Pelkäättekö susia kun kävelette pimeässä maaseudulla?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
En. Sudet väistää ihmisiä, eikä ole tappaneet yhtään ihmistä pariin sataan vuoteen. Jos olisi susihavaintoja lähellä, niin koiran puolesta voisin pelätä, ja pitäisin sen kiinni.
Noinkohan susilauma väistää yksinäistä ihmistä. Siis esim 2-4 sutta. Epäilen. Mutta on varmasti kynnystä hyökätä. Kivaa ei olisi.
En yhtä sutta, mutta laumaa kyllä jos sattuisi niin ikävästi, että osuisivat kohdalle.
Maalla kasvaneena enemmän sai pelätä naapuria, joka pikku maistissa ajeli kylälle hakemaan lisää olutta kun mitään metsäneläimiä.
Täällä meilläpäin on nähty yli 10 suden laumoja ja sudet ovat käyneet pihoissakin. En liiku metsässä.
Enpä ole pelännyt. Ihmistä joskus pelkään.
Jos pieni lapsi pelkää, sen vielä jotenkin ymmärrän, mutta että myös aikuiset, voi luoja. Olen itse asunut suurimman osan elämästäni kaukana taajamista ja katuvalojen loisteesta, isojen metsien laidalla eikä tulisi mieleenikään pelätä sutta. Paljon enemmin pelkäisin, jos pelätä pitää, vaikka hirviä tiettyinä vuodenaikoina ja niitäkin enemmän punkkeja. Ehdottomasti eniten kuitenkin kannattaa pelätä metsästäjiä, jotka pienessä sievässä jahtaavat varsinkin viikonloppuisin riistaeläimiä ja vauhkoonnuttavat näin syksyisin myös hirvet, peurat ja kauriit autoteille.
Ikäni maalla asuneena en pelkää susia tai karhuja. Jotain pelkään aina pimeässä ja varsinkin metsässä. En mielellään edes liiku missään syrjemmällä pimeällä. Kokoajan tuntuu että jokin on lähellä ja tarkkailee. Ohittaessa vanhoja rakennuksia en pysty katsomaan niiden ikkunoihin kun pelkään näkeväni vilaukselta ikkunoissa jonkin mitä en halua nähdä. Yhtenään vilkuilen otsalampulla olkani yli puiden lomaan.
Olen kuitenkin kohdannut öisillä kaduilla epävakaita ja mahdollisesti vaarallisia eivätkä he pelota vaan lähinnä suututtavat ja säälittävät.
En pelkää. Minulla on heijastin.
No en todellakaan. Pelkään ihmisiä tuhat kertaa enemmän.
Kyllä, ne osaavat: https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/julkaisut/Documents/tuv…
Maalla ei tarvitse pelätä mitään. Kaupungissa tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Sudet väistää0 ihmistä. Karhuemo pentujensa kanssa tai kiimassa oleva hirvisonni on monin verroin vaarallisempi. Jos tällä seudulla olisi villisikoja pelkäisin myös niitä.
Jos joudut karhuemon ja pentujen väliin niin kyyti on kylmää. Kerran näin kolmen suden ryhmän autosta ja tuijottivat, sitten jatkoivat matkaa. Onneksi en ollut jalan liikenteessä..
Koulumatkaa hiihtelin kun susi tuli tielle. Siinä sitä vähän aikaa mittailtiin toisiaan, mutta se lähti kumminkin jatkamaan matkaansa. Kyllä täällä rajan tuntumassa törmää harvakseltaan petoeläimiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Sudet väistää ihmisiä, eikä ole tappaneet yhtään ihmistä pariin sataan vuoteen. Jos olisi susihavaintoja lähellä, niin koiran puolesta voisin pelätä, ja pitäisin sen kiinni.
Noinkohan susilauma väistää yksinäistä ihmistä. Siis esim 2-4 sutta. Epäilen. Mutta on varmasti kynnystä hyökätä. Kivaa ei olisi.
Et taida maalla ja/tai susialueella elämisestä tietää paljoakaan. Minä tiedän. Vinkki: älä usko, mitä metsästäjät sinulle susien vaarallisuudesta kertovat. Pelottelevat tietämättömiä taajamien asukkeja, koska susi kilpailee metsästäjien kanssa samoista riistaeläimistä. Haluavat kilpailijat pois päiviltä ja siksi höpöttävät satuja. Vain jos lauman alfa-yksilöt tapetaan ja pentusudet ajetaan näin nälässä ihmisasutusten liepeille ruuan etsintään, joku voi nurkkaan ajettuna epätoivoissaan näykkäistäkin, mutta muutoin vaaratilanteet ovat lähes täysin teoreettisia.
En todellakaan ja asun maalla.
Joka päivä vähintään tunnin lenkki koiran kans metsässä.
Kotoa n.800-1000m päässä karhun talviunipaikka
Kaupungissa saa narkkeja ja ruskeita laumoja pelätä!
Mitäs pelättävää susissa?
Ihminen on vaarallinen kaikelle?
Enemmän mua pelottaa ne vastaan tulevat reissumiehet kaupunkien pimeillä kujilla.
minä kuuntelen dingoa.