Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ekologisin vaate on loppuunkäytetty vaate, tiesitkö?

Vierailija
06.04.2015 |

Yksien farkkujen valmistukseen käytettävän puuvillamäärän kasvattamiseen tarvitaan 8000 litraa vettä, järjetön määrä! Onko muita, jotka nauttivat siitä, että käyttävät vaatteet ihan loppuun? 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:45"]

Mulla ei oo navettaa :(

[/quote]

Kysy tarvitaanko paikallisessa eläinsuojeluyhdistyksessä riepuja. Ainakin HESY:lle olen vienyt peittoja ja tyynyjä kissojen makuualustoiksi sekä vaatteita siivousrievuiksi.

Vierailija
2/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen oppinut nauttimaan shoppailun vähentämisestä. Ennen ostin usein uusia vaatteita, mutta nykyään harkitsen joka ostosta, useimmiten jätän ostamatta. Vaatteet ovat vain vaatteita eivätkä itse asiassa enää kovin kiinnostavia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIllä tavalla tarvitaan vettä? Ei kai se vesi mihinkään katoa? Vesi kiertää

Vierailija
4/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en voi väittää nauttivani loppuunkäyttämisestä, mutta yritän ostaa kunnollisia vaatteita ja ei mitään turhaa. Haluan, että käyttöikä on pitkä.

Vierailija
5/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekologisin auto on myös loppuunajettu auto. Ihan turhaa materian kulutusta vaihtaa autoa 5-10 vuoden välein, mutta onhan jonkun toki ne uudet autot ostettava, jotta saadaan käytettyjä.

Vierailija
6/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän niin loppuun kuin vaan voi. Loppuun kulutetut arkivaatteet saavat vielä jatkoaikaa siirtymällä navettavaatteiksi. Samoin ulkovaatteet siirtyvät navettavaatteiksi sitten, kun niissä ei kehtaa enää julkisesti näyttäytyä. Farkuista ja muista tukevista kankaista leikkelen tilkkuja ja askartelen niistä kasseja, penaaleja, meikkipusseja ja myyn kirppareilla ja myyjäisissä. Puhki kuluneet lakanat ja tyynyliinat lähtee isännän hallille öljyräteiksi, samoin navetalla loppuun kulutetut lypsyrätit yms. Isoista pyyhkeistä hurautan saumurilla lypsyrättejä, pienimmät pyyhkeet menevät toki sellaisinaan ilman saumurointia.

Vierailija
7/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan kirpparilta vaatteeni ja laitain ne edelleen kiertoon, ennen kuin kuluvat puhki. Näin saan niistä sijoittamani rahat usein takaisin ja voin ostaa kirpparilta lisää. Pidän vaihtelusta, vaikka minulla on myös joitakin vanhempia vaatekappaleitakin :)

Vierailija
8/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:41"]Minä käytän niin loppuun kuin vaan voi. Loppuun kulutetut arkivaatteet saavat vielä jatkoaikaa siirtymällä navettavaatteiksi. Samoin ulkovaatteet siirtyvät navettavaatteiksi sitten, kun niissä ei kehtaa enää julkisesti näyttäytyä. Farkuista ja muista tukevista kankaista leikkelen tilkkuja ja askartelen niistä kasseja, penaaleja, meikkipusseja ja myyn kirppareilla ja myyjäisissä. Puhki kuluneet lakanat ja tyynyliinat lähtee isännän hallille öljyräteiksi, samoin navetalla loppuun kulutetut lypsyrätit yms. Isoista pyyhkeistä hurautan saumurilla lypsyrättejä, pienimmät pyyhkeet menevät toki sellaisinaan ilman saumurointia.
[/quote]
Kiva. Muitakin kaltaisiani. Vaatteet käytetään loppuun navetassa ja jopa aikuisten lastenkin vaatteet.

Vierailija
9/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käytän myös vaatteet ihan loppuun. Niin loppuun, että menee kankaasta jo somet läpi kun on pesty niin paljon. Ehjistä paloista aion tehdä rättejä, pipoja yms.

Vierailija
10/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:45"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:41"]Minä käytän niin loppuun kuin vaan voi. Loppuun kulutetut arkivaatteet saavat vielä jatkoaikaa siirtymällä navettavaatteiksi. Samoin ulkovaatteet siirtyvät navettavaatteiksi sitten, kun niissä ei kehtaa enää julkisesti näyttäytyä. Farkuista ja muista tukevista kankaista leikkelen tilkkuja ja askartelen niistä kasseja, penaaleja, meikkipusseja ja myyn kirppareilla ja myyjäisissä. Puhki kuluneet lakanat ja tyynyliinat lähtee isännän hallille öljyräteiksi, samoin navetalla loppuun kulutetut lypsyrätit yms. Isoista pyyhkeistä hurautan saumurilla lypsyrättejä, pienimmät pyyhkeet menevät toki sellaisinaan ilman saumurointia.
[/quote]
Kiva. Muitakin kaltaisiani. Vaatteet käytetään loppuun navetassa ja jopa aikuisten lastenkin vaatteet.
[/quote]

Täällä kans tehdään näin! :D

Vierailija
11/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo navettaa :(

Vierailija
12/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 30 vuotta vanhoja vaatteita edelleen käytössä.  Näkee laadun mikä kestää, kuten pellavaiset paidat.

Ostan sellaisia joista tiedän saavani pitkäaikaisen hyödyn.

Vierailija
13/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:35"]

MIllä tavalla tarvitaan vettä? Ei kai se vesi mihinkään katoa? Vesi kiertää

[/quote]

Luuletko, että vesi siirtyy pellolle itsestään? Veden pumppaaminen kuluttaa sähköä.

Vierailija
14/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen alkanut käyttää loppuun asti, mun kehitykseni on lakannut eikä ne jää enää pieneksi kasvaessa jostain paikasta. Viisi vuotta on mennyt samoilla kuteilla nyt. Kesämekon olen ostanut kirppikseltä, mutta muuten on vielä samat vaatteet, kuin yläasteella. Siihen asti jäi pieneksi milloin mistäkin kun kasvoin pituutta, lantio leveni, rinnat kasvoi yms.
-N20

Vierailija
15/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten vaatteet laitan kirppikselle myyntiin jos ovat vielä ehjiä siinä vaiheessa kun jäävät pieniksi. Jos on paikattavaa, niin paikkaan. Ne mitkä on ihan riepuja, leikkaan matonkuteeksi ja otan talteen ehjät napit, nauhat ja vetskarit. Joistain ehjimmistä kohdista leikkaan paikkamatskuja seuraaviin "tilkkutöihin". Mattoja en itse kudo, mutta matonkuteet menevät yllättävän hyvin kaupaksi kirppiksellä kun ne on esim. värien mukaan lajiteltu. Olen tehnyt vanhoista farkuista ja collegevaatteista tilkkupeittoja kotikäyttöön.

Vanhoista lakanoista ja pussilakanoista saa kivoja tyynynpäälisiä ehjimmistä kohdista, loput matonkuteiksi.

Vierailija
16/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Se  on se vaate, mitä ei edes hankita. 

Vierailija
17/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:33"]

[/quote]

Näin vain ja ainoastaan jos se on säilynyt pitkään runsaassa käytössä hyvänä. Ei siinä ole mitään ekologista jos vaate menee kahdessa pesussa käyttökelvottomaksi ja siten loppuunkäytettynä poistoon.

Vierailija
18/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:23"]

[/quote]

Näin vain ja ainoastaan jos se on säilynyt pitkään runsaassa käytössä hyvänä. Ei siinä ole mitään ekologista jos vaate menee kahdessa pesussa käyttökelvottomaksi ja siten loppuunkäytettynä poistoon.

[/quote]

Riippuu myös siitä, miten paljon vaatetta pestään. toisia kun tarttee pestä vähemmän kuin toisia, vaikka käyttö on kovaa, esim. jumppavaatteet vs päällystakit. 

Vierailija
19/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni vaatteista about 95% on käytettyjä. Usein alunperin hintavia merkkejä, mutta laatu maksaa, ja kestävä vaate on sen arvoinen, että sen voi laittaa kiertoon hyvällä rahalla tulevaisuudessa.

Vierailija
20/20 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:23"]

[/quote]

[/quote]

Riippuu myös siitä, miten paljon vaatetta pestään. toisia kun tarttee pestä vähemmän kuin toisia, vaikka käyttö on kovaa, esim. jumppavaatteet vs päällystakit. 

[/quote] Ihme pilkunviilausta. Juurihan tuossa selvällä suomenkielellä sanottiin "runsaassa käytössä".