Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolaina help!

Vierailija
28.03.2015 |

Ilman ikäviä kommentteja ja paasausta haluaisin kuulla kokemuksia lainan saamisesta. Olen käsittänyt niin, että pankit vaativat tietyn prosenttiosuuden omaa rahaa nykyään jotta asuntolainan saa. Paljonko tämä prosenttiosuus on ensiasunnon ostajalla? Saako nykyään enää lainaa 100% mistään? Onko nykyään vaatimuksena myös molempien hakijoiden vakituinen työsuhde?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa vaikka 200% jos 1) suunnitelma maksaa se takaisin on uskottava eli rahaa tulee tarpeeksi ja 2) pankin riski ei ole liian suuri, eli käytännössä jotain pantiksi.

Mene pankista kysymään.

Vierailija
2/8 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännöt vaihtelee, mitä vaaditaan. Joku pankki voi pyytää sinulta 10 %, toinen haluaa jonkun vakuuden. 

Olen kuullut, että myös määräaikaisissa työsuhteissa olevat ovat saaneet lainaa viime vuosina. Riippuu varmaan puolisonkin tuloista ja siitä, millaiset työnäkymät on.

Laita lainahakemus jokaiseen pankkiin ja käy tapaamisissa. Tingi myös marginaalikorosta: 1 % on tällä hetkellä aika tyypillinen, älä maksa kovin paljoa enempää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan 10% myös ensiasunnon ostajilla?

Vierailija
4/8 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 % omarahoitusosuutta vaatii moni pankki tällä hetkellä. Jos ei ole tuota 30 % niin saattaa olla mahdollisuutta saada valtiontakausta tai pankin omaa takausta (maksullinen). Henkilötakaajat saattavat myös muuttaa tilannetta.

Itse kyselin juuri kuukausi sitten pankistani asuntolaina-asioita ja tällaisia tietoja annettiin. Lisäksi tekevät tarkat laskelmat siitä, millaiset valmiudet on selviytyä lainan maksusta korkojen noustessa.

Vierailija
5/8 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 % tuntuu kamalan isolta! Varsinkin jos ihminen haluaa itse selvitä lainanotosta ilman taakajia tai muita vakuuksia.

Vierailija
6/8 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa 100% lainan mutta vakuudeksi tarvitaan esim vanhempien asunto

Vierailija
7/8 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkä remonttilainan ottaminen onnistuu asunnon oston yhdessä? Siis suhteessa oman rahoituksen osuuteen jne. Ap.

Vierailija
8/8 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostamasi asunto takaa 70% lainasta. Jäljelle jäävä 30% tarvitsee olla joko omaa rahaa tai jonkun muu takausta (esim. vanhempien asunto).

Jos olet säästänyt ASP-tilille vähintään 8 vuosineljännestä eli yhteensä 2 vuotta tarvitset omaa rahaa vain 10% 100 000 euron lainaan, tästä ylitse menevä lainantarve katetaan yleisellä asuntolainalla, jossa ehdot ovat nuo, mitkä ensimmäisenä selitin :-)