Vihdoin pois Itä-Helsingistä
Vihdoinkin pääsin pois Itäkeskuksesta. Aivan kauhea paikka asua ja elää. Rumien rikkinäisten paikkojen, alkoholistien ja nistien katseleminen päivittäin saa masentumaan. Niin paljon kurjuutta ja köyhyyttä, päihde- ja mielenterveysongelmien lisäksi. Itäkeskus ei todellakaan ole hyvä paikka asua, jos etsii rauhaa ja rakkautta.
Kommentit (22)
En jaksa edes ruveta väittelemään asiasta. Mutta joo, en ole samaa mieltä.
Kontula ja Itäkeskus on yksiä Helsingin kurjimmista paikoista. Samoin koko Mellunmäen metrohaara on kauheaa ghettoa.
Mä asuin Itiksessä elämäni ensimmäiset 20 vuotta ja siihen asti olin pitänyt paikkaa ihan kivana ja "normaalina" ja aina aattelin, että ihan syyttä Itistä haukutaan. Noh parin vuoden päästä tulin käymään kaverin tupareissa ja tulin siis Rautatientorilta (steissiltä niin kuin ainakin siihen aikaan vielä puhuttiin) metrolla kohti Vuosaarta ja mielenkiinnolla Itiksen kohdalla katselin miltäs täällä nykyään näyttääkään ja mun silmät aukeni vihdoin - siis sen näköistä avohoitopotilaan porukkaa lappas metroon, spugeja jotka hädin tuskin pysyi pystyssä ja viinapullo rapisi "huomaamattomasti" paperipussissa, lihavia "wt-mammoja" ylikireissä pässinpökkimissä leggareissa, rääväsuisia manneja ja lista goes on! Ekaa kertaa elämässäni mua oikeesti pelotti metrossa ja ihmettelin miten olen onnistunut elämään 20v. niin laput silmillä!! Kyllä siinä muistui mieleen se kirvesmurhaaja ja hetken mietin selviänköhän hengissä Vuokkiin asti kun olin sonnustautunut huomattavasti keskivertoa paremmin ja yritin käpertyä metron nurkkaan toivoen, että saan olla loppumatkan rauhassa.
Metron ikkunasta havaitsee sen hyvin, kuinka alue ghettoutuu Kulosaaresta Itään päin mennessä.
Joo, itse olen asunut idässä kun piti saada asunto nopeasti ja en tiennyt miten pahoja alueet oikeasti ovat. Pidin liioitteluna ja legendana. Kyllä se huono-osaisuus ihan oikeasti näkyy ja alkoholi+mt-ongelmat huomattavasti enemmän kuin muilla alueilla. Itse en ihan pienestä kuitenkaan säiky, mutta täytyy sanoa että osassa lähiöistä ei meno enää ole mitään hirveän normaalia ja kivaa katsella. Liian suurella osalla porukasta on elämänhallinta hukassa.
Itse muutin pois koko itä-helsingistä, koska en olisi halunnut kasvattaa lapsia siellä. Pelkäsin että pitävät tuota menoa aikuisina vielä normaalina, kun joutuvat katselemaan miten aikuiset käyttäytyvät ulkona.
Onhan idässä Marjaniemessä ja Herttoniemessä hyviäkin alueita, mutta kokonaisuutena itä on aika surkea.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 14:43"]
Metron ikkunasta havaitsee sen hyvin, kuinka alue ghettoutuu Kulosaaresta Itään päin mennessä.
[/quote]
Jos metro olisi metro, ei sen ikkunoista näkyisi kuin mustaa kallioseinää.
Metroradan lähiössä pystyy asumaan, jos omalla autolla liikkuu. Kontulassakin asuisin mieluusti, kunhan omistusasunnossa eikä ostarin vieressä.
Olen Espoosta(hyvältä alueelta) ja kävin työasioissa Itäkeskuksessa. Aivan kamala paikka, onneksi pääsit pois. Päätin etten koskaan enää mene Itikseen!!
Muuttakaa junantuomat takaisin maalle nimbyilemään. Siellä on hiljaista ja rauhallista. Tuskin kukaan täällä itää dumaavista on edes käynyt siellä.
Kuten joku jo sanoikin niin kyllä idässä on hyviäkin asuinalueita, esim. Marjaniemi. Itse asun vuosaaren vanhalla puolella ja on kyllä ihan erilainen kun metron ympäristö. Yleensä koko alue yleistetään metron/juna-aseman ympäristön perusteella. En tosin väitä etteikö täällä olisi spurgualueitakin..
Vietin lapsuuteni ja nuoruuteni pahassa, synkässä ja kurjassa Itä-Helsingissä. Vanhemmilla oli iso talo meren rannalla ja kotona apuna palkattu lastenhoitaja. Ei tarvinnut käyttää metroa, autokyydin sai joka paikkaan. En kerro enempää, ettei mene leuhkimisen puolelle. Vaan on se paha, se Itä-Helsinki. :D
Myllypuron, vartsikan ja mellunkylän pientalot sijaitsevat nekin Itiksen tuntumassa
Itä-Helsinkiin on poikkeuksellisen paljon kerääntynyt huono-osaisuutta, tosi huolestuttavaa katsoa.
Mikä on wt-mamma?
Joo, mekin asutaan kontulan lähistöllä ja vihaan täällä asumista. Meidän rapussa on suurin osa syrjäytyneitä iäkkäämpiä yksineläjiä, viereisen rapun porukka istuu aina kaljalla ja röökillä yhteisellä pihalla. Yritä tässä sitten tsempata ja jatkaa yliopisto-opintoja ja pitää lapset "normaalissa" elämässä... Välillä keinutan lasta siinä kun on naapuritkin keinuttamassa naperoitaan mutta meillä ei ole mitään yhteistä puhuttavaa muuta kuin ehkä sää... Leikkipuistossa noh, joskus löytyy lapselle leikkiseuraa. Mut hei, asiat voisi olla paljon huonomminkin jos miettii maailman mittakaavassa.
Ja btw "hienostoalueillakin" ryypätään, se menee vaan siellä näin: hienot kellot kiiluu gantin kauluspaidan käärityn hihan alta, hiukset lainehtivat geelistä kiiltävät, chinokset jalassa ja rennot tennarit, audin avain pilkottaa taskusta ja käsi hapuilee shamppanjalhashia.. Oliko neljäsh vai viidesh thäytä vaan! Aurinko laskee selkäsi taa. Kontulassa taas: rehellisesti kaatokännissä jo aamusta paskaset vaatteet päällä ja sikspäkki -ei riitä- 12 packi edessä odottaa tyhjentämistä juuri s-marketista haettu odekan laitamilla istuen.
Itse olen kotoisin Kontulasta, yhdestä pahimmista vuokratalosta. Kummasti se kaikki näytti normaalilta kun asui alkoholia runsaasti käyttävän yh-isän kanssa. Moni lapsuudenkavereista on kuollut tai vankilassa. Hassua ajatella, kuinka normaalia se kaikki sekakäyttömeno tappeluineen, poliisirynnäkköineen, sammuneine spugeineen ja mielenterveyspotilaineen oli. Ei muusta tietysti tiennyt. Muutin pois 93 sieltä ja kävin vielä 2009 isää katsomassa, ennen tämän kuolemas. Vaikka meno näytti rauhoittuneen, aika kolkkoa paikkaa se oli noin harvoin nähtynä.
Eipä ole uutinen. Tiedossa oleva asia jo vuosikymmenien takaa.
Se on sitten juhlan paikka. Onnea