Miten tämä värianalyysi oikein toimii? En kuulu mihinkään vuodenaikaan...
Onko jollain kokemus tai osaamista värianalyysista? Yritän tässä selvittää, jotta välttyisin tulevaisuudessa kaikilta mahdollisilta värivirheitä (niin hiustenvärjäyksen kuin vasteostojen suhteen) mutta en saa tuosta tolkkua ja mihinkään maksullisiin analyyseihin en rahojani hassaa.
Minulla on omasta takaa tummanruskeat, viileän sävyiset hiukset, hyvin vaalea lievästi keltapohjainen iho ja vihreät silmät. Kokemuksesta sanon, että näytän parhaalta tummissa väreissä, erityisesti musta, tummanpunainen, tummahko vihreä ja sininen saavat kasvot hehkumaan. Esimerkiksi vaaleanpunainen, mintunvihreä yms. saavat minut näyttämään sairaalta. Valkoinen ei sovi yhtään, ei luonnon eikä kirkkaan sellainen.
Ongelmana on, että tykkään maanläheisistä väreistä, beiget, harmaat yms. mutta ne eivät näytä hyviltä. Yritän siis löytää nyt sopivaa sävyä, jotta vaatekaappiin ei päädy enää yhtään melkein-oikea-sävy-mutta-täysin-väärä-kuitenkin -väriä. Jos saisin jonkun oikean väripaletin, olisi helpompi löytää ne neutraalit sävyt jotka minulle sopisivat.
Kommentit (44)
Talvi? Vuodenajat siis jakautuvat lämpimiin/kylmiin ja tummiin/vaaleisiin sävyihin.
Kevät - Vaaleat ja lämpimät sävyt
Kesä - Vaaleat ja viileät sävyt
Syksy - Tummat ja lämpimät sävyt
Talvi - Tummat ja viileät sävyt
Talvi on siis minun arvaukseni sen perusteella, että tummat sävyt sopivat, mutta maanläheiset (jotka ehkä yleensä on lämpimiä) eivät. Sitten virallisesti on vielä alakategorioita, mutta niillä ei nyt niin ole väliä.
Mutta voiko talvi olla vihreäsilmäinen ja keltaihoinen?
Missähän olisi paras väripaletti noudatettavaksi? Lähinnä kiinnostaa, sopiiko kylmät vai lämpimät sävyt. Olen huono erottamaan niitä toisistaan vaaleissa väreissä. Olisi kiva joskus käyttää muutakin kuin mustaa, etenkin kun hiukset ovat niin tummat ja vielä pitkät, ettei olisi aina niin "synkkä" kokonaisuus. Vaikka musta onkin ihan paras väri, hah. Tykkäisin käyttää lähinnä beigen ja ruskean sävyjä, näistä varmasti sopii kuitenkin vain tummanruskea.
Me näytetään erilaiselta eri vuodenaikoina, vuorokaudenaikoina, sisävalossa, ulkovalossa, auringonpaisteessa, metsässä, merellä, hiekka-aavikolla.. eri ikäisinä. Onkohan koko analyysissä mitään järkeä?
Olen kampaaja ja käynyt värianalyysikurssin.
Vaikutat joko tumma syksy- tai talvi (deep winter) tyypiltä. Näille aika pitkälti sopii samat perusvärit, koska tumma syksy on ”talveen kallellaan oleva syksy” ja syvä/tumma talvi taas ”syksyyn kallellaan oleva talvi”. Eli vahvat perusvärit sopii molemmille: punainen, sininen, musta, vihreä. Harmaa sopii kaikille, mutta talvityypille paremmin kuin syksylle.
Ero noiden välillä tulee lämpimämmistä/kylmemmistä sävyistä. Esim. jos olet tumma talvi, sulle sopii hyvin fuksiapinkki, mutta se näyttää liian kylmältä tummalla syksyllä ja hänelle parempi olisi tiilenpunainen tai ruoste. Sinapinkeltainen tai kameli näyttää pahalta tummalla talvella mutta hyvältä tummalla syksyllä.
Voit myös yrittää testata tyyppisi ohjelmalla esim. My Colors. Tee testi luonnonvalossa ettei valaistuksen sävyt vääristä. Jos hiuksissa on keinoväriä se tosin vääristää pahasti, kun taas huiveilla testatessa värjätyn tukan voi vain peittää tai ottaa värin tyvikasvusta.
Vierailija kirjoitti:
Talvi? Vuodenajat siis jakautuvat lämpimiin/kylmiin ja tummiin/vaaleisiin sävyihin.
Kevät - Vaaleat ja lämpimät sävyt
Kesä - Vaaleat ja viileät sävyt
Syksy - Tummat ja lämpimät sävyt
Talvi - Tummat ja viileät sävytTalvi on siis minun arvaukseni sen perusteella, että tummat sävyt sopivat, mutta maanläheiset (jotka ehkä yleensä on lämpimiä) eivät. Sitten virallisesti on vielä alakategorioita, mutta niillä ei nyt niin ole väliä.
