Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varvas murtunut, lääkäriinkö?

Vierailija
09.04.2015 |

Kolautin varpaani voimalla sängyntolppaan. Varpaaseen sattuu kovasti. Ongelmana on se, että olen liikuntarajoitteinen ja nyt en pysty kävelemään varpaan kanssa käytännössä ollenkaan. Kannattaako mennä lääkäriin vai onkohan vastaus, että jalkaa pitää lepuuttaa?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata mennä, murtuneille kylkiluillekaan ei tehdä mitään. Äläkä ainakaan päivystykseen mene!

Vierailija
2/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ainakin pikkuvarpaan murtumasta sanottiin että huono sille on mitään tehdä. Teipata voi mutta mulla ainakin aiheutti enemmän kipua joten annoin olla. Keppien kanssa menin sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta varmaan jos soitat päivystykseen ja kysyt.

Vierailija
4/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tarvitse sairauslomaa, niin turha mennä. Ei sille mitään tehdä.

Vierailija
5/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksesta saa kepit lainaksi.

Vierailija
6/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä varvas?

Minulta kun murtui pikkuvarvas (se taipui sivulle täysin luonnottomaan asentoon), varvas röntgattiin ja katsottiin, että murtumalinjat on siistit. Koska ne olivat, varvas laitettiin takaisin paikoilleen, teipattiin yhteen viereisen varpaan kanssa ja käskettiin käyttää kovapohjaisia kenkiä. Särkyyn käskettiin syödä buranaa. Kun varvas oli paikoillaan ja teipattuna, kävely ei juurikaan sattunut. Mutta sitä ennen sattui ihan p*rkeleesti.

Vierailija
7/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos et tarvitse sairauslomaa, niin turha mennä. Ei sille mitään tehdä."

En tarvitse, olen sairaseläkkeellä. Pitäisi kuitenkin saada päivittäiset asiat hoidettua, nyt jalan kanssa ei pääse liikkumaan juuri yhtään.

Vierailija
8/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:33"]

Kolautin varpaani voimalla sängyntolppaan. Varpaaseen sattuu kovasti. Ongelmana on se, että olen liikuntarajoitteinen ja nyt en pysty kävelemään varpaan kanssa käytännössä ollenkaan. Kannattaako mennä lääkäriin vai onkohan vastaus, että jalkaa pitää lepuuttaa?

[/quote]

no jos vahvasti epäilisin että on murtunut nii menisin varmaan lekurille, jos oisin sinä...

Vierailija
9/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varvas on vääntynyt tai tarvitset keppejä ja/tai troppeja niin mene lääkääriin. Muuten ei varmaan maksa vaivaa. 

Vierailija
10/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 7: Minullakin on kyseessä pikkuvarvas. Tuo kuulostaa hyvältä, pitää varmaan olla huomenna yhteydessä terveyskeskukseen.

Vierailija
11/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 6: Kävelen normaalistikin kepin kanssa, mutta nyt se ei riitä.

Vierailija
12/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 9: Olen saanut aikaisemmin ristiriitaista tietoa varvasmurtumien hoitamisesta. Siksi kyselen palstalla, että kannattaako mennä lääkäriin, kun en halua haaskata kenenkään aikaa :)

Vierailija
13/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:40"]

Nro 7: Minullakin on kyseessä pikkuvarvas. Tuo kuulostaa hyvältä, pitää varmaan olla huomenna yhteydessä terveyskeskukseen.

[/quote]

Juu, kannattaa ja mennä käymään niin saavat katsoa ja laittaa sen paikoilleen tai ainakin teipata kunnolla.

Minä kävelin lääkäristä kotiin (noin 3.5 km) sen jälkeen kun varvas oli laitettu paikoilleen. Eikä tosiaan juurikaan tehnyt kipeää. (Olisin mennyt bussilla mutta kesäyönä sellaisia ei oikein mennyt ja taksia olin liian pihi maksamaan. Mutta ei sitten tarvinnutkaan).

Vierailija
14/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:43"]

Nro 9: Olen saanut aikaisemmin ristiriitaista tietoa varvasmurtumien hoitamisesta. Siksi kyselen palstalla, että kannattaako mennä lääkäriin, kun en halua haaskata kenenkään aikaa :)

[/quote]

Kannattaa soittaa terveyskeskukseen. Sieltä kyllä kertovat, miten asiassa kannattaa edetä. Täällä palstalla tämä on tällaista mutuilua. :)

Vierailija
15/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 23:36"]

Parasta varmaan jos soitat päivystykseen ja kysyt.

[/quote]

Ei päivystykseen saa soittaa, ellei ole menehtymässä ennen aamukahdeksaa.

Vierailija
16/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 15: Niin täytyy varmaan tehdä varmuuden vuoksi :) Palstalaisten neuvot kuulostavat kyllä oikein järkeviltä.

Vierailija
17/17 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen jossa joku keskimmäisistä varpaista murtui ja kyseinen henkilö ei mennyt lääkäriin oikomaan murtunutta varvasta. Varvas luutui hieman vinoon ja haittasi kävelyä, jolloin sitä piti myöhemmin leikata uudelleen ja yrittää oikoa. En tiedä mitä lopulta tapahtui, mutta tuo tuttu sanoi varpaastaan kertoessaan että jos leikkaukset ei auta ennemmin antaa leikata varpaan kuin kävelee huonosti lopun ikäänsä. Pisti hieman miettimään.