Piilolinssit ja suihku
Olen käyttänyt piilolinssejä nyt noin viikon. Ne tuntuvat niin mukavilta, että mennessäni suihkuun en muistanut niiden olevan silmissä. Muistin vasta loppuvaiheessa, ja varoin veden menemistä silmään. Googlettaessa sain aika ristiriitaista tietoa.
Kysyisin myös samalla, kun otan linssejä pois silmistä, niin luonnollisesti vaihdan rasian piilolinssinesteen uuteen. Pitääkö rasia esim. huuhdella vedellä ennen kuin laittaa uuden nesteen ja linssit sinne? Optikon piilolinssikäynnillä en hoksannut kysyä.
Kommentit (24)
Itse en voi käydä piilarit silmissä suihkussa. Minulla pari pisaraa hanavettä saa silmissä aikaan semmoisen reaktion että silmät melkeen muurautuvat kiinni ja piilareiden pois ottaminen on yhtä helvettiä sen jälkeen...
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:22"]Piilolinssit päässä suihkussa käymistä kannattaa välttää, koska vesijohtovedessä on pöpöjä, jotka voivat aiheuttaa silmätulehduksia. Samasta syystä piilarikoteloa ei kannata pestä vedellä vaan huuhdella sekin silloin tällöin piilolinssinesteellä.
[/quote]
Eikö yhtälailla se tulehdus tulisi siitä kun sitä vettä menee silmiin? Mä ainakin olen aina käynyt piilarin kanssa suihkussa. Käytän kertakäyttöisiä, maksavat 30e kuussa eikä mulla niin paljon ole ylimääräistä rahaa että tuhlaisin linssin ottamalla suihkun ajaksi pois ja sitten laittamalla uuden?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 21:22"]Piilolinssit päässä suihkussa käymistä kannattaa välttää, koska vesijohtovedessä on pöpöjä, jotka voivat aiheuttaa silmätulehduksia. Samasta syystä piilarikoteloa ei kannata pestä vedellä vaan huuhdella sekin silloin tällöin piilolinssinesteellä.
[/quote]
Entä kertakäyttölinssit? Kyl mä oon aina linssien kans suihkus käyny :o
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 11:16"]
mä olen huuhtonut aina vedellä, enkä ole huomannut, että mitään hirveää olisi silmille tai piilareille tapahtunut. laitan piilarit silmiin, huuhtelen kotelon vedellä ja laitan paperin päälle ylösalaisin kuivumaan. suihkussa tai kasvoja pestessä piilareita ei suositella käytettävän, mutta en mä aina jaksa niitä ottaa pois ennen sitä.
ja mä myös käytän kuukausipiilareita reippaasti yli kuukauden. mulla ei oo näin opiskelijana aina varaa ostaa uusia sen 6 kk:n jälkeen, kun menee astmalääkkeisiinkin aika reippaasti kuussa rahaa.
[/quote]
Minä olen jo vuosia toiminut täsmälleen samalla tavalla ja silmät on täysin kunnossa. Käsihygieniasta kyllä huolehdin supertarkasti, eli kädet pestyäni en koske MIHINKÄÄN ennen kuin olen ottanut linssit pois. Ja samaa kk-linssiparia käytän aina vähintään 6 vk, joskus lähes 2 kk. Koskaan ei ole ollut silmätulehdusta ja tarkastuksissa silmät olleet aina hyvässä kunnossa. Ja piilarinesteen ostan nykyään Citymarketista, se on paljon edullisempaa kuin optikolla.
Mä käyn kyllä linssit päässä suihkussa. Outoa ois jos ei näkis mitään siellä. Ja huuhtelen aina rasian vedellä ja kuivaan puhtaaseen pyyhkeeseen, näin mulle aikoinaan optikolla neuvottiin. Linssejä käyttänyt kuusi vuotta
Saunon, uin ja käyn suihkussa piilareiden kanssa. En ikinä huuhtele vedellä koteloa, joskus piilarinesteellä. Jätän päiväksi kuivumaan. Ei ongelmia silmissä ja kkpiilarit olleet käytössä jo 15 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:46"]Eikö kaikki piilolinssit ole jo nykyään kertakäyttöisiä...?
