Laskua maksaessa, vaihdatko eräpäivän?
Eli jos näppäilet perinteisesti laskun tietoja vaihdatko laskun eräpäivän aina laskussa mainittuun, vai annatko mennä maksuun heti.
Itse vaihdan aina vaikka yhdenkin päivän, tuntuu, että jää joku "katumusaika".
Kommentit (51)
Riippuu perijästä. Sähkölaskun maksan aina myöhässä koska sen maksaminen ärsyttää, sähkön hinta on noussut kolminkertaiseksi mutta kulutus ei ole muuttunut. Kiitos vtun hallitus veronkorotuksista!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:26"]
Riippuu perijästä. Sähkölaskun maksan aina myöhässä koska sen maksaminen ärsyttää, sähkön hinta on noussut kolminkertaiseksi mutta kulutus ei ole muuttunut. Kiitos vtun hallitus veronkorotuksista!
[/quote]
Ja veronkorotuksetko oli sähköyhtiön vika :)
Maksu lähtee tililtäni eräpäivänä ihan periaatteesta. Rahat ovat minun siihen asti.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:40"]
Mulla on palkkapäivä 15 päivä ja silloin maksan pois kaikki ne laskut joilla on eräpäivä ennen seuraavaa palkkapäivää. Kaikkien laskujen jälkeen tilille jää n.1000-1200e jotka voin sitten käyttää eikä tarvitse miettiä mitä laskuja vielä pitääkään maksaa.
[/quote]Sulla on aika korkea palkka, jos palkasi riittää kaikkiin laskuihin ja tilille jää vielä yli tonni. Eli et ole kaupankassa, siivoojaa tai muu matalapalkainen.
[/quote]
Tai ei ole kolmea eri osamaksusopimusta, ylihintaista nettiä, paria tv:n maksukanavaa, sen seitsemän tilattua lehteä tai LIVboxia.... ts. on pitänyt taloutensa hallinnassa.
Kyllä minä yleensä maksan laskun niin että vaihdan niihin maksupäivän eräpäiväksi. On se jotenkin selkämpää että tietää laskujen maksamisen jälkeen paljonko rahaa on jäänyt käytettäväksi. Joskus on vahingossa jäänyt muuttamatta jonku laskun eräpäivä ja jos tililtä lähtee vähänkin suurempi lasku parin viikon päästä, niin kyllä se tahtuu aina tulla ennemmän tai vähemmän yllätyksenä.
Meillä menee kuukausitasolla suunnilleen kaikki mitä tulee. Niillä on varmaan vähän eri juttu jotka tienaa paljon enemmän mitä saavat kulutettua ja voivat pistää laskut maksuu eräpäivnään, eikä tarvi miettiä onko tilillä riittävästi rahaa ruokiin ja hankintoihin enne seuraavaa tilipäivää.
Maksan aina heti, koska nykytuloilla (=opintotuki) elän kädestä suuhun. Ei sitten tarvitse kaupassa miettiä onko tilillä olevasta summasta vielä joku lasku maksamatta vaan voi ostaa ruokaa. Sitten joskus, kun saan oikeaa palkkaa, maksan vasta eräpäivänä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:39"]
Kun maksan laskut, niin laitan myös eräpäiväksi sen päivän kun laskun maksan. Muutenkin maksan aina palkkapäivänä kaikki laskut jotka erääntyvät ennen seuraavaa palkkapäivää ja jotka ovat jo minulle tulleet.
[/quote]
Sama tyyli.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 12:45"]
Laitan niihin yleisemmin tilipäivän. Silloin ei tarvi enää miettiä mitä kaikkia laskuja on vielä maksamatta.
[/quote]
Minä menen yleensä nettipankkiin vasta tilipäivänä ja maksan sillon ne laskut joita minulla on ja joissa on eräpäivä ennen seuraavaa tilipäivää. Jos meinaa mennä tili tyhjäksi, niin sitten jätän maksamatta ne joissa eräpäivä hyvin lähellä seuraavaa tilipäivää ja maksan ne vähän myöhässä seuraavasta tilistä. Jos on normaalia parempi tili, niin voin maksaa etukäteen laskuja joista ei ole eräpävä lähelläkään, tai ylimääräisen lyhennyksen auton rahoituksesta.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:40"]
Mulla on palkkapäivä 15 päivä ja silloin maksan pois kaikki ne laskut joilla on eräpäivä ennen seuraavaa palkkapäivää. Kaikkien laskujen jälkeen tilille jää n.1000-1200e jotka voin sitten käyttää eikä tarvitse miettiä mitä laskuja vielä pitääkään maksaa.
[/quote]Sulla on aika korkea palkka, jos palkasi riittää kaikkiin laskuihin ja tilille jää vielä yli tonni. Eli et ole kaupankassa, siivoojaa tai muu matalapalkainen.
[/quote]
Tai ei ole kolmea eri osamaksusopimusta, ylihintaista nettiä, paria tv:n maksukanavaa, sen seitsemän tilattua lehteä tai LIVboxia.... ts. on pitänyt taloutensa hallinnassa.
[/quote]Näyttää suomessa olevan sitten vielä joitakin keskituloisia, jolille rahaa jää humputteluun. No se porukka rupeaa oleamaan katoavaa kansanperintöä. Kohta tervetuloa leipäjonoon ihastelemaan laskujen maksamista.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:26"]Riippuu perijästä. Sähkölaskun maksan aina myöhässä koska sen maksaminen ärsyttää, sähkön hinta on noussut kolminkertaiseksi mutta kulutus ei ole muuttunut. Kiitos vtun hallitus veronkorotuksista!
[/quote]
Siinäpä varsinainen hiljainen protesti:)
Itse maksan laskut vasta eräpäivänä kun laskun lähettäjä ei odota saavansa rahaa yhtään aiemmin.
Esim jos maksat 1000€ vuokran aina 2 viikkoa etuajassa sinulta jää 4% tuotolla 20€ saamatta tuloja vuodessa. tämän kun laskee kaikille laskuille mitä vuodessa maksaa niin se on jo sievoinen summa.
Varsinkin jos kyse on luotosta niin laskun lähettäjä on laskenut koron laskulle eräpäivään asti jolloin maksat aiemmin niin laskun lähettäjä hyötyy kun laskuttaa laskun maksuajalta korot ja olet maksanut aiemmin jo laskun.
Laitan maksupäiväksi aina eräpäivän. Verkkopankissa lukee nimenomaan eräpäivä, joten ihan sen kummemmin miettimättä olen sen laittanut. Vaikka rahaa onkin vähän ja tulot epäsäännölliset, osaan laskea minkä verran rahaa tililtä on lähdössä,minkä verran sinne on tulossa ja minkä verran voin käyttää esim. ruokaostoksiin.
Lähes kaikki laskut on nykyisin e-laskuja ja ne lähtee tililtä automaattisesti eräpäivänä. En ikinä aikaista tai myöhennä niitä.
Paperilaskuja maksaessa korjaan aina maksupäiväksi eräpäivän.
Ainoa poikkeus on se, että ostan tutulta jotain, silloin maksipäivä on heti.
Maksan laskut kerran kuussa, ei tule yllättäviä menoja. Maksan siis melkein aina ennen eräpäivää kaiken. Ja minulle jää laskujen jälkeen käteen 1100-1300 euroa, riippuen vakuutuksista.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 17:30"]Itse maksan laskut vasta eräpäivänä kun laskun lähettäjä ei odota saavansa rahaa yhtään aiemmin.
Esim jos maksat 1000€ vuokran aina 2 viikkoa etuajassa sinulta jää 4% tuotolla 20€ saamatta tuloja vuodessa. tämän kun laskee kaikille laskuille mitä vuodessa maksaa niin se on jo sievoinen summa.
Varsinkin jos kyse on luotosta niin laskun lähettäjä on laskenut koron laskulle eräpäivään asti jolloin maksat aiemmin niin laskun lähettäjä hyötyy kun laskuttaa laskun maksuajalta korot ja olet maksanut aiemmin jo laskun.
[/quote]
Missä saa 4% tuoton käyttötilille? Sijoitustililtä maksu on kallista koska pankki ottaa omat "kulunsa"
Minä en mieti päivämääriä, vaan sitä että saan laskuni jotenkin hoidettua. Tai sanoin väärin, koska vaimoni olisi maksamassa kaiken ja heti. miettimättä seuraavaa tulevaa rahapäivää.
Silloin pitää tuoda rautalanka ja esittää hänelle, mitä seuraa jos tilillä ei jää elämiseen rahaa.
Olemme kait kummajaisia, koska meillä on vain yksi ja sama tili, josta kaikki rahasiat hoidetaan. Tulot ja menon samalla säästöpankin tilillä.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:40"]
[/quote]
Mulla palkka aika vastaava kuin kaupankassalla paitsi heillä paremmat ilta- ja pyhälisät ja näin itsellenikin jää. Mut enpä olekaan ostellut mitään osamaksulla, ei tule mitään lehtiä, viihdepaketteja, kytkypuhelimia, lainanlyhennyksiä tms. niin ei noita laskuja niin hirveästi tule.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 18:08"]Lähes kaikki laskut on nykyisin e-laskuja ja ne lähtee tililtä automaattisesti eräpäivänä. En ikinä aikaista tai myöhennä niitä.
Paperilaskuja maksaessa korjaan aina maksupäiväksi eräpäivän.
Ainoa poikkeus on se, että ostan tutulta jotain, silloin maksipäivä on heti.
[/quote]
Tämä on mitä minäkin olin tulossa kirjoittamaan. Lisäten vielä sen että tilillä on tarpeeksi katetta ettei tarvi miettiä vaikka laskut olis kuukauden päähän.
Kun näppäilen laskut, niin maksan ne heti. Miksi en maksaisi ensi kuun laskua tässä kuussa, jos rahaa on. Jos taas saan tässä kuussa ensi kuun laskun, eikä rahaa ole, niin näppäilen palkkapäivän maksupäiväksi. Olen ihian hirveän neuroottinen laskujen suhteen, enkä osaa rentoutua, jos niitä ei ole maksettu.
Hirvittää ihmiset, joilla ei ole mitään kiiretää maksaa laskua, vaikka eräpäivä meni jo viikko sitten. Tai ihmiset jotka ei heti avaa laskujaan. Jos Helvetti olisi olemassa, niin omani olisi se, etten saisi avata minulle suunnattuja laskuja ajoissa :D
Sähkölasku tulee neljänkuukauden välein, netti lasku joka toinen kuukausi jne.. Taloyhtiössämme olisi ilmainenkin netti yhteys 10 megaa, mutta olen kait hölmö ja pidän yhteyteni varmassa Nebulassa.
Joten tää on hyvä järjestely, koska pystyy etukäteen arvioimaan laskujen saapumisen, inhoan yllätyslaskuja.