Onko 20€/ 4h päivässä OK palkka lapsenlikalle?
Tarkoitus siis palkata 8-vuotiaalle tytölle "seuraneiti" kesäksi. Työaika n. 4h päivä, työ sisältää vain seurana olemista. Onko tuo 20€/ päivä OK palkka esim. 14-15 -vuotiaalle? Ei oo työkään kovin rankkaa... Ja saa syödä meillä tietenkin.
Kommentit (37)
Ehkä voisit harkita maksaa vähän enemmän, mutta ei tarvitsisi olla ihan joka päivä hommissa? Jos 20 euroa päivässä saisi satasen viidestä päivästä niin saisikin 25 euroa päivässä ja töitä 4 päivää viikossa. Jos/kun 8-vuotias pärjää yksinkin niin ehkä hän myös haluaa välillä olla omassa rauhassa tai opetella sitä itsekseen olemista. Vaikkapa perjantait vapaiksi teinille ja vanhemmat yrittävät päästä ajoissa kotiin töistä silloin.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 10:46"]
Tarkoitus siis palkata 8-vuotiaalle tytölle "seuraneiti" kesäksi. Työaika n. 4h päivä, työ sisältää vain seurana olemista. Onko tuo 20€/ päivä OK palkka esim. 14-15 -vuotiaalle? Ei oo työkään kovin rankkaa... Ja saa syödä meillä tietenkin.
[/quote]
On ok palkka. Työkokemuksenakin arvokas, koska harvoinpa tuon ikäisille mitään muuta työtä löytyisi.
On aivan ok. 14-v saa nyt loppujen lopuksi mistään tuota rahaa päivässä ja elää jo taivaassa.
Terv. 14-vuotiaana vahdin 3&5-vuotiaita muksuja 4h/pv viikon ajan (ma-pe). Sain siitä 50€ ja olin enemmän kuin tyytyväinen.
Aikaa ei ole edes paljoa, nyt 18-vuotias työssäkäyvä nainen :--)
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 11:04"]
Tyttäreni käy ökyrikkaassa perheessä hoitamassa kolmea lasta, iät 3, 5 ja 8. Saa kaksikymppiä tunti. Keskimmäinen lapsista on ADHD ja työ on siksi suhteellisen rankkaa.
Kysynnän ja tarjonnan lakihan tuo on. Jos tyttö haluaa tulla "seuraneidiksi" tuolla palkalla, niin sittenhän se on ok. Itse maksaisin vähän enemmän kyllä pelkästä läsnäolostakin.
[/quote]
Tässähän asia on aivan selkeästi. Jos joku tulee tuolla palkalla, niin sitten se on riittävä palkka. Työehtosopimuksia ei "seuraneideille" ole.
Varmasti muuten tulee! Kesätöitä ei ole juuri tarjolla 14-15 -vuotiaille. Laita hyvät ruuat, niin ihan tyytyväinenkin tulee olemaan.
Minusta kuulostaa ihan hyvältä. Tässä vaiheessa ei liene tarkoituskaan, että palkka olisi erityisen hyvä (kun ei työkään paljoa vaadi). Sitten jos tuo nuori menee vaikka vuoden kuluttua siivoamaan kesätöihin niin arvostaa paremmin siitä saatavaa palkkaa (kunnon työstä kunnon palkka, mikä on toki suhteellista, tiedän).
Heh, itse opiskelen sairaanhoitajana ja olin kaupungilla viime kesänä kuukauden töissä pitämässä viriketoimintaa mummoille osastolla. Tein täysiä päiviä töissä, palkka oli 1060€ ja tokikin siittä verot maksettiin. Huvitti saada palkkakuitti, jossa tuntipalkaksi oli ilmoitettu vähän reilut 5€. Enpä moisella palkalla ole joutunut töitä tekemään vuosikausiin, enkä edes ties saisiko noin vähää oikeasti maksaa, mutta sainpahan edes hieman alaa läheltä liippaavaa työkokemusta toisin kuin moni muu ensimmäisen vuoden opiskelija. Itse sain kuitenkin myös tuon kuukauden vuokran ja laskut maksettua, luulisi teininkin kustantavan sillä omat huvituksensa:)
Itselläni 14-vuotias tyttö, joka etsii epätoivoisesti kesätöitä. Ei tuon ikäinen saa mistään parempaa palkkaa, olisi takuulla todella tyytyväinen tuollaiseen diiliin! Harmi vaan, kun maalla asutaan, on työt kiven alla. Eipä tuon suurempaa palkkaa saa, vaikka kunnan kesätyöllistämistuella olisi!
Mun tyttö hoitaa silloin tällöin veljeni lapsia ja työkavereiden lapsia. Kyllä on saanoit aina noin 10 e tunti va välillä enemmänkin....
Just sopiva taskurahana. "pimeenähän" se maksetaan. Enemmän ois liiottelua ja teini saisi muutenkin kumman kuvan työelämästä jos saisi virallista minimipalkaa tuosta tehtävästä. Kyseessä ei ole oikea työ. Yhden kouluikäisen perään katselu ei ole sellaista työtä johon ihmisiä palkataan normipalkoilla. Silloin saa puolet tarharyhmästä tai kokonaiwen koululuokan kaitsettavakseen. Toihan on seurana oloa. Ehtii hyvin whatsappaillä, lukea, pelata pleikkaa jne työajalla. Jos ois oikee palkollinen pistäisitte siivoamaan kämpän ja tekemään teille ruoat samalla.
Terveen järjen käyttö on sallittua. Ei missään nimessä enempää eikä mitään työsopimuksia tollaisesta "työstä"
14-vuotiaalle on minusta ihan riittävä palkka.
Muistathan hoitaa työnantajavelvoitteet!
14-vuotiaalle ok. 15-vuotiaalle aika vähän... Ihme kyllä sillä vuodella on ero.
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 11:03"]
[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 11:01"]Mun mielestä tuon ikäiselle 400€/kk siitä, että viettää arkipäivistä MUUTAMAN TUNNIN "töissä" ja lopun aikaa saa mennä miten tykkää (ja niihin menoihin on rahaa :)) on hyvä diili. Olisin saman ikäisenä ollut tosi tyytyväinen. [/quote] Mieti että rahan arvo hieman laskenut siitä, että olit tuon ikäinen. 25e päivältä jo paljon parempi.
[/quote]
No ei se nyt kymmenessä vuodessa niin paljoa ole laskenut.
Mutta noh, kysy teiniltä susotuuko tulemaan satasella per viikko, jos ei niin sano että 120€/vko on paras mihin pystyt, ota tai jätä. Ehkä sitten olen pihalla nykymaailmasta ;), mutta mun mielestä tarjoamasi vaitoehto kuulostaa paljon paremmalta kuin vaikkapa saman ikäisille tarjottu kesäseteli (300€/2vk, 6h töitä/pv). Ja kaupassa hyllyttäminen ei mitään herkkua ja lomailua ole, toisin kuin rantsussa tai puistossa hengailu suht omatoimisen koululaisen kanssa.