Olen alkoholisti, yritän raitistua
Siinäpä se tuli jo otsikossa. Koskahan alkaa tuntumaan siltä että ei koko ajan mieti viinaa. Koskahan alkaa tulla niitä positiivisia puolia ja tuntemuksia esille...
Kommentit (30)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:55"]
Itse olen tupakasta riippuvainen ja nyt olisi tarkoitus lopettaa. En silti ole koskaan oikein käsittänyt miten voi olla alkoholista riippuvainen? Onko tuntemukset samanlaiset kun tupakasta vierottumisessa?
[/quote] Mulla tupakka oli pahempi siinä mielessä kun se oli jokapäiväistä ja jokatuntista ja kuului joka ikiseen hetkeen, juominen taas ei. Polttamisen lopettamisen yhteydessä tuli vaikka mitä puhdistumisreaktiota ym. Vhierotusoireet oli melkoiset.
Mutta taas toisaalta lopettaessani (monivuotisen ja runsaan viikonloppu)juomisen(ja viikkotissuttelun) olo oli siinä mielessä vaikeampi, kun en päässyt enää itseäni pakoon vaan piti elää oman pään seurassa 24/7. Ennen lääkitsin itseäni ja otin breikkiä päästäni viinalla. Minulla on masennustaustaa ja tuolloin oli vaikeita käsittelemättömiä asioita jotka vaikutti koko ajan taustalla. Fyysistä riippuvuutta alkoon ei ehtinyt onneksi kehittyä.
Alkoholissa ja tupakassa on monta ulottuvuutta. Sosiaalinen ulottuvuus on epäilemättä suuri. Parhaat jutut on naurettu röökipaikalla ja baarista saa kavereita, vaikkakin epäaitoja. Kännissä jaksaa seurustella tyhmyyteen saakka ja jatkoilla sekoillaan ja on "hauskaa". Tämä on ollut mulle hankalin osa, tämä yksinäisyys. En ole enää juoja enkä tupakoija, joten sosiaalinen elämäni köyhtyi ja tuntuu ettei elämässä tapahdu paljoa mitään kun ennen oli koko ajan joku draama päällä. Olen myös melko seikkailunhaluinen vieläkin enkä pidä ikuisesti kotona nyhjäämisestä, vaikka toki osaan olla yksinkin. Teen kyllä kaikkea mutta usein yksin, kun kaverit jäi minne jäi. Halusisin löytää samanhenkistä porukkaa, ei vaan meinaa löytyä. Juuri eilen hylätyllä junaradalla kävellessäni mietin kuinka kivaa olisi notkua täällä tai jossain jonkun kanssa toki siis ilman päihteitä. Niin säälittävää kun se saattaa nyt ollakin, oli kiva kuulua edes johonkin porukkaan. Nyt en kuulu oikein mihinkään. Mutta en silti todellakaan meinaa aloittaa polttamista tai juomista uudelleen. Oli niistä niin paljon haittaa.
[quote author="Vierailija" time="13.04.2015 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="12.04.2015 klo 18:43"]Suurin työ on pään sisällä. Oma mieheni on ollut raitis 14 vuotta ja joka aamu (vieläkin) hän herää aamuun ajatuksella "tänäänkään en ota ryyppyä".
Voisitkohan sinä keskustella jonkun raitistuneet kanssa ja hakea vertaistukea raittiuteen?
[/quote]
Kiitos. Keskusteluapua tai vertaistukea kaipailen kyllä. Miehelleni voin toki puhua, mutta pidemmän päälle olisi varmasti hyvä että olisi joku oikea tukihenkilö.
Ap
[/quote]
Hei ap, kokeile AA:ta. Alkoholistit jakavat siellä kokemuksensa, voimansa ja toivonsa. Todella moni saa avun sieltä. Et menetä mitään, vaikka kävisit katsomassa.
Onnea matkaan!
Kyllä siinä kuukausia kestää ennenkuin aivokemiat alkavat parantua. Kärsivällisyyttä! Toivottavasti sulla on jotain apua. Itse viidettä vuotta raittiina.
Olen hakenut tukea ja apua ja lähipiiri kumma kyllä on vielä läsnä. Tuntuu vaan niin oudolta ja tylsältä olla selvänä eikä pääse ajatuksiaan pakoon. Toivoisin että jotain myönteistä alkaisi jo tuntua mutta ei, ihan turtana.
Kiitos kommentista, kärsivällisyyttä tosiaan tarvitaan...
Ap
Ihme touhua, että joku alapeukuttanut aloituksen. Tsemppiä, hyvän ratkaisun olet tehnyt!
Menee aikaa. Mutta kannattaa pysyä erossa alkoholista. Tsemppiä!
Kauanko joit ja kauanko oot ollu raittiina? Ei se helppoa ole, päivä kerrallaan. Itse yli 10v alkoholismin jälkeen (join viime vuodet päivittäin tyyliin 2 pulloa viiniä) olin siinä tilanteessa että joko raittius tai hauta.
Oletko löytänyt mitään korvaavaa sisältöä elämään, Vaikka harrastusta?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:45"]
Olen hakenut tukea ja apua ja lähipiiri kumma kyllä on vielä läsnä. Tuntuu vaan niin oudolta ja tylsältä olla selvänä eikä pääse ajatuksiaan pakoon. Toivoisin että jotain myönteistä alkaisi jo tuntua mutta ei, ihan turtana. Kiitos kommentista, kärsivällisyyttä tosiaan tarvitaan... Ap
[/quote]
Tottakai tuntuu oudolta, kun aivosi ovat tottuneet olemaan huumattuina. Sun täytyy opetella kaikki uudestaan, myös ilo ja nautinto. Se tulee kyllä, mutta hitaasti. Kokeile esimerkiksi mindfulness-tekniikkaa, itse sain siitä paljon apua. Ja jos yhtään lohduttaa, tämä raittius on EHDOTTOMASTI sen arvoista! Elän parasta ja rikkainta aikaa elämässäni, ja nautin joka hetkestä selvin päin. Teet elämäsi parhaan päätöksen raitistumalla.
