Uskotko kristinuskon mukaisesti Jumalaan?
Voitko siis rehellisesti sanoa:"Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän."
Entä uskoitko kristinuskon mukaisesti 10 vuotta sitten? Entä lapsena?
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 11:50"]
Voitko siis rehellisesti sanoa:"Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän."
Entä uskoitko kristinuskon mukaisesti 10 vuotta sitten? Entä lapsena?
[/quote]
No aika lailla voin sanoa uskovani tämän uskontunnustuksen mukaan, vaikka mormoni olenkin (ja pidän itseäni kristittynä vaikka tiedän että jotkut eivät laske mormoneja kristityiksi). Ei tuossa oikeastaan mätä mikään muu, kuin se että uskon Jeesuksen olleen se Sana joka loi maailman (Isä Jumalan käskystä toki) ja se että uskon Jeesuksen ristikuoleman jälkeen menneen taivaaseen, tai henkimaailmaan, ei niinkään tuonelaan (mitä sillä tuossa sitten tarkoitettiinkin). Ylösnousemuksen jälkeen hän sai fyysisen ruumiin, opetuslapset saivat tunnustella hänen käsiään ja hän söi opetuslasten kanssa. Sitten hän meni takaisin taivaaseen ja johtaa sieltä edelleen kirkkoaan maan päällä ja kutsuu profeettoja kuten Raamatun aikoinakin (tai apostoleja). Hassua että tästä uskontunnustuksesta huolimatta luterilaiset pitävät Jumalaa kolmiyhteisenä henkiolentona eikä erillisinä niin kuin Raamattu selvästi useassa kohdassa kuvaa. Emmehän mekään kuulu tähän kolmiyhteiseen jumaluuteen, vaikka Jeesus Raamatun mukaan sanoo myös meidän olevan hänessä niin kuin hän on isässä. Tällä tarkoitetaan vaan siis henkistä yhdessä oloa, yhteistä tarkoitusta ja yksimielisyyttä. En ole myöskään vielä tavannut luterilaista joka uskoisi ruumiin ylösnousemukseen kirjaimellisesti, siis että me kuoleman jälkeen ylösnousemuksessa saisimme kuolemattoman ja täydellisen ruumiin, tämä on siis mormonien keskeistä oppia.
Joo ja ihmettelen tätä vihaa kristinuskoa vastaan. Ymmärtäisin jos asuttaisiin jossakin arabimaassa.
Käsittääkseni ylösnousemusruumis on myös kirkon opin mukainen käsite. Kuolleet herätetään viimeiselle tuomiolle, toiset iankaikkiseen elämään, toiset iankaikkiseen kadotukseen. Kolminaisuusopista en ala kiistelemään, mutta mielestäni on loogista, että täydellinen uhri oli samaan aikaan tosi Jumala ja tosi ihminen - muuten se ei olisi voinut sovittaa koko maailman kaikkia syntejä kerralla. Kaikki mitä Raamatussa kerrotaan PYhästä Hengestä ja Jeesuksesta viittaa siihen, että ne ovat jumalallisia, osa jumaluutta, ja kun samalla on luovuttamatonta, että on vain yksi Jumala, on loogista päätyä siihen että Jumala on kolminainen.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 12:55"]
Joo ja ihmettelen tätä vihaa kristinuskoa vastaan. Ymmärtäisin jos asuttaisiin jossakin arabimaassa.
[/quote]
Johtuu suomalaisten sivistymättömyydestä. Täällä on varsin nuori kulttuurihistoria.
Uskon, koska olen konkreettisesti kokenut Jumalan läsnäolon. Tuskin muuten uskoisin jos en olisi nähnyt esim. sairaiden paranemista. Miksi muuten alapeukutatte kun joku sanoo uskovansa? Suvaitsevaisuudesta aina puhutaan mutta ette anna toisten rauhassa uskoa..
En voi uskoa sellaiseen jota en ole itse nähnyt millään tavalla.
En tietenkään. :D Emme elä enää pimeällä keskiajalla.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 12:50"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 12:45"]
Aivan pienenä uskoin niitä höpötyksiä, tietty. Lapsihan uskoo mitä vaan!
Kun tajusin että joulupukki ei voi olla totta tajusin samalla että jumalajutut ja uskonto on pelkkä soopaa.
Siitä asti olen nauranut noille jutuille ja tietty uskovaisille myös: hölmöä touhua ja hölmökä ihmisiä.
[/quote]
Onpa sinut kasvatettu huonosti. Suomalaisilla lienee joku junttigeeni ristiretkien ajoilta joka aktivoituu aina kun puhutaan uskonnoista ja luterilaiseen kirkkoon kohdistetaan enemmän vihaa kuin johonkin Isikseen.
[/quote]
Väitätkö, ettei ole hölmöä uskoa mielikuvituksellisiin väitteisiin ilman minkäänlaisia tofdisteita? Minusta se on tyhmää ja vaarallistakin. Usknnollisuus vaatii maagista ajattelua, josta useimmat kasvavat ulos koluikäisinä.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 12:55"]
[/quote]En vihaa erityisesti kritistinuskoa. Vihaan älyllistä laiskutta ja epärehellisyyttä.
Uskon juuri noin. Kymmenen vuotta sitten en uskonut. Lapsena uskoin ehkä Jumalaan/Jeesukseen, mutta en mitenkään oikeaoppisesti, koska mulla ei ollut asiasta tietoa.
Olen aikuisena tullut uskoon ja tämä asia on mulle edelleen aika hankala, koska lapsuudenkodissani ei uskonto ollut millään tavoin esillä eikä vanhempani edelleenkään tykkää mistään uskonnollisesta. Äidin taholta olen saanut melko suoraa pilkkaakin osakseni.
Oih, uskon siihen kaikkeen muuhunkin! Tämä opetettiin minulle jo lapsena, joten minulla ei koskaan ole ollut tarvetta epäillä!
Kristinuskon mukaan epäkuollut juutalaiszombi, joka oli oma isänsä, tekee sinut onnelliseksi ja ikuisesti eläväksi, jos et ole itseesi tyytyväinen vaan kadut monia tekojasi, syöt symbolisesti kosmisen juutalaiszombin lihaa ja juot tämän verta sekä telepaattisesti kerrot hänelle, että hän on sinun herrasi ja mestarisi ja että olet hänen orjansa. Näin toimimalla sielusi pelastuu synnistä, joka on olemassa siksi että kylkiluunainen vakuuttui valheista, jotka puhuva käärme kertoi taikapuusta. Pelastus tapahtuu vain, koska Jumala uhrasi julmasti ja verisesti poikansa joka oli Hän itse, jotta voisi muuttaa tilannetta jonka oli itse säätänyt ja korjata rikoksen, jonka kohteena Hän oli itse.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 13:26"]
Oih, uskon siihen kaikkeen muuhunkin! Tämä opetettiin minulle jo lapsena, joten minulla ei koskaan ole ollut tarvetta epäillä!
Kristinuskon mukaan epäkuollut juutalaiszombi, joka oli oma isänsä, tekee sinut onnelliseksi ja ikuisesti eläväksi, jos et ole itseesi tyytyväinen vaan kadut monia tekojasi, syöt symbolisesti kosmisen juutalaiszombin lihaa ja juot tämän verta sekä telepaattisesti kerrot hänelle, että hän on sinun herrasi ja mestarisi ja että olet hänen orjansa. Näin toimimalla sielusi pelastuu synnistä, joka on olemassa siksi että kylkiluunainen vakuuttui valheista, jotka puhuva käärme kertoi taikapuusta. Pelastus tapahtuu vain, koska Jumala uhrasi julmasti ja verisesti poikansa joka oli Hän itse, jotta voisi muuttaa tilannetta jonka oli itse säätänyt ja korjata rikoksen, jonka kohteena Hän oli itse.
[/quote]
Hehheh, et tainnut keksiä tätä ihan itse? ;)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 13:32"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 13:26"]
[/quote]
Hehheh, et tainnut keksiä tätä ihan itse? ;)
[/quote]
Enpä tainnut väittääkään keksineeni. On vain niin tavattoman hyvä tiivistelmä kristinuskosta, että muidenkin sopii lukea.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 12:28"]En. En koskaan ole enkä koskaan tule. Tai eihän sitä voi ikinä tietää kuka mielisairauteen sairastuu, mutta todennäköisyydet on pienet.
[/quote]
Todella törkeää sanoa noin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 13:07"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 12:50"]
Kun tajusin että joulupukki ei voi olla totta tajusin samalla että jumalajutut ja uskonto on pelkkä soopaa.
Siitä asti olen nauranut noille jutuille ja tietty uskovaisille myös: hölmöä touhua ja hölmökä ihmisiä.
[/quote]
Onpa sinut kasvatettu huonosti. Suomalaisilla lienee joku junttigeeni ristiretkien ajoilta joka aktivoituu aina kun puhutaan uskonnoista ja luterilaiseen kirkkoon kohdistetaan enemmän vihaa kuin johonkin Isikseen.
[/quote]
Väitätkö, ettei ole hölmöä uskoa mielikuvituksellisiin väitteisiin ilman minkäänlaisia tofdisteita? Minusta se on tyhmää ja vaarallistakin. Usknnollisuus vaatii maagista ajattelua, josta useimmat kasvavat ulos koluikäisinä.
[/quote]
Et voi todistaa sen olevan toisten mielikuvitustakaan, että ristiriidassa ollaan ;)
En tietenkään. Hassua ajatellakin että joku vielä nykypäivänä vakavissaan uskoo.
Vain kristinusko kykenee toimimaan vastavoimana vasemmiston ajamalle pakkoislamisaatiolle.
Kuolinvuoteella vois sit varuuks kääntyä uskoob.
Luepa Hesari tänään! Siinä pari ev.lut pappia oikein pelkäsi, että heistä on tulossa satusetä! Ovat jo sitä nyt. Jos kirkosta on tullit bileiden kuten häiden etkopaikka, on koko kirkon idea jo hukassa. En kuulu enää kirkkoon. En viitsi maksaa palkastani isoa veroa instanssille johon en usko. Lapsena ja naiivina varhaisaikuisena en kyseenalaistanut noita löpinöitä. Tän päivän Hesarissa myös syöpäsairaan ateistin järkevä ja lohduttava tarina. Hyvin tehty juttu.
[/quote]