Silkkilakanat - oikeasti?
Muutamassa ketjussa on tullut ilmi, että monella on kokemusta silkkilakanoista. Kaikkien mielestä rakasteleminen silkkilakanoissa on inhottavaa, ja yksi sanoo jopa saaneensa niistä ihottumaa.
Minulla on silkkivuodevaatteet, siis peitteet, tyynyt, tyynyliinat, lakanat, päiväpeite ja petauspatja (topper). Oikeasta, hyvälaatuisesta, pestävästä silkistä tehtyjä vuodevaatteita saa maksaa ulkomailla seuraavasti (Suomessa järkyttävän paljon enemmän):
- tyynyliina 100 € / pari
- meikäläisten parisängyn aluslakana 260 €
- tuplaleveä pussilakana n. 400 €
Nyt oikeasti, kuinka moni tietää nukkuneensa oikeissa silkkilakanoissa ja kuinka moni on oikeasti saanut käsityksensä polyesterisatiinista? Minun on vaikea uskoa, että reilut 700 euroa vuodevaatteistaan maksanut ihminen hautaisi lakanansa kaappiin tai viskaisi ne menemään.
Kuinka monella teistä oikeasti on silkkivuodevaatteet ja kuinka monella ne polyestersatiiniset?
Kommentit (66)
Ei puutu tulli eikä kuluttajaviranomaiset vääriin materiaalimerkintöihin. Harmi, kun näihin keskustelupalstoihin voi luottaa paremmin.
Erään firman asiakaspalvelussa minulle kerrottiin, että materiaalimerkintä saa ollla "100% puuvillaa", jos siinä on alle 25% jotain muuta materiaalia. Jos ne prosentit otetaan painosta, voi painavan luonnonkuidun lisäksi olla melko paljon kevyttä tekokuitua.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 09:39"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:44"]
Monet varmaan sekoittavat silkkilakanat satiinilakanoihin. Satiinilakanat ovat kamalat!
[/quote]
Mistä johtuu, että nykyiset "puuvilla"satiinilakanat ovat ohuita, erittäin sähköisiä, nopeasti kuivuvia, huonosti siliäviä ja hiostavia? Tämä koskee nimenomaan "kotimaisia" F- ja P-merkkejä.
Olenko ainoa, joka epäilee että lakananvalmistajia on huijattu myymällä "puuvillana" polyesteriä?
Puuvillasatiinit eivät kyllä ole kamalat, polyesterisatiinit taas ovat
[/quote]
[/quote]
Mitä nuo F- ja P-merkit ovat? Jos finlaysonia tarkoitat, niin minulla on vain hyviä kokemuksia sen firman satiinilakanoista.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:32"]En ole koskaan omistanut silkkilakanoita, mutta polyesteriksi epäilen jos on huonoja kokemuksia "silkki"lakanoista. Perustuen mm. siihen, että yllättävän monille kaikki kiiltävä kangas on silkkiä. [/quote] Lempiärsytyksenaiheitani. Jumalauta, satiini on valmistustapa (kudos) ja silkki se mistä valmistetaan. [/quote] I feel your pain.. T. vaatetusalan ammattilainen
[/quote]
Luuletteko "ammattilaiset", että erilaiset valmistustavat ovat tuttuja meikätaviksille.
Muuten hyvä, jos tunnette ylemmyyttä!
[/quote]
Jätetäänkö ne lainausmerkit pois, kiitos. Kyllä me olemme ihan aitoja ammattilaisia. Ärsyyntyminen taa sei tarkoita ylemmyydentunnetta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 00:29"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 00:00"]
Saman verranhan Gingerlilyn konepestävät silkkilakanat maksavat Stockmannilla. Huomenna itse asiassa vieläpä -20% kanta-asiakaskortilla. Silkkilakanoissa on vaan se ongelma, että ne eivät kestä mitään. Lika ei lähde pois, koska voi pestä vain 30 asteessa, liinavaatteet pitäisi voida pestä 60 asteessa. Arka materiaali kun on, niin saa olla tarkkana, ettei esim. Pitkät kynnet riko kangasta. Ei voi kuivattaa ulkona kun aurinko haalistaa värin. Ei voi säilytellä kaapissa, kun taitoskohdat haperoituu. Ylellinen materiaali noin muuten ja oiva valinta esim. Hääyöksi.
[/quote]
Yritin juuri katsoa Stockmannin tarjontaa, mutta eipä siitä valokuvien perusteella voi sanoa oikein mitään. Stockan silkkiverhoja olen käynyt näpelöimässä, ja jos lakanat ovat samaa kaliiberia, en tärväisi niihin rahojani.
Kuten ylempänä sanoin, kunnollinen silkki ei haperru saumoista eikä taitteista eikä vikise pitkistä kynsistä, jotka minullakin on. Vuosia olen omissani nukkunut. Etsin jossain välissä pitkään vastaavia tuplaleveitä Suomesta siinä toivossa, että olisin löytänyt edes samalla hinnalla, mutta en löytänyt. Jos jotakuta oikeasti kiinnostaa, voin antaa linkin suoraan kahden erittäin luotettavaksi havaitsemani englantilaisen tavarantoimittajan tietoihin. :)
[/quote]
No eihän verhoissa ja lakanoissa hyvänen aika nyt samanlaista silkkiä ole, kyllähän verhojen täytyy olla ryhdikkäämmät.
