Teettekö koskaan itse viiliä?
Halpaahan se on kaupasta ostettunakin. Mietin tässä kuitenkin, jos vähän nostalgiamielessä valmistaisin taas pitkästä aikaa, meillä nimittäin oli kotona aina itsetehtyä viiliä, kun olin lapsi. Se tehtiin oikeasta käsittelemättömästä maidosta tietysti, kun lehmiä kotona oli.
Ajattelin ostaa yhden pienen viilipurkin ja aluksi vaikka litran maitoa. Pienellä koe-erällä ensin.
Marttojen sivuilla oli ohjekin. Kaupasta yksi pikkupurkki viiliä ja litra punaista maitoa.
1. Sekoita viili maidon joukkoon isossa kulhossa. Jaa seos annoskulhoihin.
2. Peitä kulhot ja jätä huoneenlämpöön tekeytymään vähintään 12 tunniksi mutta mielellään 18 – 24 tunniksi.
3. Siirrä valmiit viilit jääkaappiin ja nauti haluamiesi lisukkeiden kera.
Kommentit (8)
Joo, oon silloin tällöin tehnyt. Mumma teki aina itse viiliä.
Mikä juttu se joskus oli kun mummot juoksi naapureissa jonkun itiön kanssa? Joku viilijuttu?
Vierailija kirjoitti:
Mikä juttu se joskus oli kun mummot juoksi naapureissa jonkun itiön kanssa? Joku viilijuttu?
Niin vai olisko ollut ruisleipätaikinan juuri?
Olen tehnyt useinkin. Käytän siemenenä punaista viiliä ja siihen sitten punaista maitoa. Hyvää tulee! Se itiöjuttu lienee se, että "viilinsiementä" haettiin jos vaikka ukkonen oli viilin juoksettanut.
Teen uunijuustoakin joskus punaisesta maidosta . Ei siitä niin hyvää tule kuin ternimaidosta, mutta ihan syötävää kuitenkin
Voi kun jostain saisikin ihanaa ternijuustoa! ❤ Hyvää joulua!
Teen itse viiliä. Laitan reilun ruokalusikallisen viiliä/ 2dl maitoa.