Saammeko toimeentulotukea?
Mies vakitöissä, palkka nettona 1800€/kk. Minä tällä hetkellä en tee mitään, mutta etsin opiskelupaikkaa. Itse en saa mistään rahaa, koska mulla ei vielä ole ammattia. Elämme siis miehen palkalla nyt.
Menot ovat vuokra 600€ ja miehen ulosottovelat joita lyhentää 700€kk = 1300€/kk menee noihin. Jäljelle jää 500€ ja siitä sitten muut menot.
Voi helvetti kun löytäisi halvemman asunnon edes!
Ja juu, aijomme soittaa sosiaalitoimistoon, varata ajan ja käydä ihan paikan päällä. Se vaan jännittää ja ahdistaa kauheena :(
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:05"]
Sossussa voidaan ottaa tai olla huomioon ottamatta ulosotto. Ainakin meidän toimistossa huomioidaan tuloksi vaan ne mitkä on todellisuudessa käytössä ja silloin ei huomioida kuin nettotulo. Kannattaa hakea. Tarvitaan vuokrasopimuksesta kopio, palkkatodistus ja asumis- ja terveydenhoitomenolaskut ja maksukuitit jos maksettu ko. kuukautena tai erääntyvät ko.kuukautena. Asumismenoja on vuokran lisäksi sähkö ja mahdollinen lämmitys jos erikseen laskutettava. Toimistossa voivat varmaan myös ottaa kopiot jos kotona ei ole mahdollisuutta kopioida. Ja ulosottovirkailijaan kannattaa olla yhteydessä, voisiko ulosoton määrää pienentää.
[/quote] Olet kyllä pahasti VÄÄRÄSSÄ. Jos ihminen maksaa esim lainaa, ulosottoa tms niin sitä ei huomioida menona! Eli tuo tummennettu osa tekstissäsi menee ihan täysillä metsään.
Avoliitto ei ole siviilisääty, vaikka jopa viranomaisten lomakkeissa tällainen vaihtoehto toisinaan esiintyy.
Avoliitossa eläminen ei tuo molemminpuolisen elatusvelvollisuutta avioliiton solmimisen tavoin. Lainsäädännön yhtenä perustana on ollut turvata heikommassa asemassa olevan perusturva ja -turvallisuus. Ajoittain on katsottu yhdessä asumisen rinnastuvan avioliittoon yhteisasumisen purkautumistilanteessa tai perinnönjaossa ja oletettu asuinkumppanin elättävän ”kämppäkaverinsa” aviopuolison tavoin. Heikommassa asemassa oleva on jäänyt ilman sosiaaliturvaa. Yhteinen osoite ei tuo kummallekaan elatusvelvollisuutta toisen osalle tai oikeutta vaatia elatusta toiselta.
Eli YLLÄMAINITUSTA johtuen ulosoton EI tarvitse huomioida sinua. Ikävä kyllä, sossu tekee tässä vastoinen lakia sillä se laskee teidät yhdeksi perheeksi (joka ei ole lainmukaista mutta silti sossuylta se hyväksytään). Näin ollen olet pahassa loukussa koska toinen käsittää asian lainmukaisesti ja toinen (sossu) taas ei. Aiemmin jo tuossa kirjoittelinkin ja neuvoin, että jos olette avoliitossa niin ainoa apu lienee että muutart omillesi.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:43"]Emme ole naimisissa, avoliitossa vain. Sossu ei siis ota ulosottovelkaa menoina huomioon edes silloin, jos palkasta suoraan pidätetään aina se määrä?
Arvasinhan tuon, että ei sieltä varmasti mitään saa. Mutta täytyy nyt kuitenkin yrittää, sittenhän sen näkee.
Olen itse jopa puhunut sitä, että muuttaisin pois tästä ja etsisin itselleni vuokra asunnon, kerta tämä on näin hankalaa ettei rahat riitä elämiseen, on sekin kyllä tympeää että rahan takia ei kaksi ihmistä voi asua yhdessä saman katon alla :D En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa..
No, itehän toki mies on kussut omat asiansa, mutta turhaampa sitä enään menneitä murehtii, vaan koittaa katsoa ennemmin tulevaisuuteen päin.
Ap
[/quote] Edelleen vaikka olette avoliitossa. Ulosoton täytyy jättää suojaosuus. Soittakaapa sinne ja selvittäkää asia ja lopettakaa uusavuttomuutenne. Sossusta ette mitään saa. Ulosotossa voitte varata ajan ja mennä sinne sopimaan asian. Ottavat huomioon myös osan työmatkoista aiheituvia kuluja.. Vitsi kun alkaa kyllästyttää tyhmät ihmiset!!!
