Joulu exän kanssa, mielipiteitä?
Elikäs mies, jonka kanssa hyvin vakavissa merkeissä tapaillaan, mutta asutaan kohtuullisen välimatkan päässä toisistamme, jotta joulunvietto ei nyt ollut yhdessä mahdollista, kertoi vähän ennen Joulua, viettävänsä aaton eksän ja yhteisten lapsiensa kanssa, eksän perheineen. Asia minua alkoi kovin vaivaamaan, mutta en tiedä onko minulla tähän oikeutta tuntea suunnatonta vitutusta tai kiukutella asian suhteen?
Kuulemma yhteisen lasten takia viettivät joulun näin.. Heidän erostaan n. Puoli vuotta..
Olenko vain itsekäs ja typerä kun en voi asiaa ymmärtää?!
Kommentit (58)
Eikö tuo ole melko yleistä, viettää yhteinen joulu lasten kanssa, ainakin omassa tuttava- ja ystäväpiirissä ja aikuisten odotetaan käyttäytyvän hyvin.
Meillä samassa ruokapöydässä istui eilen nykyinen puolisoni, lapset, ex-mies, vanhempani ja ex-appivanhemmat. Ja näin on mennyt jo vuosia. Ja kaikilla oli hauskaa. Jostakin syys ex-mies ei halua tuoda naisystäväänsä, vaikka kutsu käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän parin, jolla on lapsille yksi koti, jossa molemmat vanhemmat hoitavat vuorotellen lapsiaan. Nyt jouluna olivat kaikki yhdessä siellä lapset, eksät ja nyksät. Kaikki sovussa. Lapset hyvin pieniä, ovat koko elämänsä eläneet näin. Sivistynyttä vanhemmuutta, jossa oma pieni sielu laitetaan sivuun lasten hyvän vuoksi.
Mutta onko todella lasten etu ja hyvä. Me ollaan erottu 4 vuotta sitten, lapset on 6v ja 9v. Meillä on exän kanssa hyvät välit, sellaiset että voitaisiin viettää aikaa yhdessä sit vaikka joulunakin lasten vuoksi. Yleensä ollaan kerran tai pari vuodessa vietetty muutama tunti yhdessä aikaa "perheenä", ja se on etenkin pienemmälle osoittautunut tosi vaikeaksi. Hänelle nousee heti pintaan niitä tunteita ja kysymyksiä siitä miksi me emme ole isän kanssa yhdessä, palataanko yhteen, miksi ei jne. Lapselle voi olla vaikeaa myös nähdä se kun isä ja äiti on yhdessä ja iloisia... ja sit se herättää sen toiveen tai kaipuun siitä että he olisi taas yhdessä ja paljon hämmennystä siitä miksi ei voi olla, kun teillä kerran on hauskaa ja meillä on hauskaa kun ollaan tässä nyt yhdessä kaikki.
Ja näin siitä huolimatta että heidän isällä on jo pari vuotta ollut uusi kumppani, jonka kanssa asuu, jossa lapset on puolet ajasta, ja he kaikki tulee hyvin toimeen.
Lapsille isä ja äiti on tosiaan aina isä ja äiti. Ja he voi kaivata paljonkin sitä että perhe olisi taas ydinperhe; sen toiveen ruokkimisessa pitää olla varovainen. Se on hienoa että pyritään nykyään niin paljon ajattelemaan lasten parasta eron jälkeen ja olemaan sovussa, mutta pitäisi olla varovainen myös sen suhteen mitä toivoa ja mielikuvia sellainen ns. liian hyvä yhdessä oleminen lasten mielessä ruokkii. Lapset ei kuitenkaan osaa eikä pysty ajattelemaan asioita niin monelta kantilta ja pitkäjänteisesti kuin me aikuiset. Heille se hetki minkä he siinä sillä hetkellä näkee on totisinta totta. Ja se voi olla karvas nähdä isä ja äiti yhdessä ihanissa hetkissä, kun kuitenkaan ei yhteen olla palaamassa. Sitten vasta hieman isompina he pystyy alkaa käsittelemään sitäkin asiaa eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
En ole ikinä ymmärtänyt miksi joulua pitää viettää yhdessä muka lasten takia vaikka jo erottu?
Omat vanhemmat teki tuota ja minusta se oli vaan tekopyhää teeskentelyä. Eivät oikeasti olleet edes hyvissä väleissä ja kireät välit kyllä huomasi. Silti jouluaatot piti väkisin viettää yhdessä.
Pienempänä se oli myös hämmentävää. Toinen vanhempi asui muualla mutta tuli yhdeksi päiväksi "kotiin" ja lähti taas pois.Ei tuossa ole kyse muusta kun vanhempien omasta itsekkyydestä.
Minä olen ok väleissä ex.ni kanssa.
Me kaikki päästään helpommalla, kun vain yhteen paikkaan järjestetään joulu.
Esim ex appivanhemmat olivat aikoinaan hyvin tärkeitä minulle ja eron jälkeen, minut jätettiin, surin pitkään myös heidän menetystä.
Sovittiin pari v eron jälkeen tulevat käymään meillä 3-4 krt vuodessa ja nyt tunnelma on sama, kuin aikoinaan.
Sain jopa ex.ltä lahjan ja hänen vanhemmiltaan. He ovat aina korostaneet vaikka en ole enää naimisissa heidän poikansa kanssa, muistoja ei saa pois, eikä sitä, että olen heidän 2 lapsenlapsien äiti.
Hyvin pärjäsimme vajaa 20 h saman katon alla.
Siis erosta puoli vuotta, ja sinä omit jo äijää tuossa määrin omaksesi? Eihän puolessa vuodessa ole ehtinyt kunnolla edes erota, voivat hyvin vielä palata yhteen. Jos vituttaa, niin se on vain typerää omistushalua ja mustasukkaisuutta.
Omat vanhempani kun erosivat, eivät toisiinsa katsahtaneetkaan enää sen jälkeen, ja minä alaikäisenä lapsena palloilin siinä niiden väliä. Ei puhettakaan että mitään juhlia olisi yhdessä vietetty, isä ja äiti näki toisensä vain mun rippijuhlissa ja häissä pikaisesti.
EI ! Jätä tuollainen! Ei tietenkään sovi että käy entisen muijansa luona ja vielä on lapsetkin Oot kolmaspyörä!
No eka joulu eron jälkeen on lapsille vaikea ja myös vanhemmille olisi hankalaa olla erossa lapsista jouluna. Kai ne syystä ovat eronneet. Toki jouluna voi tulla lämpimiä muistoja mieleen.
Toinen asia on sitten tuo että onko kannattavaa olla suhteessa miehen kanssa jolla on tuollainen tilanne, eli tuore ero, lapset pieniä jne. Sanoisin että ota vähän välimatkaa. Tuskin mies etsii mitään vakavaa. Keskustelkaa nyt ainakin mitä tavoitteita teillä on suhteelle. Mies luultavasti etsii vain laastaria.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuo ole melko yleistä, viettää yhteinen joulu lasten kanssa, ainakin omassa tuttava- ja ystäväpiirissä ja aikuisten odotetaan käyttäytyvän hyvin.
Meillä samassa ruokapöydässä istui eilen nykyinen puolisoni, lapset, ex-mies, vanhempani ja ex-appivanhemmat. Ja näin on mennyt jo vuosia. Ja kaikilla oli hauskaa. Jostakin syys ex-mies ei halua tuoda naisystäväänsä, vaikka kutsu käynyt.
Minunkaan exän naisystävä ei halua osallistua mihinkään missä minä tai edes lapsi ollaan paikalla. Eli hän jättää välistä kaikki juhlat.
Joskus leikilläni exältä kysyin että kartteleeko hän minua. Exä kertoi että itse asiassa kyllä, tämä nainen ei halua tavata minua, lapsesta ei ole sanonut ettei halua tavata mutta pysyy myös poissa kaikista tilaisuuksista missä voisi.
Ex-anoppi on maailman ihanen ihminen joka mielellään kasaa koko perheen yhteen useita kertoja vuodessa ja nyxä on päättänyt eristää itsensä tästä koska hänellä on jotain ennakkoluuloja ihmistä kohtaan jota ei ole koskaan tavannut. Toivottavasti ei ole kitkemässä että puoliso viettää aikaa muiden kuin hänen kanssa.
”Kuulemma yhteisen lasten takia viettivät joulun näin.. Heidän erostaan n. Puoli vuotta..
Olenko vain itsekäs ja typerä kun en voi asiaa ymmärtää?!”
Olet. Kyseenalaistatko jotenkin tuon selityksen, että tekee sen yhteisen lapsen takia? Minkä muun takia sitten? Tietenkin on mielummin joulun oman lapsensa kanssa kuin jonkun tapailukumppanin, et voisi itsekkäämpi olla! Turhaan mustasukkailet, ne on eronnut siks ettei halunnut olla yhdessä. Lapsi on silti maailman kallein aarre molemmille.
Ah, tämän takia en ikinä ota miestä, jolla on alaikäiset lapset. Kerran kokeiltu, toista kertaa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
En tapailisi enää. Exästä ero pitää olla selvä ensin .
Tuskin miesystäväsi mahtuisi samaan joulupöytään jos hänen exällään olisi uusi suhde, vai mitä luulet?
Meillä ainakin mahtuu. Ex-mieheni käy meillä kylässä vaikka vain mieheni olisi kotona, enkä minä ollenkaan. Samoin juuri oltiin nykyisen mieheni exän kodissa juhlimassa heidän yhteisen poikansa rippijuhlia. Mieheni exällä on pitkä uusi suhde.
Vierailija kirjoitti:
Exäni tuli meille eilen. Erosta seitsemän vuotta ja kummallakin suhde.
Tässä hän leikki lasten kanssa, naposteli alkupaloja ja menivät lapset ja miehet lumisotaa ulos kun vielä laitoin ruokaa.
Illalliselle hän ei ikinä jää kun menee omille vanhemmilleen syömään mutta päivän viettää meille.
En tiedä onko hänen kumppanilleen ongelma koska en ole kiinnostunut.