Kiitos kannustuksesta! :)
Viimeiset 7 vuotta on mennyt enemmän tai vähemmän lotratessa. Työt jne olen hoitanut mutta enpä juuri muuta. Ystävyyksiä on mennyt ja raha-asiat ihan päin metsää, parisuhde on ollut kovilla ja mielenterveys samoin.
Olen ihan alussa tässä raitistumisessa, vasta muutama viikko takana. Harrastusta olen miettinyt, tekisi varmasti muutenkin hyvää. Toistaiseksi olen paennut vain töihini.
Ap
Itse olen tupakasta riippuvainen ja nyt olisi tarkoitus lopettaa. En silti ole koskaan oikein käsittänyt miten voi olla alkoholista riippuvainen? Onko tuntemukset samanlaiset kun tupakasta vierottumisessa?
Raha-asiat alkaa näyttää paremmilta, kun se viina jää. Samoin parisuhde, mieli jne. Alkuun on vaikeaa olla ilman alkoholia mutta kyllä se onnistuu. Se on hyvä, että olet työelämässä. Ala harrastamaan jotain. Esim. Kuntosali, lenkkeily. Vietä aikaa sellaisten ihmisten seurassa jotka tukee raittiuttasi. Onnistut kyllä!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:55"]Itse olen tupakasta riippuvainen ja nyt olisi tarkoitus lopettaa. En silti ole koskaan oikein käsittänyt miten voi olla alkoholista riippuvainen? Onko tuntemukset samanlaiset kun tupakasta vierottumisessa?
[/quote]
Kyllä ne on. Mies pääsi helpommin tupakasta eroon kuin alkoholista. Mutta lopulta siitäkin.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:55"]Itse olen tupakasta riippuvainen ja nyt olisi tarkoitus lopettaa. En silti ole koskaan oikein käsittänyt miten voi olla alkoholista riippuvainen? Onko tuntemukset samanlaiset kun tupakasta vierottumisessa?
[/quote]
No olen myös tupakasta riippuvainen, mutta ainakaan minun kohdallani näitä kahta riippuvuutta ei oikein voi verrata toisiinsa. Alkoholismi tekee elämästä helvettiä ja murentaa jokaisen elämänalueen hiljalleen ja salakavalasti niin, ettei enää tunne kuin häpeää kaikesta, ja sen pystyy hetkellisesti unohtamaan nousuhumalalla. Aivan karmea noidankehä. alkoholismi tekee ihmisestä valehtelijan. En yhtään vähättele tupakkariippuvaisuutta ja tiedän kyllä miten vaikeaa se on. Minulle vaan tämä viina on se kaikkein pahin ja rakkain.
Ap
Minullakin on historiaa tämän holismin kanssa. Tarinoita on yhtä monta kuin ihmisiäkin ja jokainen ainutlaatuisensa. Minulla on ollut niin että tunne-elämän elpyminen on vienyt vuosia aikaa. Sitä kun koko ikänsä on omia tunteitaan paennut milloin mihinkin, niin näemmä se toipuminenkaan ei ihan hetkessä ole tapahtunut. Henkilökohtaisesti itselleni ei mitään viinantuskia tai mielitekoja ollut silloin alussakaan, mutta tosiaan siellä tunne-elämän puolella on ollut työstettävää.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:55"]Itse olen tupakasta riippuvainen ja nyt olisi tarkoitus lopettaa. En silti ole koskaan oikein käsittänyt miten voi olla alkoholista riippuvainen? Onko tuntemukset samanlaiset kun tupakasta vierottumisessa? [/quote] Kyllä ne on. Mies pääsi helpommin tupakasta eroon kuin alkoholista. Mutta lopulta siitäkin.
[/quote]
Tupakka on pahin riippuvuutta aiheuttava päihde: lähde THL
Päihteiden vertailu riippuvuutta aiheuttavien ominaisuuksien perusteella
Päihde
Addiktio-
potentiaali
Vieroitus-
oireet
Sieto
Vahvistus
Päihdyttävyys
Nikotiini
6
4
5
3
2
Heroiini
5
5
6
5
5
Kokaiiini
4
3
3
6
4
Alkoholi
3
6
4
4
6
Kofeiini
2
2
2
1
1
Kannabis
1
1
1
2
3
Nonii, sekaisin meni taulukko.
Katsokaa täältä : https://www.thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet/ehkaiseva-paihdetyo/ehkaisevan-paihdetyon-laatu/paihteiden-riippuvuus-vertailu
Moi! Kirjoitat realistisen ja rehellisen oloisesti :) Toivon vilpittömästi voimia ja toivoa kamppailuusi! Ja toivottavasti saat tukea näistä parista keskusteluohjelmasta ja kirjasta; mielestäni todella rohkaisevissa keskusteluissa on mukana sekä ammattilaisia (esim. päihdelääkäri) ja riippuvuuden kokeneita ihmisiä. Suosittelen lämpimästi - parasta kevättä sinulle, lisääntyköön valo elämässäsi kuten ulkona luonnossakin keväällä!
*Alkoholista vapautuminen, mukana päihdelääkäri Satu Räsänen http://vod.tv7.fi/vod/armon_kalliolla/armon_kalliolla-020-w.MP4
*Irti riippuvuuskäyttäytymisestä, http://vod.tv7.fi/vod/armon_kalliolla/armon_kalliolla-022-w.MP4
*
Juomattomuus jatkuu. Ap