Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan täällä onnistunut tekemään isoa elämänmuutosta (huonosta rahatilanteesta huolimatta)?

Vierailija
25.12.2021 |

Enkä tarkoita elämänmuutoksella laihdutusta ja kuntokuuria, vaan isompia (ja onnistuneita!) muutoksia, ehkäpä jopa mullistuksia, joiden ansiosta elämä on muuttunut paremmaksi.

Ja mieluusti kuulisin kokemuksia niiltä, joilla ei ole ollut apunaan säästöjä, sijoituksia, hyväpalkkaista uraa, perintöjä tai varakkaita vanhempia.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tämä olikin materialistinen ketju, eli ei varsinaisia elämäntapamuutoksia, vaan sitä tyhjää höttöä. Teillä on vielä pitkä tie opittavana elämästä.

No, me olemme oppineet mitä on olla ilman rahaa. Sinä et, kun et ymmärrä rahan merkitystä. Eli olemme kyllä sinua edellä.

Ei, te olette oppineet miten olla tyytymätön.

Vierailija
22/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Irtisanouduin osa-aikatyöstä ja lopetin yliopisto-opinnot. Katkaisin välit tuttuihin, joilla oli paheneva päihdeongelma. Muutin ulkomaille ja menin siellä hanttihommiin. Itseni etsiminen siinä sivussa oli ihan ilmaista. Kun tiesin, mitä haluan elämälläni tehdä, palasin Suomeen ja kouluttauduin luontoalalle.

Mikään osa elämänmuutostani ei maksanut sen enempää kuin entisen elämäni jatkaminen. Minusta tuli paljon onnellisempi, kun en enää tavoitellut toisten asettamia haaveita. Tietenkin tulotasoni on jäänyt pienemmäksi kuin se olisi korkeakoulutettuna voinut olla mutta olkoon se onnen hinta.

Tässä on viisas ihminen. Pyrkikää tähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tämä olikin materialistinen ketju, eli ei varsinaisia elämäntapamuutoksia, vaan sitä tyhjää höttöä. Teillä on vielä pitkä tie opittavana elämästä.

No, me olemme oppineet mitä on olla ilman rahaa. Sinä et, kun et ymmärrä rahan merkitystä. Eli olemme kyllä sinua edellä.

Ei, te olette oppineet miten olla tyytymätön.

Miksi sitten kaikki kiukkuiset kommentit tulevat vain sinulta?

Vierailija
24/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt, mutta vielä ei ole muutosta tapahtunut. Jos olisi sitä rahaa, voisi lopettaa työt tähän paikkaan ja muuttaa toiselle paikkakunnalle. Olen monta vuotta hakenut uutta työtä, mutta ei vaan onnistu. Ikää on jo liikaa ja kaikki työkokemus toiselta alalta kuin siltä mihin olen nyt opiskellut. Kyllä se raha vaan merkitsee paljon. 

Olen ottanut loparit töistä kolmesti ja hypännyt tyhjän päälle. Samoin olen muuttanut uudelle paikkakunnalle viidesti ilman tietoa töistä tai tukiverkosta. Aina olen ollut ihan yhtä auki, eli ei muita säästöjä kuin lopputili tai työkkärirahat, ja aina on elämä kantanut.

Töitä löytyy, kun ei liikaa tuijota koulutusta. Olen tainnut itse tehdä koulutustani vastaavaa työtä alle viisi vuotta mutta olenkin tällainen uusia kokemuksia janoava seikkailijatar.

Vierailija
25/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitähän se ap mahtaa tarkoittaa? Miten tuosta tulee tunne etta kaikki liittyy rahaan, eikä onnellisuuteen. Teeppäs muutos arvoissasi ja kas, olet onnistunut.

On helpompi ymmärtää mitä ap tarkoittaa jos luet koko aloituksen. Hän rajasi aloittamansa keskustelun koskemaan juuri niitä, joilla on taloudellisia haasteita. Ei siis ole mikään ihme että keskustelu pyörii juuri sen ympärillä.

Vierailija
26/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitähän se ap mahtaa tarkoittaa? Miten tuosta tulee tunne etta kaikki liittyy rahaan, eikä onnellisuuteen. Teeppäs muutos arvoissasi ja kas, olet onnistunut.

On helpompi ymmärtää mitä ap tarkoittaa jos luet koko aloituksen. Hän rajasi aloittamansa keskustelun koskemaan juuri niitä, joilla on taloudellisia haasteita. Ei siis ole mikään ihme että keskustelu pyörii juuri sen ympärillä.

miksi ei sitten puhuta rahasta, vaan elämäntapamuutoksesta. Huijaako ap tällä itseään. Ap ei kykene olemaan tyytyväinen elämäänsä, ellei saa lisää rahaa.

Vierailija
27/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä niin surullinen ketju, että en muista nähneeni vastaavaa.

Miksi ketju on surullinen?

Vierailija
28/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kiitos tästä aloituksesta. Samoja asioita pohdin elämäni suhteen.

Vierailija
29/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin alkoholin ja röökin. Isompi muutos kuin ajattelinkaan. Rahaa vain säästyy ja terveys kiittää.

Vierailija
30/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä niin surullinen ketju, että en muista nähneeni vastaavaa.

Miksi ketju on surullinen?

Siksi että naamioidaan "lisää rahaa" elämäntapamuutokseksi. Onko tämä joku uusi kehonpositiivisuuspsykoosi? Onko se itsensä kohtaaminen niin vaikeaa, että voisi sanoa haluavansa lisää rahaa ja kuvittelee sen tuovan onnea? Siitähän tässä on kyse ja se on surullista.

Vierailija
31/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kiitos tästä aloituksesta. Samoja asioita pohdin elämäni suhteen.

Että lisää rahaa tarvis?

Vierailija
32/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämänmuutos, mitä sillä tarkoitetaan?

Onko elämänmuutos jos lopettaa esim. kaljan juomisen, kuppiloissa käymisen ja tupakanpolton? Onko elämäntapamuutos eri asia kuin elämänmuutos?

Em. aineista luopumisesta puhuminen ei tarkoita sitä, että meinaisin että nämä ovat vähissä varoissa olevien paheita. Ei, kyllä niitä harrastavat varoissaan olevatkin.

Vierailija
33/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossahan oli jo esimerkki, mutta eikö se kelvannut?

Vierailija
34/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tatkoitetaan sellaista esimerkkiä jossa saa lisää rahaa! Ei kiinnosta kuolevaisten muutokset.

Vierailija
35/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus auttoi minua tekemään suuren elämänmuutoksen. Se pakotti minut polvilleni ja miettimään mitä minä ITSE haluan oikeasti elämältäni. Sen seurauksena jätin muutaman ihmisen elämästäni, yksinkertaistin elämäni mahdollisimman stressittömäksi. Aloin elämään niin kuin itse haluan, enkä enää välittänyt mitä muut ajattelevat minusta. Lopetin olemasta ihmisten miellyttäjä.

Masennus oli minulle siunaus, koska ilman sitä en olisi rohjennut näihin muutoksiin.

Vierailija
36/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennus auttoi minua tekemään suuren elämänmuutoksen. Se pakotti minut polvilleni ja miettimään mitä minä ITSE haluan oikeasti elämältäni. Sen seurauksena jätin muutaman ihmisen elämästäni, yksinkertaistin elämäni mahdollisimman stressittömäksi. Aloin elämään niin kuin itse haluan, enkä enää välittänyt mitä muut ajattelevat minusta. Lopetin olemasta ihmisten miellyttäjä.

Masennus oli minulle siunaus, koska ilman sitä en olisi rohjennut näihin muutoksiin.

Saitko lisää rahaa jostakin? Jos niin mistä?

Vierailija
37/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisiko joku kertoa mistä sitä rahaa saa? Sijoittamalla sitä ei saa tarpeeksi.

Vierailija
38/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmat sästää rehaa elämänmuutoksella. Itse aloin laihduttaa ja kuntoilla kun jäinntyöttömöksi. Vajaassa vuodessa pudotin 27kg ja juoksin puolimaratonin reilusti alle kahteen tuntiin

Vierailija
39/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm... mä olen tässä viimeiset pari vuotta tehnyt isoa muutosta elämässäni, ja siihen on rahaa mennyt terapian muodossa kyllä. Onneksi kelan tuki helpottaa asiaa.

Oman kokemuksen perusteella ajattelen, että muutosta on tosi vaikea lähteä tekemään, jos ei aidosti ymmärrä mikä itseä pidättelee elämästä sellaista elämää mitä haluaa. Ja raha on kuitenkin lopulta aikalailla sivuseikka suomen kaltaisessa yhteiskunnassa, kun puhutaan onnnellisuudesta ja hyvästä elämästä.

Vierailija
40/43 |
25.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaisiko joku kertoa mistä sitä rahaa saa? Sijoittamalla sitä ei saa tarpeeksi.

Alkamalla yrittäjäksi, ottamalla riskejä sijoittamisessa ja olemalla valmis siihen, että omaisuuden kertyminen kestää kauan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän