" Persona" -laite ehkaisykeinona - onko kellaan kokemuksia?!
Tama ei nyt ehka varsinaisesti kuulu tanne palstalle, mutta kun tama on ainoa palsta jonka luen aina valilla ja sitapaitsi kasittaakseni aika moni taaperoisen aiti kayttaa ehkaisya...? ;) Itse en uhmakkaan 2.5 vuotiaan aitina halua " suurin surminkaan" tulla raskaaksi viela piiiitkaan aikaan!
Eli. Oliskohan taalla kenellakaan henk.koht kokeusta / tietamysta " Persona" -nimisesta laitteesta ehkaisykeinona? Olemme kayttaneet kondomeja, koska en halua kayttaa hormonivalmisteita ja kierukkaa ei ainakaan viela viime yrittamalla saatu paikalleen (kohtu " taaksepain kallistunut" ).
Kuukautiseni ovat aika saannolliset ja melkeinpa tiedan aina kun " ovuloin" ...Eli kuinka varma tallainen Persona-vehje on? (yhdella nettisivulla sanovat 94%)
Tietaako joku jonkun joka olisi tullut raskaaksi sita kayttaen?! Onko henk.koht kokemuksia? Olisin TODELLA kiitollinen pienistakin tiedonmurusista!
Kiitos jo etukateen!
Kommentit (9)
Persona ehkäisymonitoria ei ole enää saatavilla Suomen markkinoilla. Itsekin olisin sen ehkäisyksi muuten valinnut.
Itse käytin ehkäisyyn laitetta 3-4kk, nyt on aloitettu vauvan yritys, eli käytän laitetta toisin päin, ovulaation metsästämiseen. Minulla epäsäännöllinen kierto 24-32, persona ei viime kierrossa ovulaatiota minulta löytänyt siksi, mutta muutoin on kyllä onnistunut joka kerta. Eli jos sinulla ei noin epäsäännöllinen kierto ole kuin minulla, niin laite toimii varmasti ihan ok.
Viiteliäisyyttä vaaditaan varsinkin alussa, kun ekassa kierrossa menee pissatikkuja 2 paketillista (16 kpl), ja muutenkin pitää muistaa joka aamu tarkistaa mitä monitori kertoo. Ei minusta silti ole liian vaativaa ja ihanaa kun ei tarvinnut mitään hormoneja. Punaisina päivinä on pidättäydyttävä tai käytettävä kondomia tmv. Meillä käytettiin punaisina päivinä patentex-puikkoja.
Epävarmempi laite on selvästi kuin esim. e-pillerit, mutta jos lapsen tulo ei olisi katastrofi niin laite on mielestäni hintansa veroinen. Parina ekana kuukautena laite oppii tuntemaan kehosi, joten voi olla varmempi että käytät silloin kondomia kuitenkin ihan vain varalta, koska persona ei vielä kehoasi tunne.
ja suomesta saa vissii yliopiston apteekista personan tilaamalla ainakin, mutta maksaa hunajaa 170 e se aloituspakkaus. Suosittelen tilaamaan ulkomailta, itse tilasin tuolta:
http://www.academyhealth.com/
hinnaksi tuli alle 100 euroa. Sieltä saa tikkujakin halvalla (n. 13 e paketti, kun suomessa yli 20 e). Nopea toimitus ja maksu onnistuu visalla.
Elikkä netin kautta voi tilata mutta tiedän kyllä ettei ole aina sitäkään kautta saatu tai jotain ongelmaa ollut saannissa. Siis nettimyyntinä vain voi saada ei muiden liikkeiden tilaamana.
...etta asun Englannissa ja taalta laitetta kylla saa (maksaa siina 80 euron hujakoilla). Halusinkin vain tietaa etta onko laitetta " jarkeva" ostaa. Lapsen tulo OLISI katastrofi (aborttia en pystyisi tekemaan), silla elamantilanne ei sita mitenkaan puolla ja raskausaikani oli todella vaikea. Seksihalut vain on vahissa kondomien kayton kanssa ja kierukkaa ei saa laitettua...e-pillereita olen kokeillut (ja syonyt aikanaan yli 10 vuotta) monenlaisia ja ollut hirveat sivuoireet ja masennus, hiustenlahto jne.
Persona vaikuttaisi hyvalta vaihtoehdolta........mutta ne raskaaksitulo-riskit...?
Lisaa kommenntteja?
mutta homma kaatui siihen, että jos sitä käyttää, raskaaksi tuleminen ei saisi olla katastrofi. En missään tapauksessa halunnut enää tulla raskaaksi (2 lasta riittää meille..) joten otin hormonikierukan.
Minulla särähti korvaan tuo, että teille raskaaksi tulo OLISI katastrofi. Kannattaisiko ajatella sterilisaatiota? Tuntuuko liian lopulliselta kuitenkin?
mutta se oli meille ok. Ja osansa oli huolimattomuudellakin. Mies kun käväisi joskus sisällä punaisilla päivilläkin ilman kortsua.
Jos raskaus olisi katastrofi, ei oikein voi harrastaa seksiä!
mutta pakko oli kommentoida, että asuinpa minäkin Briteissä, kun laite tuli markkinoille (tai oliko uusi, en muista...) ja siitä nousi ihan kamala haloo, kun oli aika paljon noita ei-toivottuja raskauksia... :-( Olin Brittilässä nimenomaan äitiyspuolella töissä. En ole varsin hoitoalan ihmisiä, mutta ihan vaan mielipiteenäni sanoisin, että en kyllä itse valitsisi Personaa, jos raskaaksi tulo olisi " katastrofi" ... Ehkäisyvarmuus voi tilastollisesti olla 94%, mutta se toinen luku onkin sitten 6%... Ja kuulostaa kyllä aika lailla monimutkaiselta ja tekniseltä - meinaan vaan, että jos se uusi raskaus muutenkin kummittelee aika kauheana, niin miten tollanen ovulaation vahtiminen mahtaa lisätä ressiä? Noh, ehkä riippuu niin kovin ihmisestä. Harmi, ettei sulle sitten hormonikierukka käy? Siinähän on ihan kamalan pienet ne hormonipitoisuudet, etteivät vastaa mitään pilleriä, ymmärtääkseni. Hormonikierukan ehkäisytehohan on sterilisaation luokkaa. Tuskin haluat sterilisaatiota sentään, kun on kuitenkin vasta yksi lapsi, vaikka vaikeakin, mutta tulipahan vain mieleen jotenkin (vaikkei asia siis mulle kuulukaan), että tyypillistä, miten se ehkäisy on taas naisen kontolla. Hesarissa oli juuri juttua sterilisaatiolukujen romahtamisesta tod.näk. juuri tuon hormonikierukan takia ja siinä jutussa vain ohimennen mainittiin, että tuollaisissa mahdollisesti joskus purkamisen tarvetta kaipaavissa sterilisaatioissa pitäisi aina steriloida mies. Kun se operaatiokin on niille helpompi ja sterilisaation purkaminen paljon yksinkertaisempaa...
Just some food for thought... ;-)
Hyvää syksyä teille sinne vanhaan kotimaahan!
kun näihin sun ehkäisyasioihin aloin oikein paneutua ;o)), että oothan saanut kunon konsultaatioapua asiaan jostain? Family planning cliniciltä esim? Vai sieltäkö Personaa suosittelivat? Meinaan vaan, että jos pääsisit jonkun gynen juttusille, joka ymmärtäis näitä " katastrofiraskaus-asioitakin" , niin josko saisit mitään hyviä neuvoja? Vielä tulivat mieleeni nk. " minipillerit" , jotka siis niitä " aataminaikuisia" , joissa pelkkää progesteronia, ei estrogeenia lainkaan, eli sivuoireet hiukka erilaiset kuin yhdistelmäpilereissä. Mulle niitä muinoin tarjottiin, kun jouduin terveyssyistä jättämään yhdistelmäpillerit kans veks, mutta en itse kyllä halunnut kokeilla. Sittenhän niitä on niitä implantteja, eikö niissäkin ole pelkkää progesteronia...?
Suosittelen tosiaan ehkäisyneuvolassa käyntiä, jos et sitä vielä ole tehnyt. Ne on asiantuntijoita siellä ihan näitä probleemeja varten. Omasta pillereiden syönnistänikin on niin tautisesti aikaa, että markkinoilla on ties mitä uutta, joten on paha neuvoo. Paitsi sen, että sitä Personaa harkitsisin kyllä aika moneen kertaan...
Jakselua!
On ollut käytössä -sekä ehkäisymielessä ensin ja sitten ovulaatiota bongatessa vauvaa yrittäessä! Hyvä kapistus, vaatii jonkinverran viitseliäisyttä ja säännömukaistuutta, mutta sitähän meillä pikkulasten mameilla on...Varmaan suht kallis verrattuna johonkin muuhun menetelmään, mutta ei siihen kenenkään talous kaadu. Sopii jos on säänn. kierto, oppii tietämään ovulaationsa aika tarkkaan!