Oletko koskaan syönyt vietnamilaista ruokaa? Tykkäsitkö?
Kommentit (31)
Vietnamilainen ruoka on suosikkini. Maut hienovaraisemmat kuin thaimaalaisessa, intialaisessa tai kiinalaisessa ruoassa.
Suosikkini on kirkaslieminen hapan kana- tai tofukeitto, maustettu tamarindilla ja yrteillä. Aivan taivaallista. Ei ole pho-keitto, vaikka sekin on hyvää. Valitettavasti sitä sai vain yhdestä ravintolasta Turussa, joka on lopettanut toimintansa.
Olen yrittänyt turhaan netistä löytää ohjetta englanniksi.
Jos joku osaa kertoa, mikä keitto on kyseessä, olisin ikikiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa niistä Banh mi -sämpylöistä. Miten ne ovat erilaisia kuin suomalaiset sämpylält?
Jos en ihan väärässä ole, niin valmistetaan höyryttämällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa niistä Banh mi -sämpylöistä. Miten ne ovat erilaisia kuin suomalaiset sämpylält?
Mun muistaakseni banh mi on pikemminkin rapea sämpylä. Bao bun on sitten eri asia ja se on höyrytetty.
Minä tykkään vietnamilaisista kesäkääryleistä, jossa riisipaperiin on kääritty erilaisia herkkuja. Ovat paljon parempia kuin kiinalaiset kevätkääryleet, jossa herkut on kääräisty johonkin friteerattuun taikinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on banh bao. Pyöreän riisitaikinan sisällä on köntsä jauhelihaa ja usein myös keitetty minimuna. Jauheliha tehdään siellä muuten keittiöveitsellä.
Hyvän phon salaisuus on liemi. Joka kylällä on oma reseptinsä mutta yleensä veteen laitetaan luita ja yrttejä ja keitetään koko yö.
Yksi sairaan hyvä resepti on myös riisi-sianliha-kananmuna eli 3-4 sentin kuutioita keitettyä siankylkeä plus keitetty kananmuna ja riisiä. En tiedä mausteista mutta mitä kauemmin sitä keittää sitä parempaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vietnamilainen ruoka on suosikkini. Maut hienovaraisemmat kuin thaimaalaisessa, intialaisessa tai kiinalaisessa ruoassa.
Suosikkini on kirkaslieminen hapan kana- tai tofukeitto, maustettu tamarindilla ja yrteillä. Aivan taivaallista. Ei ole pho-keitto, vaikka sekin on hyvää. Valitettavasti sitä sai vain yhdestä ravintolasta Turussa, joka on lopettanut toimintansa.
Arvailua, mutta jos ei ole pho-keitto, niin voisiko olla Súp Nui Gà?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvailua, mutta jos ei ole pho-keitto, niin voisiko olla Súp Nui Gà?
Luultavasti on Canh chua, hapanimeläkeitto
Vierailija kirjoitti:
Näistä on eri versioita, mutta ... yksi parhaista, mitä olen syönyt, on tehty sellaiseen noin 25-27 cm pitkään sämpylään. Kuori on aika paksu ja rapea ja sisusta pehmeä. Eli mikään tavallinen nahkea baarisämpylä ei käy. Jos ei ole pitkiä rapeita sämpylöitä, niin pätkä rapeakuorista patonkia toimii paremmin.
Täytteenä tietysti sitä porkkana-retikka-pikkelsiä, mikä aina kuuluu näihin sämpylöihin ja lisäksi muutakin, vähän vaikea sanoa kun ei sitä sämpylän sisusta yleensä tule niin tarkkaan tutkineeksi, mutta veikkaisin että aika lähelle hyvää pääsee, jos laittaa täytteeksi vaikka jonkinlaista majoneesi-tonnikalatahnaa, tuoretta kurkkua, salaattia, kevätsipulia, aavistus valkosipulia ja tupsu tuoretta korianteria.
Tonnikalan sijaan myös joku nyhtökanasta tehty tahna, tai miksei nyhtökaura tai -possukin voisi toimia, tai ehkä myös sellaiset jotkut kiinteät ja täysjauhelihaiset lihapullat. Ainoa, mikä ei ole näistä yleensä käytetyistä bahn mi-täytteistä ollut mun suosiossa, on se vietnamilainen makkara, joka on minun makuuni liian makeaa.
Joo, bun cha annos on juhlaruokaa.
Kesäkääryleet on ihana, kevyt ja nopea arkilounas.
Kiitos keittovinkeistä! Kokeilen kumpaakin, nam.