Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järkytyin hieman miten kamalaa sairaalassa olo synnytyksen jälkeen oli

Vierailija
25.12.2021 |

Synnytyksen jälkeen rättipoikki, kivuissa ja univajeisena, ja sitten pitää jakaa huone jonkun toisen kanssa. Jouduin vieläpä ns. käytäväpaikalle. Ei mitään yksityisyyttä muuta kuin joku kämänen verho ja koko ajan huoneessa ravaa hoitajia ja vierustoverin puoliso ym. vieraita. Valot on päällä yötäpäivää tai jos ne laittaa pois niin eiköhän joku hoitaja räväytä ne päälle keskellä yötä tullessaan. Vierustoveri vaihtuu seuraavana yönä ja sen vauva huutaa suoraa huutoa kaiken aikaa, johon omakin muuten ihan rauhallisesti ollut vauva heräilee jatkuvasti ja yhtyy huutokuoroon. Eipä se mikään hotelli tosiaan ole. Olisin halunnut mahdollisimman pian pois, mutta ei päästetty koska vauvalla oli keltaisuutta.

Kommentit (3113)

Vierailija
2341/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain  nark karin kohtelua kun löysivät äitini tuomat asperiinit (äiti ei muuta särkylääkettä tunne) . Sanoin että kun te ette anna ja mulla on pää kipeä ja muutenkin  kipeä olo.  Hoitaja sitten toi naama norsunveellä kuumemittarin ja kailotti inhottavaan sävyn että katsotaanpa. Kun mittari näytti 39c niin hoitaja tuntui suuttuvan vain  lisää. Ikäänkuin se olisi ollut mun valinta että olin kipeä. Onneksi myöhemmin  ihana laitosapulainen tms toi ruuan huoneeseen ja kuiskaili että olenko minä se kuumepotilas,olenko hereillä ja jaksanko syödä vähän. 

Siitäkin suuttuivat kun rollaattorin kanssa kulkeva isäni piti vauvaa,että pääsin suihkuun.  Isä istui koko ajan ja luotin että tyttö on papan kanssa turvassa.

Viisi helvetillistä päivää osastolla! Itkin ilosta, kirjaimellisesti kun pääsin kotiin. Suihkuunkin oli helppo mennä kun vauva oli sitterissä kylppärin lattia

Itsekin muistan, että ainoa ystävällinen ihminen osastolla oli laitosapulainen.

Minulle suututtiin kun meinasin tuupertua lattialle, kun olisi päivä sektion jälkeen pitänyt hakea ruokatarjotin itse käytävältä. Ja suututtiin, kun en tuon jälkeen uskaltanut lähteä nostamaan vauvaani hoitopöydälle verinäytteet ottoa varten.

Tuntui, olen siellä jokin häirikkö. Uudestaan en ole mennyt enää häiritsemään, eli enempää lapsia ei tullut.

Vierailija
2342/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ottaa vielä huomioon keitä Suomessa syntyy, niin eipä käy kateeksi äitejä. Mahtaa olla värisevä kälätys ja selitys päällä huoneissa 24/7.

Nämähän osaa vaatia palvelua. Muuten voi nostaa tietyn kortin. Onhan niillä myös suku auttamassa. Voin kuvitella, kun puhuvat vaikka puhelimeen, huhu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2343/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ottaa vielä huomioon keitä Suomessa syntyy, niin eipä käy kateeksi äitejä. Mahtaa olla värisevä kälätys ja selitys päällä huoneissa 24/7.

Nämähän osaa vaatia palvelua. Muuten voi nostaa tietyn kortin. Onhan niillä myös suku auttamassa. Voin kuvitella, kun puhuvat vaikka puhelimeen, huhu.

Näillä käy tosiaan paljon vieraita, ja perheissä on useampia lapsia. Välillä varsin kansainvälinen tunnelma. Eniten häiritsee varsin runsas hajusteiden käyttö. -2339

Vierailija
2344/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ihan hyväkin etteivät suomalaisten geenit enää siirry eteenpäin. Kun se synnyttäminenkin traumatisoi, kun ei voi synnyttää all inclusive -hotellissa palvelijoiden ympäröimänä.

Ennen normaaleista asioista selvisi reilu 90 prosenttia. Nykyään hyvä jos 40 prosenttia. Kyllä on huonoksi mennyt...

Vierailija
2345/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ihan hyväkin etteivät suomalaisten geenit enää siirry eteenpäin. Kun se synnyttäminenkin traumatisoi, kun ei voi synnyttää all inclusive -hotellissa palvelijoiden ympäröimänä.

Anna nyt hyvä ihminen, noiden äärimmäisen sairaiden ihmisten, juuri synnyttäneiden, maata rauhassa! 

Vierailija
2346/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti. Viimeksi kun kävin Naistenklinikalla muissa asioissa puolet asiakkaista kulki värikkäissä lakanoissa ja ulko-ovesta ei päässyt ulos kun aivan ovessa kiinni ahtautui taksin takapenkille niin leveä lakanamamma, ettei meinannut mahtua auton ovesta sisään vaikka ei ollut edes raskaana vaan muuten vain leveä. Tukki samalla myös ulko-oven oviaukon. 

Se kamala "krää krää krää" ääni on muuten niiden naurua... Selvisi kun yhdessä liikuntapaikassa lauma niitä nauroi jokaiselle sähkölaitteelle kun se toimi. Jopa hiustenkuivaajalle. 

Vierailija
2347/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna nyt hyvä ihminen, noiden äärimmäisen sairaiden ihmisten, juuri synnyttäneiden, maata rauhassa! 

Uusi vakava diagnoosi: synnyttänyt nainen. Hoito: makuutus ja syöttäminen. Kotiutus: vaihtelee viikosta puoleen vuoteen. Jälki seuranta: tilan vakavuus huomioiden suositellaan kodinhoitajien palveluja seuraavat 20 vuotta osa-alueina kodin siisteys, perheen jäsenten puhtaus ja terveydenhuollon toimet, vaatehuolto, ruuanlaitto ja kasvatustehtävät.

Ihminen ole kani, joka vain panee, poikii ja painaa menemään. Ainakaan kaikki ihmiset 😅

Vierailija
2348/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen synnytys ja sairaala aika oli hyvä. No sainhan silloin oman huoneen jossa ei turhaan käynyt kukaan koska minulla ja lapsellani epäiltiin infektiota koska kätilö oksensi ja meinasi pyörtyä synnytyksessä. Sain tuolloin jopa nukuttua vähän sairaalassa. Siitäpä sitten uskalsin toisenkin lapsen heti perään tehdä. Sairaalassa olo aika oli ihan yhtä helvettiä. En nukkunut silmäystäkään koko aikana. Anelin ja itkin hoitajaa ja lääkäriä päästämään minut ja vauvan kotiin, eivät ottanut kuuleviin korviinsa mitään mitä heille sanoin. Itku kurkussa soittelin äidilleni osastolta että tule hakemaan minut pois täältä tai sekoan. No kestin väkisin sen pari yötä ilman unta, alapää riekaleina. Vierus kaveri kuorsasi yöt niin että talo tärisi ja hoitajat ravasivat vähän väliä räväyttelemässä valoja päälle. Onneksi sentään mulla oli vauvalle omat korvikkeet mukana sillä maitoa ei stressin ja unettomuuden takia tullut tippaakaan toi

Ei kotiin pääsyä tarvitse mitenkään anella. Voi lähteä vaikka heti synnytyksen jälkeen vauvan kanssa pois.

Vierailija
2349/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajille maksetaan siitä että ihmiset saa lääkkeet ajallaan ja turvallisesti ja että perusasiat on kunnossa, ei siitä että pidetään kädestä ja hemmotellaan ja vaihdetaan lakanat ja tuodaan kuumaa kaakaota ja ruokaa. Itse aina inisette että synnytys ei ole sairaus, miksi olette laiskempia ja saamattomampia kuin sairaat ihmiset jotka kiltisti hakevat ruokatarjottimen itse ja keittävät päiväkahvin?

Vierailija
2350/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samanlainen kokemus kuin AP:lla ekan lapsen kanssa. Vieruskaveri vaihtui koko ajan ja viimeiseksi sattui sellainen röökillä juokseva tyttö, joka oli jättänyt kai synnytysvalmennukset, neuvolat yms. väliin. Olin onnellinen kun pääsin kotiin. Tuntui, että synnytys ei ollut mitään siihen verrattuna, minne sen jälkeen joutui pariksi päiväksi. 

Mulla jäi jopa niin huonot fiilikset ekasta synnytyksestä ja sairaalasta, että pitkään mietin toista. No toisen synnytys sitten Kajaanissa uudessa sairaalassa. Tekisi mieli tehdä kolmaskin, kun oli niin mahtavat tilat! Oma huone, oma vessa, oma suihku. Huoneessa oma telkkari ja iso lepotuoli, jossa oli hyvä imettää yöaikaan. Synnytyssalissa kaikki mahdolliset vaihtoehdot: löytyi ammetta, suihkua, saunakin(!). You name it. Jotenkin toipuminenkin kävi nopeampaan, kun ympäristökin oli rennompi. Suosittelen 👍

Vierailija
2351/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajille maksetaan siitä että ihmiset saa lääkkeet ajallaan ja turvallisesti ja että perusasiat on kunnossa, ei siitä että pidetään kädestä ja hemmotellaan ja vaihdetaan lakanat ja tuodaan kuumaa kaakaota ja ruokaa. Itse aina inisette että synnytys ei ole sairaus, miksi olette laiskempia ja saamattomampia kuin sairaat ihmiset jotka kiltisti hakevat ruokatarjottimen itse ja keittävät päiväkahvin?

No miksi sitten kotisynnytyksiä paheksutaan?

Vierailija
2352/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaston lastenlääkäri, joka päättää vauvan kotiuttamisesta sanoi minulle että valitettavasti en voi päästää vauvaa vielä kotiin oilisiko siis pitänyt väkisin lähteä ja sitten saada lastensuojeluilmoitus perässä? Ei kiitos

Vierailija
2353/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi toi, jolla oma amme ja saunakin mukana synnärillä. 