[/quote] Suojaosuus täytyy jättää VAIN MIEHELLE koska avoliitossa oltaessa ei olla elatusvelvollisia avopuolisoon nähden. Ja miehen osuuden he ovat jo selvästi jättäneet!!!
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 17:42"]
Jos tuo summa pidätetään suoraan miehen palkasta, niin silloin myös sossu huomio sen menona.
[/quote] EI huomioi! Sittenhän kaikki vois tehdä noin ja sossu makselis ne velat. Mieti nyt hiukan.
"Jos velka ei ole ulosmittauksessa vaan niin kutsutussa vapaamuotoisessa perinnässä, toimeentulotukea ei myönnetä vaikka elämiseen ei jäisi rahaa pakollisten lyhennysten jälkeen. Tilannetta pidetään joissakin velkaneuvonnoissa jossain määrin epäoikeudenmukaisena. "
Jos otetaan suoraan palkasta, ei lasketa tuloksi ja saatte tukea.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:00"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:16"]
Mies vakitöissä, palkka nettona 1800€/kk. Minä tällä hetkellä en tee mitään, mutta etsin opiskelupaikkaa. Itse en saa mistään rahaa, koska mulla ei vielä ole ammattia. Elämme siis miehen palkalla nyt.
Menot ovat vuokra 600€ ja miehen ulosottovelat joita lyhentää 700€kk = 1300€/kk menee noihin. Jäljelle jää 500€ ja siitä sitten muut menot.
Ja juu, aijomme soittaa sosiaalitoimistoon, varata ajan ja käydä ihan paikan päällä. Se vaan jännittää ja ahdistaa kauheena :(
[/quote]
Saatte toimeentulotukea, kunhan varaatte ajan sossuun, ja otatte mukaan kaikki tulo- ja menotositteet.
Yle uutisissa kirjoitettiin pari päivää sitten ihan täyttä skeidaa, että ulosottomenoja ei otettaisiin huomioon. Asia on täysin päinvastoin: Jos itse vapaaehtoisesti maksat velkojasi, se jää sinun murheeksesi. Jos taasen ulosottovirasto lakiin perustuen ulosmittaa tuloja, se otetaan huomioon toimeentulotukilaskelmassa.
500 €/kk ? Se on yhdelle ihmiselle. Toinen pointti on taas se, ettet sinä ole töissä / työtön työnhakija. Mut mee nyt perhana sinne sossuun kysymään mitä tehdä. Mammapalstalta et saa senttiäkään.
[/quote] Ulosottoja ei huomioida sossussa menoksi. Tiedän tämän tasan tarkkaan kun on 3 tuttua joilla tää tilanne.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:15"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:22"]
Ulosotto on oma vika ja ei sitä huomioida menoksi.
[/quote]
Ja saman kaavan mukaan mitään vitun veronpalautuksia ei huomioida tuloksi. Tai näin ainakin pitäisi olla.
[/quote] Niin pitäisi...hullua on että palautukset huomioidaan tuloksi mutta mätkyjä ei menoksi. TÄYSIN ÄLYVAPAATAHAN SE ON.
[/quote] Näin on, enkä ymmärrä miksi tätä alapeukutettu. Tottakai joko molemmat pitäisi huomioida tai sitten ei kumpaakaan. Aivan hullua että toinen huomioiaan mutta toista ei. En tajua miten tämä hyväksytään.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 14:35"]
En saa työttömyysturvaa. Kuten aikaisemmin mainitsin, mulla ei ole ammattia. Sitä on aika puilla paljailla jos ei ammattia ole käytynä. Jos olisi, niin sillonhan saisin jotain jostain (kelalta päivärahaa?) vai mitä näitä kaikkea nyt onkaan. Mutta tälleen työttömänä ja ammattikouluttamattomana sitä ei saa mistään mitään. Tietysti jos asuisin yksin, saisin asumistukea sekä toimeentulotukea, mutta nyt en saa mitään kun miehen kanssa saman katon alla asustellaan.
Ap
[/quote]
Ei se nyt ihan noin mene. Ei minullakaan ole ammattia, saan työmarkkinatukea. Olen 39v. Olet ilmeisesti karenssissa koska et ole hakenut yhteishaussa kuten alle 25v:lta edellytetään? Saat kyllä sen työmarkkinatukioikeuden takaisin kun olet ollut jonkun aikaa työssä tai heti kun aloitat jonkun työkkärin koulutuksen. Ei ole mitään sellaista sääntöä ettei yleisesti vailla ammattia olevat saisi työmarkkinatukea. Koskee vain nuoria jotka eivät ole hakeneet koulutukseen.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:16"]
"Jos velka ei ole ulosmittauksessa vaan niin kutsutussa vapaamuotoisessa perinnässä, toimeentulotukea ei myönnetä vaikka elämiseen ei jäisi rahaa pakollisten lyhennysten jälkeen. Tilannetta pidetään joissakin velkaneuvonnoissa jossain määrin epäoikeudenmukaisena. " Jos otetaan suoraan palkasta, ei lasketa tuloksi ja saatte tukea.
