Teinin joululahja listassa yksi kohta oli "kondomeja". Ööh miten tähän pitäisi oikein reagoida
Siis pyysin kaikilta lapsilta että tekisivät joululahja toivelistan jo pari päivää sitten. Kahdelta pienemmältä sain jo samana päivänä, mutta tänään palautti vanhin 15v tyttö. Hänellä oli tottakai pitkä lista ja käytännössä aika normaali lista. Yksi kohta jäi kumminkin mietityttämään. Tytär oli ilmeiseti pyytänyt joululahjaksi kondomeja. Tiedän että hän seurustelee ja on seurustellut jo jonkin aikaa, mutta tämä yllätti silti.
Siis ylipäätään A, miksi tyttö pyytäisi kondomeja lahjaksi eikä tämä poika ja B sekä tytär ja hänen poikaystävänsä ovat aika nuoria niin en tiedä kannattaako heille ostaa mitään tuollaista. Me emme siis puhu perheessä tuollaisista asioista paljoa yhtään.
Erittäin suurella todennäköisyydellä tämä on varmaan vitsi tai joku osoitus että häntä alkaa kohta kiinnostamaan parin vuoden päästä tämmöiset asiat, mutta silti jäi vaivaamaan hieman.
Kommentit (46)
Ei mitenkään, hyvä ap.,koska tuo tuli taatusti nyt vain sieltä sinun omasta päästäsi.
Provo. Kukaan teini ei toivo kondomeja vanhemmalta joululahjaksi. Ensinnäkin noloa. Ja toisekseen liian halpaa. Ne kortsut voi käydä itse hakemassa mutta uutta iPhonea tai Adidaksen hupparia ei voi.
"Me emme siis puhu perheessä tuollaisista asioista paljoa yhtään."
No ehkäpä kannattaisi puhua! Vaikka itse toive onkin todennäköisesti vitsi, niin näkisin, että se on yritys avata keskustelu.
Tyttö on jo 15 ettekä ole käyneet keskustelua seksistä tai ehkäisystä? Joo, itse en ole käynyt omien vanhempieni kanssa mitään keskusteluja, eikä myöskään kaverit omien vanhempiensa kanssa mutta ei nyt ole mikään 80-luku enää. Vaikka kuinka tuntuisi nololta, niin se on vaan pakko kestää. Sä olet aikuinen ja vanhempi ja sun pitää pystyä puhumaan näistäkin asioista. Jos 15-vuotiaalla on poikaystävä, niin eivät ne ole kauaa "viattomia".
Kannattaa avata se keskustelu, ettei tarvitse kohta ostaa kondomien sijaan vaippoja.
Surullista, että tyttö kokee, että voi saada niitä vain joululahjaksi. Kyllä niitä vaan tarvitaan muulloinkin kuin jouluna. Saadaanko AP:n perheessä joululahjaksi myös terveyssiteitä, silmälasit ja talvikengät?
Jos todellinen juttu, niin ihan mahtavaa! Vastuullinen 15- vuotias, ei tuleva teiniäiti. Ja joo, vanhemman olisi hyvä kehdata ostaa lapselleen kortsuja. Tuo on suurin luottamuksen osoitus teiniltä vanhemmalle, jonka olen pitkään aikaan kuullut.
Minustakin on liuan aikaista mutta ikävä kyllä nuoriso ei toimi vanhempiensa ajatusten mukaisesti. Nykyään murrosikäkin on aikaistunuy, tyttöjen menkat voi helposti alkaa 10-vuotiaina jne.
Minä itse aloitin seksin 18-vuotiaana ja jos minulta kysytään niin ainoa lapseni, eskarilaisena aloittaa kolmikymppisenä aviossa ollessaan mutta tiedän jo nyt elämä ei tule menemään siltäkään osin kuten minä haluaisin.
Kun se on sen nuoren oma elämä, ei äidin.