Silkkilakanat - oikeasti?
Muutamassa ketjussa on tullut ilmi, että monella on kokemusta silkkilakanoista. Kaikkien mielestä rakasteleminen silkkilakanoissa on inhottavaa, ja yksi sanoo jopa saaneensa niistä ihottumaa.
Minulla on silkkivuodevaatteet, siis peitteet, tyynyt, tyynyliinat, lakanat, päiväpeite ja petauspatja (topper). Oikeasta, hyvälaatuisesta, pestävästä silkistä tehtyjä vuodevaatteita saa maksaa ulkomailla seuraavasti (Suomessa järkyttävän paljon enemmän):
- tyynyliina 100 € / pari
- meikäläisten parisängyn aluslakana 260 €
- tuplaleveä pussilakana n. 400 €
Nyt oikeasti, kuinka moni tietää nukkuneensa oikeissa silkkilakanoissa ja kuinka moni on oikeasti saanut käsityksensä polyesterisatiinista? Minun on vaikea uskoa, että reilut 700 euroa vuodevaatteistaan maksanut ihminen hautaisi lakanansa kaappiin tai viskaisi ne menemään.
Kuinka monella teistä oikeasti on silkkivuodevaatteet ja kuinka monella ne polyestersatiiniset?
Kommentit (66)
Ei kestä, aito silkki kestävän 30c silkkipesuaineella. Silkki on aito elävä luomin on kreatiini kuin hius, jos pesee liian kuumassa tai tavallisella pesuaineella menettää hoitavan ominaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Ei kestä, aito silkki kestävän 30c silkkipesuaineella. Silkki on aito elävä luomin on kreatiini kuin hius, jos pesee liian kuumassa tai tavallisella pesuaineella menettää hoitavan ominaisuuden.
Minun silkkilakanani ovat kestäneet erinomaisina pitkään, vanhin setti varmaan jo 4 vuotta. Olen pessyt ne aina neljässäkympissä silkkipesuaineella, mutta pari kertaa vahingossa ne ovat menneet kuuteenkymppiin. Ja kunnollinen lakanasilkki on ihan eri tavaraa kuin vaatteisiin tai verhoihin tarkoitettu silkki tai Kauko-Idän halpalakanat.
Ei kestä, aito silkki pestävä 30c silkkipesuaineella. Silkki on aito elävä luonnon kreatiini kuin hius, jos pesee liian kuumassa tai tavallisella pesuaineella menettää hoitavan ominaisuuden.
Suomessa aitoja myy muutama liike yksi lakana n 200e kpl tyynyliinat 40-50e kpl. Itse olen tilannut Janistarsilkistä omani.
Oikeasti entsyymipesuaine on pahempi silkille ja villalle kuin kuuma. Villa tosin vanuu ja kutistuu, jos ei ole konepestävää. Normaali ihmisen lämpötilakin on lähempänä 40 kuin 30 astetta, ja todella huonolaatuinen joka ei hikisen ihmisen lämpöä kestä.
On minullakin mennyt vahingossa 60 pesuun silkkivaatteita, eikä niille ole käynyt kuinkaan. Ei varmaan joka kerta kannata niin kuumassa pestä.
Toinen paha asia on kova hankaus, kun nykykoneet käyttävät niin vähän vettä. Ennen oli mahdollista laittaa vaikka villaohjelma ja 90 astetta. Nyt 60-asteisessa pesussa on sileävien ohjelma hellävaraisempi.
Vierailija kirjoitti:
Ei kestä, aito silkki pestävä 30c silkkipesuaineella. Silkki on aito elävä luonnon kreatiini kuin hius, jos pesee liian kuumassa tai tavallisella pesuaineella menettää hoitavan ominaisuuden.
Suomessa aitoja myy muutama liike yksi lakana n 200e kpl tyynyliinat 40-50e kpl. Itse olen tilannut Janistarsilkistä omani.
