Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa ihmisistä, jotka lausuvat sanoja hassusti

Vierailija
10.04.2015 |

Itselläni tuli ensimmäisenä mieleen sana Lidl. Mummoni lausuu sen ''lirli'', ja eräs tuttava sanoo lilliksi. Kertokaa lisää hassusti lausuvista tapauksista. :)

Kommentit (205)

Vierailija
21/205 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

kompanssi = kompassi

salma = salama

Vierailija
22/205 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rapanteri = raparperi. Mun isä sanoo vielä perperi, mutta vitsillä. Sille on jäänyt muitakin sanoja, jotka on ilmeisesti lapsilta tarttunut. Esim. Keppuppi = ketsuppi. Välillä ärsyttävää, kun me lapset ollaan kuitenkin kaikki jo aikuisia.
Mun vanha kaveri sanoi saparoita pasaroiksi. :D Sillä oli muitakin outouksia, mutta en muista muita.
Kerran kaupassa joku täti kysyi vikkyä. Meni hetki tajuta, että tarkoitti vichyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/205 |
11.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu sanoi aina folion foolio ja pekonin pekooni. Ärsyttävän kuuloista.

Vierailija
24/205 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
25/205 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:34"]

Tosi yleinen kaksoisnegaatio on "ilman tekemättä", esim. ilman juoksematta, kun tarkoituksena on sanoa juoksematta. Todellisuudessahan tuo tarkoittaa juoksien!

[/quote]

Oikea muoto on juosten. Tuo sinun kirjoittamasi ei ole suomea.

Vierailija
26/205 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole näihin kadulla törmännyt, mutta kyllä ovat raivostuttavia nämä vaakalla ja puntarilla kävijät. Sinä käyt vaa'alla, menet vaa'alle, saat lukeman vaa'alta. Yksinkertaisinta mahdollista peruskouluäidinkieltä!!

Vierailija
27/205 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti syö sviit än soursee. Sweet and sour -kastike on siis kyseessä :)

Vierailija
28/205 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni sanoo penis_____illiini. Pitää tauon välissä. Toinen puhuu häivytesiveltimestä.

Vierailija
29/205 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri ku se vaikka kysyy menettekö ulos nii se sanoo (meekte ulos) tai vaikka tuletteko ulos nii se sanoo (tuukte ulos )

Vierailija
30/205 |
12.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei koskaan saa aikaseks käydä puhdistuttamassa korviaan ja kuulee siksi jatkuvasti väärin asioita. Tänäänkin luontodokkarin kapusiiniapinat oli capuchinoapinoita kunnes korjasin sitä.

Vierailija
31/205 |
13.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä: sanan 'ananas' genetiivi - ananaan

Vierailija
32/205 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi taivas. Piirrustakaa vaikka pari kaalta tai viintä.

Vierailija
33/205 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs kouluttaja hakutoiminnosta: " sitten painatte tsöötsiä" eli lausui search-sanan kuten church. Tämä kerran  minuutissa koulutuksen keston ajan, eikä kukaan ryhmässä tietenkään kehdannut korjata. Kaikilla ei englanti vaan taitu.

Vierailija
34/205 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:58"]

Mun veli kertoi, että vieraat katsovt ritges botteria. Saatte arvata, mikä se on. Veli ei osaa enkkua yhtään, hänellä on ollut vain ruotsia, vanhanajan kansalaiskoulun käynyt. 

[/quote]

Onko Big brother?

[/quote]

Oikein. Tosin kirjoitin vähän väärin, veli sanoi oikeastaan ritkespotteria. 

Vierailija
35/205 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:33"]

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 21:31"]Minun mies söi tänäänkin oikein kaksi lautallista ruokaa... [/quote] Mullakin on yksi kaveri, joka tuota oikein-sanaa viljelee :D ennen asui Pohjanmaalla, mutta nyt asunut muutaman vuoden jo täällä etelässä. Kuuluuko tuo oikein-sanan käyttö pohjalaismurteeseen?

[/quote]

Saattaa muuten kuuluakin, en ole ikinä ajatellut että siinä olisi mitään outoa. "Keitetääs oikeen kovetut kaffeet." "Ne tuli oikeen porukalla meitä kattomahan." "Siä tuloo oikeen kunnolla lunta."

Joo, se on tehostesana.

Vierailija
36/205 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

soossi (kastike)..Jotenkin tuo sana saa mulla jotain vastenmielisyysväreitä aikaan

Vierailija
37/205 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi, Kauniit ja Rohkeat-nimiä suomalaisittain vääntävä savolaismummoni on nimittänyt myös Harry Potteria suht erikoisesti. Pyysin joskus lapsena jotain tiettyä Potteria synttärilahjaksi niin sainkin lahjaksi rahaa ja kortin jossa luki: "En tiennyt mitä kirjoja sinulla jo oli. Tässä raha, osta sillä itse se Jerry Kotter".

T: 68

Vierailija
38/205 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:54"]Anoppi käyttää näitä:
Kaakkao
Kookkos
Min, sin eli minun ja sinun
Hälssinki eli Helsinki
Housui jne
Arvatkaa murre??
[/quote]

Kaakonkulmalla puhutaan noin. Sanovat myös 'hiat' (hihat) ja käet (kädet) yms. Joskus myös monikon t-kirjain jää pois 'mantelei' (manteleita) Mut täs ketjus tais olla kyse tahalleen väärin puhumisesta, eikä murteista :)

Vierailija
39/205 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 19:54"]Anoppi käyttää näitä:
Kaakkao
Kookkos
Min, sin eli minun ja sinun
Hälssinki eli Helsinki
Housui jne
Arvatkaa murre??
[/quote]

Turusta päivää?!?

Vierailija
40/205 |
10.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kamala, minä olen aina sanonut konjuktio (ainakin niin kauan kun muistan), en ole tajunnutkaan sen olevan konjuNktio! :D Piti ihan tarkistaa onko siinä sanassa tosiaan toinenkin n, olihan siinä. Täytyy jatkossa muistaa. Nyt tuo kuulostaa niin oudolta kun en ole tottunut, konjunktio... :D Voi kyllä olla, että olen kouluaikoina ihan oikein tuon sanonut, sillä meidän tiukkis äikänmaikka olisi asian kyllä huomannut ja siitä huomauttanut. Jossain vaiheess olen vaan jättänyt kirjaimen sanasta pois.