Pieni kolmannen asteen palovamma
Näyttävästi sain tällaisen äsken vahingossa ruokaa tehdessä. Noin sentin pituinen kohta muuttui heti valkoiseksi kun se osui polttavaan kohtaan. Pidin vähän aikaa viileän veden alla, mutta pitäisikö tälle tehdä jotain muutakin. T. tietämätön
Kommentit (11)
Kolmannen asteen palovamma on pahin kaikista, tuo sinun on ensimmäisen asteen korkeintaan.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:26"]
Kolmannen asteen palovamma on pahin kaikista, tuo sinun on ensimmäisen asteen korkeintaan.
[/quote]
Googlasin asiaa heti kun se ilmestyi ja linkkien kautta ymmärsin että kolmannen asteen palovamma voi olla helmenvalkea, eikä siinä tunnu kipu paitsi reuna-alueilla ja se on päältä kuiva. Eli kaikki mitä tässä on. Olin ottamassa leipää ulos 200 celssiuksen uunista ja toisessa kädessä ei ollut mitään suojaa ja se osui uunin metalliseinämään.
Mitäpä sitä lääkäreillä, kun osataan itse tehdä diagnoosit
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:39"]
[/quote]
Siinä kohdassa ei ole mitään tuntoa. Minä aivan saletisti pidän sellaista hälyttävänä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:26"]
[/quote]
Googlasin asiaa heti kun se ilmestyi ja linkkien kautta ymmärsin että kolmannen asteen palovamma voi olla helmenvalkea, eikä siinä tunnu kipu paitsi reuna-alueilla ja se on päältä kuiva. Eli kaikki mitä tässä on. Olin ottamassa leipää ulos 200 celssiuksen uunista ja toisessa kädessä ei ollut mitään suojaa ja se osui uunin metalliseinämään.
[/quote]
No koska sen osasit googlata, niin googlaa samalla mitä kannattaa tehdä. Paremmin ne artikkelit kirjoittaneet lääkärit tietää kun av-mammat.
Sille ei voi tehdä mitään muuta kuin viilentää. Se estää vamman syvenemisen ja helpottaa kipua. Apteekista saa rasvasidoksia tai voi käyttää tuota bepanthenia jos sitä kotona on.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:43"]
[/quote]
Siinä kohdassa ei ole mitään tuntoa. Minä aivan saletisti pidän sellaista hälyttävänä.
[/quote]
Jos alue ei ole iso eikä naamassa, sille ei lääkärikään tee mitään.
Sitä pitää pitää kauan sielä raanan alla! Muuten palovamma vaan laajenee ihon alla
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:43"]
[/quote]
[/quote]
Jos alue ei ole iso eikä naamassa, sille ei lääkärikään tee mitään.
[/quote]
Vähän arvelinkin. Kiitos vastauksista. Halusin vain varmistaa että tein kaiken mahdollisen. Varsinkin jos siihen päätyy tulemaan arpi kaikesta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 17:53"]
Sitä pitää pitää kauan sielä raanan alla! Muuten palovamma vaan laajenee ihon alla
[/quote]
Tuttu mies kaatui kiukaaseen kännipäissään paloi todella pahasti. Se ei kanssa tajunnut viilennellä suihkussa itseään ja lääkäri sanoi, että se oli paha virhe jättää tekemättä. Öirisi vaan, että "vähän" paloi ja puoli kylkeä oli palannut, no aamulla oli itku lähellä kun totuus/kivut paljastui kun viinat oli haihtuneet päästä.
Tuskinpa se on mikään syvä palovamma, jos vaan hipaisit jotain kuumaa. Pidä viileässä vedessä (ei tarvitse olla jääkylmää) parikymmentä minuuttia. Jos siihen nousee rakkula myöhemmin, älä puhkaise. Suojaa siteellä, jos on palovammarasvaa tai bepanthenia, laita sitä vammalle. Kylmä auttaa kipuun myöhemminkin.