Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli
Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.
Kommentit (3113)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio on suuri LEIKKAUS,ei mikään luomenpoisto. Toki pitää liikkua ettei synny veritulppia mutta eikö tässäkin voitaisi noudattaa inhimillisyyttö eikä pistää äitejä pyörteilemään ruokatarjottimineen!
ne äidit voi jättää menemättä sinnen ruokailukärryn luo, jättää hakematta ruoka ja sitten se tuodaan, kun joku huomaa, että äiti ei ole käynyt syömässä.
Ei sitä kukaan huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli korvatulpat mutta eipä ne paljoa siinä auta kun hoitajat tulee repimään vauvaa vierestä kylmälle tutkimuspöydälle.
Korvatulpat siis kätilöille, jotta synnyttävä saisi edes huutaa rauhassa.
Sitten ei ammattilaiset voi jakaa tietoa keskenään. Parempi olisi, että synnyttäjä opettelisi kommunikoimaan muuten kuin kiljumalla. Suurin osa kuitenkin aikuisia ihmisiä eikä lapsetkaan saa kommunikoida kiljumalla.... miksi sitten aikuisten pitäisi saada.
Ok. En ole kätilö, vaan sairaanhoitaja ja ajattelisin, että jos synnytyksessä kehotetaan olemaan kiljumatta, niin se tarkoittaa sitä, ettei energiaa mene siihen kiljumiseen. Ei siinä ole kyse mistään ammattilaisten kommunikoinnista tms.
Vierailija kirjoitti:
Täällä valitetru yöhoitajan toimesta. Yövuoroissa päivystetään lähinnä hätätapauksia ja muu aika on hoitajien omaa aikaa. Ei kukaan ottaisi yövuoroja, jos niissä pitäisi juosta palvelemassa neitosia. Ainakin itse yövuoroissa saatan nukkua hetken, neulon ja opiskelen. Jos tämä kielletään, niin eipä taida olla vuoroon tulijoita. Se vuoro on siis ns päivystysvuoro eikö tarkoita, että pitää juosta pää kolmantena jalkana.
Näin asiallisia kaikki kätilöt ja prinsessat senku valittaa. /s
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sektio on suuri LEIKKAUS,ei mikään luomenpoisto. Toki pitää liikkua ettei synny veritulppia mutta eikö tässäkin voitaisi noudattaa inhimillisyyttö eikä pistää äitejä pyörteilemään ruokatarjottimineen!
ne äidit voi jättää menemättä sinnen ruokailukärryn luo, jättää hakematta ruoka ja sitten se tuodaan, kun joku huomaa, että äiti ei ole käynyt syömässä.
Ei sitä kukaan huomaa.
minut ainakin huomattiin etten käynyt, vaikka oli käyty erikseen sanomassa, että sieltä voi käydä hakemassa ruokaa
Töissä olevia hoitajia ei saa häiritä heidän nukkuessaan mutta synnyttäneitä äitejä kyllä vaikka viikon olisivat valvoneet putkeen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli korvatulpat mutta eipä ne paljoa siinä auta kun hoitajat tulee repimään vauvaa vierestä kylmälle tutkimuspöydälle.
Sitten ei ammattilaiset voi jakaa tietoa keskenään. Parempi olisi, että synnyttäjä opettelisi kommunikoimaan muuten kuin kiljumalla. Suurin osa kuitenkin aikuisia ihmisiä eikä lapsetkaan saa kommunikoida kiljumalla.... miksi sitten aikuisten pitäisi saada.
Minä olin huutanut, mutta itse en tiennyt siitä mitään. Mies kertoi myöhemmin. Katsos kun kovissa kivuissa ei välttämättä osaa käyttäytyä sivistyneesti. Sieltä jostain se huuto tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. En ole kätilö, vaan sairaanhoitaja ja ajattelisin, että jos synnytyksessä kehotetaan olemaan kiljumatta, niin se tarkoittaa sitä, ettei energiaa mene siihen kiljumiseen. Ei siinä ole kyse mistään ammattilaisten kommunikoinnista tms.
Senkin takia, mutta voit itsekin ajatella, että miten voit kuulla kollegaasi, jos joku samassa huoneessa kiljuu. Ei siinä kuule mitään. Lisäksi siinä saa kuulovamman, mutta ilmeisesti kiljuvan synyttäjän mielestä se on ihan ok.
Vuosia sitten oli meidän suunnalla hirveä haloo siitä, kun päiväkodissa hoitajat alkoi pitää kuulosuojaimia ja vanhemmillekin tiedotettiin siitä, että lapsillekin niitä on saatavilla. Siellä kun desibelit nousi kuulovauriotasolle asti ja kun lapsia ei saanut rajoittaa, niin sitten otettiin kuulosuojaimet käyttöön. Toki sitten (ja juuri kovaäänisimpien) ipanoiden äitylit mielensä pahoittivat ja haloon nostivat, että nyt heidän lapsilleen tulee tunne siitä ettei saa ilmaista itseään. Ei auttanut, vaikka kaikki yrittivät selittää näille äityleille, että itseään saa ilmaista, mutta pitää myös oppia ottamaan muut huomioon ja lpasikin voi oppia ilmaisemaan itseään muutenkin kuin kiljumalla ja huutamalla.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väestönkasvu uhkaa elinmahdollisuuksia planeetalla. Yksi laji paisuu muiden kustannuksella. Tätä mielipidettä voi joku pitää lapsivihamielisenä, mutta asia on päinvastoin.
Tuokin on, voisi sanoa tilastollinen totuus. Pitäisikö siis olla tyytyväinen, ettei suomalaisia paljoa synny? Ilkeät kätilöt tekeekin palveluksen maapallolle.
Niin - minä kyllä soisin, että maapallolla lisääntyisivät nimenomaan skandinaavit - demokratia, tasa-arvo, rehellisyys tulisi jo äidinmaidossa - parempi paikka.
Varsinkin rehellisyys ja tasa-arvo ovat selvästi tosi vahvana läsnä suomalaisuudessa. Kertoohan siitä kaikki nämä kokemukset synnytysosastollakin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin huutanut, mutta itse en tiennyt siitä mitään. Mies kertoi myöhemmin. Katsos kun kovissa kivuissa ei välttämättä osaa käyttäytyä sivistyneesti. Sieltä jostain se huuto tuli.
niin... se perusluonne tulee esiin tuollaisessa tilanteessa. toiset ovat sivistymättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Töissä olevia hoitajia ei saa häiritä heidän nukkuessaan mutta synnyttäneitä äitejä kyllä vaikka viikon olisivat valvoneet putkeen?
varmaan herättelevät heitä, joiden tajunnantaso pitää tarkistaa, minua ei herätelty öisin, joku hoitaja kävi kurkkaamassa kuulemma ovelta ja kun totesi, että minä nukun ja vauva nukkuu, niin meni tekemään sitten hommia niiden äitien kanssa, jotka tarvitsivat enemmän apua.
Vai olisiko parempi, että herättely jätetään tekemättä ja sitten aamulla todetaan, että kappas, maija kuoli sitten yöllä, no voi että, mutta sai ainakin nukkua rauhassa... (nimi muutettu)
"niin... se perusluonne tulee esiin tuollaisessa tilanteessa. toiset ovat sivistymättömiä."
No onneksi on myös sinun kaltaisia ihmisiä, joita ei liikauta mitään. Vaikka oma lapsi kuolisi, sinä vain huokaisisit kevyesti ja ehkä salaa vuodattaisit yhden kyyneleen. Ääneen parkuminen on niin sivistymätöntä.
Vierailija kirjoitti:
"niin... se perusluonne tulee esiin tuollaisessa tilanteessa. toiset ovat sivistymättömiä."
No onneksi on myös sinun kaltaisia ihmisiä, joita ei liikauta mitään. Vaikka oma lapsi kuolisi, sinä vain huokaisisit kevyesti ja ehkä salaa vuodattaisit yhden kyyneleen. Ääneen parkuminen on niin sivistymätöntä.
ääneen parkuminen ja kiljuminen on kaksi eri asiaa
venäjän trollitethaiden työntekijät yrittävät haukkua koko ajan suomea, ottakaa se huomioon tällaisissa ketjuissa. netissä on helppo levitellä urbaaneja huhuja kaikesta hirveydestä mitä muka suomen sairaaloissa tehdään.
En ole lukenut kommentteja enkä lue mutta en tiedä mistä suomalainen nainen löytää pokan valittaa synnyttämisestä Suomessa.
Sairaala ei ole hotelli eikä henkilökunta ole sinun palvelusväkeäsi.
Suosittelen jokaisen miettimään onko sinusta synnyttämiseen ja jälkihoitoon ennen raskautumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä kukaan huomaa.
Kyllä huomaa. Tarjottimilta pitää poistaa tietyt asiat ennen vaunun palautusta keittiölle, jokainen tsekataan. - se sairaalahuoltaja
Ei siellä kenenkään anneta nukkua. Ei yöllä eikä päivällä
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä teillä on nykyisin kamalaa olla sairaalassa kun kerran pari synnytätte. Sain lapseni 70-luvulla suuressa kaupungissa Suomessa. Meitä oli kuusi äitiä tilavassa huoneessa. Saimme vauvan vierihoitoon päivän parin päästä. Sairaalassa olimme 5 pv. Olihan se ihan mukava olla täysihoidossa lähes viikko ja tutustua vauvaan .
Olin siivonnut kodin ihanan siistiksi jopa ikkunoiden pesua myöten ennen synnytystä. Oli aikaa ,kun jäin äitiyslomalle 4 vk ennenkuin vauva syntyi.
Sit oli upeaa tulla kotiin, tuoreita pullia oli pakkasessa ja samoin valmiita ruokia olin väsännyt.Siinä vaan ihailimme kehdossa päivisin vauvelia ,käyden välillä vaunulenkillä ja öisin herätti ainakin viisi kertaa,,,,!
Ennen naiset olivatkin kovia jätkiä. Parhaimmat onnistuivat lähes kokonaan kompensoimaan reippaudella ja suorittamisella sen että ovat vaan naisia.
Vierailija kirjoitti:
En ole lukenut kommentteja enkä lue mutta en tiedä mistä suomalainen nainen löytää pokan valittaa synnyttämisestä Suomessa.
Sairaala ei ole hotelli eikä henkilökunta ole sinun palvelusväkeäsi.
Suosittelen jokaisen miettimään onko sinusta synnyttämiseen ja jälkihoitoon ennen raskautumista.
Sitten sinun pitää itse synnyttää se syntymättä jääneet lapset, kun se sujuu sinulta niin hyvin ja hoitajia vaivaamatta.
Seitkyt-luvulla,jouduin makaamaan monta päivää käytävällä, koska kaikki synnyttäneiden paikat oli täynnä. Sitten kun vapautui paikka pääsin sisälle huoneeseen. Levotonta menoa se oli.