[/quote]
Tämä on se totuus asiasta. Jos ulosotto vie rahaa palkasta ennen kuin se palkka tilille tulee niin sossu ei huomioi sitä osaa tuloksi. Mutta menoksi sitä ei lasketa, jos sen itse vasta palkan tilille saatuaan maksaa.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:53"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:43"]Emme ole naimisissa, avoliitossa vain. Sossu ei siis ota ulosottovelkaa menoina huomioon edes silloin, jos palkasta suoraan pidätetään aina se määrä?
Arvasinhan tuon, että ei sieltä varmasti mitään saa. Mutta täytyy nyt kuitenkin yrittää, sittenhän sen näkee.
Olen itse jopa puhunut sitä, että muuttaisin pois tästä ja etsisin itselleni vuokra asunnon, kerta tämä on näin hankalaa ettei rahat riitä elämiseen, on sekin kyllä tympeää että rahan takia ei kaksi ihmistä voi asua yhdessä saman katon alla :D En tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa..
No, itehän toki mies on kussut omat asiansa, mutta turhaampa sitä enään menneitä murehtii, vaan koittaa katsoa ennemmin tulevaisuuteen päin.
Ap
[/quote] Edelleen vaikka olette avoliitossa. Ulosoton täytyy jättää suojaosuus. Soittakaapa sinne ja selvittäkää asia ja lopettakaa uusavuttomuutenne. Sossusta ette mitään saa. Ulosotossa voitte varata ajan ja mennä sinne sopimaan asian. Ottavat huomioon myös osan työmatkoista aiheituvia kuluja.. Vitsi kun alkaa kyllästyttää tyhmät ihmiset!!!
[/quote] Suojaosuus täytyy jättää VAIN MIEHELLE koska avoliitossa oltaessa ei olla elatusvelvollisia avopuolisoon nähden. Ja miehen osuuden he ovat jo selvästi jättäneet!!!
[/quote]
Aijaa. No kyllä ainakin meillä otti huomioon minutkin.vaikka avoliitossa olimmekin. Olin ns. Elätettävä.. silloin ei ollut tuloja, kuin opintotuki
Miten 500e ei riitä? Opiskelijana vaikea ymmärtää, kun ei teilläkään ole lapsia mihin menisi rahaa.
Toimeentulotuki asiat eivä ole vaikeita ymmärtää. Perusosa on aina vakio. Katso ap sieltä. Sillä paljonko teidän vuokra on tai paljonko on ulosotossa jotain ei vaikuta. Vain siellä on merkitystä, että lain mukaan saa käteen määrätyn summan ja sillä onko henkilö itse omilla toimillaan aiheuttanut tilan jossa ei saa mistään muualta tuloja. Veikkaan, että tossa käy niin, että sinä ap saat perusosan miinus 20% ja mies saa kaiken mikä jää perusosan alle.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:14"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:53"] [quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:43"]Emme ole naimisissa, avoliitossa vain. Sossu ei siis ota ulosottovelkaa menoina huomioon edes silloin, jos palkasta suoraan pidätetään aina se määrä?
Ap
[/quote] Edelleen vaikka olette avoliitossa. Ulosoton täytyy jättää suojaosuus. Soittakaapa sinne ja selvittäkää asia ja lopettakaa uusavuttomuutenne. Sossusta ette mitään saa. Ulosotossa voitte varata ajan ja mennä sinne sopimaan asian. Ottavat huomioon myös osan työmatkoista aiheituvia kuluja.. Vitsi kun alkaa kyllästyttää tyhmät ihmiset!!! [/quote] Suojaosuus täytyy jättää VAIN MIEHELLE koska avoliitossa oltaessa ei olla elatusvelvollisia avopuolisoon nähden. Ja miehen osuuden he ovat jo selvästi jättäneet!!! [/quote] Aijaa. No kyllä ainakin meillä otti huomioon minutkin.vaikka avoliitossa olimmekin. Olin ns. Elätettävä.. silloin ei ollut tuloja, kuin opintotuki
[/quote] Ollut sitten harvinaisen mukava ulosottomies (nainen) sillä LAIN mukaan avopuolisoa ei tarvitse elättää joten ei myöskään tarvitse huomioida. Lapset tietenkin huiomioidaan.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 13:17"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 12:43"]
Ette saa. Meillä oli vuokra 840€ ja miehen tulot kahden kk:n aikana 254€ ja mun tulot nettona 910€. Ei saatu mitään. Yhteensä lähes kolmesataa liitettä lähetettiin mikä sisälsi kaikki tiliotteet, todistukset, talonkrjat ym ym, niin ei siltikään. Meillä oli väärä ihonväri ja uskonto kun ollaan valkoihoisia ja ev.lut.
