Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hassua, miten monet raavaat miehet pelkäävät hammaslääkärin tuolia.

Vierailija
24.12.2021 |

Mihin se urhous silloin oikein katoaa?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan sama minkä kokoisena sinne tuoliin menet. 

Vierailija
22/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, mutta en yhtään ihmettele. Se poraamisen aiheuttama kipu on aivan hirveää, jos ei puuduteta. Esim. synnytyskipu on paljon siedettävämpää.

Minun lapsuudessani ei hampaita paikatessa saanut puudutusta, joten on täysin ymmärrettävää, että joillakin on jäänyt paha kammo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en pelkää hammaslääkäriä, mutta kylläkin kariesta kamalasti. Näen painajaisiakin, joissa hampaani yhtäkkiä putoavat tai ovat muuttuneet ruskeiksi tyngiksi. Se olisi käsittämättömän kamalaa. Puhdistan AINA huomellisesti hampaat, eikä ole koskaan ollut reikiä. En pysty MITENKÄÄN käsittämään, miten ihminen, joka epäilee kariesta tai parodontiittia, lykkää kontrolliin menoa vuosikausia. Tilannehan vain pahenee ja enemmän toimenpiteitä tarvitaan!

Vierailija
24/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vanhempi mies ja mulle jouduttiin tekemään isompi hammasremontti pitkän hammaslääkärissä käymättömän jakson jälkeen.  Tuli osaproteesi, piti poistaa hampaita ja juurihoitaa useita hampaita.

KAIKKI tehtiin puudutettuna.  MIKÄÄN ei tuntunut.  Juurihoidot eivät tuntuneet YHTÄÄN missään.  Tämä tapahtui julkisella Meilahden hoitolassa.  Kumma kyllä juurihoitojen jälkeenkään ei ollut minkäänlaista kipua.

Minusta tuli kertaheitolla hammaslääkärikäyntien fani.  En takuulla jatkossa pitkitä hoitovälejä.

Samansuuntaisia tuoreita kokemuksia.

Suuhygienisti ei käyttänyt perinteistä piikkiä lainkaan.

Ensimmäinen puhdistustaso oli laser- tai "yliäänilaitteella" suoritettu rapsutus. Toinen taso oli jonkinlainen "hiekkapuhallus" ts. pienillä hippusilla suoritettu puhalluspuhdistus.

Sitten normaalit tikutus, lankaus ja fluoraus.

Ei tuntunut missään.

Karieksen porauksessa porat ja jäähdytys nopeita ja tehokkaita.

Koko operaatio kivuton ja nopea, puudutusta ei tarvittu.

Vierailija
25/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sen kerran tulee juurihoito kohdalle, jossa puudutus ei ole tulehduksen takia onnistunut. Voin luvata, että tuon jälkeen sinäkin pelkäät hammaslääkärin tuolia. Tosin nykyään taitaa puudutusaineet tepsiä tulehduksen ollessa päälläkin.

mies53v

Vierailija
26/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkää sitä hammaslääkäriä naisetkin.

En kyllä ymmärrä yhtään miksi joku pelkäisi hammaslääkäriä. Se ei satu, ei traumatisoi eikä ole epämiellyttävää. Ja kyllä, on kaksi hammasta paikattu puudutuksen kanssa ja hammaskivi poistetaan kerran vuodessa. Ei mitään pelättävää.

Vierailija
27/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun mielestä mies ei saisi pelätä?

Vierailija
28/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmää ymmärrä, kuka nyt tuolia pelkää ?

Vierailija
29/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sota-aikana oli rintamalla kenttäolosuhteissa poljettava hammaslääkärin pora. Kierrokset matalat, ei vettä eikä imua eikä puudutusta. Siihen laitteeseen ei varmaan kukaan mennyt kuin viimeisessä hädässä. 