Mutta silkki nyt vaan on materiaalina arka verrattuna puuvillaan, vaikka sinä kuinka vänkäisit asiasta. Jos arvostaa helppohoitoisuutta js pitkäikäisyyttä, niin ei kannata valita silkkiä. Sitä paitsi englantilainen brändihän tuo Gingerlilykin on...
Mutta jos kiinnostaa, niin tuplaleveä pussilskana on tosiaan 399 tuolla stockalla, sattumoisin tiedän kun juuri sellaiset häälahjaksi ostin.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 09:44"]Ei puutu tulli eikä kuluttajaviranomaiset vääriin materiaalimerkintöihin. Harmi, kun näihin keskustelupalstoihin voi luottaa paremmin.
Erään firman asiakaspalvelussa minulle kerrottiin, että materiaalimerkintä saa ollla "100% puuvillaa", jos siinä on alle 25% jotain muuta materiaalia. Jos ne prosentit otetaan painosta, voi painavan luonnonkuidun lisäksi olla melko paljon kevyttä tekokuitua.
[/quote]
Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Sinulle on valehdeltu. Säännösten mukaan prosenttimäärän pitää olla alle 1 %, että sen voi jättää mainitsematta. Toedän asian, koska olen itse ollut vastuussa tuotteiden koostumusmerkinnöistä yhdessä työpaikassani.
Eiköhän nämä tavissuomalaisten "silkkilakanat" on ihan tavallista satiinia joka ei ole silkkiä nähnytkään
Monet varmaan sekoittavat silkkilakanat satiinilakanoihin. Satiinilakanat ovat kamalat!
[/quote]
Olen tykästynyt puuvillasatiinisiin lakanoihini. ;) Silkkisiä ei ole ja polyesteriä en huoli,
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:41"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:32"]En ole koskaan omistanut silkkilakanoita, mutta polyesteriksi epäilen jos on huonoja kokemuksia "silkki"lakanoista. Perustuen mm. siihen, että yllättävän monille kaikki kiiltävä kangas on silkkiä. [/quote] Lempiärsytyksenaiheitani. Jumalauta, satiini on valmistustapa (kudos) ja silkki se mistä valmistetaan. [/quote] I feel your pain.. T. vaatetusalan ammattilainen
[/quote]
Luuletteko "ammattilaiset", että erilaiset valmistustavat ovat tuttuja meikätaviksille.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:32"]En ole koskaan omistanut silkkilakanoita, mutta polyesteriksi epäilen jos on huonoja kokemuksia "silkki"lakanoista. Perustuen mm. siihen, että yllättävän monille kaikki kiiltävä kangas on silkkiä.
[/quote]
Lempiärsytyksenaiheitani. Jumalauta, satiini on valmistustapa (kudos) ja silkki se mistä valmistetaan.
[/quote]
Ei ihan. Satiinikudoksen voi tehdä muustakin materiaalista - yleensä kai puuvillasta.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:32"]En ole koskaan omistanut silkkilakanoita, mutta polyesteriksi epäilen jos on huonoja kokemuksia "silkki"lakanoista. Perustuen mm. siihen, että yllättävän monille kaikki kiiltävä kangas on silkkiä. [/quote] Lempiärsytyksenaiheitani. Jumalauta, satiini on valmistustapa (kudos) ja silkki se mistä valmistetaan. [/quote] Ei ihan. Satiinikudoksen voi tehdä muustakin materiaalista - yleensä kai puuvillasta.
[/quote]
Useimmiten satiini tehdään polyesteristä - varsinkin, jo markkinamiehet kutsuvat sitä pelkäksi satiiniksi.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:27"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:36"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:32"]En ole koskaan omistanut silkkilakanoita, mutta polyesteriksi epäilen jos on huonoja kokemuksia "silkki"lakanoista. Perustuen mm. siihen, että yllättävän monille kaikki kiiltävä kangas on silkkiä. [/quote] Lempiärsytyksenaiheitani. Jumalauta, satiini on valmistustapa (kudos) ja silkki se mistä valmistetaan. [/quote] Ei ihan. Satiinikudoksen voi tehdä muustakin materiaalista - yleensä kai puuvillasta.
[/quote]
Useimmiten satiini tehdään polyesteristä - varsinkin, jo markkinamiehet kutsuvat sitä pelkäksi satiiniksi.
[/quote]
Yöks.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 10:17"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:41"]
[/quote]
[/quote]
Kuuluu yleissivistykseen myös teikätaviksilla.
[/quote]
satiinilakanat ovat hyviä, siis ne puuvillasatiinilakanat. Sinulla on se väärä uulo, että satiini on kangaslaatu, satiini on kudostapa. Puuvillasatiinilakanat kestävät paremmin kuin tavalliset pumpulilkanat. Polyester on sitten varmaan sitä sinun satiiniiksi luulemaasi
Hankin suomalaisesta verkkokaupasta silkki-satiini vuodevaatteita. Vakoisissa (Ivory) vuodevaateissa on kiinnitetty kansainvälinen Sertifikaatti lipuke, mikä takaa materiaalin aitouden ja haitta-aineettomuuden. Tarkistin netistä valmistajan koodin perusteella, että ko. Sertifikaatti on valmistajalle myönnetty. Vuoden käytön ja ohjeiden mukaisten pesujen jälkeen ne toimivat moitteettomasti, myös koot ovat Euroopan standardin mukaiset. Vaikka hinta onkin hieman korkampi, kuin keinokuitu vastaavissa, niin niiden hinta/laatu suhde oli kohillaan. Paras ostos pitkään aikaan - suosittelen. En mainosta, mutta katso netistä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 15:50"]
Hankin suomalaisesta verkkokaupasta silkki-satiini vuodevaatteita. Vakoisissa (Ivory) vuodevaateissa on kiinnitetty kansainvälinen Sertifikaatti lipuke, mikä takaa materiaalin aitouden ja haitta-aineettomuuden. Tarkistin netistä valmistajan koodin perusteella, että ko. Sertifikaatti on valmistajalle myönnetty. Vuoden käytön ja ohjeiden mukaisten pesujen jälkeen ne toimivat moitteettomasti, myös koot ovat Euroopan standardin mukaiset. Vaikka hinta onkin hieman korkampi, kuin keinokuitu vastaavissa, niin niiden hinta/laatu suhde oli kohillaan. Paras ostos pitkään aikaan - suosittelen. En mainosta, mutta katso netistä.
[/quote]
Löysin Janistar-nimisen verkkokaupan, mutten muita. Oletko sitä mieltä, että 413 euroa yhden hengen lakanasetistä (1 tyynyliina, 1 muotoonommeltu aluslakana ja 1 pussilakana) on hinnaltaan hieman korkeampi kuin vastaavassa tekokuitusetissä? :)
Mulle on ihan sama, miksi materiaalia kutsutte. Minua kiinnostaisi vain tietää, onko mitään keinoa, jolla saisi peitot pysymään paikoillaan ns. satiinilakanoiden sisällä. Pidän materiaalista, mutta peittoa on mahdoton saada pysymään kohdillaan.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:19"]
Mulle on ihan sama, miksi materiaalia kutsutte. Minua kiinnostaisi vain tietää, onko mitään keinoa, jolla saisi peitot pysymään paikoillaan ns. satiinilakanoiden sisällä. Pidän materiaalista, mutta peittoa on mahdoton saada pysymään kohdillaan.
[/quote]
Saanko vastata, vaikka olenkin silkkilakanoiden ja -peittojen käyttäjä ja sattumoisin oman ketjunsa heräämisen bongannut ap?
Peittojeni kulmissa on noin pienet (noin 1 cm halkaisijaltaan), litteät napit, ja lakanoideni sisäkulmissa joko kuminauhanpätkät tai nauhat, joihin peiton saa kiinni. Joissakin lakanoissa ja peitoissa nuo ovat jo valmiina, mutta on ne helppo tehdä itsekin, eikä edes ompelukonetta tarvitse. Minä nukun tuplakokoisissa vuodevaatteissani yksin, joten yksin joudun myös taistelemaan ison peiton ja pussilakanan kanssa, mutta tämä kiinnityssysteemi helpottaa urakkaa huomattavasti: napit ja nauhat kiinni ja ravistus.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 16:19"]
[/quote]
Saanko vastata, vaikka olenkin silkkilakanoiden ja -peittojen käyttäjä ja sattumoisin oman ketjunsa heräämisen bongannut ap?
Peittojeni kulmissa on noin pienet (noin 1 cm halkaisijaltaan), litteät napit, ja lakanoideni sisäkulmissa joko kuminauhanpätkät tai nauhat, joihin peiton saa kiinni. Joissakin lakanoissa ja peitoissa nuo ovat jo valmiina, mutta on ne helppo tehdä itsekin, eikä edes ompelukonetta tarvitse. Minä nukun tuplakokoisissa vuodevaatteissani yksin, joten yksin joudun myös taistelemaan ison peiton ja pussilakanan kanssa, mutta tämä kiinnityssysteemi helpottaa urakkaa huomattavasti: napit ja nauhat kiinni ja ravistus.
[/quote]Kiitos vinkistä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 23:49"]
[/quote]
Mistä johtuu, että nykyiset "puuvilla"satiinilakanat ovat ohuita, erittäin sähköisiä, nopeasti kuivuvia, huonosti siliäviä ja hiostavia? Tämä koskee nimenomaan "kotimaisia" F- ja P-merkkejä.
Olenko ainoa, joka epäilee että lakananvalmistajia on huijattu myymällä "puuvillana" polyesteriä?
Puuvillasatiinit eivät kyllä ole kamalat, polyesterisatiinit taas ovat
[/quote]