Varmaan olet kutsunut exäsi nykyisenkin teille jouluksi, jos et niin miksi et? Katkeruudelta haisee.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki miehet haluaisivat viettää joulun exän ja lastensa kanssa, mutta eihän ne uudet nyksät anna lupaa ;)
Mieheni kuolisi ennemmin kuin menisi exvaimolleen joulua viettämään. Hän on mieluummin vaikka yksin kotona, tai vaikka kaivossa, kuin siellä, vaikka kuinka lapset itkusilmin pyytäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkaan exän naisystävä ei halua osallistua mihinkään missä minä tai edes lapsi ollaan paikalla. Eli hän jättää välistä kaikki juhlat.
Joskus leikilläni exältä kysyin että kartteleeko hän minua. Exä kertoi että itse asiassa kyllä, tämä nainen ei halua tavata minua, lapsesta ei ole sanonut ettei halua tavata mutta pysyy myös poissa kaikista tilaisuuksista missä voisi.
Ex-anoppi on maailman ihanen ihminen joka mielellään kasaa koko perheen yhteen useita kertoja vuodessa ja nyxä on päättänyt eristää itsensä tästä koska hänellä on jotain ennakkoluuloja ihmistä kohtaan jota ei ole koskaan tavannut. Toivottavasti ei ole kitkemässä että puoliso viettää aikaa muiden kuin hänen kanssa.
Mieheni ex yritti tunkea itseään (ja kyllä, myös uutta miesystäväänsä) mieheni sukulaisille kyläilemään, ja aiemmin yritti myös päästä joulupöytään. Tämä nainen on kiusannut miestäni vuosia, ja vasta kun aloimme mieheni kanssa olla yhdessä mies "uskalsi" kertoa tästä kiusaamisesta vanhemmilleen ja sisaruksilleen. Sen jälkeen ei ole enää tarvinnut yrittää uida ex-sukuun.
Mieheni, ja hänen vanhempansa käyvät juhlissa joita exä kotonaan järjestää, koska heidän on pakko lasten takia sinne mennä. Minä en mene koskaan, vaikka meillä asialliset välit onkin. Miestäni ahdistaa nämä juhlat aina jo etukäteen, ja onneksi ne ovat kohta loppu, kun lapset ovat niin isoja.
Exä saa puolestani kuvitella minusta ihan mitä tykkää, en ole pätkääkään kiinnostunut hänen elämästään enkä kuvitelmistaan. Vain mieheni, ja hänen lapsensa ovat minulle tärkeitä, eikä lapset ole koskaan moittineet etten tule heidän äidille kylään, päinvastoin, ymmärtävät kyllä miten pahalta isästäänkin tuntuu sinne tulla, mutta ovat hiljaa, koska äitinsä saattaisi järjestää niin ison shown.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä hän leikki lasten kanssa, naposteli alkupaloja ja menivät lapset ja miehet lumisotaa ulos kun vielä laitoin ruokaa.
Illalliselle hän ei ikinä jää kun menee omille vanhemmilleen syömään mutta päivän viettää meille.
En tiedä onko hänen kumppanilleen ongelma koska en ole kiinnostunut.Varmaan olet kutsunut exäsi nykyisenkin teille jouluksi, jos et niin miksi et? Katkeruudelta haisee.
Ei ole tapana kutsua kotiini tuntemattomia. Luulin että tarpeeksi hyvin vihjasin etten exän nykyistä tunne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko hänen kumppanilleen ongelma koska en ole kiinnostunut.Varmaan olet kutsunut exäsi nykyisenkin teille jouluksi, jos et niin miksi et? Katkeruudelta haisee.
Ei ole tapana kutsua kotiini tuntemattomia. Luulin että tarpeeksi hyvin vihjasin etten exän nykyistä tunne.
Niin kuin sanoin, katkeruushan se oli ;) Ja muutenkin taitaa olla voimafantasiaa ruman eron jälkeen, kun ex-mies löysikin ihanan naisen, ja on nyt hänen kanssaan perheenä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin kuin sanoin, katkeruushan se oli ;) Ja muutenkin taitaa olla voimafantasiaa ruman eron jälkeen, kun ex-mies löysikin ihanan naisen, ja on nyt hänen kanssaan perheenä ;)
Voit siellä rauhassa fantasioida että sellaisesta olisi kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit siellä rauhassa fantasioida että sellaisesta olisi kyse.
MOT.
Mekin olimme exän kanssa ensimmäisen joulun yhdessä eron jälkeen. Lapset olivat tuolloin 1.5- ja 3-vuotiaat. Seuraavana jouluna jo molemmat seurustelimme tahoillamme ja sen jälkeen ei ole jouluja vietetty yhdessä. Minusta tuo ensimmäinen joulu oli luontevaa olla lasten takia saman katon alla, kun molemmat halusivat olla lasten kanssa aaton. Sen jälkeen olikin muutaman vuoden vääntämistä, että kumpi saa pitää aattona lapsia. Nyt lapset ovat jo 17- ja 19-vuotiaat ja illalla lähtivät isälleen. Ei pantu eron jälkeen, ei olisi vähempää voinut kiinnostaa.