En jaksa enää näitä karanteeneja (yhdeksäs meidän perheessä!!)
Nuorimmainen altistunut esikoulussa. Se siitä joulusta muualla sitten.
Olen koko syksyn tehnyt töissä pitkää päivää, että en saisi kenkää seuraavissa yt:ssa. Olen hoitanut perheen arjen, koska mies myös tekee pitkää päivää töissä ja raksalla.
Niin odotin, että pääsen hetkeksi pois kotiympyröistä vanhempieni luo. Meillä ei ole omaa saunaa eikä omaa pihaa tällä hetkellä, ja niin kaipasin päästä saunaan miehen kanssa kaksin, ja pitkälle koiralenkille kaksistaan. Viime kerrasta on aikaa.
Niin ei. Karanteeni pamahti päälle. En jaksa enää. En jaksa!!!!!!! Vaikka on miehen vuoro olla töistä pois lapsen kanssa, niin tuntuu että räjähdän. Edessä on siis samaa arkea mitä aina. En pääse edes joulusaunaan 😭
Kommentit (51)
Ei meidän koulusta (Vantaa) karanteeniin ohjata pelkästä altistumisesta. Vasta sitten jos tulee lapselle ihan oikeita oireita.
Miksi ette vaan käytä lasta testissä (tai tee kotitestiä) ja sitten negatiivisen tuloksen kanssa joulun viettoon. Miksi pitää itse tehdä kaikesta noin vaikeaa..?
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Te kuitenkin saatte olla yhdessä, jos se lohduttaisi… Minä olen lasten isästä eronnut. Lasten piti olla joulu minun luonani, ovat nyt isällään. Isä sairastuikin koronaan, joten lapset ovat karanteenissa. Koska ovat rokottamattomia. Siinä meni mun joulufiilis… Tosin se ei ole nyt päällimmäinen huoli, kunhan pysyisivät terveenä. Eikä ole lapsillakaan kummoinen joulu, isä sairastaa eikä heillä tietenkään oltu varauduttu jouluun millään tavalla, koska lasten piti olla mulla.
No tämä on kyllä ikävää!!
Aika hyvin, mä en edes tunne ketään altistunutta saati sairastunutta. Lapsen koulussa kuulemma jollain luokalla joku, mutta lapsikaan ei tiennyt millä luokalla. Ja toiset vetää karanteenit jo rutiinilla :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo on edes mahdollista? Ettekö ole vieläkään a) ottaneet rokotuksia b) käytä ihmisten keskuudessa ffp2-suojainta? Nimittäin jos ne molemmat on hoidettuna, niin ei pääse karanteeniin vaikka haluaisi.
Mutta tyhmästä päästä kärsii koko ruumis...
Meidän kuudesluokkailainen sai rokotukset tänä syksynä. Sitä ennen ehti olla karanteenissa kaksi kertaa. Altistui koulussa.
Nyt 10-vuotiaalla ei ole vielä rokotuksia, on ollut karanteenissa kolme kertaa. Altistunut koulussa ja harrastuksessa.
Esikoululaisellakaan ei ole rokotuksia. On altistunut päiväkodissa.
Ei tähän auta meidän vanhempien kaksi rokotusta, kun lapsi on karanteenissa, ei ole asiaa isovanhemmille. Ap
Älä valehtele
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän koulusta (Vantaa) karanteeniin ohjata pelkästä altistumisesta. Vasta sitten jos tulee lapselle ihan oikeita oireita.
Miksi ette vaan käytä lasta testissä (tai tee kotitestiä) ja sitten negatiivisen tuloksen kanssa joulun viettoon. Miksi pitää itse tehdä kaikesta noin vaikeaa..?
Jos on virallisesti määrätty karanteeniin, niin ei siihen auta mitkään koronatestit. Ei karanteenimääräyksiä rikota.
Karanteenia saa lyhentää menemällä testiin kun altistuksesta on kulunut kuusi vuorokautta. Itse maksaisin lapselle testin yksityisellä tuossa tapauksessa ellei julkiselle huomenna pääse.
Soita koronaneuvontaan ja kysy voitteko omakustanteisella testillä lyhentää karanteenia. Se on virallisesti sallittua, kaikkialla kunta ei kustanna sitä. Oma lapsi jäi itsenäisyyspäivänä karanteeniin kun luokassa oli ollut 3.12. tartunta. Otin samantien omaehtoiseen karanteeniin kotiin ja ilmoitin kouluun heti että pidän kotona ja vastaan tehtävien tekemisestä, opelle ja rehtorille sopi tosi hyvin tämä.
Moni lapsi oli koulussa kunnes virallinen karanteenimääräys tuli, ja meni heti testiin kun altistumisesta oli kulunut se kuusi vuorokautta. Jos tuli nega, takas kouluun heti vaikka opetusta olisi saanut etänä koko ajan josta puolet ope piti Teamsissa suorana ja vanhemmat kotona töissä. Nyt siellä on sitä koronaa taas ja moni joulun karanteenissa. Tällä hetkellä testiin ei pääse karanteenin lyhentämiseksi julkisella Helsingissä kun kaaos päällä mutta yksityisellä voisi päästä. Itse veisin joulun juhlimisen mahdollistamiseksi sinne, teillä olisi siihen vielä aikaakin.
