Ketkä muut 0vat samaa mieltä? Viinit eivät kuulu jouluaterialle. Olut korkeintaan, mutta paras joulujuoma on kotikalja tai maito.
Jouluaterialla ei pitäisi tarjota alkoholia lainkaan.
Viinaa jouluun kuuluu sen verran, kun miesten saunavuorolla appiukko hakee liiterin halkopinon kätköistä kossupullon, josta vävyn kanssa otetaan pienet hömpsyt miesten kesken, silmää vinkaten. Siihen se jää.
Sitten näytellään selvää lahjoja jaetteaessa.
Kommentit (47)
Maito? Oikeesti. Hyi stana. Se on vasikoille ei ihmisille. Vesi ei sitten kuulu sun ruokajuomiis juntti?
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisjunttien hienostelua juoda viiniä kinkun ja laatikoiden kanssa. Me juotiin maitoa. Ai niin, aikuinen ei tarvitse maitoa. Viiniä onneksi tarvitsee.
On myös ihan junttia syödä pakosta lanttulaatikkoa ja ylisuolasta porsaan persettä. Sit voi vetää litran sitä punasta maitoakin. Läskit.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisjunttien hienostelua juoda viiniä kinkun ja laatikoiden kanssa. Me juotiin maitoa. Ai niin, aikuinen ei tarvitse maitoa. Viiniä onneksi tarvitsee.
Tai ainakaan sitä viiniä ei ole osattu edes valita niin, että se sopii possun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omaan jouluuni kuulunut alkoholi 50 vuoteen. Osaamme juhlia ilman sitäkin.
Meidän joulupöydässä juodaan 2-3 lasillista viiniä per ruokailija. Hallitsemme kohtuuden.
3 lasillista ( 24 cl / lasillinen ) on siis 1 pullo / ruokailija. Ei nyt niin kauhean kohtuullista.
Kaadatko sä aina lasin reunoja myöten täyteen??
Minä sanon lasi viiniä, kun kaadan siihen alle puoli lasillista viiniä, se on ehkä noin 16cl... Että ei se pari lasia nyt oikeasti kovin iso määrä ruuan ohessa ole.
Minä en juo viiniä. Mutta tiedän, että ravintolamittoina on kaksi mahdollisuutta. 12cl tai 24cl.
Koska lasin kokoa ei mainittu, on täysin sallittua olettaa, että mennään tuon maksimin mukaan, jolloin se on 72cl. Tavallinen pullo on 70cl, joten se on siis koko pullo, eikä riitäkään.
Toisaalta ei pullokaan ole hyvä mitta, koska niitäkin on eri kokoisia. Olen minäkin juonut yhdeltä istumalta 3 pulloa viskiä. Tosin ne oli 5cl pulloja, joten yhteensä juomaa tuli 15cl eli siis vajaa 4 annosta.
No tottakai oletetaan heti maksimin mukaan... Miten nyt vaan päästään liioittelemaan enemmän.
Koska eihän alkoholia voi juoda muuten kuin vetämällä hirveät perseet joka kerta. Ootte te kyllä ihme porukkaa.
Sanon nyt vielä kerran, että alkoholia voi juoda myös pieniä määriä kerrallaan.
Ei ole pakko vetää kännejä joka kerta kun koskee viinilasiin.
Jos sinä et siihen pysty, se ei tarkoita, ettei joku muu pystyisi.
Viinit kuuluvat viimeistään jälkiruokajuustolautaselle. Ja kyllä olen löytänyt hyviä viinejä jotka sopivat jouluruuan kanssa. Ryyppääminen ei kuulu jouluun, mutta viinilasi tai pari kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole omaan jouluuni kuulunut alkoholi 50 vuoteen. Osaamme juhlia ilman sitäkin.
Meidän joulupöydässä juodaan 2-3 lasillista viiniä per ruokailija. Hallitsemme kohtuuden.
3 lasillista ( 24 cl / lasillinen ) on siis 1 pullo / ruokailija. Ei nyt niin kauhean kohtuullista.
