Laskua maksaessa, vaihdatko eräpäivän?
Eli jos näppäilet perinteisesti laskun tietoja vaihdatko laskun eräpäivän aina laskussa mainittuun, vai annatko mennä maksuun heti.
Itse vaihdan aina vaikka yhdenkin päivän, tuntuu, että jää joku "katumusaika".
Kommentit (51)
Jos kuukausi vaihtuu välillä, niin muutan eräpäivän, muuten yleensä en viitsi. Aika hölmöä, kun tarkemmin ajattelee. Käyttötilille maksetaan korkoa kuukauden alimman saldon mukaan, mutta se on joka tapauksessa niin mitätön summa, ettei eräpäivien kanssa sählääminen vaikuta mitään. Niin ja sitten jos minulla on jotain "hampaankolossa" maksun saajaa vastaan (esim. Sonera) niin en maksa päivääkään etuajassa, vaikka jollekin sympaattisemmalle firmalle maksaisinkin ennen eräpäivää.
Siirrän aina eräpäivään tai muutaman päivän sen yli.
Laitan niihin yleisemmin tilipäivän. Silloin ei tarvi enää miettiä mitä kaikkia laskuja on vielä maksamatta.
Maksan kaikki laskut heti kun tulevat eli menevät heti maksuun. Sama kai se on antaa mennä heti tililtä, joutuu ne kuitenkin maksamaan.
Minä maksan laskut heti kun lasku tulee. Tykkään olla "etuajassa". Nyt esimerkiksi huhtikuulla olisi erääntymässä kolme vakuutusmaksua, mutta onpä mukava olo, kun maksoin ne jo viime kuussa ja t tiedän myt, että nyt huhtikuussa ei montaa laskua tule, puhelinmaksut ja nettimaksu pelkästään.
Korot on tosiaan niin mitättämiä tavallisella tilillä, joten maksujen siirtämisellä viimetinkaan ei ole mitään merkitystä, mielummin tunnen tätä mielenrauhaa maksetuista laskuista. Ennen makselin kaikki laskut tilipäivänä, mutta tuntuu jotenkin helpommalta maksella pitkin kuukautta. Laskupino ei ole koskaan iso, itse asiassa minulla ei ole enää laisinkaan laskupinoa.
Saatan myös pitkin kuukautta siirrellä ihan pikkusummiakin säästötilille, jossa on hitusen isompi korko. Ihan vaan säästämisen ilosta.
Olen varsin pienituloinen, tulot ehkä 30 000 euroa vuodessa.
Kun elää kädestä suuhun, niin silloin maksaa kun on rahaa. Välillä joutuu soittamaan laskunlähettäjälle ja kertoa koska lasku on mahdollista maksaa. Toisinaan maksan osan laskusta ja odottelen sitä päivää kun ilmoittavat, että näin paljon on vielä maksamatta.
Maksan aina vähintään pari viikkoa myöhässä joten eipä tarvi miettiä minkä päivän laittaisi.
Melkein koko ikäni olen maksanut heti. Viimeisen vuoden vaihtant eräpäivän siihen milloin lasku pitää maksaa. Mietin vain lähinnä korkoja. Jos mä maksan heti, niin korot ovat pois mun tililtä, mutta toisen tilillä ne kasvaa.
Maksan aina eräpäivänä. Valtaosa laskuistani on e-laskuja, joten miksi kävisin niihin muutoksia tekemään?
Tottakai vaihdan aina laskuun sen eräpäivän maksupäiväksi. Naputtelen kerralla isomman nipun laskuja ja joskus saattaa eräpäivään olla vaikka parikin viikkoa. En anna rahaa firmalle ihan periaatteesta etukäteen mutta toisaalta maksan ajoissa. Vastauksia lukiessani hämmennyin koska kuvittelin etukäteen muidenkin pääsääntöisesti toimivan samoin. Toki ymmärrän että jos jollakulla rahasta välillä hyvin tiukkaa niin tilipäivänä maksettava.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:16"]
Melkein koko ikäni olen maksanut heti. Viimeisen vuoden vaihtant eräpäivän siihen milloin lasku pitää maksaa. Mietin vain lähinnä korkoja. Jos mä maksan heti, niin korot ovat pois mun tililtä, mutta toisen tilillä ne kasvaa.
[/quote]
Korkohyötysi riippuu tilisi ehdoista. Jos saat korkoa kuukauden alimman saldon mukaan, on samantekevää, maksatko laskun 14. vai 28. päivä. Eikä toisaalta nykyisillä 0,1 % -tason koroilla ole paljonkaan väliä, mitä käyttötili tuottaa.
Taloustieteen kursseilta on tarttunut sen verran mieleen, että maksan aina eräpäivänä. Kyse ei ole ainoastaan pääoman tuotosta väliajalta, vaan myös likviditeetistä. Tällä hetkellä en hyödynnä tätä mitenkään, mutta ajattelen, että se on hyvä tapa olla selkärangassa vastaisen varalle. Sitten voi eräpäivään asti tehdä tarpeen tullen päätöksiä, esim. tarvitseeko laskulle neuvotella pidempi maksuaika.
Saan lähes kaikki laskuni e-laskuina, ja muille käytän yleensä puhelimen viivakoodinlukijaa, joten eräpäivä tulee näillä maksupäiväksi oletuksena.
Maksan tilipäivänä tai jos laskulla on eräpäivä ennen seuraavaa tililä, niin heti. Tykkään tietää käyttötilini saldon, että minkä verran on loppukuuksi jäljellä vai tarvitseeko isompiin ostoksiin ottaa säästötililtä apuja.
E-laskuna tulee lähes kaikki, samalla vaihtaa eräpäivää kun maksutiliäkin. Meillä kaikki e-laskut tulee yhteiselle tilille jotta molemmat näkevät ne omissa verkkopankeissaan, omat laskut maksetaan kuitenkin omilta tileiltä ja siltä yhteiseltä vain yhteiset/talon menot.
Mulla on palkkapäivä 15 päivä ja silloin maksan pois kaikki ne laskut joilla on eräpäivä ennen seuraavaa palkkapäivää. Kaikkien laskujen jälkeen tilille jää n.1000-1200e jotka voin sitten käyttää eikä tarvitse miettiä mitä laskuja vielä pitääkään maksaa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:40"]
Mulla on palkkapäivä 15 päivä ja silloin maksan pois kaikki ne laskut joilla on eräpäivä ennen seuraavaa palkkapäivää. Kaikkien laskujen jälkeen tilille jää n.1000-1200e jotka voin sitten käyttää eikä tarvitse miettiä mitä laskuja vielä pitääkään maksaa.
[/quote]Sulla on aika korkea palkka, jos palkasi riittää kaikkiin laskuihin ja tilille jää vielä yli tonni. Eli et ole kaupankassa, siivoojaa tai muu matalapalkainen.
Minä olen huono raha-asioissa. Olen pienituloinen ylivelkaantunut ulosoton asiakas, joka vsin haaveilee diitä päivästä kun saa laskunsa AJOISSA maksettua.
Yleensä otan laskun tiedot viivakoodista, jolloin maksupäiväksi menee eräpäivä. Muutenkin kyllä laitan maksupäiväksi eräpäivän.
Maksan aina kaikki laskut samantien.
Mun mielessä tässä on pitkälti kyse siitä, miten hyvin talousasiat on hallussa ja miten paljon ne yleensäkään kiinnostaa. Eräpäivänä maksaminen on vähän sellaista optimointia, jota ei välttämättä kannata edes yrittää, jos tuntuu, että ei osaa kovin hyvin huolehtia raha-asioista. Silloin kannattaa maksaa laskut heti, kun niihin on rahaa, ettei tule vahingossa käytettyä niitä rahoja muuhun. Jossain vaiheessa kannattaa kuitenkin opetella ajattelemaan vähän pidemmällä tähtäimellä ja suunnittelemaan esim. sen varalle, että aina lokakuussa tulee se iso vakuutuslasku.
Kun maksan laskut, niin laitan myös eräpäiväksi sen päivän kun laskun maksan. Muutenkin maksan aina palkkapäivänä kaikki laskut jotka erääntyvät ennen seuraavaa palkkapäivää ja jotka ovat jo minulle tulleet.