Jos asuit lapsuutesi ok-talossa
Mitä vanhempai teki talolle kun lapset muutti aikuistuutuaan pois?
Mun vanhemmat asuu siitä edelleen. Ovat yli 70v
Kommentit (36)
Asuvat edelleen samassa talossa. Makkareita 3+pieni työhuone, jota käytettiin makkarina silloin kun kaikki lapset asuttiin kotona.
Ne erosivat ennen sitä ja talo myytiin. Harmi vaan ettei faija ollut maksanut lainanlyhennyksiä penniäkään siihen mennessä.
Faija tässä edelleen asuu uuden naisensa kanssa. En usko että tulee ikinä luopumaan talosta, koska on sen omin käsin arkkitehtinä piirtänyt ja talkoovoimin rakentanut.
Siirtyi perintönä veljelleni, joka mietti vissiin aika pitkään, et huoliiko sen. No huoli, asuu siinä vieläkin.
Vanhemmat kuolleet, isoveljeni asuu lapsuudenkodissamme, käyn siellä lomilla.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:58"]
Vanhemmat kuolleet, isoveljeni asuu lapsuudenkodissamme, käyn siellä lomilla.
[/quote]
Tarkennus: Veljeni muutti sinne huolehtimaan äidistä kun isä kuoli.
Me muutettiin vielä koko perhe kaupunkiin kerrostaloon ennen kuin kukaan lähti omilleen ja omakotitalo luonnollisesti myytiin. Vanhemmat päätyivät tähän ratkaisuun kun talon pihan hoito jne. oli liikaa varsinkin kesäisin kun oltiin useampi kuukausi kesämökillä.
Reilu vuosi kaupunkiin muuton jälkeen mä valmistuin koulusta ja muutin omilleni.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:41"]
Mitä vanhempasi teki talolle kun lapset muutti aikuistuutuaan pois? Mun vanhemmat asuu siitä edelleen. Ovat yli 70v
[/quote]
No siis minun vanhempani asui siinä samassa itse 60-luvulla rakentamassaan talossa viime vuoteen asti, eli liki 30 vuotta minun ja veljeni poismuuton jälkeen. Muuttaessaan olivat 78 ja 75 vuotiaita. Muuttivat kilometrin päähän uuteen senioritaloon ja siis lapsuudenkotini myytiin perheen ja suvun ulkopuolelle, koska kumpaakaan meistä lapsista ei kiinnostanut sitä ostaa.
Mun äiti asuu lapsuudenkodissani edelleen, 8 h + k :-). Joka viikonpäivälle oma huone ja sunnuntaina voi olla kahdessa huoneessa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:56"]
Siirtyi perintönä veljelleni, joka mietti vissiin aika pitkään, et huoliiko sen. No huoli, asuu siinä vieläkin.
[/quote]Ei helvata, tuli mieleen heti Tankki täyteen-sarjan ihana Juhana, joka tokaisi äidilleen bensa-asemasta: Juu, tiedän: tulen perimään sen. En tiedä vain huolinko.
Myivät törkeellä ylihinnalla 1990-luvun lopussa ja ostivat kt-osakkeen ja yhden sijoitusasunnon.
No, mä asuin lapsuudessa:
Vuokralla rivitalossa joitain kuukausia, ei tarkempaa tietoa
Kai vuokralla rivitalossa noin 3,5 vuotta, 2 mh
Itse rakennetussa omakotitalossa 4 vuotta, 4 mh myytiin kun muutettiin töiden perässä
Vuokralla paritalossa 2 vuotta, 4 mh
Ostetussa omakotitalossa 3 vuotta, 4 mh+ th, myytiin kun muutettiin töiden perässä
Vuokralla kerrostalossa 3 vuotta, 4 mh
Vuokralla kerrostalossa 3 vuotta, 3 mh
Omistusasunnossa kerrostalossa 3 kk, 2 mh. Vanhemmat asuu tässä edelleen, mun poismuutosta on 20v., myyvät kun molemmat on eläkkeellä ja ostavat paremmalta paikalta esteettömämmän, ehkä.
Makkarien määrä kertonee perhekoon muutoksesta, lapsilla oli omat huoneet ekasta omakotitalosta lähtien.
Miksi joku asuis samassa talossa vuosikymmeniä, ellei se ole samalla työpaikka ja elinkeino (maatila tms.)?
Asuvat edelleen. Kukahan rintsun lrannasta joskus haluaa? Minä ja sisarukseni emme ainakaan.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 20:25"]
Miksi joku asuis samassa talossa vuosikymmeniä, ellei se ole samalla työpaikka ja elinkeino (maatila tms.)?
[/quote]
Onko jotenki epänormaalia olla samassa työpaikassa vuosikymmeniä tai ainakin samalla paikkakunnalla?
Asuivat vuodesta 1999 lähtien kahdestan lapsuuteni omakotitalossa pienellä maalaispaikkakunnalla.Monta viime vuotta jo miettivät, että möisivät, mutta että ostajan löytäminen voi olla isoin ongelma.
Ostajat löytyivät ihan yllättäen - taloa ei oltu ennnätetty laittaa vielä edes myyntiin! Kolme vuotta sitten vanhempani muuttivat 80km päähän samaan kaupunkiin, jossa asun ja myös sisareni asuu. Ostivat kerrostalo-osakkeen. Rahoja jäi kaupoista vielä säästöönkin.
Oli onnea, että talo myytiin. Puoli vuotta myynnin jälkee isälläni todettiin uusi syöpä. Pienellä paikkakunnalla sitä tuskin olisi edes löydetty eikä hoitoa olisi saanut ainakaan omalla paikkakunnalla. Pihatöiden onnistumisesta puhumattakaan.
Vähän kaiho on edelleen, mutta tää oli järkiratkaisu!
No enemmän normaaliahan se on, että asutaan samassa talossa vuosikymmeniä, kuin se, että muutetaan noin usein ( kommentoija 16). Ja useimmat varmaan myös ovat siinä samassa työpaikassakin vuosikymmeniä! Mutta ymmärrän, jos omassa lähipiirissä näkee tietynlaista toimintaa, niin sitä helposti alkaa yleistämään koko maata koskevaksi kuvioksi :)
Myi, ja muutti pienempään omakotitaloon.