Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä 47-vuotias voisi vielä opiskella?

Vierailija
09.04.2015 |

Vinkatkaa aloja. Voisin jaksaa opiskella mutta pitäisi olla tarpeeksi kiinnostava ala.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 09:46"]Ihan mikä vaan. Mikä sua kiinnostaa?
[/quote]

Ihmisten kanssa työskentely ja myös toimistoala.
Liian raskasta fyysistä työtä en enää voi tehdä.
Olen nainen ja asun suuressa kaupungissa.
Tykkään myös luonnosta ja puutarha-alasta ( sikäli kuin kroppa kestää).

Vierailija
22/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieroja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:02"]Hieroja
[/quote]

Kiitos mutta ajattelin tuota vielä kolme vuotta sitten. En enää voi ajatella hierojan työtä vaivojeni takia.

Vierailija
24/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimistoalalla on vaikea saada töitä. Merkonomeja ja datanomeja on työttöminä pilvin pimein. Ja aina otetaan se kokenut viisikymppinen mieluummin kuin juuri valmistunut. Jos otetaan juuri valmistunut, niin hän on 20-30 -vuotias. 

Realistinen nyt pitää olla. Jos itse rahoitat opintosi, voit tietysti tehdä mitä vain. Mutta jos ajattelit TE-toimiston myöntämää omaehtoisen koulutuksen tukea, niin silloin pitää olla todennäköinen työllistävä vaikutus. 

Vierailija
25/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bussinkuljettajia tarvitaan kipeästi etenkin suurissa kaupungeissa. Alaa pääsee opiskelemaan ilman yo-tutkintoa. Ihmisten kanssa saa olla tekemisissä koko ajan.

Vierailija
26/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:10"]Toimistoalalla on vaikea saada töitä. Merkonomeja ja datanomeja on työttöminä pilvin pimein. Ja aina otetaan se kokenut viisikymppinen mieluummin kuin juuri valmistunut. Jos otetaan juuri valmistunut, niin hän on 20-30 -vuotias. 

Realistinen nyt pitää olla. Jos itse rahoitat opintosi, voit tietysti tehdä mitä vain. Mutta jos ajattelit TE-toimiston myöntämää omaehtoisen koulutuksen tukea, niin silloin pitää olla todennäköinen työllistävä vaikutus. 
[/quote]

Ai kokenut viiskymppinen otetaan töihin?
Eikö täällä olekaan ikärasismia?

Vierailija
27/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on just tätä, että pitää aloittajalta nyhtää pinseteillä joka saakelin tieto. 

Kerro, mitä teet nyt? Oletko työtön? Mitä viimeksi teit, jos olet? Jos dataa ei ala tippua, niin minä en tähän ketjuun enää uhraa aikaani. 

Mikä on sääli, koska valmistelen opinnäytetyötä iäkkäiden työllistymismahdollisuuksista. Ja näin ollen aiheesta hyvin kiinnostunut. 

Vierailija
28/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:10"]Toimistoalalla on vaikea saada töitä. Merkonomeja ja datanomeja on työttöminä pilvin pimein. Ja aina otetaan se kokenut viisikymppinen mieluummin kuin juuri valmistunut. Jos otetaan juuri valmistunut, niin hän on 20-30 -vuotias.  Realistinen nyt pitää olla. Jos itse rahoitat opintosi, voit tietysti tehdä mitä vain. Mutta jos ajattelit TE-toimiston myöntämää omaehtoisen koulutuksen tukea, niin silloin pitää olla todennäköinen työllistävä vaikutus.  [/quote] Ai kokenut viiskymppinen otetaan töihin? Eikö täällä olekaan ikärasismia?

[/quote]

Sanoin, että jos joku 50-kymppinen nyt otetaan, niin varmasti se kokenut mieluummin kuin vastavalmistunut. 

Sana "mieluummin" oli aika olennainen, jos huolellisesti olisit lukenut. Valmistuessaanhan tämä 47-vuotias olisi viisikymppinen. 

Vierailija
29/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman lukiota varmaan pääsisit opiskelemaan puutarhuriksi, maisemasuunnittelua, tms. Mutta se ikävä kyllä ei varmaan työllistä. Lähihoitajana ehkä parhaimmat saumat vähän vanhemmalla iälläkin, sillähän tutkinnolla voi hakea aika monipuolisesti töitä ja varmasti siellä on kevyempiäkin suuntautumisia. 

Tai sitten käy yrittäjyystutkinto ja pistä kahvila pystyyn. Tsemppiä, ikinä ei ole liian myöhäistä lähteä uusille urille. 

Vierailija
30/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:13"]Tämä on just tätä, että pitää aloittajalta nyhtää pinseteillä joka saakelin tieto. 

Kerro, mitä teet nyt? Oletko työtön? Mitä viimeksi teit, jos olet? Jos dataa ei ala tippua, niin minä en tähän ketjuun enää uhraa aikaani. 

Mikä on sääli, koska valmistelen opinnäytetyötä iäkkäiden työllistymismahdollisuuksista. Ja näin ollen aiheesta hyvin kiinnostunut. 
[/quote]

No olen todellakin työtön.
Ja koulutusta eli mitään tutkintoa ei ole.

Vierailija
31/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:28"]Ilman lukiota varmaan pääsisit opiskelemaan puutarhuriksi, maisemasuunnittelua, tms. Mutta se ikävä kyllä ei varmaan työllistä. Lähihoitajana ehkä parhaimmat saumat vähän vanhemmalla iälläkin, sillähän tutkinnolla voi hakea aika monipuolisesti töitä ja varmasti siellä on kevyempiäkin suuntautumisia. 

Tai sitten käy yrittäjyystutkinto ja pistä kahvila pystyyn. Tsemppiä, ikinä ei ole liian myöhäistä lähteä uusille urille. 
[/quote]

Yrittäjäkurssi vois olla ok. Yrittäjyys kiinnostaisi periaatteessa.

Vierailija
32/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haatattelin aikuiskasvatuksen gradua varten 50-kymppisiä, jotka olivat lähteneet taideopintoihin. Kaikille oli avautunut uusi maailma taiteen parista. Ei ne opinnot kyllä ketään työllistä.

Vierailija
33/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:13"]Tämä on just tätä, että pitää aloittajalta nyhtää pinseteillä joka saakelin tieto.  Kerro, mitä teet nyt? Oletko työtön? Mitä viimeksi teit, jos olet? Jos dataa ei ala tippua, niin minä en tähän ketjuun enää uhraa aikaani.  Mikä on sääli, koska valmistelen opinnäytetyötä iäkkäiden työllistymismahdollisuuksista. Ja näin ollen aiheesta hyvin kiinnostunut.  [/quote] No olen todellakin työtön. Ja koulutusta eli mitään tutkintoa ei ole.

[/quote]

Kauanko olet ollut työtön?

Oli miten oli, niin saat varmasti opiskella työttömyyspäivärahan turvin, kunhan motivaatiosi ja koulutusala on kohdillaan. 

Et vaikuta ihan terävimmältä haarukalta aterinlaatikossa, sori vain. Eli jokin suoritustason työ nyt vain tulee kysymykseen. Olet käynyt siis vain peruskoulun?

Ilmaisun niukkuus henkii köyhää mielenmaailmaa. Monet ammatillisetkin opinnot vaativat jossain määrin lukupäätä. 

Vierailija
34/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjäksi siis, olisi kyllä hienoa jos ihmisten itsensätyöllistämistä helpotettaisiin edes hieman Suomessakin. Itsekin olin pulassa heti aloittaessani kaikkien isojen maksujen kanssa eikä rahaa tullut vielä mistään. Enkä halunnut ottaa isoja lainoja. Mutta kiva olla itsenäinen yrittäjä nyt siitä huolimatta, verot painavat, mutta sille nyt ei mitään voi. 

Yrittäjän ammattitutkinto on varmaan lyhyt suorittaa aikuispuolella, varmaan kestäisi noin vuoden. Yrityksen idean voisit ammentaa kenties jostakin jo aiemmasta elämästä tutusta alasta tai harrastuksesta. Tai sitten tosiaan pistä pystyyn kahvila, kirpputori, elintarvikekioski, franchise-yritys (lemmikkikauppa vaikka), tms. Onnea tulevaan! 

Vierailija
35/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:30"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:13"]Tämä on just tätä, että pitää aloittajalta nyhtää pinseteillä joka saakelin tieto.  Kerro, mitä teet nyt? Oletko työtön? Mitä viimeksi teit, jos olet? Jos dataa ei ala tippua, niin minä en tähän ketjuun enää uhraa aikaani.  Mikä on sääli, koska valmistelen opinnäytetyötä iäkkäiden työllistymismahdollisuuksista. Ja näin ollen aiheesta hyvin kiinnostunut.  [/quote] No olen todellakin työtön. Ja koulutusta eli mitään tutkintoa ei ole.

[/quote]

Kauanko olet ollut työtön?

Oli miten oli, niin saat varmasti opiskella työttömyyspäivärahan turvin, kunhan motivaatiosi ja koulutusala on kohdillaan. 

Et vaikuta ihan terävimmältä haarukalta aterinlaatikossa, sori vain. Eli jokin suoritustason työ nyt vain tulee kysymykseen. Olet käynyt siis vain peruskoulun?