[/quote]
No tuota... Lain mukaan tietyt normit pitää jäädä, joten tuossa kohtaa vaikuttaisi että sossu on tehnyt virkavirheen. Kas kun eivät nämä tuet ole mitään mielipidejuttuja joita yksittäinen virkailija voisi pantata.
[/quote]NIIN... Tai sitten edeltävinä kuukausina ollut 5000e tulot, joista pitäisi osata säästää. Tai on ollut sijoituksia, rahasto-osuuksia, 20 000e auto viimekuussa ostettuna, iso pikavippi edeltävässä kuussa, otettu edellisessä kuussa lainaa pankista vaikka etelän matkaan tms... Ja sitten oltaisiin niiiiin köyhiä.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:16"][quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 17:42"]
Jos tuo summa pidätetään suoraan miehen palkasta, niin silloin myös sossu huomio sen menona.
[/quote] EI huomioi! Sittenhän kaikki vois tehdä noin ja sossu makselis ne velat. Mieti nyt hiukan.
[/quote] Kyllä huomioi, mieheni palkasta ulosmitataan 300e/kk ja sossu huomio tämän ttt-laskelmassa. Jos taas mies olisi itse tehnyt maksusopimuksen uo:n kanssa, tuota lyhennystä ei huomioitaisi.
AP, jos sossu ei huomioi ulosottoa niin ette saa mitään ja jos huomioi niin miehesi ei saa mitään mutta sinä voit saada n400. Itse kallistun kävä kyllä 1. vaihtoehtoon.
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.04.2015 klo 18:00"]
[/quote]
Saatte toimeentulotukea, kunhan varaatte ajan sossuun, ja otatte mukaan kaikki tulo- ja menotositteet.
Yle uutisissa kirjoitettiin pari päivää sitten ihan täyttä skeidaa, että ulosottomenoja ei otettaisiin huomioon. Asia on täysin päinvastoin: Jos itse vapaaehtoisesti maksat velkojasi, se jää sinun murheeksesi. Jos taasen ulosottovirasto lakiin perustuen ulosmittaa tuloja, se otetaan huomioon toimeentulotukilaskelmassa.
500 €/kk ? Se on yhdelle ihmiselle. Toinen pointti on taas se, ettet sinä ole töissä / työtön työnhakija. Mut mee nyt perhana sinne sossuun kysymään mitä tehdä. Mammapalstalta et saa senttiäkään.
[/quote] Ulosottoja ei huomioida sossussa menoksi. Tiedän tämän tasan tarkkaan kun on 3 tuttua joilla tää tilanne.
[/quote]
Kyllä te ämmät eikun mammat olette JUNTTEJA! Vaikka olisi viideltä kaverin kaverilta kuultu mitä peetä tahansa, niin oikean faktan saa lukea sosiaali- ja terveysministeriön julkaisusta "Opas toimeentulolain soveltajille" Piste: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=6511564&name=DLFE-25836.pdf
Mielenkiintoista lukea näitä kommentteja laidasta laitaan :) Tietty selvitämme tämän asian, enkä pelkästään jää av palstan neuvojen varaan.
Juuri tein muutamia hakemuksia aikuiskoulutuksiin ja valinnat tulee piakkoin. Toivottavasti johonkin pääsen.
Niin no, ehkä monet peruskoulun jälkeen loisivat eivätkä tee mitään. Minä hain yhteishaussa silloin mutta en päässyt mihinkään. Sitten sain töitä, siivoushommia ja tein niitä jonkun aikaa. Ne hommat lopetettuani, sairastuin masennukseen äitini kuoltua. Masennuksen lisäksi aloin saamaan paniikkikohtauksia ja sain siihen sekä masennukseen lääkityksen. Olin sairaslomalla.
Sitten hain seuraavana vuonna muistaakseni uudelleen yhteishaussa ja pääsin. Opiskelin jonkun aikaa. Sitten.. Tai no, hemmettiäkö mä täällä alan elämänkertaani kertomaan!
No mutta kuitenkin, asiat eivät oo menneet kuten joskus haaveili ja oli suunnitelmissa. Kyllä muakin tympäsee kun ei ammattia vielä ole, mutta auttaako se murehtiminen enään? Vai pitäisikö tässä jäädä itsesäälin kieriskelemään?
Olen pyytänyt mieheltäni anteeksi sitä, että joudun olemaan hänen elätettävänä ja riippakivenä. Mies halaa ja sanoo että kaikki järjestyy kyllä, et ole mikään riippakivi. Meillä on onneksi ihan hyvä ja luja parisuhde.
Ap
[/quote]