Kivan näköisiä tuotteita, mutta silkki on helppo saada näyttämään upealta kuvissa, tarvitaan vain silitysrauta. Tekniset tiedot kankaan paksuudesta selvittäisivät aika paljon sen sijaan, että joka ikisen tuotteen kuvaukseen kirjoitetaan kolme kertaa sana "ylellinen".
Olen ostanut omat silkkivuodevaatteeni kolmesta eri liikkeestä Britanniassa. Suomalaisissa liikkeissä laatu ei ole ihan sitä, mitä etsin, ja hinnat ovat laatuun nähden korkeat. Totta kai ostajia on Suomessa harvassa, mutta harvassa niitä on jatkossakin, joten en ryhdy tukemaan suomalaisia maahantuojia tällaisen marginaalituotteen kohdalla.
Ja kyllä hyvät lakanat kestävät vahingoittumattomina satunnaien kuudenkympinkin pesuohjelman, olen sen omin silmin nähnyt. Ja jo vuosia olen pessyt lakanasettini säännöllisesti neljässäkympissä ja aina ne vain ovat yhtä ihanat. :)
Olen käyttänyt jo vuosia polyester vuodevaatteita, ehkä kerran vuodessa kun hikoilen niin herkästi kostuu, silloin pyyhettä alle. Karheat kantapäät luistaa paremmin liukkaalla ja kääntyminen sutjakkaa myös kyljelleen jne. Kivan vilpoisia ja ennenkaikkea kevyitä pussilakanana. Inhoan painavia peiterakennelmia. Joskus pidän pelkän pussilakanan kesällä, sopivan kevyt. Toisinaan aluslakanana tavislakana. Googlaamalla löytyy paljon postimyyntinä, koko vaan mietittävä tarkkaan. En ole niin likainen, että ne likaantuisi. Liukkaasta materiaalista kertapyyhkäisyllä "pölyt" lähtee helpolla, jos niitä nyt tuleekaan. Polyamidi kestäisi paremmin 30-asteen pesumyllytystä, ohuet rispaantuu ja aina silitettävä, mutta niin halpoja, että voi heittää kuluneet veks, ja vaihtaa väriä! Miehiä kiihottaa peuhata selvästi silkkisissä, jos kostuu niin lisää vaan tunnelmaa, heh! Pieni "ylellisyys" ihan kiva, saa mainiot unetkin. Hiuksille suositellaan juuri liukasta pintaa. Mainio, jos hieman ihottumaa tai tavislakanoissa kääntyminen jarruttavaa, niin näillä menee mainiosti. Jos on lihava miehenköriläs niin ei ihan paras vaihtoehto, etenkin jos henkilö on oikea hikirulla luonnostaan.
Oon haaveillut jo ties kuinka pitkään aidoista silkkilakanoista, ja ainoa este minun ja tuon onnen välissä on monien satojen eurojen hinta.
Satuin kuitenkin törmäämään Wishillä tällaiseen: https://www.wish.com/m/c/580759151556b02763e082e5
Voiko olla mahdollista, että 579€ silkkilakanasetin (aika perushinta tuollaiselle setille) saisi 23 eurolla? :D En ole tilannut koskaan mitään Wishiltä, joten en itse tiedä laadusta.
Minkä niminen silkki on hyvälaatuinen ja hyvin pesun kestävä lakanoissa?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:32"]En ole koskaan omistanut silkkilakanoita, mutta polyesteriksi epäilen jos on huonoja kokemuksia "silkki"lakanoista. Perustuen mm. siihen, että yllättävän monille kaikki kiiltävä kangas on silkkiä.
Lempiärsytyksenaiheitani. Jumalauta, satiini on valmistustapa (kudos) ja silkki se mistä valmistetaan. I feel your pain.. T. vaatetusalan ammattilainen
Ihanaa, että tämä ärsyttää muitakin.
3, myös vaatetusalan ammattilainen
Ota rennosti. Muiden alojen ammattilaisia ärsyttää sinun virheesi.
Minulle parhaat pussilakanat ym. ovat mummilta perityt vuosien saatossa pehmenneet pellavalakanat <3 Lutupehmoiset ja kestävät!
