Maitoa tulee rinnoista, vaikka imetys päättynyt 1,5 vuotta sitten
Minulla on viikon sisään pari kertaa kivistänyt toista rintaa samalla tavalla kuin silloin, kun imettäessä maito lähtee herumaan. Käänsin rintaani katsoakseni onko siellä haava/tuntuuko jokin patti tms, niin rinnasta tuli maitoa! Sama homma toisesta rinnasta puristettaessa.
Raskauden todennäköisyys erittäin pieni, emme ole kovin paljoa harrastaneet ja lisäksi minulla on hormonikierukka. Kuopuksen imetyksen lopetin yli 1,5 vuotta sitten, eikä maitoa ole tullut enää pitkiin aikoihin.
Minulle on tammikuussa tehty loop-hoito kohdunkaulan solumuutosten vuoksi. Sen jälkeen kuukautiset ovat olleet erittäin niukat, ei tule kuin yhtenä päivänä, eikä silloinkaan nimeksikään. Nyt olen todella huolissani, että tämä kaikki liittyykin niihin muutoksiin.
Onko kenelläkään ollut mitään vastaavaa ja mistä oli kyse? En syö mitään lääkkeitä.
Kommentit (11)
"Rinnasta erittyy maitomaista eritettä joko itsestään tai puristamalla. Erite on usein molemminpuoleista. Rinta saattaa olla vähän aristava. Jos maitovuodon syy on hormonaalinen eli aivolisäkkeen prolaktiinituotanto on lisääntynyt (ks. artikkeli «Aivolisäkkeen sairauksia»2), lisäoireena on usein kuukautiskierron häiriintyminen tai jopa vuotojen poisjäänti. Aiemmin synnyttäneellä naisella alkuraskaus voi laukaista maitoerityksen.
Rinnasta voi myös erittyä muun tyyppistä eritettä «Vuoto rinnasta, rintaerite»3. Maitomainen (vihertävä, rusehtava tai keltainen) erite tai erite useammasta kuin yhdestä nännitiehyestä ei viittaa syöpään."
Tämä helpotti, koska maitoa tulee kyllä useasta kohtaa aivan kuin imettäessä. Ap
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:57"]Mulla tuli 6v.
[/quote]
Ohhoh! No itsekään en niinkään ihmettelisi, jos sitä olisi tullut koko ajan, mutta se on nyt taas alkanut, lisäksi toisessa rinnassa aika ajoin tuo kivistävä, imetyksestä tuttu tunne. :/
Ap
Kannattaisi varmaankin piipahtaa lääkärin vastaanotolla, jos tuo asia on muuttunut. Voisiko olla jotain häikkää hormoneissa?
mulla tulee vieläkin ja ikää lapsella 7 vuotta . Imetin 1v 5kk
Se voi olla myös merkki rintasyövästä.
Tee raskaustesti varmuuden vuoksi kuitenkin.
Käy lääkärissä. Voi olla harmitonta ja johtua hormonien muutoksista tai voi tosiaan olla merkki jostain vakavammastakin.
Joo mulla tulee kans, imetys loppui kaks vuotta sitten. Rinnat on ultrattukin, ei mitään. On kuulemma normaalia.
Aivolisäkkeen (hyvälaatuiset) kasvaimet voivat aiheuttaa maitovuotoa. Käy lääkärissä, jotta saat lähetteen prolaktiinin määritykseen. Tai no, ehkä se raskaustesti kannattaa ensin varmuuden vuoksi tehdä.
Itselläni myös tuli vuosikausia imetyksen lopettamisen jälkeen maitoa (oli ihan normaalia, ei prolaktinoomaa, ja muista syistä asia tarkastettiin). Minulla maitoa tuli vain puristamalla. Ei tuolla lailla yhtäkkiä kivistänyt tissi ja alkanut vuotaa.
Kiitos vastauksista! Käyn huomenna varmuuden vuoksi ostamassa raskaustestin ja maanantaina varaan ajan lääkäriin.
Olen itse hyvin vainoharhainen ja pessimistinen ihminen, joka kolotuksesta epäilen syöpää, ja nuo kohdunkaulan solumuutokset eivät todellakaan auttaneet asiaan. Kieltämättä nytkin oli ensimmäisenä mielessä rintasyöpä, mutta koska luin, että tuohon prolaktiinin liikaeritykseen liittyy maidon tulo, rintojen arkuus ja kuukautisten niukkeneminen/jopa kokonaan pois jäänti, olen aika varma, että kyse on siitä, koska minulla on täsmälleen nuo kaikki oireet. Lääkäri saa asian kuitenkin varmistaa!
Ap