Ilmaisun niukkuus henkii köyhää mielenmaailmaa. Monet ammatillisetkin opinnot vaativat jossain määrin lukupäätä. 
[/quote]

Mulla on kyllä lukupäätä kun ryhdyn opiskelemaan ja pärjäisin kyllä.

Vierailija
36/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:30"]

[/quote]

Ei mitään koulutusta? Otsikostasi "mitä voisin vielä opiskella" päättelin, että sulla on koulutuksia jo olemassa.  Vaikea vain suositella uutta, kun ei tiennyt, mitä jo osaat.

Mutta jos ei sulla siis ei ennestään ole yhtään mitään koulutusta/ammattia/tutkintoa, silloinhan vain taivas on rajana. Kaikki on uutta ja voit mennä opiskelemaan ihan mitä mielesi suinkin tekee. Ja jos mieli tekee jonnekin, johon vaaditaan yo-papereita, voit ensin käydä iltalukion ja suorittaa yo-tutkinnon. 

Entä mitä työtä olet tähän asti tehnyt (ennen työttömyyttäsi siis)? Voisitko sen pohjalta saada ideaa kouluttautumiseen?

Vierailija
37/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:49"]

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:30"] [quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:13"]Tämä on just tätä, että pitää aloittajalta nyhtää pinseteillä joka saakelin tieto.  Kerro, mitä teet nyt? Oletko työtön? Mitä viimeksi teit, jos olet? Jos dataa ei ala tippua, niin minä en tähän ketjuun enää uhraa aikaani.  Mikä on sääli, koska valmistelen opinnäytetyötä iäkkäiden työllistymismahdollisuuksista. Ja näin ollen aiheesta hyvin kiinnostunut.  [/quote] No olen todellakin työtön. Ja koulutusta eli mitään tutkintoa ei ole. [/quote] Kauanko olet ollut työtön? Oli miten oli, niin saat varmasti opiskella työttömyyspäivärahan turvin, kunhan motivaatiosi ja koulutusala on kohdillaan.  Et vaikuta ihan terävimmältä haarukalta aterinlaatikossa, sori vain. Eli jokin suoritustason työ nyt vain tulee kysymykseen. Olet käynyt siis vain peruskoulun? Ilmaisun niukkuus henkii köyhää mielenmaailmaa. Monet ammatillisetkin opinnot vaativat jossain määrin lukupäätä.  [/quote] Mulla on kyllä lukupäätä kun ryhdyn opiskelemaan ja pärjäisin kyllä.

[/quote]

Kävisikö lähihoitaja? Siinä erikoistuisit esim. asiakaspalveluun, koska esim. vanhustyö voi olla fyysisesti rankkaa. 

Entä lapsi- tai nuoriso-ohjaaja? Työllistymismahdollisuudet lähihoitajalla hyvät tällä hetkellä ja lapsi- ja nuoriso-ohjaajanakin kohtalaiset. 

Sanoitko jo missä päin asut ja oletko valmis muuttamaan kasvualueille? Onko sinulla kotona asuvia lapsia, joiden takia muuttovalmius on rajoitettua?

Vierailija
38/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous- ja henkilöstöhallintoa eli kirjanpitoa, palkanlaskentaa, sisäistä laskentaa, verotusta, juridiikkaa niihin liittyen. Työtä on ihan hyvin tarjolla ainakin tilitoimistoissa. Vaatii tietysti hyvää tietotekniikan sovellusten käyttötaitoa tai niiden opiskelua (esim. Excel, Word, PowerPoint, sähköposti, intenet). Alan tutkintoja merkonomi, tradenomi, ktk, ktm ja sitten on ammattikursseja. ktk, ktm ja tradenomi lukee myös muuta asiaan liittyvää kuten markkinointia, viestintää, liikejuridiikkaa, johtamista, rahoitusta.

Vierailija
39/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin 48 v IT-insinööri opiskeli 4 vuodessa psykologiksi. Töitä riittää aika varmasti

eläkeikään saakka.

Vierailija
40/45 |
09.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 10:55"]Talous- ja henkilöstöhallintoa eli kirjanpitoa, palkanlaskentaa, sisäistä laskentaa, verotusta, juridiikkaa niihin liittyen. Työtä on ihan hyvin tarjolla ainakin tilitoimistoissa. Vaatii tietysti hyvää tietotekniikan sovellusten käyttötaitoa tai niiden opiskelua (esim. Excel, Word, PowerPoint, sähköposti, intenet). Alan tutkintoja merkonomi, tradenomi, ktk, ktm ja sitten on ammattikursseja. ktk, ktm ja tradenomi lukee myös muuta asiaan liittyvää kuten markkinointia, viestintää, liikejuridiikkaa, johtamista, rahoitusta.
[/quote]

Kiitos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme