No niin, nainen pilasi Joulun jälleen.
Olen sanonut että haluan viettää yksinkertaista ja rauhallista Joulua. Mitä taas tapahtui, on krääsää ja tiuskitaan kun pitää pitää saada kaikki tehtyä. No menin aattona sitten päiväunille, enkä edes ehtinyt nukahtaa kun ovikello soi ja siellä on siskonsa lapsineen tulossa viettään Joulua. Onko se todellakin niin vaikeaa saada olla Jouluna rauhassa?! Ilmoitin, että ensi Jouluna saavat mennä sinne siskolle häsläämään.
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mahdollisimman moni nainen lukisi tämän ja miettisi sitä joulua myös miehen kannalta. Liian usein täälläkin valutetaan, ettei mies osallistu jouluvalmisteluihin, niin ei ole tullut mieleen, että ehkä se mies ei halua. Yleensäkin kaikki kissanristiäiset ja kyläilyt ovat epämieluisia mutta mies tulee sen naisen mieliksi, sama on joulun kanssa todella, todella monella. Kysykää niiltä miehiltänne ja kuunnelkaa.
Vaikene. Naisella on kotitaloudellinen valta.
Saunassa on miesten kesken hetkellisesti iloinen tunnelma, kun ei ole yhtään kurttuotsaa tuomitsemassa olemassaoloa.
On se ihmeellistä, ettei perheet pysty jouluaattoa omassa kodissaan viettää.
Pitää rampata paikasta toiseen.
Voi voi ap, olet ensi jouluna ihan yhtä tarpeeton ja näkymätön kuin tänä jouluna olet. Sinä voit mennä minne tahansa, nainen ja sukunsa viettävät oikeaa joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti mahdollisimman moni nainen lukisi tämän ja miettisi sitä joulua myös miehen kannalta. Liian usein täälläkin valutetaan, ettei mies osallistu jouluvalmisteluihin, niin ei ole tullut mieleen, että ehkä se mies ei halua. Yleensäkin kaikki kissanristiäiset ja kyläilyt ovat epämieluisia mutta mies tulee sen naisen mieliksi, sama on joulun kanssa todella, todella monella. Kysykää niiltä miehiltänne ja kuunnelkaa.
Niin se näyttää olevan, koska eihän asunnoissa ylensä edes näy että se mies asuu siellä. Ihmettelen miksi niin tasa-arvoa haluavat ihmiset pitävät omia mieltymyksiään toisen mieltymyksiä arvokkaampina? Sukupuolen perusteellako se nainen valtansa saa, vai pitäisikö hänen tehdä mukisematta siellä kotitaloudessa enemmän hommia?
Ymmärrän. Ja yhtä hymyä pitäisi olla. vaikka omn töistä väsynyt . Itse olin kotona, en halunnyt "yhteistä joulunviettoa" viinojen ym hömpötyksien takia.Ihana joulurauha.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi ap, olet ensi jouluna ihan yhtä tarpeeton ja näkymätön kuin tänä jouluna olet. Sinä voit mennä minne tahansa, nainen ja sukunsa viettävät oikeaa joulua.
Ensinnäkin, Joulun tarkoitus on jotain muuta kuin olla näkyvä ihminen. Etkö ole sisäistänyt joulun sanomaa?
Toiseksi, minä pysyn talossani ja muut poistuvat, se ehkä ei sovi sinulle, mutta olet viimeinen ihminen jota tässä asiassa kuuntelen.
Ap
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Ymmärrän. Ja yhtä hymyä pitäisi olla. vaikka omn töistä väsynyt . Itse olin kotona, en halunnyt "yhteistä joulunviettoa" viinojen ym hömpötyksien takia.Ihana joulurauha.
Juuri tätä tarkoitan. Joulu on rauhallista aikaa jolloin saa levätä ja ladata akkuja tulevaan vuoteen. Lisäksi kaikki materialismi on vanhemmiten alkanut vähän ärsyttämään. Eikö kukaan ajattele hiilikuormaa jouluna, vaikka muutoin on sädekehä pään päällä?
Ap
"viettää yksinkertaista ja rauhallista Joulua".
Eli ei mitään normaalista arki-illasta poikkeavaa.
En välitä itsekään oikein joulusta, enkä tajua miksi jotkut sitä kellottaa ja ottaa stressiä niin kovin. En silti tajua, miksi ei vois kumppanin iloksi vähän osallistua järjestelyihin ja antaa sen kumppanin touhuta ja rakentaa joulua, jos se siitä nauttii ja saa iloa.
Sitä normaalia arkea on kuitenkin vuodessa aika paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
En välitä itsekään oikein joulusta, enkä tajua miksi jotkut sitä kellottaa ja ottaa stressiä niin kovin. En silti tajua, miksi ei vois kumppanin iloksi vähän osallistua järjestelyihin ja antaa sen kumppanin touhuta ja rakentaa joulua, jos se siitä nauttii ja saa iloa.
Kuunteletko sinä arki-iltana joululauluja ja lapset avaavat muutaman lahjapaketin? Ehkä sinulla on arkisin myös maltillinen kinkku ja vähän muutakin jouluruokaa? Minun arki-iltani ei koostu kuitenkaan näistä asioista. Et tajua miksi sen kumppanin kanssa eikiinnosta rakentaa joulua? No siksi koska hän on sivuuttanut minun toivomukseni rauhallisesta joulusta jo ties kuinka kauan ja kutsuu vieraita miten itse lystää, välittämättä minun mielipiteistäni. Miten se joka haluaa enemmän sitä krääsäjoulua on jotenkin enemmän oikeassa ja hänen halunsa menee aina muiden edelle? Ole hyvä ja vastaa!
Joulu kirjoitetaan pienellä.
Ja elämä on valintoja - itse sain olla rauhassa ja yksin koko aaton koska olen elämäni sellaiseksi järjestänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sitten varmaan kannattais opetella keittämään vaikka kaurapuuroa että ns. katu-uskottavuus säilyisi.
Korostuuko jouluna narsistisuus? Siis että sen yhden ihmisen tapa on oikea ja muiden tulee olla apureita, että narsiatin päämärä saavutetaan? Ajatus vain, mutta muelenkiintoinen sellainen.
Meillä on taas toisinpäin. Minä haluaisin viettää joulua rauhassa, mutta mies taas haluaa, että ravataan hänen sukulaistensa luona. Viime jouluna kun olin kipeänä, mies vaan marisi siitä, kun ei pystytä nyt juhlimaan joulua yhdessä.
Jos on lapsia, niin ymmärrän vaimoasi. Heille sitä joulua rakennetaan ja vieraita kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan normaali arki on kiirehtimistä paikasta toiseen, järjestelyä, velvollisuuksia, sähellystä, itkua ja huutoa. Tässä haettiin sitä että edes jouluna voitaisiin ottaa rennosti, rauhoituttaisiin, syötäisiin yhdessä, levättäisiin ja kerättäisiin voimia alkavaa vuotta varten. Mutta ei, joillekin tämä aika tarkoittaa että vain kahta kauheammin täytyy säätää, siivota, koristella, juosta lahjojen ja tavaroiden perässä, rampata ympäri kyliä ja sählätä sitä ja tätä. Lopputuloksena on helvetin kireä tunnelma ja paha olo kaikilla, kun kukaan ei saa mitä haluaa. Paitsi ehkä lapset kun heidät hukutetaan makeisiin ja materiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, Joulun tarkoitus on jotain muuta kuin olla näkyvä ihminen. Etkö ole sisäistänyt joulun sanomaa?
Toiseksi, minä pysyn talossani ja muut poistuvat, se ehkä ei sovi sinulle, mutta olet viimeinen ihminen jota tässä asiassa kuuntelen.
Ap
Olen eri, mutta sittenhän sulla ei ole ongelmaa. Miksi edes valitat täällä, mikset aja mäjelle vieraita?
No, aloittaja voi mennä jonnekin muualle olemaan yksin. Joulu on suurimmalle osalle ihmisiä perhejuhla ja monesti se ainoa kerta vuodesta, jolloin nähdään pidemmälläkin asuvia sukulaisia ja vietetään aikaa yhdessä.
Yhdessäolo kuuluu ihan suomalaiseen jouluperinteeseenkin - varsinkin tapaninpäivän vierailut.