkunut mammariksi. Lapsi pääsi kyllä lähtemään kotiin ja tuli tosiaan melkein hysteerisesti itkien kotiin. Soitin kaverin vanhemmille ja olivat aika välinpitämättömiä. Kaverilla on lupa katsella mitä leffoja haluaa, eihän siinä mitään. Haukkumisesta lupasivat pitää puhuttelun.

En minäkään pidä leffojen ikärajoista ihan kirjaimellisesti kiinni (poika saa katsoa esim. Jurassic Park-elokuvia, joissa ikäraja on K11) mutta nuo K16-> leffat ovat ehdottomasti kiellettyjä ja ihan syystä. Mutta jos on kavereita käymässä niin pysytellään ikärajoissa koska en voi tietää, mitä kaikkea muiden vanhemmat antavat katsoa tai miten lapset elokuviin suhtautuvat.

Toivottavasti ei kauheita pelkotiloja jää (itse menin samanikäisenä katsomaan Manaajan ja kyllähän siitä jotain pieniä pelkotiloja jäi) vaikka lapsi noin muutoin ei ole mikään kauhean herkkä.

Ja joo, ei tarvitse kyllä toisten mennä tuon kaverin luokse kun ei voi näemmä yhtään luottaa mitä siellä tapahtuu.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin ikärajoihin on jestas sentään syynsä! Ja onko Kauna tosiaan K16? Kuvittelisin K18, on sen verran pelottava! Toivottavasti lapsellesi ei jää mitään pelkotiloja. Ja toivottavasti kaverin vanhemmat tajuavat sanoa lapselleen, ettei muille noin nuorille saa näyttää kyseisiä leffoja, vaikka itse saisikin katsoa. Miten se kaverikaan uskaltaa katsoa tuollaista? Onko täysin turta?

Vierailija
2/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näin! En itse voi katsoa vieläkään kauhua, joten viin vain kuvitella noin pienen lapsen pelon...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas.

Käsittääkseni Kaunan ikäraja on 18. Tällainen muistikuva ainakin on. Olen joskus aikuisiällä katsonut tuon elokuvan ja toisten en katso. Vaikka ei mitään verta roisku niin tunnemaltaan kamala ja pelottava. 

Todennäköisesti tuo kaveri on jo kaikelle turta. Hänen kanssaan on ennenkin ollut ongelmia mutta ne on aina selvitetty hänen vanhempiensa kanssa. Tiedän, että tuolla lapsella on aika lepsu kasvatus (tai sitten vanhemmat eivät vain jaksa enää tahia poikansa kanssa) mutta ei tarvitse silti välinpitämätön olla varsinkaan kun kyse ei  ole vain heidän lapsestaan vaan myös minun. Ja kun puhe oli, että he katsovat poikien perään vierailun ajan mutta eivät tosiaan katsoneet. Ymmärrän, että ovat kiireisiä (ovat yrittäjiä) mutta sovitusta täytyy silti pitää kiinni. Muussa tapauksessa pojat olisivat voineet hyvin tulla meille (joskaan täällä ei olisi kyllä istuttu telkkarin ääressä vaan tosiaan leikitty).

Kuten sanoin, minäkään en pidä prikulleen ikärajoista kiinni paitsi noiden K16 ja K18 elokuvissa/peleissä. Ne ovat ehdoton ei tuon ikäisille. 

Pojan annoin nyt vähän valvoa kun ei uni oikein tule (yllätys). Katsoo tuossa vieressä Nalle Puhia (yksi lempparielokuvista =) ).Varmaan tulee ensi yöksi minun ja miehen väliin nukkumaan. 

Vierailija
4/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin on tuolle kaverilleen yhdentekevää, tulee mieleen, että haluaa käsitellä omaa pelkoaan liian pelottaviksi kokemiaan juttuja kohtaan pakottamalla muut katsomaan. Ei kyllä ihan kaikki kondiksessa taoda olla kaverin perheessä.

Vierailija
5/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä annat poikasi olla kyseisen kaverin kanssa? Ei kaveri hauku pelkuriksi.

Vierailija
6/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 22:07"]

Miksi ihmeessä annat poikasi olla kyseisen kaverin kanssa? Ei kaveri hauku pelkuriksi.

[/quote]

Asutaan pienessä "kylässä" jossa ikätovereita ei ole montaakaan. Tai lapsia ylipäänsä. Koulukaverit taasen ovat hajaantuneet joka puolelle kaupunkia (poikani käy erityiskoulua, siksi tällainen hajonta). Eli täällä leikitään oikeastaan kaikkien kanssa. Ja toisaalta minulla on periaate että kaikkien kanssa leikitään eikä ketään jätetä ulkopuolelle.

Jo viime kesänä oli hyvin liki, etten kieltänyt poikaa leikkimistä tuon kaverin kanssa ihan siitä syystä että leikit menivät aina pelkäksi itkuksi tuon toisen toimesta (itse siis olen ollut vieressä seuraamassa). Puhuin kuitenkin tuon pojan vanhempien kanssa ja saatiin asiat sovittua. Ajattelin että kokeillaan nyt sitten vielä. Noh, tähän se taas on lipsunut ja näyttää siltä, että tuolla pojalla ei ole enää mitään asiaa oman lapseni seuraan.

-ap-

Vierailija
7/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on suunnilleen ainoa mahdollinen kaveri niin pidä lapset teillä niin tiedät mitä tapahtuu

Vierailija
8/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taas.

Joo, ovat olleet aika usein meilläkin. Viimeksi tosin heitin kaverin pihalle koska alkoi töniä nuorinta lasta ja heitti sitten vielä lattialle poikani legorakennelmat suutuspäissään. Ihan kirjaimellisesti saisi olla vieressä vahtimassa ja huomauttelemassa mm. kielenkäytöstä. Mutta yleensä leikit kuitenkin sujuvat pieniä kahnauksia lukuunottamatta melko hyvin.

Nyt kun näin kirjoittaa noita juttuja niin tajuaa, ettei tosiaan ole ihan "terve" tapaus. Eikä todellakaan hyvää seuraa omalle lapselleni pitkässä juoksussa.

Vierailija
9/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi vaikea käsittää, että tämäntyyppiset vanhemmat eivät näe yhteyttä lapsen häiriintyneen käytöksen ja pelien/elokuvien välillä, vaan kommentoivat, että 'ei Nico-Petteri PELKÄÄ'. Ikärajat on arvioinut ammattilainen, joka tuntee lasten psyykkisen kehityksen kulun ja siinä EI ole suuria poikkeuksia niin, että joku on ikäisiään kehittyneempi (alle voi olla). En tajua motiivia sille, että lasta ei noilta kyetä suojaamaan eikä nähdä tuollaisen typeryyden seurauksia.

Vierailija
10/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa ! Tee rikos ilmoitus , lastensuojelu ilmoitus + ilmoitus eu tuomioistuimeen !

Vierailija
11/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauna on vähän inhottava elokuva tuon ikäiselle. Näin aikuisena ainakaan ne jenkkiversiot ei pelota, lähinnä naurattaa huonot erikoistehosteet ja muu hölmöys ja kliseisyys.

Mutta lapsi ei välttämättä ymmärrä miten elokuvan kohtaukset on tehty. Voin vain kuvitella mitä pelkotiloja jää elokuvasta, jossa kuollut tyttö ilmestyy peiton alta tai hupparin hupusta. Puhumattakaan siitä suihkukohtauksesta. :/

Tuohan on alunperin japanilaista kauhua ja japanilaisessa kauhussa ideana on luoda kauhua mahdollisimman arkisista asioista. Siksi japsikauhuleffat sijoittuvat useimmiten kerrostaloon, toimistoihin, kouluihin yms. Tykkään itse hirveästi japanilaisesta kauhusta, mutta lapselle sitä en näyttäisi, koska on tosiaan ihan eri tasolla pelottavaa kuin länsimaalainen kauhu.

Vierailija
12/16 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tuo suihkukohtaus karmii itseäni vieläkin vaikka leffan katsomisesta on jo vuosia. Tosin olen itse aika vainoharhainen ja pelokas tapaus noin muutoinkin joten ihan kauheasti en kauhuelokuvia katso. Menee yöunet täysin. Muistan Manaajankin jälkeen kuinka pelkäsin, että sänkyni alkaa täristä jne. Kasa pehmoleluja oli tuolloin sitten unikaverina ympärillä, oli paljon turvallisempi olo.

Yritin kyllä pojalle selittää, että mikään leffassa ei ole totta ja näytin noiden näyttelijöiden kuvatkin että näkee pelottavien hahmojen takana olevat näyttelijät. Niin ja näytin pari kuvaa leffan teostakin. Kyllä se vähän tuntui lievittävän pelkoa ja toivon totisesti, ettei tuosta tule myöhemmin mitään. Lapsen mieli on kuitenkin herkkä ja tämä oli kuitenkin ensimmäinen kerta kun lapsi joutuu kosketuksiin tuollaisten elokuvien kanssa. 

Mielessä kyllä itse asiassa käväisi ls-ilmoitus koska kyllähän ikään sopimattomille leffoille ja peleille altistuminen varmasti vaikuttaa lapsen kehitykseen.

-ap-

Vierailija
13/16 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä antaa tuon ikäisten katsella tollasia leffoja? En myöskään ymmärrä, kuinka 7-vuotiaiden vanhemmista on ihan ok antaa lapsen pelata, esim. GTA:ta, joka on k18.

Vierailija
14/16 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tämä on lastensuojelu ilmoitus.

Vierailija
15/16 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti ei ala kiusata poikaasi koulussa ja muualla pahemmin,  poikasi voi syrjäytyä kavereista.,   hyvä kun sinä olet tarkkana poikasi takia.

Vierailija
16/16 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tämä on lastensuojelu ilmoitus.

Ja mun mieslestä tämön asian voi ihan suoraan vanhemmille sanoa. 

Jos lapsi on kerran väkivaltainen ja tuollaista tapahtuu niin on syytä ihan reippaasti vain kertoa vanhemmille tilanne että sinun lapsi ei enää tule teille väkivaltaisuuden ja väkivaltaisten leffojen katsomisen vuoksi. Eikö pelkästään täällä voivotella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme