Lievä solumuutos papa-kokeessa
Hei! Olen kohta 19-vuotias nuori nainen. Sain tänään Papa-kokeen tulokset ja niissä oli LSIL lievä epiteelisoluatypia. Soitin terveydenhoitajalle ja hän sanoi, että ei ole syytä pelkoon, sillä nuo atypiat yleensä paranee nopeasti itsestään, varsinkin kun en tupakoi. Ja onhan muutoksia 80% naisista jossain vaiheessa elämää, mutta silti pelottaa ja tuntuu todella pitkältä ajalta odottaa 12-24kk että pääsen kontrollikäyntiin. Seksielämää on kohta takana kolme vuotta. Kuinka nopeasti tällainen muutos yleensä paranee? Onko teillä kokemuksia? Nyt olen ollut parisuhteessa kohta 9kk, joten luonnollisesti minulla ei ole tuona aikana muita seksikumppaneita ollut. Lähinnä nyt mietityttää, että onko tuo muutos ollut jo epätavallisen kauan, sillä poikaystävälläni ei ole ollut aikaisempia seksikumppaneita, joten olen saanut tartunnan yli 9kk sitten. Eli kuinka kauan tuollainen lievä muutos yleensä nuorella naisella pysyy ja täytyykö tässä nyt alkaa pelätä syöpää? Olen ollut tyhmä, kun harrastin seksiä ennen pitkää parisuhdetta, mutta sille ei voi enää mitään. Itkettää. Muut taudit testasin viimeksi pari viikkoa sitten ja ne kaikki olivat onneksi negatiivisia, niin kuin aina ennenkin
Kommentit (14)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:53"]Mulla oli II-luokan muutos papassa. Gyne sanoi, että vuoden-puolentoista päästä uus papa, ennen sitä ei kannata tehdä mitään. Pelkäsin tietty, mutta seuraavassa papassa kaikki oli kunnossa.
[/quote]
Okei, kiva kuulla, että oli kunnossa! Minulla ei ollenkaan annettu tuota numeroasteikkoa, kun sitä ei kuulemma enää hirveästi käytetä. Sitten vielä kysymys, että voiko tuo tarttua nyt poikaystävälleni ja itselleni suuseksissä, ja siten aiheuttaa kurkunpään syöpää?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 20:53"]Mulla oli II-luokan muutos papassa. Gyne sanoi, että vuoden-puolentoista päästä uus papa, ennen sitä ei kannata tehdä mitään. Pelkäsin tietty, mutta seuraavassa papassa kaikki oli kunnossa. [/quote] Okei, kiva kuulla, että oli kunnossa! Minulla ei ollenkaan annettu tuota numeroasteikkoa, kun sitä ei kuulemma enää hirveästi käytetä. Sitten vielä kysymys, että voiko tuo tarttua nyt poikaystävälleni ja itselleni suuseksissä, ja siten aiheuttaa kurkunpään syöpää?
[/quote]
Voi, mutta tuoo ei varmaan ole kaikkein aggressiivisin virustyyppi, kun kontrollikäyntikin on noin pitkän ajan päässä.
Mulla oli pari vuotta sitten just toi sama LSIL. Kävin kontrolleissa, ja se pysyi samana pari vuotta. Sitten jouduin toimenpiteeseen, jossa otettiin koepala, koska solumuutos oli ollut niin pitkään parantumatta. Koepalasta todettiin, että se oli parantunut. Jos ei olisi, olisi ilmeisesti poistettu muutos laserilla (?). Sen jälkeen on papat olleet puhtaat nyt pari vuotta. Jännitän edelleen papan tuloksia, mutta nyt näyttää hyvältä. Terveydenhuollossa tarkkaillaan kuitenkin niin, että syöpää ei pääse kehittymään, ole huoletta! Ehkäisynä käytin kumia, kunnes sain tuon puhtaan papan, ja sittemmin kumi jäi pois vasta kun päätettiin antaa lapsen tulla.
Mulla oli sama kuin ap:llä. Lääkäri määräsi kontrollin puolen vuoden päähän, jotka oli pahimmat puoli vuotta ikinä, kun lähiomainen sairasti kohdunkaulansyöpää. Kontrollissa kaikki oli ok :)
Mulla oli myöös.. Parani puolessa vuodessa. Tartunta vaaraa on niin pitkään kunnes on Papa todettu puhtaaksi
Mulla oli kolmena vuonna peräkkäin lievä muutos, sit otettiin koepala, jossa muutosta ei enää ollut. Sit oli kolme vuotta peräkkäin puhdas papa-tulos ja nyt kuulemma riittää että käyn joukkopapassa viiden vuoden välein. Edellisen kerran kävin gynellä kaksi vuotta sitten ja se ei edes suostunut ottamaan papaa, koska edellinen oli otettu vuosi aiemmin ja se oli kolmas noista puhtaista. Odottelen vielä kaksi vuotta että saan kutsun joukkoseulaan.
Mulla oli sama. Kesti pari-kolme vuotta parantua. Oli jo asteen pahempikin mutta sitten seuraavassa kontrollissa puhdas. Olen kohta 50-v. Nuorilla paranee paremmin. Kyllä suuseksiä välttelisin.
Minulla myös oli seuraavassa papassa puhdas. Sama ollu monella ystävälläni. En panikoisi :)
se kuminkäyttö!!!?? ainoa mikä suojaa! myös suuseksissä, kummallakin!
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:40"]
se kuminkäyttö!!!?? ainoa mikä suojaa! myös suuseksissä, kummallakin!
[/quote]
Itseasiassa papilloomavirukselta ei suojaa kondomikaan täysin, on todell herkästi tarttuva. Ja eri tyyppisiä papillooamviruksia on paljon, ensimmäiset virukse saadaan jo lapsivedestä.
Todennäköisesti siis poikaystvälläsi on jo tuo sama papilloomavirustyyppi kuin sinullakin ap, joten ei kannata enää ehkäistä sen saantia. Näin minulle ainakin neuvottiin kun kyselin pitääkö nyt alkaa käyttää vakituisen kumppanin kanssa kumia. Kurkunpäänsyövän saaminen papilloomaviruksesta on todella todella harvinaista ja tupakointi on paljon isompi riski kuin papilloomavirus.
Jos sua stressaa tuo asiaa, varaa aika hyvälle yksityiselle gynelle, joka ottaa uuden testin vaikka jo puolen vuoden päästä ja voit jutellla tuloksista rauhassa hänen kanssaan.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 22:40"]se kuminkäyttö!!!?? ainoa mikä suojaa! myös suuseksissä, kummallakin!
[/quote]
Kyllä kumia olen yleensä käyttänytkin, lukuun ottamatta tätä parisuhdetta. Poikaystävälläni oli poikuus tallella, että häneltä sitä en ole voinut saada, elikäs tarttuu suht helposti, vaikka kumia käyttäisikin. Tästä muuten kerrotaan aivan liian vähän koulussa!
Mulla oli II-luokan muutos papassa. Gyne sanoi, että vuoden-puolentoista päästä uus papa, ennen sitä ei kannata tehdä mitään. Pelkäsin tietty, mutta seuraavassa papassa kaikki oli kunnossa.