Tiedän monia perheitä Helsingissä jotka ovat saaneet eilen tiedon että lapsi altistunut koulussa. Aikovat lähteä joulunviettoon vaan koska ei ole tullut virallista ilmoitusta karanteenista "ja eihän sitä välttämättä edes tule" ja vanhemmilla on rokotukset, vaikka tiedetään että omikronaltistus läpäisee rokotteetkin. Hauskaa matkustaa junalla Pohjanmaalle maskittomien lasten kanssa ja saada se karanteenimääräys jouluaattona mummolassa. Just luin yhden tutun julkista tilitystä "kun eihän näistä oikein tiedä niin mennään sitten vaan" - mikään ei olisi estänyt ottamasta koululaisia kotiin etätöitä tekevän äidin kanssa tällaisena poikkeusaikana jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Karanteenia saa lyhentää menemällä testiin kun altistuksesta on kulunut kuusi vuorokautta. Itse maksaisin lapselle testin yksityisellä tuossa tapauksessa ellei julkiselle huomenna pääse.
Kaikissa kunnissa ei lapsen karanteenia voi lyhentää testaamalla. Ainakin Keski-Suomessa viimeisin karanteeni näin.
Otan osaa ap, meillä myös karanteeni pamahti päälle. Minä ja lapsi vietetään joulu kahdestaan.. Saatiin testiaika lauantaille, joten hyvällä tuurilla voisi su päättyä karanteeni. Meillä on vasta ensimmäinen karanteeni koko korona-aikana. Ollaan kai oltu onnekkaita.. Tosin tämä ajoitus nyt oli tosi huono 😒
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän aloitusta on alapeukutettu neljä kertaa? Perheet on oikeasti osa tosi kovilla koronan vuoksi.
Isoissa perheissä vielä ikävämpää, erityisesti jos tauti kopsahtaa kohdalle, mutta perheenjäsenet sairastuvat yksi kerrallaan. Pahimmillaan voi esim. 4-lapsinen perhe viettää karanteenissa 2 kk putkeen, kun se alkaa JOKA KERTA uudelleen, kun uusi perheenjäsen sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän aloitusta on alapeukutettu neljä kertaa? Perheet on oikeasti osa tosi kovilla koronan vuoksi.
Pakkoko niitä lapsia on tehdä jos ei kestä seurauksia
Jonkunhan on pakko tehdä. Jos ei tehdä Suomessa, yritetään houkutella Afrikasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä taas kaikki karanteenit on määrätty pelkästä altistumisesta, vaikkei oireita ole ollut koskaan. Kuusi takana.
Joka kerta on myös testissä käyty mutta negatiivinen testi ei vapauta määrätystä karanteenista, vaan se karanteeni kestää joka tapauksessa sen 10 pvää altistuksesta mitä on määrätty.
Ensi kerralla emme kyllä mene testiin ollenkaan, jos karanteeni napsahtaa.
No onhan toi kurjaa, mutta ajattele, että monilla on vielä kurjempi joulu. Mä joudun olemaan töissä päivystävässä sairaalassa jokaisena joulun päivänä. Ja sen jälkeen olen niin poikki, ettei siinä paljoa joulua vietetä.
Vierailija kirjoitti:
Porissa ei voi karanteenia lyhentää testaamalla, eikä sinne edes huolittaisi, koska ruuhka.
Onpa kurja tilanne! Me oltais voitu kutsua teidät joulusaunaan, mutta ollaan koronassa koko perhe.
Ramppaasatteko jossain testeissä. Idiootit.
Hyvin yksinkertaista, et vain kerro siitä karanteenista kellekkään ja menet niinku oot suunnitellu. Niitä lätkitään nykyään ihan mielivaltaisesti sen kummemmin tutkimatta tai hutkimatta, ei niitä kukaan valvo ja jollet itse kerro niin eihän siitä kukaan silloin tiedä eikä voi kiilloittaa omaa kilpeään paheksumallakaan. Kun se karanteenimääräys tulee sitten joskus postisssa niin voit pyyhkästä sillä pöllönsilmän.
Tiedän tunteen. Meillä kanssa jatkuvasti karanteenissa joku. Kiva kun se ilmoitus tulee aamulla - itsellä töissä kalenteri täynnä.. . Koulusta tulee opettajalta viestiä että voi tulla hakemaan tehtävät koululta ja siinä niitä sitten tehdään. Palaverien välissä. 😩
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä! Te kuitenkin saatte olla yhdessä, jos se lohduttaisi… Minä olen lasten isästä eronnut. Lasten piti olla joulu minun luonani, ovat nyt isällään. Isä sairastuikin koronaan, joten lapset ovat karanteenissa. Koska ovat rokottamattomia. Siinä meni mun joulufiilis… Tosin se ei ole nyt päällimmäinen huoli, kunhan pysyisivät terveenä. Eikä ole lapsillakaan kummoinen joulu, isä sairastaa eikä heillä tietenkään oltu varauduttu jouluun millään tavalla, koska lasten piti olla mulla.
Äitinä kyllä pakkaisin kasseihin kaikki herkut ja lahjat ja joulufiilistä tuovat asiat ja veisin ne isän luo, että lapset saisivat silti nauttia joulusta.
Eipä pidä paikkaansa,
Terveisiä karanteenista.