Minä sanon lasi viiniä, kun kaadan siihen alle puoli lasillista viiniä, se on ehkä noin 16cl... Että ei se pari lasia nyt oikeasti kovin iso määrä ruuan ohessa ole.
Minä en juo viiniä. Mutta tiedän, että ravintolamittoina on kaksi mahdollisuutta. 12cl tai 24cl.
Koska lasin kokoa ei mainittu, on täysin sallittua olettaa, että mennään tuon maksimin mukaan, jolloin se on 72cl. Tavallinen pullo on 70cl, joten se on siis koko pullo, eikä riitäkään.
Toisaalta ei pullokaan ole hyvä mitta, koska niitäkin on eri kokoisia. Olen minäkin juonut yhdeltä istumalta 3 pulloa viskiä. Tosin ne oli 5cl pulloja, joten yhteensä juomaa tuli 15cl eli siis vajaa 4 annosta.
No tottakai oletetaan heti maksimin mukaan... Miten nyt vaan päästään liioittelemaan enemmän.
Koska eihän alkoholia voi juoda muuten kuin vetämällä hirveät perseet joka kerta. Ootte te kyllä ihme porukkaa.
Kolme lasia on paljon, oli ne minkä kokoisia laseja tahansa. Olet alkoholisti, jos et pysty jättämään yhteen lasiin.
Punaviiniä otettiin eilen jouluaterialla ja erinomaisesti sopi. Jouluaterian Viinin pitää olla kunnon tavaraa eikä mitään marjamehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
meillä pullollinen riittää aika tarkkaan 6 lasilliseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasia on paljon, oli ne minkä kokoisia laseja tahansa. Olet alkoholisti, jos et pysty jättämään yhteen lasiin.
Kuule, minä join yhden lasillisen rieslingiä jouluruuan kanssa. Join toisen lasin myöhemmin illalla, kun pelailtiin lautapelejä.
Kolme lasia (a 16cl) viiniä pitkän ruokailun aikana ei ole paljon. Kolme lasia kahden minuutin mikropitsan kanssa on aika paljon.
Minusta et alkoholistia saa, vaikka kuinka vänkäät :D Mutta yritä nyt kuitenkin ymmärtää, että kaikki alkoholia juovat eivät ole alkoholisteja. Käy joskus vaikka etelä-euroopassa katsomassa elämää, niin ehkä heräät tosta psykoosistas.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai muutama pullo viiniä kuuluu aterialle. Joihan Jeesuskin viiniä. Lukisit Raamattua!
Viettikö Jeesus joulua syöden suomalaisia jouluruokia? Ehdollisella seurueineen oli tuon tuostakin, kun ei kunnioittanut perinteisiä joulunviettotapoja. Eikä edes käynyt joulukirkossa.
Täysi-ikäiselle varataan aina juhla-aterialle pullo viiniä per nassu. Ala-ikäiselle riittää puolikas maisteluannokseksi.
Oletko ap Humppilan piimätyttöjä?
Vierailija kirjoitti:
Punaviiniä otettiin eilen jouluaterialla ja erinomaisesti sopi. Jouluaterian Viinin pitää olla kunnon tavaraa eikä mitään marjamehua.
Hedelmäviiniä teille siis. Viinikasvi tuottaa marjoja, joista puristetaan mehu viinintekoon.
Ruuan kanssa kotikaljaa ja juustot kun ovat viimeisenä lautasella niin sitten siemaukset viiniä.
Mikä mahtaa olla kotitekoisen kotikaljan prosentit? Muistan vain kun isoäiti teki joka viikko kotikaljaa ja sitä vedettiin ihan janojuomana...
Yksi lasi viiniä per ruokalaji kuuluu juhla-ateriaan. Alkoholiongelmaiselle varmaan ei.
Lehmän maito on vasikoille ja korviketta juoville vauvoille. Ei muille. Irrottakaa huulenne utareista ja riistosta.
Junttia vetää jotain maitoa tai kotikaljaa jouluaterialla. Sitä paitsi olen keliaakikko ja maidoton, joten maito ja olut eivät tule kyseeseen. Eivätkä edes maistu hyvältä.
Höh, odotin otsikon perusteella parempaa provoa.