Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juoksijat, juoksutekniikasta.

Vierailija
05.04.2015 |

Minulla on ollut polvikipua juoksun yhteydessä jo joitain vuosia, jonka vuoksi lenkkini ovat lyhentyneet n. puolituntisiksi ja harventuneet, sekä juoksutahti on keventynyt, koska varon sitä polvea. Siinä ei siis ole mitään havaittua vammaa, fysioterapeutillekin sitä on näytetty, lieneekö sitten joku juoksijan polvi. Se siis kipeytyy aika helposti juoksun yhteydessä, sellaista pistävää kipua polven ulkosyrjällä.

Joten, olen nyt koittanut muuttaa hieman juoksutekniikkaani siten, että painotan askellustani enemmän päkiöille ja nostan polviani ehkä hieman tavallista korkeammalle. Vältän siis kanta-askellusta, ettei polviin kohdistuisi niin kovaa iskua. Muutaman kerran olen nyt juossut niin, eikä polvi ole juoksun aikana kipuillut, pohkeet ovat kyllä väsyneet enemmän, mutta muuten olen varovaisen tyytyväinen ollut siihen miltä se juoksu on tuntunut, vaikka se saattaa ehkä ollakin hieman hölmön näköistä sipsuttelua, en tiedä.

Kysyisinkin siis juoksusta enemmän tietäviltä, onko tämän tyyppinen juoksutyyli turvallinen tai muuten kannatettava, voiko tämä aiheuttaa muita ongelmia, esim akillesjänne tms?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on luonnostaan päkiävoittoinen askellus. Välillä on ollut povivaivoja. Kävin fysioterapeutilla ja kivun syy löytyi selästä. Polvikipu parani selkäjumpalla.

Vierailija
2/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli juostessa tuollaista pikkuhiljaa pahenevaa polvikipua ja sitten luin jostain että se voisi johtua siitä että on venytellyt huonosti sisäreidet. Venyttelin kunnolla lenkin jälkeen ja kipu alkoi helpottaa heti sen ensimmäisen kunnollisen venytyksen aikana. Aika valaiseva kokemus. Kannattaa kokeilla erilaisia jalan ja lantion venytyksiä, voi olla joku lihas jumissa ja kiristää koko ajan polvea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:04"]

Mulla on luonnostaan päkiävoittoinen askellus. Välillä on ollut povivaivoja. Kävin fysioterapeutilla ja kivun syy löytyi selästä. Polvikipu parani selkäjumpalla.

[/quote]

Voitko kertoa tarkemmin, mistä kohtaa selästä, miten olet sitä jumpannnut ja mitnkälaista kipua se polveen aiheutti?

Vierailija
4/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:08"]

Minulla oli juostessa tuollaista pikkuhiljaa pahenevaa polvikipua ja sitten luin jostain että se voisi johtua siitä että on venytellyt huonosti sisäreidet. Venyttelin kunnolla lenkin jälkeen ja kipu alkoi helpottaa heti sen ensimmäisen kunnollisen venytyksen aikana. Aika valaiseva kokemus. Kannattaa kokeilla erilaisia jalan ja lantion venytyksiä, voi olla joku lihas jumissa ja kiristää koko ajan polvea.

[/quote]

Tapaatko venytellä jalkoja ennen lenkkiä?

Vierailija
5/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile pose-tekniikkaa! Googlella löytyy videoita ja sivut. Minulla paljasjalkakengät vähens polvikipuja juostessa

Vierailija
6/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama vaiva. Googlatuin juoksijan polven, sitä kautta ohjeita venyttelyyn, erityisesti reiden ulkosyrjän venytykset. Ei vaivaa enää kunhan venyttelen.

Vierailija
7/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:04"]

[/quote]

Voitko kertoa tarkemmin, mistä kohtaa selästä, miten olet sitä jumpannnut ja mitnkälaista kipua se polveen aiheutti?
[/quote]. Mulla oli alaselässä joku lukko,joka veti lantion väärään asentoon ja siksi rasitus kohdistui juostessa toiseen polveen. Sain alaselkään lantion liikkuvuutta edistäviä harjoitteita. Käy urheilufyssarilla

Vierailija
8/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo venyttely on auttanut muakin ja hyvät kengät

Vierailija
9/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päkiävoittoisuus ei sinänsä välttämättä tuo mitään vaivoja. Nämä on osittain yksilöllisiä mikä kenellekin sopii.

Mun kokemuksen mukaan polvi- ja penikkakipuihin auttaa perusteellinen venyttely. Tarkoitan siis tyyliin tunti kerran päivässä, mielellään kaksi. Ja silloin venytellään kaikkea pakaroista alaspäin ihan huolella. Juuri kukaan ei viitsi venytellä niin paljon, mutta kun sitä aloin tehdä, kivut hävisi. Nyt riittää jo vähempikin, parikymmentä minuuttia kerralla.  

Ja mä astun koko jalkapohjalle, otan melko lyhyitä askeleita ja pidän huolen että lantio ei putoa taakse. 

Vierailija
10/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:14"]

[/quote]

[/quote]

Ei kun tietysti lenkin jälkeen.

Vierailija
11/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilija ei tervettä päivää näe.
T. Terve sohvaperuna

Vierailija
12/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:10"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:04"] Mulla on luonnostaan päkiävoittoinen askellus. Välillä on ollut povivaivoja. Kävin fysioterapeutilla ja kivun syy löytyi selästä. Polvikipu parani selkäjumpalla. [/quote] Voitko kertoa tarkemmin, mistä kohtaa selästä, miten olet sitä jumpannnut ja mitnkälaista kipua se polveen aiheutti? [/quote]. Mulla oli alaselässä joku lukko,joka veti lantion väärään asentoon ja siksi rasitus kohdistui juostessa toiseen polveen. Sain alaselkään lantion liikkuvuutta edistäviä harjoitteita. Käy urheilufyssarilla

[/quote]

Sinulla näyttää olevan kokemusta. Minulla alkoi polvi oireilemaan 4v sitten, lopetin työt kun ei voinut olla ilman toistuvaa sairaslomaa töissä. Toiset lääkärit sanoivat jalkaa ja yksi epäili selkää. Tuohon selkään olen itsekin päätynyt. Onko antaa mitään liikkeitä millä paransit? Minulla on fysioterapeutin ohjeet, mutta niistä ei ole oikein mitään hyötyä. En ole ap. Kaikki alkoi juuri samalla tavalla.

Vierailija
13/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset ovat hyvät juoksulenkkarit. Mulla on kahdet; toiset hyvin tukevat mutta raskaammat (tukevat hyvin jalkakaarta ja nilkkaa) ja toiset erittäin kevyet mutta tukevat huonosti (ei kovin paljoa jalkakaaren tukea eikä nilkan tukea) vaikka ovatkin ihan juoksulenkkarit nimekkäältä brändiltä. Nyt olisi tarkoitus alkaa juoksemaan enemmän kuin kerran viikossa ja mietin tuleeko noista kevyistä mutta ei tukevista kengistä ongelmaa jatkossa? Pidän niistä enemmän koska ovat niin kevyet ja hyvän tuntuiset jalkaan muuten...

Vierailija
14/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:22"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 21:14"]

[/quote]

[/quote]

Ei kun tietysti lenkin jälkeen.
[/quote]
"Tietysti"?

Vierailija
15/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista, olin poissa koneelta. Täytyy tuota venyttelyä ruveta harrastamaan, jos siitä olisi apua.

-ap

Vierailija
16/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:33"]

Kiitos vastauksista, olin poissa koneelta. Täytyy tuota venyttelyä ruveta harrastamaan, jos siitä olisi apua.

-ap

[/quote]

Menee vain pahemmaksi ellet tee mitään. Kun kerran rikot niin kuntouttaminen on hidasta.

Vierailija
17/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"]

-ap

[/quote]

Menee vain pahemmaksi ellet tee mitään. Kun kerran rikot niin kuntouttaminen on hidasta.

[/quote]

Mitä tarkoitat rikkomisella, mitä luulet että minulla on mennnyt rikki? Tuo polvisärky vaivaa minua lähinnä vaan lenkkeillessä, ei normaaliarjessa.

Vierailija
18/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:41"]

-ap

[/quote]

[/quote]

Mitä tarkoitat rikkomisella, mitä luulet että minulla on mennnyt rikki? Tuo polvisärky vaivaa minua lähinnä vaan lenkkeillessä, ei normaaliarjessa.

[/quote]

Jos väkisin jatkat niin se menee ennen pitkään. Kannattaa harrastaa myös niitä kevyitä viikkoja.

Vierailija
19/19 |
05.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:46"]

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:41"]

-ap

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jos väkisin jatkat niin se menee ennen pitkään. Kannattaa harrastaa myös niitä kevyitä viikkoja.

[/quote]

En ole mikään aktiivijuoksija, ihan perusliikkuja vaan. Mihin siis viittaat, lenkkeilyyn yleensä, vai tuohon kokeilemaani päkiäpainotteiseen juoksuun ja mikä menee ennen pitkää? Koska tähän mennessä tuo päkiäjuoksu on polven kannalta tuntunut hyvältä, olen pystynyt juoksemaan kovempaa ilman että polveen on sattunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan viisi