[/quote]
No ei todellakaan ole. Itselläni kovat hap.läpäisevät piilolasit vuosikymmeniä. Ja tulee jatkossakin olemaan. Sairastan keratoconusta. Tehty toiseen silmään sarveiskalvon siirtoleikkaus vuosia sitten. Ohis..
[/quote]
Miten me kaikki kuitenkin juodaan sitä vettä jos se kerran on niin likaista?
20 vuotta oon huudellut säilytysrasian vedellä, eikä ole koskaan ollut silmätulehdusta tai mitään muutakaan ongelmaa.
Mammat ei vaan hoksaa, että se piilarinesteen myyminen on optikoiden bisnestä. Tietysti ne opastaa holvaamaan sitä ympäriinsä hintaan 15€/300ml! Fiksummille järki sanoo, ettei suomalainen hanavesi ole niin likaista, ettei silmät sitä kestäisi, ellei vettä jätä koteloon seisomaan pitkäksi aikaa. Jos kotelo saa kuivua nopeasti niin ei siihen jää mitään kasvualustaa. Ei bakteerit montaa tuntia elä kuivan kotelon kovalla ja liukkaalla sisäpinnalla.
Eikö kaikki piilolinssit ole jo nykyään kertakäyttöisiä...?
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:46"]Eikö kaikki piilolinssit ole jo nykyään kertakäyttöisiä...?
[/quote]
Ei? Itse käytän kuukausilinssejä.
- Ap
Kyllä minä olen aina käynyt suihkussa piilarit päässä. Eipä tuosta mitään haittaa ole. Noista nestejutuista en tiedä kun olen aina käyttänyt kertakäyttöisiä piilareita.
Ei haittaa vesi suihkussa. Piilarirasia huuhdellaan sillä linssien puhdistusnesteellä, ei vedellä, ihan sen takia ettei lähde bakteerit kasvuun. T: optikko
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:47"]Kyllä minä olen aina käynyt suihkussa piilarit päässä. Eipä tuosta mitään haittaa ole. Noista nestejutuista en tiedä kun olen aina käyttänyt kertakäyttöisiä piilareita.
[/quote]
Tämä helpotti, luulin jo että pilasin piilolinssini.
- Ap
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:48"]Ei haittaa vesi suihkussa. Piilarirasia huuhdellaan sillä linssien puhdistusnesteellä, ei vedellä, ihan sen takia ettei lähde bakteerit kasvuun. T: optikko
[/quote]
Kiitos paljon. :)
- Ap
Ei ole kaikki piilarit kertakäyttöisiä, onneksi. Itselläni kuukausilinssit, joiden kanssa voi myös nukkua.
Piilolinssinesteet tosiaan vaihdetaan joka kerta ja mielellään ei jätetä nesteitä lillumaan tyhjään rasiaan. Rasian voi huuhtoa vedellä, itse välillä huuhtelen sen piilolinssinesteellä.
Piilonlinssit päässä voi olla suihkussa ja saunassakin, sekä tietty uimassa. Vaatii vaan totuttelua.
käytän enimmäkseen kuukausilinssejä, ja käyn piilarien kanssa suihkussa ihan normaalisti, usein kyllä otan ennen suihkua pois. jos piilarit on silmissä, vältän silmien ylimääräistä hieromista jne.
älä koskaan huuhtele piilarikoteloa vedellä, vaan sillä piilarinesteellä, se on steriilimpää kuin hanavesi. ja huuhtele siis kun olet laittanut linssit silmiin, ja sitten jätä rasia päiväksi kuivumaan auki ilman kansia, vielä mieluummin esim. kaappiin että koteloon ei laskeudu pölyä huoneilmasta.
Piilolinssit päässä suihkussa käymistä kannattaa välttää, koska vesijohtovedessä on pöpöjä, jotka voivat aiheuttaa silmätulehduksia. Samasta syystä piilarikoteloa ei kannata pestä vedellä vaan huuhdella sekin silloin tällöin piilolinssinesteellä.