Vierailija
30/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minulla oli vielä hammaslääkäripelko, niin en minä sen lääkärin tuolia pelännyt vaan mitä se lääkäri minulle tekee. Hammaslääkärien pelko oli pitkään todella kova enkä käynyt moneen vuoteen heidän hoidettavaan enkä pessyt kunnolla hampaita. Sitten kun lopulta oli pakko mennä hammaslääkärille hammaskipujen vuoksi niin olikin paljon hoidettavaa useammalle kerralle. Mutta se pelko johtuu lapsuudestani jolloin erityisesti koulun hammaslääkärissä oli todella huonot lääkärit. He pelottivat minut joka olin silloin vielä pelkkä lapsi henkihieveriin todella huonolla käytöksellään minua kohtaan ja sillä, että hänen tekemänsä hammashoito sattui. Esimerkiksi yhden hampaan poisvetäminen sattui todella paljon ja lääkäri oli minulle erittäin ilkeä haukkuen minua esimerkiksi huonosta hammashoidosta kun se hammas piti poistaa. Hänen käytöksensä vuoksi minä aloin pelätä kaikkia hammaslääkäreitä sillä hän selvästi vihasi meitä lapsia ja kohteli meitä huonosti. Sen takia en uskaltanut mennä peruskoulun loputtua moneen vuoteen hammaslääkärille.

Vierailija
31/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä sitä tuolia pelkää, nehän on nykyään oikeinkin leppoisia ja ergonomisia.

Vierailija
32/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä ainakaan miehenä pelkää hammaslääkärissä käyntiä, sillä pyrin pitämään hampaista hyvää huolta muutenkin. Ei minulla ole vuosikausiin ollut hampaissa mitään cariesta vaan lähinnä suuhygienisti on poistanut hammaskiveä. Ainoat kerrat kun hammasta on tarvinnut porata ovat johtuneet vanhasta irroneesta paikasta.

Siirryn monta vuotta sitten yksityisen puolen hammaslääkärille, sillä terveyskeskusten ajanvarausjärjestelmä oli hidas ja mielivaltainen. Viisaudenhampaiden poistaminen joskus 25-vuotiaana oli ennaltaehkäisevä ja hyvin huomaamaton operaatio. Sen ansiosta minulla on 2 omaa hammasta tallessa yhdessä purkissa, mutta muuten en ole hampaita menettänyt.

Minun vanhemmilla oli loppuun asti omat hyvät hampaat suussa eikä siis mitään tekareita. Opin jo lapsenaja nuorena harjaamaan hampaita 2-3 kertaa päivässä ja käytän mm. sähköhammasharjaa, hammaslankaa ja muovisia hammastikkuja.

Vierailija
33/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en pelkää hammaslääkäriä, mutta kylläkin kariesta kamalasti. Näen painajaisiakin, joissa hampaani yhtäkkiä putoavat tai ovat muuttuneet ruskeiksi tyngiksi. Se olisi käsittämättömän kamalaa. Puhdistan AINA huomellisesti hampaat, eikä ole koskaan ollut reikiä. En pysty MITENKÄÄN käsittämään, miten ihminen, joka epäilee kariesta tai parodontiittia, lykkää kontrolliin menoa vuosikausia. Tilannehan vain pahenee ja enemmän toimenpiteitä tarvitaan!

Miksi minua pelkäät?

t. Kari S.

Vierailija
34/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla mies voi pelätä. Minun lapsuus aikana ei paljon puuduteltu. Kunnallisessa löytyy vieläkin näitä, jotka eivät lisää puydutusta vaikka pyytää. Itse käyn kerran vuodessa tarkastuksessa, hammaskiven poistossa ja soodapuhdistuksessa. Säästyy isommilta remonteilta. Ja yksityisellä. Hyvä kotihoito on tärkeää. N46

Vierailija
35/35 |
31.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelot eivät ole järjellä mitattavissa.

Siksi ne ovatkin pelkoja.

Moni vanhemman polven mies(ja nainen) pelkää hammaslääkäriä, koska on lapsena saanut tylyä ja nöyryyttävää kohtelua hammaslääkäriltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä