Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä perusteella äänestät?

Vierailija
03.04.2015 |

Millä perusteella valitset ehdokkaasi tulevissa vaaleissa? Äänestätkö puolueen, sukupuolen, iän, koulutuksen, ammatin vai peräti ulkonäön perusteella? Etsin juuri itselleni sopivaa ehdokasta ja mietin, että mitkä kriteerit minulla ehdokkaalle on. Itse olen aina ollut todella liikkuva äänestäjä ja äänestänyt aina lähinnä sopivaa henkilöä. Sukupuolella ei merkitystä, lähinnä koulutus ja työ vat ratkaiseet minulla.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän sillä perusteella, että ei ainakaan kepua, kommareita, vihreitä, persuja, RKP:tä tai kristillisiä - ne mitä jää jäljelle, niin ihan vaan henkilön perusteella.

Vierailija
2/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolue ensin, sillä on suuri vaikutus eduskunnassa. Sitten etsin lähinnä omaa arvomaailmaani olevan ehdokkaan, luen esim vaalikoneen vastauksia ja muita kirjoituksia. Katson haastatteluja ja muita videoita ja yritän varmistua siitä että ehdokkaalla on tarvittavat sosiaaliset taidot, jämäkkyyttä saada asiansa kuuluviin ja kykyä hahmottaa kokonaisuudet ja olennaisuudet ennen yksityiskohtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon rasisti ja muutenkin vihaan kaikenmaailman mutiaisia, nii sillä perusteella.

Vierailija
4/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolue on tärkeä. Vaikkei mikään puolue ole minusta täydellinen, osa on silti enemmän mieleeni kuin toiset. Äänestän vähiten huonoa puoluetta. Puolueen sisältä yritän löytää naisehdokkaan, jolla on lapsia ja ura ja joka on asioista suurinpiirtein samaa mieltä kuin minä.

Vierailija
5/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous ja turvallisuus.

Lisäksi aion valita aika nuoren ehdokkaan kun tuntuu että eduskuntaan on muuten palaamassa niin paljon eläkeikäisiä väyrysiä sun muita pappoja.

Vierailija
6/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin puolue jolla on sellaisia tavotteita mitä haluan ja sitten ehdokas joka vielä puhuu niiden puolesta.

Vierailija
7/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän Ilkkaa. Hänellä on huhujen mukaan iso kulli.

Vierailija
8/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolueen valinta on tärkein ja sitten ehdokas, joka on itseäni fiksumpi, kielitaitoisempi ja ahkerampi. Ja myös vanhempi. Haluan että ehdokkaalleni on kertynyt elämänkokemusta ja viisautta.

Vierailija
9/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsen ehdokkaan sen mukaan, että sillä on asiaoista tietoa ja reiluus mukana kaikkia kohtaan. Valitettavasti silloin päädýn vanhaan patuun, kun nuoremilla on aika haihattelua ja naisilla nyt näytti pääpino olevan asioissa joilla ei niin merkitystä.

Täkeää on, että ehdokas (ja puolue) ajaa sellaisia asioita joilla on hyvinvoinnille merkitystä ja mihin ei voi itse vaikuttaa omalla toiminnalla. Pitää myös pystyä perustelemaan se millä tavoin muutokset pystyy toteuttamaan.

Haluaisin äänestää nuorta naista, mutta ei ainakaan omasta vaalipiiristä löydy tarpeeksi tiedostavaa ja tasapuolista henkilöä.

Vierailija
10/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 14:20"]

Valitsen ehdokkaan sen mukaan, että sillä on asiaoista tietoa ja reiluus mukana kaikkia kohtaan. Valitettavasti silloin päädýn vanhaan patuun, kun nuoremilla on aika haihattelua ja naisilla nyt näytti pääpino olevan asioissa joilla ei niin merkitystä.

Täkeää on, että ehdokas (ja puolue) ajaa sellaisia asioita joilla on hyvinvoinnille merkitystä ja mihin ei voi itse vaikuttaa omalla toiminnalla. Pitää myös pystyä perustelemaan se millä tavoin muutokset pystyy toteuttamaan.

Haluaisin äänestää nuorta naista, mutta ei ainakaan omasta vaalipiiristä löydy tarpeeksi tiedostavaa ja tasapuolista henkilöä.

Lisään vielä, että ulkonäkö ja koulutus eivät kerro ihmisen oikeudenmukaisuudesta mitään, eli niillä ei ole minkäänlaista merkitystä valinnassa.

[/quote]

Vierailija
11/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestän isotissistä blondia tai brunettia. Oon feministimies.

Vierailija
12/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin puolue ja sitten katson mitä puolueen pontentiaaliset edustajat ovat vaalikoneessa vastailleet. Saatan myös vierailla ehdokkaiden kotisivuilla/blogeissa. Suosin nuoria, jotka ovat samalla alalla kuin minä.

Tällä kertaa ehdokas löytyi helposti, sillä tuttuni on ehdolla ja hänen ajatuksensa sopivat pitkälti omiini. Hän osaa myös perustella kantansa hyvin.

Vierailija
13/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Argh ei ainskaan kristillisia... Mene hermot jo niihin mainoksiin!! Youtubessakin heidän mainos pyörii vain koko ajan!!! Mutta joo puolue on tärkeä valinnassa..

Vierailija
14/14 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen vaalijärjestelmässä ainut oikea tapa on etsiä itselle oikea puolue, joka parhaiten ajaa itselle tärkeitä asioita ja vasta sen jälkeen kun sopiva puolue on löytynyt, etsiä kyseisestä puolueesta omasta mielestä paras ehdokas.

Missään tapauksessa ei kannata äänestää omasta mielestä hyvää ehdokasta, joka kuitenkin on oman ideologian kannalta väärässä puolueessa. Siihen on kaksi painavaa syytä: ensiksikin puolueet tekevät asioissa ryhmäpäätöksiä, joihin yksittäisen ehdokkaan on tyytyminen. Joissain harvoissa omantunnon kysymyksissä voi äänestää oman mielen mukaan, mutta pääasiassa on äänestettävä ryhmäpäätöksen mukaan. Toiseksi, sinun äänesi menee aina ensisijaisesti puolueelle/vaaliliitolle, eli sinun äänesi voi parhaillaan olla ratkaiseva sen suhteen, että äänestämästäsi puolueesta pääseekin läpi sellainen ehdokas, jota sinä et olisi eduskuntaan missään nimessä halunnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi