Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli
Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.
Kommentit (3113)
Varasin perhehuoneen ajoissa ja onneksi sellaiseen olla päästy joka kerta. Siellä saa nukkua ja piereskellä just kuten ite haluaa. Ei muiden läheisetkään pääse häiritsemään.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän, että mitään toimenpiteitä ei saa tehdä ilman potilaan suostumusta. Jos näin on toimittu, on rikottu lakia. Asiasta pitää tehdä valitus. Jokainen toimenpide pitää lopettaa kesken, kun potilas niin sanoo.
Pitää ainakin varoittaa kunnolla.
Kyllä minulle toki sanottiin, että nyt voi sattua. Ja sattui todella, kun klitoriksen läpi ommeltiin. Oli kipeä puoli vuotta - rajoitti hieman seksin iloja.
(Tapahtui 80-luvulla. Olisi luullut, että puudutusaineet olisi jo keksitty 2020-lukuun mennessä...)
Meillä oli ns. discovalo, jonka jokainen hoitaja räppäisi päälle tullessaan ja jätti palamaan ja vilkkumaan lähtiessään ja rynnätessään ovesta ulos. Toinen valo oli palamassa, mutta silti näin. En saanut nousta ekana vuorokautena, joten en voinut mennä sammuttamaan sitä.
Lamppuja ei vaihdettu ikinä ja minultakin oli lukuvalo palanut. Varmaan potilaiden olisi pitänyt nekin vaihtaa.
En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta onko tänne kommentoinut kukaan alalla oleva? Perusteluita tuolle, miksi ne täydet valot pitää yölläkin laittaa (vilkkumaan), miksi ovat tylyjä, miksi kohdellaan kuin teuraaksi vietäviä (joka on väärin toki sekin)??? Onko näille kohteluille annettu mitään perusteluita?
Noin se menee kuolemansairaillakin..mitä valitat? Sukulaiseni juuri nukkui pois ja jakoi huonetta. Tietysti häiritsevää,mutta mitä oikein oletat?
Tuota en ymmärrä, että Suomessa nuukaillaan kivunlievityksen suhteen. Miksi pitäisi kärsiä, kun on lääkkeitä olemassa?!
Ja nämä sankaritarinat voisi jo jättää unholaan, kuinka ennen muinoin käytiin äkkiä synnyttämässä ilman kivunlievityksiä ja siitä sitten heti takaisin pellolle hommiin. Ennen oli ennen ja nyt on nyt! Naisten oikeudet on onneksi parantuneet ja kulttuuri on muuttunut joustavammaksi. Oma isoäiti synnytti kotioloissa kahdeksan lasta luomuna (koska ei ollut vaihtoehtoa). Oli väsynyt pieni nainen joka joutui raatamaan. Minussa tuo herättää enemmän säälin tunnetta kuin tarvetta tehdä siitä jotain sankaritarinaa.
Jos joku ei viihdy synnärillä metelin ja dorkien ahneiden äijien takia, jotka syö synnyttäjille tarkoitetut ruoat, niin sen kyllä saa sanoa ääneen. Ja jos häiritsee, kun kätilönä on joku pimu tekoripsineen ja huulitäytteineen, niin senkin saa sanoa ääneen. Äidin ei tarvitse olla mikään kaiken kestävä pyhimys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän hyvin, jos henkilökunta huomauttaa siitä, että jättää vauvan lattialle pyyhkeen päälle. Sairaalassa on kuitenkin vauvoille ne omat sängyt, joissa on pyörät alla ja joita voi liikuttaa. Miksi ihmeessä jättää vauva lattialle? Huoneissa kuitenkin ravaa kätilöitä, vieraita, laitoshuoltajia ja ties ketä. Säikähtäisin kyllä, jos jonkun huonekaverin vauva löytyisi sairaalan lattialta.
KUN NIITÄ PYÖRÄLLISIÄ SÄNKYJÄ EI ENÄÄ OLE! Vauva nukkuu äidin vieressä ja on äidin sylissä. Äiti syö ja. köy vessassa vauvan kanssa
No ei todellakaan tarvitse käydä wcssä vauvan kanssa jos olet juuri synnyttänyt! Mitä oikein puhut? Ei äiti jaksa kantaa vauvaa juuri synnytyksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta onko tänne kommentoinut kukaan alalla oleva? Perusteluita tuolle, miksi ne täydet valot pitää yölläkin laittaa (vilkkumaan), miksi ovat tylyjä, miksi kohdellaan kuin teuraaksi vietäviä (joka on väärin toki sekin)??? Onko näille kohteluille annettu mitään perusteluita?
Joo ja kuinka ala-arvoisia osa kommenteista. Suomessa vaikka tämä on sivistysvaltio, mukamas. Ja ei kestetä edes synnytystä.. ennen vanhaan ollaan synnytetty kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP odotahan kun oot kotona. Sitä 20 vuotta.
Saa sentään juoda kahvia rauhassa vauva toisessa kädessä, toisin kuin omahoitajan mielestä olisi saanut. Ihme kyylä, joka ei sitten kuitenkaan voinut auttaa pienimmässäkään asiassa. Joo opinpahan olemaan pyytämättä mitään apua keltään.
No voi taivahan vallat. Oletteko te kaikki ivalideja ,kun saatte terveen lapsen . Kyllä se lapsi omassa sängyssään pysyy, kun käytte sen ruokatarjotiimen tai olette vessassa. Aina ovat vauvat itkeneet kautta maailman, kun eivät osaa puhua. Ja se ,että alapää pn kipeä -toisilla enempi ja toisilla vähempi ON NORMAALIA , JA kestää aikansa. Siihen ei kuole. Ei teillä kotonaakaan ole palvelijoita. Sitäpaitsi vauvat nukkuu monta tuntia vuorokaudessa. On kertakäyttövaipat kk -tuttipullot, niin ei hoito paljon rasita. Ihan on hyvä vähän heti alkuun liikuskella ,ettei tule veritulppia. Eikä siellä kotona kukaan sotke paikkoja jollei äiti itse.
Ennen synnytystä voi tehdä isoja ruokasatseja ja laittaa annoksia itselle ja muille lapsille. Jos kies on kädetön , sille ei tarvitse voida mitään😂
itselle
Vierailija kirjoitti:
Mua järkytti eniten perhe osastolla se, että muiden aviomiehet rynnivät syömään kaiken ruoan. Luulin,että synnyttäneet naiset olisivat kohteliaisuudesta hieman etusijalla. Minulla ja mielelläni oli erikoisruokavalio ja jopa se imurointiin vaikka kannessa luki erikoisruokavalio 2 kpl.
Toiseksi mua järkytti, että kätilöt olivat nuoria pimuja, joilla ei mitään kokemusta vauvoista tai synnytyksestä. :D
Nuoria pimuja? Kätilön koulutus kestää 4,5 vuotta. Siihen sisältyy yli 70 viikkoa käytännön harjoittelua. Joka ikisellä kätilöllä on enemmän kokemusta synnytysten hoidosta kuin sinulla, joka heitä pimuiksi nimittelet.
Se, onko kätilö itse synnyttänyt, ei kerro sen enempää ammattitaidosta kuin syöpälääkärin itsensä sairastama syöpä tai silmälääkärin oma likinäköisyys tai kaihi.
Vierailija kirjoitti:
Noin se menee kuolemansairaillakin..mitä valitat? Sukulaiseni juuri nukkui pois ja jakoi huonetta. Tietysti häiritsevää,mutta mitä oikein oletat?
Kuoleville pitäisi olla oma huone. Ei voi olettaa, että huonekaveri kuuntelee korinaa ja jaksaa yöllä itkeviä omaisia. Ehkä virrenveisuuta. Vanhainkodissa mummoni huonekaveri ehti olla kahdeksan eri kuolevan kanssa samassa huoneessa ennen kuin oma vuoro tuli.
Kai tämän pitäisi olla sivistysvaltio eikä mikään läävä?
Kansanedustajille hommataan torkkupeittoja ja kerhoja. Johonkin rahat riittävät.
Sekä synnyttäneiden että kuolevien osastolla hyvä (normaali) käytös on aivan saman hintaista kuin huonokin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa sentään juoda kahvia rauhassa vauva toisessa kädessä, toisin kuin omahoitajan mielestä olisi saanut. Ihme kyylä, joka ei sitten kuitenkaan voinut auttaa pienimmässäkään asiassa. Joo opinpahan olemaan pyytämättä mitään apua keltään.
No voi taivahan vallat. Oletteko te kaikki ivalideja ,kun saatte terveen lapsen . Kyllä se lapsi omassa sängyssään pysyy, kun käytte sen ruokatarjotiimen tai olette vessassa. Aina ovat vauvat itkeneet kautta maailman, kun eivät osaa puhua. Ja se ,että alapää pn kipeä -toisilla enempi ja toisilla vähempi ON NORMAALIA , JA kestää aikansa. Siihen ei kuole. Ei teillä kotonaakaan ole palvelijoita. Sitäpaitsi vauvat nukkuu monta tuntia vuorokaudessa. On kertakäyttövaipat kk -tuttipullot, niin ei hoito palj
Vauvansängyt on monesta paikasta poistettu. Vauvat valvovat ja huutavat koko yön, jos on nälkä. Jos nukkuvat, niin pitäisi väkisin herättää syömään. Äidit eivät saa sairaalassa nukkua lainkaan. Pirteä yöhoitaja tulee kymmenen jälestä tuomaan lääkkeitä, mittaamaan lämpöä. Imettää pitäisi kolmen tunnin välein yölläkin, sitten annetaan lisämaitoa, puolitoista tuntia menee siihen. Parikymppinen hoitaja ehdotti, että yöimetysten välissä kannattaisi lypsää lypsykoneella, kun onhan siinä yli tunti luppoaikaa aamuyöllä. Hän oli siis ihan tosissaan.
Hoitaja määräsi, että vierailutunnilla pitää imettää. Lapsi nukkui, juuri syönyt. Mutta lapsi piti herättää ja tunkea tissi suuhun, kesken vierailutunnin, koska hän määräsi. Ihan sekotouhua. Jos ei tuolla ala vihata rintaruokintaa, niin sitten ei missään.
Kertakäyttötuttipullossa on kertakäyttöistä vain sisällä oleva muovipussi. Tutti pitää silti pestä ja keittää, maito lämmittää jossain jne. Samalla sitä lämmittää tavallisen pullon mikrossa, ei yhtä pulloa kauan pese. Mutta kyllä tuo tuttipullorumba on aivan syvältä silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua järkytti eniten perhe osastolla se, että muiden aviomiehet rynnivät syömään kaiken ruoan. Luulin,että synnyttäneet naiset olisivat kohteliaisuudesta hieman etusijalla. Minulla ja mielelläni oli erikoisruokavalio ja jopa se imurointiin vaikka kannessa luki erikoisruokavalio 2 kpl.
Toiseksi mua järkytti, että kätilöt olivat nuoria pimuja, joilla ei mitään kokemusta vauvoista tai synnytyksestä. :D
Nuoria pimuja? Kätilön koulutus kestää 4,5 vuotta. Siihen sisältyy yli 70 viikkoa käytännön harjoittelua. Joka ikisellä kätilöllä on enemmän kokemusta synnytysten hoidosta kuin sinulla, joka heitä pimuiksi nimittelet.
Se, onko kätilö itse synnyttänyt, ei kerro sen enempää ammattitaidosta kuin syöpälääkärin itsensä sairastama syöpä tai silmälääkärin oma likinäköisyys tai kaihi.
Kyllä se kertoo. Synnytys on sellainen juttu että sitä ei kyllä pysty kuvittelemaan jos ei itse koe. Minäkin ajattelin olevani niin pystyvä ihminen, enkä koskaan elämässäni ole ollut niin avuton kuin siinä tilassa. En olisi osannut kuvitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo se on ihan totta, mutta moni unohtaa aina sen asian kun tätä suomea kehutaan maailman parhaaksi, tämä suomi on paska-landia
muistakaa se. ja täällä on paska-landia meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ihan yhtä relevantti kommentti kuin se, ettei kukaan tiedä mitä on olla sytostaattihoidoissa kuin saman kokenut. Se hoitohenkilökunnan ammattitaito ei mitenkään liity siihen, ovatko kokeneet sytistaattihoidot itse.
Sen lisäksi, uskomatonta mutta totta, ei ole kahta samanlaista synnytyskokemusta. Se, että itse katsoo kaurapussin tai epiduraalin olevan sopiva kivunlievitys tai paras ponnistusasento pystyasento tai kyljellään ei pädekään jonkun muun synnytyksessä.
Hoitohenkilökunnalla on kokemusta sadoista ja tuhansista synnytyksistä, kaikenlaisista odottamattomista ja yllättävistä tapahtumista.
Tampere ja synnytyksen jälkeen potilashotelli aikanaan oli aivan mahtava kokemus! Kiitollinen koko henkilökunnalle, vaikka oli pelkoja ja haasteita niin sujui kaikki hyvin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voi taivahan vallat. Oletteko te kaikki ivalideja ,kun saatte terveen lapsen . Kyllä se lapsi omassa sängyssään pysyy, kun käytte sen ruokatarjotiimen tai olette vessassa. Aina ovat vauvat itkeneet kautta maailman, kun eivät osaa puhua. Ja se ,että alapää pn kipeä -toisilla enempi ja toisilla vähempi ON NORMAALIA , JA kestää aikansa. Siihen ei kuole. Ei teillä kotonaakaan ole palvelijoita. Sitäpaitsi vauvat nukkuu monta tuntia vuorokaudessa. On ker
Hoitajan (joka on tosiasiassa kätilö synnyttäneiden osastolla) kommentti lypsämisestä on asiallinen. Maito nousee sitä paremmin, mitä useammin lypsää. Imetyksen alkuvaiheessa tiheä imetys/lypsäminen on hyväksi maidontuotannon käynnistymiselle.
Sellaista se nykyisin on. Ensimmäisen lapseni ja nuorimmaisen synnytyksen jälkeen olin yksityishuoneessa, koska 1. joutui teholle eikä minua haluttu laittaa äitien ja vauvojen seuraan, nuorimmaisen kohdalla käytin suhteitani hyväksi. Keskimmäisen jälkeen olin isossa huoneessa äitien kanssa. Olihan siinä liikettä ja itkua, mutta ei se minua haitannut, korvatulpat olivat hyvä apu öisin. Lapsellani oli myös keltaisuutta. Muutaman päivän kestää vaikka seipään nokassa, jos on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuoleville pitäisi olla oma huone. Ei voi olettaa, että huonekaveri kuuntelee korinaa ja jaksaa yöllä itkeviä omaisia. Ehkä virrenveisuuta. Vanhainkodissa mummoni huonekaveri ehti olla kahdeksan eri kuolevan kanssa samassa huoneessa ennen kuin oma vuoro tuli.
Kansanedustajille hommataan torkkupeittoja ja kerhoja. Johonkin rahat riittävät.
Sekä synnyttäneiden että kuolevien osastolla hyvä (normaali) käytös on aivan saman hintaista kuin huonokin.
No totta, kuolevien pitää saada olla rauhassa. Kuolema on todella yksityisyyttä vaativa asia. Olen monta kertaa kuolevaa läheistäni käynyt katsomassa ja omat huoneet heillä on ollut. Osastolla, jossa olin töissä kuoli potilaita ( syöpäosasto), heille järjestettiin aina oma huone.
Vaatia pitäisi, vaikka potilas itse ei siihen kykene ja siksi jaksa itse vaatia.
osaako kukaan sanoa että onko noissa maissa parempaa kohtelua?