Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eettisesti tuotettu liha oli liian kallista ja siksi Jari Ollikkala sulkee haikein mielin sikalansa ovet: “Ei ollut muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa”

Vierailija
25.12.2021 |

Tyhjä sikala on surullinen näky.

Surullinen on mieskin, joka esittelee karsinoita, joissa vielä viime jouluna emakot porsivat.

Vihtiläinen Ollikkalan sikatila oli Suomen ensimmäinen ja ainoa vapaaryhmäporsitustila. Emakot saivat vapaasti porsia, missä halusivat. Niitä ei suljettu häkkeihin.

Isäntä Jari Ollikkala huitoo käsillään ja kävelee ympäriinsä.

– Tässä oli viisi karsinaa ja ruokintapisteet. Emakot saivat täysin vapaasti liikkua karsinoiden välillä, Ollikkala esittelee nyt jo siivottua, hiljaista sikalaa.

Vapaaporsitustila ehti toimia kuusi vuotta.

Ryhmäporsitustilalla emakot imettivät porsaita yhdeksän viikkoa, kun tavanomaisissa sikaloissa porsaat vieroitetaan jo neljän viikon ikäisenä. Ollikkalan siat saivat myös tonkia olkipahnoilla.

Sikala teki myös tiivistä yhteistyötä Helsingin yliopiston kanssa. Se toimi yliopiston tutkimussikalana. Eläinlääkäriopiskelijat kävivät tutustumassa sikoihin ja tekemässä käytännön harjoitteluja sikojen hoitoon liittyen.

Ollikkala muistelee haikeana, kuinka joskus opiskelijoiden kanssa mentiin katsomaan sikoja pimeän aikaan varovasti. Porsaiden syömisestä kuuluvaa lutkusta lukuun ottamatta oli hiljaista.

Ollikkalan sikala ajettiin alas kesällä. Nyt Jari Ollikkalan isän rakentaman navetan ylisille kiemurtelee jono, kun viimeiset kinkut myydään.

– Olen tavallaan ylpeä siitä, että me olemme pystyneet toteuttamaan tämänkin, myymään lihaa itse kuluttajille.

https://yle.fi/uutiset/3-12242061

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näino. Kotimaisuus ja eettisyys painaa paljon juhlapuheissa ja kuvitelmissa omasta moraalisesta ylemmyydestä, mutta kun tulee aika avata lompakko niin ”made in China” ja ”mistä halvimmalla saa”.

Minä ja osa ystävistäni ainakin yrittää kuluttaavähän ja eettisesti. Itse näen, että kuluttaja on avainasemassa mihin suuntaan maailma menee. Kuluttajalla on suurin vaikutus bisnekseen.

Vierailija
22/22 |
26.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Helsinki ilmoitti suosivansa tarjoilussa sesongin mukaista lähiruokaa ja kalaa ja jättävän liha mahdollisimman vähälle, niin ihmisille tuli hirveä poru. Vaikka se ei edes koske niitä. Ja haunkumisessa keskityttiin pelkkään lihattomuuteen ja sesongin mukainen lähiruoka meni valittajilla huomion ohi kokonaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän viisi