Vierailija kirjoitti:
Oon haaveillut jo ties kuinka pitkään aidoista silkkilakanoista, ja ainoa este minun ja tuon onnen välissä on monien satojen eurojen hinta.
Satuin kuitenkin törmäämään Wishillä tällaiseen: https://www.wish.com/m/c/580759151556b02763e082e5
Voiko olla mahdollista, että 579€ silkkilakanasetin (aika perushinta tuollaiselle setille) saisi 23 eurolla? :D En ole tilannut koskaan mitään Wishiltä, joten en itse tiedä laadusta.
No mitä luulet?
Vierailija kirjoitti:
Se, mikä kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, ei ole totta. As smple as that!
Ostin silkkisen pussilakanan koemielessä, kun sain sen tuttavalta. Oli saanut arpajaisvoittona, eikä halunnut käyttää. Vierastin aluksi liukkautta mutta hetken totuttelun jälkeen pussilakana tuntuu kivan ilmavalta ja hengittävältä. Ei ole kuuma eikä kylmä vaan ihanteellinen lämpötilaltaan. Tykkään myös silkkisistä yöpaidoista ja -pyjamista, mutta hankin aina silkkitrikoota, koska se on silittämättä siisti. En tiedä, tahtoisinko aluslakanaksi silkkiä. Mutta plussat aidolle silkkilakanalle. Ahkera tuuletus kunniaan :)
Polyamiitti kirjoitti:
Olen käyttänyt jo vuosia polyester vuodevaatteita, ehkä kerran vuodessa kun hikoilen niin herkästi kostuu, silloin pyyhettä alle. Karheat kantapäät luistaa paremmin liukkaalla ja kääntyminen sutjakkaa myös kyljelleen jne. Kivan vilpoisia ja ennenkaikkea kevyitä pussilakanana. Inhoan painavia peiterakennelmia. Joskus pidän pelkän pussilakanan kesällä, sopivan kevyt. Toisinaan aluslakanana tavislakana. Googlaamalla löytyy paljon postimyyntinä, koko vaan mietittävä tarkkaan. En ole niin likainen, että ne likaantuisi. Liukkaasta materiaalista kertapyyhkäisyllä "pölyt" lähtee helpolla, jos niitä nyt tuleekaan. Polyamidi kestäisi paremmin 30-asteen pesumyllytystä, ohuet rispaantuu ja aina silitettävä, mutta niin halpoja, että voi heittää kuluneet veks, ja vaihtaa väriä! Miehiä kiihottaa peuhata selvästi silkkisissä, jos kostuu niin lisää vaan tunnelmaa, heh! Pieni "ylellisyys" ihan kiva, saa mainiot unetkin. Hiuksille suositellaan juuri liukasta pintaa. Mainio, jos hieman ihottumaa tai tavislakanoissa kääntyminen jarruttavaa, niin näillä menee mainiosti. Jos on lihava miehenköriläs niin ei ihan paras vaihtoehto, etenkin jos henkilö on oikea hikirulla luonnostaan.
Siis, mitä kettua mä just luin? Yök
Oikeat silkkilakanat ovat ihanat, ei hiosta ja on kuitenkin lämmin. Se on ihanan tuntuinen iholla. Kunnollinen silkki kestää vaikka mitä. Olen pessyt 40 asteessa, kuivattanut ulkona, talvella sisällä. Hyvin kestää käyttöä ja karheita kantapäitäni. Juukelin kalliit vaan olivat!!!
Polyamiitti kirjoitti:
Joka pesussa menee mikromuovia vesistöön.
Vierailija kirjoitti:
Monet varmaan sekoittavat silkkilakanat satiinilakanoihin. Satiinilakanat ovat kamalat!
Puuvillasatiini on ihan jees mutta polyestersatiini on helvetin esikartanoista.
Silkkilakanat hommaisin heti jos raaskisin. Silkkityynyliinoja on muutama ja ne on maailman ihanimmat.
Netistä löyty: silkkivuodevaatteet, silkkilakanat - finnlakana - haitta-aineettomat vuodevaateet jne.