Vierailija
2354/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös huono kokemus. Terveydenhoidon taso on kyllä Suomessa yleisestikin huolestuttava.

Vierailija
2355/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun synnytyskokemukset on Iso-Britanniasta ja varsin positiivisia. Ei kylla niinkaan taydellisen terveydenhuollon takia vaan lahinna siksi etta luonnostani olen osannut putkauttaa muksut maailmaan sellaista vauhtia etta katilot lahinna ottivat koppia enka joutunut potilaan asemaan tunneiksi tai paiviksi. Muilta aideilta kylla kuullut ihan samat tarinat kuin taallakin. Monet ovat saaneet tuntea olevansa kuin jotain lihaklontteja josta vauvaparka pitaa pelastaa kun huono nainen ei suostu uhraamaan itseaan. Eika saa kantaa kaunaa vaan pitaa olla kiitollinen silla nyt sinulla on ihana lapsi palkintona. Isoinpia eroja arvioisin olevan imetykseen tukemisessa, koska vaikka taallakin virallisesti imetykseen kannustetaan, ohjaus on tosi vaihtelevaa. Ja ihmeko tuo koska tilastojen mukaan suurin osa katiloistakaan ei onnistu imettamaan lapsiaan. Vauvan nalkiinnyttamista maidon tuotannon edistamisesksi en ole kuullut. 

Ai niin ja tosiaan toinen iso ero on etta olipa kohtelu sairaalassa hyvaa tai huonoa siita ei ainakaan tarvitse maksaa. Olen asunut ulkomailla niin kauan etta olin kylla jarkyttynyt kun serkku suomesta kertoi maksaneensa 600 eur siita etta sai tuntea hankaloittaneensa katiloiden tyota vauvan synnyttamiseksi kaikin mahdollisin tavoin. Mutta siis hankin oli valtavan kiitollinen koska lapsi pysyi hengissa ja hanen omat vammansa kuuluvat aitiyteen.

Vierailija
2356/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaston lastenlääkäri, joka päättää vauvan kotiuttamisesta sanoi minulle että valitettavasti en voi päästää vauvaa vielä kotiin oilisiko siis pitänyt väkisin lähteä ja sitten saada lastensuojeluilmoitus perässä? Ei kiitos

Ei lääkärillä ole mitään juridista oikeutta pitää tervettä vauvaa sairaalassa. Osa ihmisistähän synnyttää kotona eikä vauvaa silloinkaan tuoda sairaalaan yöksi vaan hän jää kotiin. Ei lastensuojeluilmoituksesta mitään seuraa, jos se n vain lääkärin näpäytystä.

Vierailija
2357/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No totta tuo kyllä on, ei sitä siinä silloin vaan tullut ajateltua kun yritti vain selviytyä. Ja kun niin kerran sanottiin että ei päästetä eikä ollut voimia alkaa vastaankaan vänkäämään.

Vierailija
2358/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Saunassa ei tarvitse enää synnyttää. Tyks teho täydet pisteet. Kaikesta. Kiitos

Vierailija
2359/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi vakava diagnoosi: synnyttänyt nainen. Hoito: makuutus ja syöttäminen. Kotiutus: vaihtelee viikosta puoleen vuoteen. Jälki seuranta: tilan vakavuus huomioiden suositellaan kodinhoitajien palveluja seuraavat 20 vuotta osa-alueina kodin siisteys, perheen jäsenten puhtaus ja terveydenhuollon toimet, vaatehuolto, ruuanlaitto ja kasvatustehtävät.

Ihminen ole kani, joka vain panee, poikii ja painaa menemään. Ainakaan kaikki ihmiset 😅

Huvittavaa, että tästä asiasta syytetään nykynaista. Kun kuitenkin aiempina vuosikymmeninä kun synnytykset siirtyi sairaaloihin, äitien todella annettiin levätä, vauvat oli vauvaloissa ja sairaalassa oltiin helposti viikko, joskus parikin. EN sano että se olisi hyvä käytäntö, kyllä vierihoito on hyvä juttu jos se äidin ja vauvan kunnon puolesta onnistuu.

Mutta samoin on yhteisöllisemmisissä kulttuureissa: vastasynnyttäneen äidin todellakin annetaan levätä, häntä palvellaan ja autetaan, tehdään ruoat ja siivotaan jne. Suomessa taas suunnilleen syljetään päälle ja käsketään kiiruusti kotio pärjäilemään itsekseen.

Ja mulla on mennyt kaikki synnytykset hyvin, ja olen ollut heti toimintakuntoinen, että sinänsä tämä ei edes koske itseäni. Mutta ihan turha känistä jotain nykynaisista, kun asiat on kehnommin kuin aiemmin. Ja ei, ei mennä nyt saunasynnytysten aikakaudelle, silloin ei ollut vaihtoehtoja Nyt olisi.

Vierailija
2360/3113 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi