Miksi pettäjät pettää?
Olen teini ja pohtinut tätä jo jonkin aikaa. Miksi pettäjät pettävät? Ymmärrän että kullakin on tarpeensa ja näin, mutta eikö olisi helpompi erota jos seksuaaliset tarpeet kasvavat suuremmiksi kuin rakkaus ja kunnioitus kumppania ja parisuhdetta kohtaan? Kertokaa, oi av-mammat!
Kommentit (26)
Ap, ajattelet kysymystä ihan väärin. Tämä koko asia on ongelma sen takia, että se nähdään noin takapajuisest. On henkilö x joka pettää kumppaniaan y ja on pettäjäkumppani t. Nämä nähdään kytköksissä toisiinsa. Sen sijaan tulis nähdä että x ei paneskele t:tä sen vuoksi että y:ssä olisi jotain vikaa tms. X:n ja t:n suhde on heidänvälisensä. Ja x:n ja y:n suhde on heidän välisensä. On virheellistä ja omistushaluista y:ltä olettaa että kaikki x:n elämässä liittyy häneen. Hän kun voisi elää ihan omaa elämäänsä.
Ihminen haluaa seksiä niin monista syistä että niitä ei voi niputtaa vain yhdeksi. Joskus x vain haluaa olla just t:n kanssa. Joskus x haluaa olla molempien kanssa. Joskus x haluaisi kertoa jotain y:lle, muttei osaa, joten harrastaa seksiä t:n kanssa. Näihin vaan ladataan liikaa merkityksiä. Kukaan ei voi omistaa toista, joten älkää vaatiko toisianne tilille.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:15"]
Ap, ajattelet kysymystä ihan väärin. Tämä koko asia on ongelma sen takia, että se nähdään noin takapajuisest. On henkilö x joka pettää kumppaniaan y ja on pettäjäkumppani t. Nämä nähdään kytköksissä toisiinsa. Sen sijaan tulis nähdä että x ei paneskele t:tä sen vuoksi että y:ssä olisi jotain vikaa tms. X:n ja t:n suhde on heidänvälisensä. Ja x:n ja y:n suhde on heidän välisensä. On virheellistä ja omistushaluista y:ltä olettaa että kaikki x:n elämässä liittyy häneen. Hän kun voisi elää ihan omaa elämäänsä.
Ihminen haluaa seksiä niin monista syistä että niitä ei voi niputtaa vain yhdeksi. Joskus x vain haluaa olla just t:n kanssa. Joskus x haluaa olla molempien kanssa. Joskus x haluaisi kertoa jotain y:lle, muttei osaa, joten harrastaa seksiä t:n kanssa. Näihin vaan ladataan liikaa merkityksiä. Kukaan ei voi omistaa toista, joten älkää vaatiko toisianne tilille.
[/quote]
Ehkäpä olen vähän takapajuinen ja en ole vielä "kerennyt" ajattelemaan ja kyseenalaistamaan parisuhdetta, seksiä, seksittömyyttä ja niihin liittyviä normeja.
Mielestäni ihmiset saavat olla suhteissaan miten haluavat, kunhan se on sovittu ja se ei loukkaa ketään. On toki totta, että kukaan ei omista ketään - jokaisella on omat elämänsä! Mutta eikö kaikki voisi sopia, kertoa ja pitää ihmisiä tietoisina siitä, että "minä x olen myös t:n kanssa". Olen ehkä lapsellinen, mutta eikö se olisi helppoa? Eikö olisi mukava pitää kaikki samalla kartalla? Onko salailu valehtelua? En tiedä, kuten mainitsit, suhteesta kertominen voi olla vaikeaa joten kertominen jää. Mutta monet asiat elämässä ovat hankalia, mutta ne on silti kohdattava?
En missään nimessä väheksy tai halveksi moniavioisuutta. Toivoisin vain, että kaikki voisivat kunnioittaa kaikkia ja ymmärretään, että parisuhde ei ole toimiva jos toinen toivoo yksiavioisuutta ja toinen moniavioisuutta. Vai ajattelenko monimutkaisia asioita liian yksinkertaisina?
Kiitoksia vastauksesta ja etenkin kyseenalaistamisesta!
- hämmentynyt ap
Me puhuttiin jo ihan suhteen alussa, että emme tahdo suhdetta jossa halutaan "omistaa" toinen. Käytännössä meillä on ollut yhden yön suhteita vaan matkoilla tai toisen poissaollessa. Musta olisi todella outoa ja myös väärin mennä jonkun muun kotiin yöksi jos oma mies odottaa kotona.
Jos jotain on joskus ollut, niin olen kertonut miehelle rehellisesti. Eikä siitä ole isompaa ongelmaa tullut ja tietysti muille osapuolille pitää kertoa asia myös. Me ollaan nyt oltu yhdessä yli 7 vuotta.
Ei tällainen aina ole helppoa ja mäkin olen joskus ollut mustasukkainen. Mutta silti tällainen suhde on mulle parempi kuin sellainen missä ei saa ikinä olla kenenkään muun kanssa. Olen vaan tajunnut, etten pidä sellaista edes kamalan realistisena. Jos tahtoo olla pitkään jonkun ihmisen kanssa niin väkisinkin ainakin meillä joskus tulee jotain tilanteita jossa houkutus vie vallan, eikä sen tarvii olla niin kuoleman vakavaa. Joillain kavereillanikin on tällaisia käytäntöjä, vaikka kaikki ei ehkä puhu keskenään yhtä avoimesti kuin me. Se on vaan ns. hiljainen sopimus. - N30 v.
Sit vielä se, että kaikki ei haluakaan tietää. Yhdellä ystävämiehellä on todella liikkuva työ, ja hän sanoo, että ei tosiaan tahdo tietää jos naisella on joskus jotain hänen poissa ollessaan, kunhan siitä vaan ei jää mitään jälkiä. Eli tauteja tai lapsia tai juoruja.
Hän itse noudattaa samoja periaatteita.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 20:05"]
Jumala ei ole luonut ihmistä yksiavioiseksi.
Pettäminen=ihmisen luontaista käyttäytymistä.
Kaikki pettää jos on täydellinen tilaisuus.
[/quote]
Jos tämä olisi täysin totta, niin yhteiskunta olisi paljon moniavioisuusmyönteisempi. Kai. Ehkä.
- ap