Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 15-vuotias liian nuori

Vierailija
03.04.2015 |

Seurustelemaan? Olen 15-vuotias tyttö, kohta 16 ja äitini on seurustelua vastaan. En tiedä, miksi hän tekee asiasta itselleen niin vaikean. En uskaltaisi kertoa äidilleni seurustelusta, koska äitini suhtautuu poikiin jostain syystä epäilevästi. Olen ihan tosissani miettinyt, että onko hän jotenkin sukupuolirasisti, koska ei voi pitää normaalina sitäkään, että on "kaveripoikia." Siis kavereita, jotka on poikia.
Jos saan viestiä, hän saattaa kysyä: "Etkai pojille viestittele?"
Mitä sitten, jos kaveri laittaa viestiä?? Onneksi olen hetero, sillä hän ei hyväksyisi varmaan sitäkään, jos sanoisin olevani homo tai bi.
Nyt en siis seurustele, mutta on ollut tilaisuus siihen, mutta torjuin sen ihan äitini vuoksi. Jouduin kieltämään tunteeni. Olemme onneksi hyviä kavereita edelleen, mutta olisin tämän takia saattanut menettää hyvän kaverin. Eikä olisi siihen edes varaa, sillä kavereita minulla ei ole paljoa.
Minulle on laitettu hirveästi rajoituksia, jotka puuttuvat kavereilta. En saa hengata kavereiden kanssa esim. kaupungilla vaan pitää olla kaverin luona tai meillä. En saa olla mauton kyydissä, koska pelko siitä, että kaveri ajaa rekkaa päin on niin suuri. Jos olen jossakin, äiti soittaa hysteerisenä tunnin välein, että olen hengissä ja turvassa. Jos en kerkee vastaamaan tai kuule soittoa, tulee viestispämmi puhelimeen ja kun soitan, hän ragee kuinka huolissaan on joutunut olemaan ja kuinka hän on luullut, että makaan ojassa raiskattuna.
Tämä on todella kiusallista ja noloa. Olen sanonut monta kertaa asiasta, mutta hän vetoo aina siihen kuinka kaikki on mahdollista ja pitää saarnan kaikista raiskaustapahtumista ja omasta nuoruudestaan.

En ole tyhmä. Ei tulisi mieleenkään hypätä vieraiden kyytiin, juoda tai polttaa, vastaanottaa tuntemattomilta mitään tai kulkea yksin öisin kävellen.

Äitini luottaa minuun, mutta ei maailmaan eikä kavereihin tai niihin varsinkaan, joita ei ole nähnyt. En kuitenkaan pyöri sellaisten kanssa, jotka vain kännäävät ja panevat puskissa. Niitä täälläpäin ei edes ole kuin muutama yksilö. Suurin osa on ns. fiksuja. Täällä kunnioitetaan kaverisuhteita eli ketään ei jätetä yksin mihinkään tai kadulle makaamaan. Täällä ei röökiä polttavat painosta tai pakota muita mihinkään, voivat tarjota, mutta siihen se jää. Jos kieltäytyy, se on ok heille ja kaikki on kavereita keskenään riippumatta siitä poltatko/juotko vai et.

Äiti ei ymmärrä, että tilanne voi olla tämä. Hän väittää, että kaikki nuoret ovat vastuuttomia ja jättävät yksin. Ei ennen kuulemma niin tehty, mutta nykyään kyllä.

Kumpihan tässä nyt kaverini tuntee ja sen mallin miten nuoret nykyään käyttäytyvät? Minä vai lähes 50-vuotias äitini?

Kunhan nyt avauduin, koska ahdistaa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot sä aika nuori vielä seurustelemaan. Toki monet seurustelee tuossa iässä, mutta nekin on nuoria.

Onko tosiaan isää, enoja, setiä, tätejä tms. aikuisia olemassa, joiden kautta voisit vaikuttaa ädin mielipiteeseen? Tai voisit mennä koulukuraattorille tai terkkarille juttelemaan, onhan tuommonen jo kuormittavaa. Pelkästä juttelusta ei tule mitään "seurauksia" kuten ls-ilmoja, kun kuvaat kuitenkin itseäsi aika järkevänä, ja sun ja äidin suhde on kuitenkin kesksuteleva. Saisit kuraattorilta tukea omille ajatuksille ja näkemyksille.