Pahoittelen vielä selityksen epäselvyyttä. Lisään, että kuten ap vaikutti tietävän, niin värivuodenaika määritellään sen perusteella, minkälaiset sävyt ihmiselle sopivat. Eli ap voisi olla talvi, jos hänelle sopivat viileät ja tummat sävyt.
Jostain syystä minulle on opetettu, että värianalyysi pitäisi katsoa ilman meikkiä ja olla ottamatta esim. hiuksia huomioon, mutta toisaalta jos ihminen pukee aina saman arkimeikin ja hiuksetkin ovat myös aina matkassa mukana, niin ehkä näillä ei niin ole väliä, että ottaako ne huomioon vai ei.
Tätä voi testata niin, että kaupassa ollessaan valikoi erilaisia vaatteita, vie sovituskopissa kankaan kasvojensa lähelle ja katsoo, minkä tyyppinen sävy saa kasvot näyttämään paremmilta. Sopimattomat sävyt saa vaikuttamaan sairaalta, tuo varjoja ja tekee ihon ehkä epäpuhtaan näköiseksi. Sopivat sävyt taas tuo kasvot kivasti esiin. Tämä vaatii vähän harjaantumista. Lisäksi olisi hyvä olla aina kaksi samaa väriä, mutta eri lämpöisyyttä ja tummuutta. Esim testata ensin vaaleanpunaista ja persikkaa. Persikka on lämmin, vaaleanpunaisen pitäisi olla viileä. Sitten testaa esim kirkkaampaa punaista ja tummempaa punaista.
Vierailija kirjoitti:
Olen kampaaja ja käynyt värianalyysikurssin.
Vaikutat joko tumma syksy- tai talvi (deep winter) tyypiltä. Näille aika pitkälti sopii samat perusvärit, koska tumma syksy on ”talveen kallellaan oleva syksy” ja syvä/tumma talvi taas ”syksyyn kallellaan oleva talvi”. Eli vahvat perusvärit sopii molemmille: punainen, sininen, musta, vihreä. Harmaa sopii kaikille, mutta talvityypille paremmin kuin syksylle.
Ero noiden välillä tulee lämpimämmistä/kylmemmistä sävyistä. Esim. jos olet tumma talvi, sulle sopii hyvin fuksiapinkki, mutta se näyttää liian kylmältä tummalla syksyllä ja hänelle parempi olisi tiilenpunainen tai ruoste. Sinapinkeltainen tai kameli näyttää pahalta tummalla talvella mutta hyvältä tummalla syksyllä.
Voit myös yrittää testata tyyppisi ohjelmalla esim. My Colors. Tee testi luonnonvalossa ettei valaistuksen sävyt vääristä. Jos hiuksissa on keinoväriä se tosin vääristää pahasti, kun taas huiveilla testatessa värjätyn tukan voi vain peittää tai ottaa värin tyvikasvusta.
Se selfien perusteella analysoiva on https://colorwise.me/ Tuohon liittyy myös apps, jolla voi kaupassa kameralla tähtäillä vaatteita ja se kertoo sopiiko vaate omiin värianalyysin mukaisiin väreihin. Mulle tulee tuolla oikea tyyppi Deep Winter. (Mulla on tummanruskeat hiukset, tumman oliivinvihreät silmät ja neutraalin sävyinen iho)
Että joku pystyy sanomaan noin tarkkaan että on keltapohjainen iho ja viileän sävyiset hiukset ja sitten täysin urpona kyselee värianalyysin perään että selittäisikö nyt sitä.
Vierailija kirjoitti:
Voi, varsinkin tumma talvi / deep winter joka on syksyn lähellä oleva talvi, sisältää hieman lämpimyyttä väreissä.
Moni näkee ihonsa virheellisesti lämpimänä eli keltasävyisenä, vaikka pohjasävy oikeasti on viileä. Eli kannattaa lähteä tarkasti ihon sävyn määrittämisestä. Yleensä maanläheiset värit sopivat lämpimälle ihonsävylle. Joten itse epäilen vahvasti, että ap:n iho on viileä tai neutraali ja väripaletti voisi olla deep winter.
Vinkkinä, jos tykkäät esim beigestä mutta se ei käy värinä sinun kasvoihisi, laita esim musta huivi kaulallesi.
Vierailija kirjoitti:
Me näytetään erilaiselta eri vuodenaikoina, vuorokaudenaikoina, sisävalossa, ulkovalossa, auringonpaisteessa, metsässä, merellä, hiekka-aavikolla.. eri ikäisinä. Onkohan koko analyysissä mitään järkeä?
Mulle on ollut. Käytin esim ihan vääriä meikkivärejä ennen. Oletin että beiget ja ruskeat näyttää luonnollisilta joten käytin niitä, koska halusin vain hillitysti korostaa piirteitäni enkä olla kovin näkyvästi ”maalattu”. Mutta näytin jotenkin tunkkaiselta aina, melkein tuntui että meikki rumentaa. Värianalyysin mukaan olinkin talvi, ja heitin murretut pehmeät sävyt meikkipussista mäkeen. Johan alkoi ilme raikastua kun käytin oman vuodenajan värejä: pinkkiä huulipunaa, harmaan sävyjä tai violetteja luomilla jne.
