Maitotölkki loppuu. Mitä teet tölkille, ennen kuin heität sen kartonkiastiaasi?
a) litistät niin pieneen tilaan kuin fyysisesti mahdollista
b) ruttaat vähän muodon vuoksi
c) jokin muu, mikä?
Kommentit (41)
Kuuluisiko ne purkit huuhdella? Itse olen vain laittanut lyttyyn ja sitten kierrättänyt.
Meillä ei juoda maitoa juurikaan, mutta kun juodaan niin teen näin:
Purkin pesu seuraavalla tavalla: Laitan purkkiin vähän vettä, purkki kiinni ja kunnon ravistus, sitten purkki tyhjäksi ja vetelen sen auki toisesta päästä.
Kuivuttuaan taittelen sen pieniksi ja laitan pahvinkeräykseen tai vaihtoehtoisesti jos olen mökillä niin takkasytykekoriin.
Heitän litistämättä kartonkiroskikseen.
Jotkut vielä kuivattavatkin pesun jälkeen. Kyllä väki on sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhtaisen, laitan ylösalaisin lavuaariin kuivumaan ja litistän pituussuunnassa takka- ja nuotiosytykkeiden koppaan.
Näin muuten, mutta purkki menee kartonkijätteeseen. Korkki muovijätteeseen..
Eihän ihan tavan maitotölkeissä ole sitä korkkia.
Meillä käytetyssä maidossa on korkki.
pesen kuivaan litistän ja vien kauppareissun yhteydessä pihalla olevaan kartonkikeräykseen. Puille olisi hyvä saada vähän enemmän lisäarvoa kuin pahvi, ja jos sitä tehdään niin kiva jos kiertäisi mahd. pitkään
Lytistän sen ja heitän purkin sekajäteastiaan.
Avaan kokonaan, huuhtaisen, kuivatan avonaisena muutaman tunnin, litistän, pakkaan purkit sisäkkäin ja vien pahvijätteeseen.
Meillä tyhjenee 4-5 litraa maitopurkkia joka päivä. Itse en juo maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen ja a. Siitä nuuttauksesta/liimoista taittuu ihan itsestään.
Kyllä on idioottimaista pestä maitotölkki. Turhaa veden kulutusta, eikä mitään mitattavaa hyötyä.
Ihan miten vaan, ja kiva että sinulla on mielipide asiasta. Toki ohjeistuksen mukaan nuo kuuluu pestä.
Maitotölkin huuhtaisen pienellä vesimäärällä, muita tölkkejä yleensä en. Laitan valumaan tiskipöydän pikkualtaaseen. Sitten laitan kuivumaan ja kuivat kartongit litistän ja pakkaan kaiken tiiviisti tölkkien sisään.
En tee mitään, poltan muutenki kaikki roskat mitä tulee
Heitän sen tuonne luontoon. Kyllä sen joku vanhus sieltä kerää.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on helppoa jättää altaaseen valumaan. Meillä miesväki vaan ei tykkää niitä taitella pois, siellä on yleensä monta tölkkiä, mitä taitella kerralla. Ja jos ei huuhtaise tilkalla vettä, niin alkaa löyhkätä hapantuneelta maidolta, aina sinne jää pikku liru pohjalle.
Meillä on taloyhtiöllä oma keräysastia pahveille, roskiksille on vaan sen verran matkaa, ettei sinne yhden tai kahden purkin takia viitsi mennä. Sekajäte on muuten kalleinta jätettä, nuo muut ovat halvempia. Mutta harvapa niitä jätemaksuja mieltää, mutta kyllä ne vaikuttavat niin vuokriin kuin yhtiövastikkeisiin.
Vierailija kirjoitti:
En halua hautoa laatikollista märkää kartonkia kellarinrapussa. Olen varmasti sekaisin sitten.
Laitan sinne koiralle herkkuja tai ruokaa ja annan sen putsata ja silputa sen. Silppu sit pahvinkeräykseen.
Laitan saunanuuniin tai takkaan sellaisenaan sytykkeeksi.
Valutan tyhjäksi keittiön pikkualtaassa, litistän ja laitan energiajätepussiin reunalle niin että vie mahdollisimman vähän tilaa.
Avaan ja kerään täyteen poltettavaa jätettä. Sytykkeeksi puupannuun.
Kyllä on idioottimaista pestä maitotölkki. Turhaa veden kulutusta, eikä mitään mitattavaa hyötyä.