Miten sun koulu sujuu. Jos numerot on kohtuu hyviä, niin pyri pitämään ne siellä. Ja kuljeta kaikki kaverit äitille näytille, jos kerta äiti haluaa olla ylisuojeleva, niin saa sitten tutustua sun kavereihin. Ja jos haluat hengata kaupungilla, niin pyydä äiti hakemaan sut ja kaverit sieltä usein autolla pois, eli näkee missä kunnossa teidän porukka siellä liikkuu. Suojelevalle äitille voi näyttää, että homma skulaa.

Voisit myös kertoa öitille, mitä seurustelu sun mielestä tarkoittaa. Yhdessä hengaamista, ilman seksiä tuossa iässä. Ja voisit sitten sopia, että äiti antaa sulle rahat e-pillereihin ja hankit ne ennen kuin alat harrastamaan mitään seksiä. Niillä saisi myös säännöllisyyttä kuukautisiin, apua kuukautiskipuihin ja joillekin ne auttaa akneen. Pyydä myös äitiä ostamaan sulle kondomeja (voit toki itsekin ostaa niitä, mutta ota äiti mukaan). Ei varsinaisesti sua itseä varten, vaan sitä varten, jos joku kavereista sattuis tarviin niitä, kun alatte kerta olemaan siinä iässä. Voit ovelasti tehdä äidistä luotetun, jonka kanssa voi puhua. Ja noilla teoilla saat myös äidin luottamusta, ja näytät, että kaveripiiri huolehtii toisista. Jos joku kavereista joskus sattuu juomaan liikaa, niin sun äiti voi teitä auttaa siinäkin tilanteessa, kun olet sen ottanut luotetuksi.

Mutta ennen kaikkea, huolehdi koulusta ja numeroista ja puhu äidille siitä, mihin kouluun seuraavaksi. Voit myös puhua siitä pojasta, jonka kanssa oisit voinu alkaa seurustelemaan, mihin kouluun se aikoo, ja millainen se muuten on, että äiti saa vähän tutustua siihen ja myös siihen, millaisia ominaisuuksia arvostat mahdollisessa seurustelukumppanissa.

Vierailija
22/27 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän äitisi nuoruudessa onkaan tapahtunut, mikä voisi vaikuttaa nyt, kun tytär on aloittelemassa seurustelua. Onko äitisi yksinhuoltaja? Oletko ehkä avioton lapsi? Jos, niin tiedätkö, miten olet alkusi saanut? Onko äitisi kenties nuorena raiskattu? - Nämä ovat kysymyksiä, joita pohdin omalla kohdallani sinun ikäisenä ja vielä vanhempanakin. Olen avioliiton ulkopuolella syntynyt eikä isä kuulunut koskaan perheeseemme. Hänestä ei saanut edes puhua. On selvä, että pohdin asiaa ja mielikuvitus laukkasi välillä villistikin. Ei minulla ihan noin tiukat säännöt olleet kuin sinulla, mutta kyllä minua vahdittiin selvästi enemmän kuin ikätovereitani. Ihan kuin sinäkin kirjoitat, että et lähde mukaan mihinkään typeryyksiin, en minäkään lähtenyt, olin näin jälkeen päin ajatellen jopa liiankin kunnollinen ja järkevä. Yritä kuitenkin venytellä niitä rajoja vähitellen. Niin ja yritä saada aikaan järkevää keskustelua äitisi kanssa. Kysele hänen nuoruudestaan, sillä sieltä voivat avaimet tähän päivään löytyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö seurustella siksi että "on tarjoutunut tilaisuus", tai ettei "olisi varaa menettää hyvää ystävää"? Varmin tapa menettää on kylläkin se seurustelu.

Vierailija
24/27 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelu oli aivan ihanaa kun olin 15v. Se tunne kun vaan näkikin oman poikakaverinsa, sai pitää kädestä ja pussailla. Sellaista ihanan viatonta. Ei todellakaan mitään pervoa. Nauttikaa nuoruudesta.

Vierailija
25/27 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna palaa!

15-v pojan äiti

Vierailija
26/27 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä, että äitisi on liian kiinni sinussa. Onko hänellä omia harrastuksia tai muuta omaa elämää?

Vierailija
27/27 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi pitäisi kärrätä hoitoon ja vähän äkkiä...