Pelkäättekö susia kun kävelette pimeässä maaseudulla?
Kommentit (105)
En pelkää susia. Sen sijaan pelkään ylinopeutta ajavia autoilijoita ja mönkijöillä ajavia alaikäisiä.
Ihmisiä minä pelkään. Joukossa liikkuvat älämölöjuopot ovat aina olleet uhka, se vain toisilta on päässyt unohtumaan, kun on löytynyt muita, joita syytellä.
Asun maalla, umpimettässä (lasten mukaan). Täällä on ilveksiä ja karhuja. Koiran kanssa kulkiessa tietää kyllä, jos on joku uhka on lähellä - ihminen, eläin tai kone (no, metsätyökoneet kuulen kyllä itsekin, ja pimeällä ne näkee kilometrin päähän, joskus kauemmaskin).
Ilves, koira pysyy kiinni kantapäissä, ei lähde edes kädenmitan päähän. Karhu, koira kiipeää syliin. Hirvi, koiran niskakarvat pystyyn... Villisiasta en tiedä, niitä ei ole täällä.
Suden jäljet on kerran menneet pihan poikki, kyseessä oli vanha laumasta jäänyt naaras, jalkavaivainen. Se olisi voinut olla vaarallinen kissalle tai koiralle.
Metsässä kulkiessa suurimmat vaarat ovat (minulle, lapsille ja koiralle): ihmiset (poliisit jouduttu soittamaan), kaupunkilaisten irtokoirat (käyvät päälle, pari kertaa on poliisit jouduttu soittamaan ja tullut ea-keikka, naapurilla jänne vaurioitui kädestä), holtiton ajelu milloin milläkin moottoriajoneuvolla keskellä metsää, metsästäjien "harhaluodit", metsäpalo (tuhopolttajan jäljiltä, nyt on ilmeisesti joko muuttanut, päässyt hoitoon tai kuollut).
Teoreettisia uhkia: metsäkoneen vaara-alueelle joutuminen huomaamatta, raivostuneen hirven kohteeksi joutuminen, karhuemon ja pentujen lähelle joutuminen; näistä kahta viimeistä olen onnistuneesti vältellyt kohta 50v pitämällä ääntä metsässä kulkiessani, eli juttelen koiralle.
Oon älyttömän rohkea, mutta syksyllä kun tulee se niin pimeä että ei näe metriäkään niin monesti kuvittelee vaikka mitä. Nythän ei enää ole edes pimeä...
Salamaniskuun kuolee vuosittain pari ihmistä Suomessa. Susi on tappanut viimeksi silloin joskus 1800 luvun lopulla.
On monta sataa kertaa todennäköisempää kuolla salamaniskuun kuin suden hampaisii.
Autokolarissa kuoleminen on jo varmaan miljoona kertaa todennäköisempää. Todennäköisemmin kuolet autossa matkalla metsään kuin petoeläimiin siellä metsässä.
Vierailija kirjoitti:
Salamaniskuun kuolee vuosittain pari ihmistä Suomessa. Susi on tappanut viimeksi silloin joskus 1800 luvun lopulla.
On monta sataa kertaa todennäköisempää kuolla salamaniskuun kuin suden hampaisii.
Autokolarissa kuoleminen on jo varmaan miljoona kertaa todennäköisempää. Todennäköisemmin kuolet autossa matkalla metsään kuin petoeläimiin siellä metsässä.
Ontuva vertaus kumpiako näet yleisimmin?
Riippuu onko siellä susista havaintoja. Joku lähellä pyörivä ja/tai ulvova susilauma pelottaisi. Hankalaa keksiä juuri paljon ikävämpää tapaa kuolla kuin tulla elävältä syödyksi. Susia saa anella ja anella mutta ei ne välitä kun repivät suolia ulos vatsasta.
Aika harvinaista olisi susiin törmätä täällä. Nalle saattaisi jopa tulla vastaan, mutta olen valmistautunut karjaisuun.
Kyllä. Täälläpäin kaikki sudet ei välitä mitään liikkeeseen reagoi ista ja syttyvistä pihavaloista.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvinaista olisi susiin törmätä täällä. Nalle saattaisi jopa tulla vastaan, mutta olen valmistautunut karjaisuun.
Kuljet vaipat jalassa? :D
Hirveesti, joka päivähän on uutisissa että susi söi palstalaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ontuva vertaus kumpiako näet yleisimmin?
Miten niin ontuva? Tietysti kannattaa pelätä ensisijaisesti sellaista uhkaa jonka toteutuminnen on satoja tai tuhansia kertoja todennäköisempää. Ei kannata tuhlata ajatustakaan täysin mitättömän epätodennäköisen tapaturman pelkäämiseen.
Miksi vain pimeässä? Joka pelkää susia, saa pelätä niitä myös päivällä.
Mutta miksi niitä kukaan pelkää? Siitä on jo yli sata vuotta, kun viimeksi on susi käynyt ihmisen kimppuun Suomessa. Silloinkin vain lasten ja epäiltiin niin kesyjen olevan koirasusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuljet vaipat jalassa? :D
Nyt oli tiukka servaus. Tähän vaaditaan poikkeuksellisen matala ÄO jotta sen ymmärtää.
Suomessa on muutama sata sutta ja nyt niistäkin 20 ammutaan luvan kanssa ja vähintään toiset 20 ilman lupaa, joten aika epätodennäköistä että missään päin maata suteen törmäisit. Yhden lauman alueella olen onnistunut näkemään jätöksen, siitäkin oli jo onnellinen. Susi ei tosiaan ole hyökännyt ihmisen kimppuun satoihin vuosiin, mutta montako ihmistä kuolee vuosittain toisen ihmisen toimesta? Siitä voi vähän miettiä kumpi on vaarallisempi.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on muutama sata sutta ja nyt niistäkin 20 ammutaan luvan kanssa ja vähintään toiset 20 ilman lupaa, joten aika epätodennäköistä että missään päin maata suteen törmäisit. Yhden lauman alueella olen onnistunut näkemään jätöksen, siitäkin oli jo onnellinen. Susi ei tosiaan ole hyökännyt ihmisen kimppuun satoihin vuosiin, mutta montako ihmistä kuolee vuosittain toisen ihmisen toimesta? Siitä voi vähän miettiä kumpi on vaarallisempi.
"Satoihin vuosiin"
viimeisestä varmistetusta tapauksesta on n. 140 vuotta
juuri sen vuoksi ne eivät enää paljoa tapa kun niitä on vähän. Jos susia olisi yhtä paljon kuin koiria niin ei ulkona voisi liikkua
En pelkää. Tosin en ikinä ole törmännytkään kettua kummempaan. Enemmän mua on pelottanut itse pimeys.
Pelkään. En kulje pimeällä ilman mitään kättä pidempää, enkä metsässä päivälläkään.
Meillä päin ei ainakaan ole kilpailua metsästäjien ja susien välillä, kaatolupia jää käyttämättä kun peuroja on liikaa. Mitä sitten jos susien määrä päästetään kasvamaan ja peurojen kanta putoaakin. Mitä sudet sitten syövät? Hirviä on vähän.
En pelkää, vaikka jäljet on löytynyt pihasta 🤭
Pari kertaa olen suden nähnyt, mutta pakoon se on pinkonut minkä tassuista pääsee. Liikkeeseen reagoivat tehokkaasti valaisevat pihavalot (ei mitkään tunnelma-tuikut) ovat ollut paras keino saada sudet loitommalle. Niistä ne eivät tykkää. Kesällä toki hankalampaa, mutta silloin niillä on helpompi saalistaa kun on vasoja ym.