Oma värityypin voi muuttua iän myötä. Usein värit pehmenee ja viilenee kun ihminen ikääntyy.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä itse olen huomannut, on, että keltaisuus nimenomaa voi saada viileät värit näyttämään paremmilta. Joskus lämpimät sävyt saa keltaisen näyttämään vielä keltaisemmalta.
Itse en ole kuitenkaan kamalasti perehtynyt fyysisiin ominaisuuksiin liittyen värianalyysiin, vaan tehnyt niitä ihan vain testaamalla mikä sopii ja mikä ei ja sen perusteella analysoinut. En osaa silmistä siis sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä itse olen huomannut, on, että keltaisuus nimenomaa voi saada viileät värit näyttämään paremmilta. Joskus lämpimät sävyt saa keltaisen näyttämään vielä keltaisemmalta.
Itse en ole kuitenkaan kamalasti perehtynyt fyysisiin ominaisuuksiin liittyen värianalyysiin, vaan tehnyt niitä ihan vain testaamalla mikä sopii ja mikä ei ja sen perusteella analysoinut. En osaa silmistä siis sanoa.
Mutta tämä on yksilöllistä ja minulla ei ole niin paljoa taitoa/tietoa tässä aiheessa, että ihan yleisenä totuutena kannattaisi tätä ottaa. Tällainen vain on tullut pari kertaa vastaan.
Kokeile naamaa vasten , että kumpi näyttää paremmalta, jeltainen vai sininen väri, niin tiedät, että oletko kylmä vai lämmin.
Vihreöt silmät + keltainen ihonvöri viittaisivat kyllä lämpimään, eli kevääseen tai syksyyn.
Kävin kerran ryhmän kanssa värianalyyissä, aikaa tästä kulunut jo varmaan parikymmentä vuotta. Tämä anlaysoija oli kyllä ammattitaidoton ja varmaan jonkin pikakurssin käynyt. Hänen mukaansa paras väri ei saanut heijastaa kasvoille mitään. Itse olin lueskellut värianalyysia ja sen mukaan paras väri saa ihon ja silmät loistamaan eli heijastaa valoa kasvoille. Muistan kun nuorena sovituskopissa kokeilin saman mallisia mutta erivärisiä puseroita ja ihmettelin, miksi joissakin näytin tosi hyvältä ja joissakin en. Silloin en ollut vielä kuullut värianalyyseistä mitään. En vieläkään tiedä mikä vuodenaika olen, katselen vain
sitä, mikä sen värin vaikutus on kasvoille. Ihmiset, jotka sanovat, minulle ei sovi punainen tai sininen tms, eivät ole kokeilleet juuri sitä oikeaa sävyä.
Vierailija kirjoitti:
Kokeile naamaa vasten , että kumpi näyttää paremmalta, jeltainen vai sininen väri, niin tiedät, että oletko kylmä vai lämmin.
Vihreöt silmät + keltainen ihonvöri viittaisivat kyllä lämpimään, eli kevääseen tai syksyyn.
Hmm, sekä keltainen että sininen puhtaina sävyinä ovat sekä tumman syksyn että tumman talven paletissa. Eli ei pysty erottamaan noin näitä lähellä toista vuodenaikaa olevia tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Moni näkee ihonsa virheellisesti lämpimänä eli keltasävyisenä, vaikka pohjasävy oikeasti on viileä. Eli kannattaa lähteä tarkasti ihon sävyn määrittämisestä. Yleensä maanläheiset värit sopivat lämpimälle ihonsävylle. Joten itse epäilen vahvasti, että ap:n iho on viileä tai neutraali ja väripaletti voisi olla deep winter.
Minä pidin aina itseäni kalpeana kylmäsävyisenä, ja luulin, että ihoni on punertava. Poskille kun nousee helposti punerrusta ja suoneni ovat sinertävät.
Kun sitten vuosikausien jälkeen kokeilin vihreän peitevoiteen sijasta keltaista ja laitoin keltapohjaista vaaleaa värivoidetta tapahtui ihme: heräsin eloon. Yhtäkkiä en näyttänyt kalpealta ja aneemiselta. Kellertävä vaalea meikkivoide teki sen. Vihreä ei koskaan peittänyt punaisuutta, vaan keltainen teki sen. En juuri välitä värianalyysistä, koska pukeudun väriin mikä miellyttää silmääni, eikä sen tarvitse kaunistaa minua. Käytännössä siis mustaan. Hiuksen ovat vaaleat, kellertävät ja auringossa ruusukultaiset. Silmissäni on kolmea sävyä.
Ja kun pukeudeun vihreään tai punaiseen näytän paremmalta kuin mustassa. Olen ajatellut, että ehkä olisin jonkinlainen syksy. Mutta silti, musta on minun värini.
https://colorwise.me/
Tee tuolla! Ota kuva luonnonvalossa, että tulos on mahdollisimman hyvä. Itselle ainakin tulokset kävi järkeen.