Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paksut älyvaahtopatjat eivät sovi kaikille, osa 1

Herkkä uninen
21.12.2021 |

Lue tämä jos joskus harkitset älyvaahtopatjan ostamista ensimmäistä kertaa. Itse menin tätä kokeilemaan myyjän vakuuttelujen ja muiden suositusten takia mutta järkytys oli suuri kun en pystynytkään sillä nukkumaan ollenkaan. Sikisi haluan jakaa tietoa että joku muu edes säästyy samalta vahingolta eikä kaikien tarvitse oppia kantapään kautta. Minä sain tästä hirveästi tressiä erittäin pitkäksi aikaa. Kyseessä oli hyvin hintava patja, mutta se ei ollut takuu hyvästä tuotteesta ja asiantuntevasta ja reilusta palvelusta, niin kuin toivoin. Syytä on muistaa ettei millään suosituksilla, asiakastyytyväisyys tutkimuksilla tai asiantuntija-myyjän vakuutteluilla ole mitään tekemistä sen kanssa pystytkö sinä patjalla nukkumaan. Suositusten ei tarvitse olla totta eikä asiantuntijan tarvitse suositella sopivaa vaihtoehtoa. Myyjällä ei ole velvollisuutta purkaa kauppaa eikä kulutkaan ole aina kohtuulliset vaikka sinua olisikin johdettu harhaan.
Älyvaahdon idea on se että se katoaa alta eli patjaan uppoaa ja sivuille tulee eristettä kuin muotissa, mikä vain vaikeuttaa liikkumista ja kuumentaa. Joillekkin voi sopia, mutta monelle ei. Väitetty rauhoittava ominaisus perustuukin juuri siihen liikkuumisen vaikeuttamiseen mikä varmasti on monelle vain ahdistavaa.
Itse olen aika herkkä keski-ikäinen nainen, ylipaino kohdistuu keskivartaloon ja minulla on mm. uniapnea ja palautumisvaikeuksia. Tarpeeni patjalle oli ihanan pehmeä pintatunne (että nukkumaan meno tuntuisi hyvälle ja retouttavalle), tukea vyötärölle, tilaa lantiolle ja hartialle että voisi nukkua kyljellä (hengityskatkosten vuoksi), paikat ei kipeytyisi eikä saa olla liian kuuma. Melko perustarpeita. Olkapääni alkoi kuitenkin oireilemaan tällä patjalla niin paljon jumpasta huolimatta että tulin siihen tulokseen että parempi kun asentoa on helppo vaihdella. En myöskään pysty nukahtamaan toisen kainaloon vaan tarvitsen tilaan liikkumisen ja sopivan lämpötilan takia. Alan ahdistumaan enkä pysty nukahtamaan ennen kuin ympärilläni on tilaa ja olen "vapaa".
Mitä paksumpi älyvaahtokerros on sitä enemmän patja upottaa. Nykyään on myös lämpöön reakoimatonta älyvaahtoa (mm. Asko) joka ei kovetu 20C tai sitä alle niin kuin suositeltu makuuhuone lämpötila on. Tässä pitää olla tarkkana koska myymälät ovat vain lämpöisiä eikä aina makuuhuoneen lämpätilan nosto ole ratkaisu, koska tiivisälyvaahto ei hengitä ja upottava patja eristää sivuiltakin estäen ilmankierron kokonaan. Ne jotka kovettuvat ovat aluksi kuin styroksimuotteja. Silloin pitää heti mennä oikeaan asentoon, koska asennon vaihtaminen on hankalaa. Nukkumaan meneminen oli inhottavaa koska tykkään pehmeästä tunteesta ja minulla ollut patja oli todella kova, aivan hirvittävä. Yön aikana lämpö leviää ja pintakin pehmenee paremmaksi, liikuminen silti hankalaa. Välillä kuitenkin tarvitsee vaihtaa asentoa enkä halua herätä siihen että se on vaikeaa ja ahdistavaa. Kaikki muukin liikkuminen on aina hankalaa, kuin suossa tarpoisi. Myös seksistä tulee väkisin tylsempää minkä merkitystä ei kannata väheksyä. Sänky siihen sopivin/ainut paikka monelle.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme