AMK ja YAMK AJANHUKKAA
Olen niin pettynyt opetuksen tasoon, tai ei se mitään opetusta ole, vaan itsenäistä tiedonhakua ja sitten arvailua mitä tehtävään halutaan ja lopuksi kuullaan mitä opettaja olisi halunnut tehtävään.
Onko joku saanut jotain hyötyä esim. Yamk-tutkinnosta? Tällä hetkellä tuntuu vaan turhalta, tutoriopettaja ei neuvo eikä mentori, sitten kun tekee jotain (mihin ei kysyessä saanut vastausta) niin sitten kuulee, että ”ei näin” -alkaa jo hermot loppumaan.
MIKSI EN MENNYT YLIOPISTOON AIKOINAAN?!
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos monelle pätemisestä ja muutamalle vastauksesta.
Ei ole kyse siitä, etten osaisi hakea tietoa (naurattaa kun yritätte päteä ja oletatte asioita-täällä kyllä löytää ihmiskunnan helmet)
vaan kyse on siitä, että sen voi kyllä tehdä itsekseenkin.
Itse olen sitä mieltä, että koulun pitäisi myös antaa jotain.Sanoit että olisi pitänyt mennä yliopistoon, joten vastaukset koskivat sitä. Millaisia tehtäviä sitten haluaisit tehdä?
Kiitos, kauniisti kommentoitu ja kysytty! Yliopistolla tarkoitin sitä, että ehkä tämä itsenäinen työskentely olisi arvokkaampa kun sen olisi tehnyt yliopistolla.
Ja olin todella epäselvästi (osin tarkoituksella tosin mutta silti liian epäselvästi) kirjoittanut tehtävästä, tarkoitin kehittämistyötä, jossa kumpikaan puoli ei kommentoi (tutor eikä mentori=myös tilaaja) jolloin jää tyhjän päälle arvailemaan. Samoin tosin myös yamk kurssissa tehtävän anto on kirjoita -ja sitten alkaa tippumaan, mitä olisi pitänyt kirjoittaa opettajan mielestä. Maailma kun on aika laaja, kannattaa edes jotain raameja antaa, jotta sivumäärään osuu myös haluttuja osia aiheesta.
Täysin itsenäinen opiskelu ei ole tarkoituksenmukaista jos kerran ollaan jossain koulussa kirjoilla ja siellä on opettajia. Opettajan työhän on opettaa ja ohjata hakemaan tietoa oikeista lähteistä. Kun ap:n mukaan tätä ei tapahdu, niin se on aika hyvin linjassa omankin kokemukseni kanssa. Opettajat ovat keksineet kaikenlaisia uusia trendikkäitä oppimismuotoja joille yhteistä on että opettajien ei tarvitse tehdä työtään vaan opiskelijat tekevät senkin. Muutenhan nämä voisi toteuttaa siten, että jonnekin nettiin laitettaisiin vain lista asioista mitä pitää osata, opetusta tai koulussa oloa ei olisi lainkaan ja sovittuna päivänä voisi tenttiä nämä etänä jonka jälkeen saisi merkinnän suorituksesta. Kun on tietty määrä suorituksia kasassa, saisi pätevyyden johonkin ammattiin. En tiedä onko hyvä idea mutta opettajien opettamattomuus on sama asia kuin hoitaa koulutus tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Itse kävin yliopistoa 15 vuotta sitten ja kyllä siellä oli oikein laadukasta opetusta. Pitkät ja kattavat luennot. En sitten tiedä mikä on nykyinen meininki, kun koulutuksesta on leikattu. Myöhemmin kävin amk:n ja siellä oli vain tuota tiedonhakua ja ryhmätöitä. Harvoin opin mitään tunneilla.
Kiitos, tätä tarkoitan. Kyllä ihminen tietoa osaa hakea ja ryhmätyöt tuovat vain aikatauluongelmia ja sekaannuksia (todettu moneen kertaan ryhmäläisistä) kyllä kouluissa tulisi olla (oikeasti)pätevät opettajat, jotka tuovat jotain opiskeluun.
Tätä nämä nillittäjät eivät nyt vaan ymmärrä.
Olen työelämässä kyllä ja kaksi amk tutkintoa. Yksi amk mennyt tuossa sivussa kun yamk-tutkintoa olen tehnyt myös -ajatellen että se on ehkä monipuolisempi kuin yliopisto (myös siellä puolella olen ollut) ja saisi opettajilta jotain lisäarvoa.
Se miksi sanoin, että aikoinaan olisi kai pitänyt mennä yliopistoon, on se että kaiketi sitä arvostetaan silti enemmän kuin pitkää käytännön kokemusta ja monia koulutuksia ja substanssiosaamista.
Vierailija kirjoitti:
Täysin itsenäinen opiskelu ei ole tarkoituksenmukaista jos kerran ollaan jossain koulussa kirjoilla ja siellä on opettajia. Opettajan työhän on opettaa ja ohjata hakemaan tietoa oikeista lähteistä. Kun ap:n mukaan tätä ei tapahdu, niin se on aika hyvin linjassa omankin kokemukseni kanssa. Opettajat ovat keksineet kaikenlaisia uusia trendikkäitä oppimismuotoja joille yhteistä on että opettajien ei tarvitse tehdä työtään vaan opiskelijat tekevät senkin. Muutenhan nämä voisi toteuttaa siten, että jonnekin nettiin laitettaisiin vain lista asioista mitä pitää osata, opetusta tai koulussa oloa ei olisi lainkaan ja sovittuna päivänä voisi tenttiä nämä etänä jonka jälkeen saisi merkinnän suorituksesta. Kun on tietty määrä suorituksia kasassa, saisi pätevyyden johonkin ammattiin. En tiedä onko hyvä idea mutta opettajien opettamattomuus on sama asia kuin hoitaa koulutus tuolla tavalla.
Kiitos myös sinulle, tätä tarkoitan.
Meillä on töissä yksi AMK opiskelija, ja voi luoja, ei mitään perustason tietotaitoa edes alalta ja se älyllinen ajattelu mitä työssä tarvitaan, sitä ei ole. Aivan kamalaa että tuollainen on edes päässyt opiskelemeaan, no kortti tiedetään millä on päässyt mutta silti, ei pärjää ikinä tällä alalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä yksi AMK opiskelija, ja voi luoja, ei mitään perustason tietotaitoa edes alalta ja se älyllinen ajattelu mitä työssä tarvitaan, sitä ei ole. Aivan kamalaa että tuollainen on edes päässyt opiskelemeaan, no kortti tiedetään millä on päässyt mutta silti, ei pärjää ikinä tällä alalla.
Meillä taas maisterit pärjänneet ja jaksaneet muutaman kuukauden. No, ehkä se lasten hoito, kasvatus ja opetus on vaan käytännöllisempää ja maalaisjärkisempää, eikä kovin hyvin kohtaa yliopiston teoreettisten ajatusrakennelmien kanssa.
Onneksi itsellänikin oli lähärikoulutus ennen kun menin sh-kouluun. Opetus on nykyään täyttä kuraa amk:ssa. Lähihoitajakoulussa opettelimme paljon käytäntöä ja opettajat vaativat ja varmistivat, että asiat osataan. AMK:ssa opettajat ovat juurikin hiljaa nurkassa istujia, jotka eivät varmaan enää edes hallitse hoitotyötä oltuaan 30 vuotta opetustyössä. Amiksessa opettajista oikeasti näki, että he hallitsivat opetettavat asiat. Olen pärjännyt sh:n työssä juurikin lähärikoulussa saatujen oppien turvin.