Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Kuinka pitkä työura sinulla on?

Vierailija
03.04.2015 |

Poliitikot vaativat että pitäisi pidentää työuria alkupäästä ja loppupäästä. Olisitko sinä voinut pidentää työuraasi alkupäästä?

Olen 45v nainen ja työuraa takana n. 22.  Ylin koulutus on tällä hetkellä YAMK kohta myös FM. Olen mennyt opistoon suoraan lukiosta ja valmistunut pakollisessa ajassa 2,5 vuodessa. Nopeammin ei voinut alaa opiskella. Tuossakin mukana jo 9 kk palkallinen työharjoittelu.

Pidentää olisin voinut vain 8 kuukaudella, koska sen olin työttömänä 90-luvulla ja 9 kk jotka olin kotona lapsen kanssa. Siitäkin palkattomalla vain 5 kk. Ylitöitä tehnyt aikoinani paljonkin. Ja kaiken lisäopiskelun AMK ja yliopiston olen tehnyt täysipäiväisen työn ohessa pitämättä ainoitakaan opiskeluvapaita.

Loppupäästä työuran pidentäminen onkin sitten aika hankalaa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion jälkeen pidin välivuoden ja menin töihin. Opiskelin 2 opistotasoista tutkintoa ja olin osa-aikaisessa työssä koko opiskeluajan. Yhtenä kesänä tein päivä- ja iltatyötä. Toiseen opiskeluun sisältyi puolen vuoden pakollinen harjoittelu sekin palkallinen. Olen valmistuessani ollut 24-vuotias ja siitä lähtien ollut kolmea äitiyslomaa lukuunottamatta aina töissä. Olen nyt 47-vuotias ja melkoinen työura takana.

Vierailija
2/17 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin ekaa kertaa kesätöihin 14-vuotiaana. Siitä lähtien joka kesä töissä. Opiskelin ammattikoulun ja puolet AMK:sta niin että tein ohessa vähän töitä ja sitten loput AMK:sta ja nyt 3 v yliopistosta niin, että olin kokopäivätöissä. Olen nyt siis 30-vuotias ja kokopäivätöissä olen ollut 10 vuotta, joista kolme vuotta vanhempainvapailla eli 7 vuotta ihan oikeasti kokopäiväisesti työmarkkinoiden käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukion ohella olin töissä muutaman tunnin viikossa. Tein lukion jälkeen pari lasta. Kävin amiskan, jolloin sain myös lapsen. Kävin amk, jonka aikana lapsi lisää. Valmistumisen aikoihin menin töihin eli 3 vuotta sitten. Välillä joku kuukausi työttömyyttä. Ikä 31 vuotta.

Vierailija
4/17 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen valmistunut yliopistosta 25-vuotiaana, opiskelin yhden vuoden väärää pääainetta. Olen kuitenkin käytännössä ollut kokopäivätöissä 23-vuotiaasta eli v 1996 lähtien.

Äitiysvapaita olen pitänyt reilut 2,5 vuotta, kolme lasta.

Alusta voi jonkin verran pidentää, mutta eiköhän se keskeltä pidentäminen olisi kaikkein tärkeintä. Työttömyys- ja erilaiset perhevapaat lyhentävät työuria.

Vierailija
5/17 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ikää 59v. ja työuraa vakituisesti 42v. Vielä mukana ja jatkuu 6-8 v

Vierailija
6/17 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä uraa?

Tekeekö joku vielä tänä päivänä jotain uraa?

Olen 33v ja olen ollut töissä 17v lähtien mutta ei minulla mitään uraa ole ollut. Olen tehnyt vähän sitä sun tätä ja ollut yrittäjänäkin välissä.

Vierailija
7/17 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä olen tehnyt yli 10v siellä sun täällä. Nykyisessä työpaikassa olen ollut 5v ja tämä on ainoa jota voi jollakin tavalla uraksi kutsua.

Vierailija
8/17 |
18.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

14v olen työssä ollut ja yhteensä useamman vuoden työttömänäkin, pätkäala sote-puolella saa siitä kiitoksen. Olin vakituisessa työsuhteessa jo tätä ennenkin, mutta yksityisellä ja pulju meni konkkaan, nyt tosiaan kunnallisella puolella vakituisessa työsuhteessa viidettä vuotta.

Kotiäitinä (asuntolaina otettiin tuona aikana) olin nyt teini-ikäisille lapsilleni yht. melkein 6v putkeen. Aika jota välillä kaipaan ja aika jota en edes lottovoitosta muuhun vaihtaisi.

Vierailija
9/17 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen metsurina tehnyt työuraa kohta 44 vuotta ja taidan vielä jatkaa enkä jää vielä eläkkeelle

Vierailija
10/17 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi pidentää työuraa? Miten se olisi mahdollista? Olen 50 v ja minulla on työsopimus ensi vuoden loppuun. Jos hallitus voisi tehdä sellaisia ratkaisuja ja muutoksia, että voisin pidentää työuraani työskentelemällä vielä ensi vuoden jälkeenkin niin hyvä. Täysin absurdia puhua eläkeiäin nostamisesta kun 50 v naisen on vaikea jatkaa "uraansa". En tarvitse mitään kuntoutusta enkä kokeilua, minulla on akateeminen tutkinto ja relevanttia kokemusta ja osaamista. Töitä, kiitos.

Vierailija
11/17 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin duunit v-73 ja vielä pari vuotta niitä teen...ehkä.

Vierailija
12/17 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin pienestä kun muistan, jouduin auttamaan maatalon töissä (kitkeminen, heinätyöt, marjastus, kalastus, säilöntä, metsätyöt, karjanhoito), 12-vuotiaasta hoidin vieraalla kesäisin lapsia, 15-vuotiaasta olin kauppa-apulaisena, lukion kesät tein pankissa töitä, yliopistoaikana työskentelin sairaalassa, sitten sain viran 22-vuotiaana. Sairauksien (astma, sydänvika, reuma) vuoksi pääsin eläkkeelle 60-vuotiaana. Työntekovuosia 54, virkavuosia 38. Nykyään en jaksa mitään, vain nukun ja luen, en jaksa liikkua kuin muutamia metrejä.

Lapsuuden kova maataloustyö aivan varmasti vei työkykyä, samoin työpaikan homeongelma.

Vierailija
13/17 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 vuotta päiväkodissa. Ei välissä äitiyslomia yms. Sain lapsen jo ennen työn aloittamista. Olen 37. Nyt olen opintovapaalla töistä , ja touvottavasti ei enää tarvitse palata päiväkotiin töihin.

Vierailija
14/17 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeaa olisi ollut enää alkupäästä pidentää, olen mennyt suoraan peruskoulusta töihin ja siitä lähtien ollut koko ajan töissä, eli äkkiä laskettuna nyt tällä hetkellä  32 vuotta putkeen työelämässä ja vielä olis jäljellä hel*tisti, kun sitä eläkeikää hilataan koko ajan ylöspäin.

Vierailija
15/17 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi pidentää työuraa? Miten se olisi mahdollista? Olen 50 v ja minulla on työsopimus ensi vuoden loppuun. Jos hallitus voisi tehdä sellaisia ratkaisuja ja muutoksia, että voisin pidentää työuraani työskentelemällä vielä ensi vuoden jälkeenkin niin hyvä. Täysin absurdia puhua eläkeiäin nostamisesta kun 50 v naisen on vaikea jatkaa "uraansa". En tarvitse mitään kuntoutusta enkä kokeilua, minulla on akateeminen tutkinto ja relevanttia kokemusta ja osaamista. Töitä, kiitos.

Nimenomaan näin! Täyttä turhaa, harhaa ja illuusiota jankata jostain työuran pidennyksestä, kun työttömän yli 50v. työllistyminen on jo todella vaikeaa, vaikka olisi hyvin koulutettu ja täysin terve.

Helppohan niiden vihreällä oksalla istujien, jotka ovat tuolileikissä niihin päässeet, on istuskella niillä palleillansa vaikka maailman tappiin. Se ei tosin valtion kuluja laske senttiäkään vaan nostaa. 

Vierailija
16/17 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammatillista työuraa 34½ vuotta, mutta kokonaispituus kyllä 40 vuotta tai vähän päällekin. Nautin siis hyvällä omallatunnolla kohtuullista eläkettä.

Vierailija
17/17 |
20.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi edes pitäisi yksien ja samojen ihmisten kahmia itselleen kaikki työt? Eikö työtä ja toimeentuloa tulisi jakaa tasaisemmin kaikille? Eikö silloin, kun on pieniä lapsia, tulisi olla niille lapsille läsnä? Mikä kiire on työmarkkinoille peruskoulusta, kun työttömyysaste on tämä, mikä se on? Mikä pakko on sinnitellä loppupäästä, jos työ ei enää kiinnosta, tai se vie terveyden, on jo taloudellisesti turvattu elintaso ja voi tehdä mitä haluaa? 

Vastauksia, kiitos!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän