Tiedättekö esimerkkejä Suomeen muuttaneista korkeakoulutetuista, jotka nyt siivoavat tms?
Tulee joskus mieleen, että mikä joku Suomeen muuttanut siivooja on oikealta ammatiltaan.
Kommentit (39)
Tiedän ihan kotimaisiakin korkeakoulutettuja, jotka tekee ns. paskaduunia. Esim. minä toimin osa-aikaisena henkilökohtaisena avustajana. Muutakaan työtä en ole saanut. Onneksi viihdyn ja tulen toimeen vähällä.
Meidän siivooja oli suuryrityksen kirjanpitäjä kotimaassaan, nyt 20v meillä siivoojana...
Taisi ne Suomeen tulleet Chileläisetkin joutua Närpiön tomaattitarhoille ja Turun telakalle vaikka olivat ties mitä proffia kotimaassaan. Alkaa ne nuorimmatkin tulijat olla 5-kymppisiä.
Kyllä tunnen. Mm. erään aika korkea-arvoisenkin virkamiehen, joka on työskennellyt tiskaajana, samaan aikaan monessa eri ravintolassa ja tekiköhän vielä jotain laivasiivouksia siihen päälle. Teki tosi pitkiä päiviä raskasta fyysistä työtä, ei saanut mitään tukia joten vuokra ym oli pakko maksaa täysin omasta pussista, joten oli tehtävä työtä kuin työtä. Ei tullut kyllä kateeksi sitä seuratessa.
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu, että jostain Ukrainasta tulee tohtori, kun moppaa, mutta Pielavedellä merkonomi katsoo olevansa liian koulutettu siihen hommaan ja makoilee ennemmin loisena.
Eikö joku Leningradista tullut ylilääkäri ollut muutama vuosi sitten Joensuun Kotipitsalla töissä?
Entinen opiskelukaverini siivosi ennen kun sai tutkintoa vastaavan työn. Oli aika nuori ihminen siis peräkylästä HKIin muuttaja. Onhan niitä siivoojia ollut tvssä, siis ulkomaisia joilla muu koulutus.
Mun mielestä siivoaminen on tärkeää julkisissa paikoissa, varsinkin nyt. Ärsyttää enemmän kun joissain kahviloissa tms ei ole erillistä siivoojaa, vaan työntekijoiden vastuulla.
Samaten siivosi laborantti, jolle ei enää riittänyt alan hommia. Kouluttautui yli nelikymppisenä uuteen ammattiin sitten.
Että kyllä moni siivoaa, oli kansalaisuus mikä tahansa. Ei ole huono työ. Yleensä hiljaista saa tehdä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräälle lääkärille TE-toimisto ehdotti siivousta. Tämä oli nauranut ja todennut tekevänsä vain lääkärin töitä. Näinpä TE-toimisto järkkäsi kieliopetusta niin pitkään kuin oli tarvis ja nyt hän työskentelee lääkärinä. Rasismipelko tehoaa TE-toimiston täteihinkin, kunhan osaa ja ymmärtää pitää puolensa.
Aika yksinkertainen lääkäri, jos tarvitsee jonkun byroon järjestämään itselleen kieltenopetusta. Itseohjautuva, motivoitunut älykäs ihminen osaa ihan itse kohentaa kielitaitoaan ilman että täti järkkää.
Sujuvaa kielitaitoa ei hetkessä saavuteta. Siivoojatason kielitaito onnistuu kotoutumiskoulutuksilla.
Eri asia sitten riittääkö sekään ymmärrykseen ->
Edellisessa työpaikassa koulutettiin uutta siivoojaa, ns tulijaa etelästä. Satuin kulkemaan ohi, kun kouluttaja selitti "punaisella (rätillä) WC-istuin, vihreällä..." .
Parin viikon kuluttua heppu täysvaltaisena siivoojana veteli sillä punaisella rätillä tiskipöytää/kaffipistettä 🤮. Joko tyyppi ei ymmärtänyt punaisen ja vihreän eroa tai sitten välinpitämättömyyttään ei vaihtanut.
(käytetäänkö tuollaista "värikoodausta" noissa räteissä vai oliko se ajateltu helpottamaan ymmärrystä?)
Käytetään ihan yleisesti wc:n siivousrätteihin punaista väriä ettei niillä vahingossakaan siivottaisi muita tiloja. Samalla lailla on esim. lattioille eri rätit kuin pöydille, ettei pöpöt leviä.
Vierailija kirjoitti:
Minä siivoan, ensimmäisessä ammatissani laitoshuoltajana tienaan paremmin ja vähemmällä vaivalla kuin toisessa (FM, kulttuuriala).
Minä taas palasin siivoamaan FM tutkinnon jälkeen.
Ulkomaalaisia yliopistokoulutettuja on useita meidänkin siivousfirmassa, suomalaisia vähemmän. Yksi palveluohjaaja oli gradua vaille maisteri. Ammattikorkeakoulutasoisia sitten on useammin suomalaisiakin, tradenomi oli viimeksi.
Siivous ja korkeakoulutus eivät sulje pois toisiaan.
Tuntemani afrikkalainen kävi yliopiston USA:ssa ja oli Data Analyst -ammatissa Afrikassa, mutta täällä Suomessa siivoaa. Itse arvostan siistijän työtä, mutta tämä henkilö kykenisi keskustelujen perusteella paljon haastavampiinkin töihin. Täällä hänen oli tarkoitus opiskella uusi ammatti työn ohessa.
Itä-suomen yliopistolla Kuopion kampuksella siivoaa henkilö joka kotimaassaan on hammaslääkäri.
Myytti elää sitkeästi edelleen. Luin siitä ensi kertaa hesarissa 90-luvulla.
Kyllä minä tiedän ihan suomalaisia korkeasti koulutettuja ihmisiä, jotka siivoaa, on kaupassa töissä ja muissa epätyypillisissä, siis ei korkeakoulutusta vaativissa, töissä. Olen itsekin. Muuten ok, mutta palkka on surkea.
Tiedän yhden naisen joka on lääkäri ja siivoaa. Todella älykäs tyyppi mutta ei edes halua lääkärin töihin kokemiensa sotatraumojen vuoksi.
Kannattaa pitää mielessä, että mikään ei takaa sitä, että sillä jossain vinkuintiassa saadulla tutkinolla osaisi oikeasti tehdä mitään hyödyllistä. Tutkinto voi olla saatu esimerkiksi lahjomalla. Olen testannut useita henkilöitä, jotka ovat kiikutaneet näytille tohtorin papereita, mitä erikoisimmista yliopistoista, mutta sitten alaan liittyvä perustermistökin on ollut vierasta ja käytännössä mitään alaan liittyvääkään ei osattu tehdä. Yksi parhaimpia tapauksia oli tietojenkäsittelyn tohtorin tutkintopaperiä näyttänyt henkilö, joka ei tiennyt, mitä tehdään sift- ja num lock-näppäimillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräälle lääkärille TE-toimisto ehdotti siivousta. Tämä oli nauranut ja todennut tekevänsä vain lääkärin töitä. Näinpä TE-toimisto järkkäsi kieliopetusta niin pitkään kuin oli tarvis ja nyt hän työskentelee lääkärinä. Rasismipelko tehoaa TE-toimiston täteihinkin, kunhan osaa ja ymmärtää pitää puolensa.
Aika yksinkertainen lääkäri, jos tarvitsee jonkun byroon järjestämään itselleen kieltenopetusta. Itseohjautuva, motivoitunut älykäs ihminen osaa ihan itse kohentaa kielitaitoaan ilman että täti järkkää.
Sujuvaa kielitaitoa ei hetkessä saavuteta. Siivoojatason kielitaito onnistuu kotoutumiskoulutuksilla.
Eri asia sitten riittääkö sekään ymmärrykseen ->
Edellisessa työpaikassa koulutettiin uutta siivoojaa, ns tulijaa etelästä. Satuin kulkemaan ohi, kun kouluttaja selitti "punaisella (rätillä) WC-istuin, vihreällä..." .
Kyllä tuollainen värikoodaus oli arkipäivää jo 70-luvulla, kun olin kesätöissä Ruotsissa, siivoojana sairaalassa. Infektiovaarallisen väri oli keltainen. Muita värejä en enää muista.
Parin viikon kuluttua heppu täysvaltaisena siivoojana veteli sillä punaisella rätillä tiskipöytää/kaffipistettä 🤮. Joko tyyppi ei ymmärtänyt punaisen ja vihreän eroa tai sitten välinpitämättömyyttään ei vaihtanut.
(käytetäänkö tuollaista "värikoodausta" noissa räteissä vai oliko se ajateltu helpottamaan ymmärrystä?)
Onko noista korkeakoulutetuista edes siivoamaan, osaako ne oikeasti mitään tehdä missä käsiä tarvitaan?
Tunnen afrikkalaisen jolla oli kotimaastaan ⅞kanditason tutkinto ja joka hankki siihen päälle kotimaisen maisterintutkinnon, ja joka siivosi aika monta vuotta valmistuttuaan. en tiedä siivoaako vielä. Ei löytynyt alan hommia kun ei osannut hyvin Suomea. Meillä oli kyllä parikin amerikkalaista töissä ja ne jutteli kaikille englantia, ei tuntunut olevan ongelma.
Tunnen pari tyyppiä jotka ovat opiskelleet Bagdadin yliopistossa, jotain IT- hommaa. No, ei löydy muuta duunia kuin siivousta ja henkilökohtainen avustaja. Osaavat kyllä Suomen kieltä tosi nopeasti. Nyt puhuvat aika hyvää suomea.
Minulla on puolalainen tuttu, jolla on yliopistotutkinto, mutta tekee töitä siivoojana Helsingissä. En ole tullut kysyneeksi, miltä alalta tutkinto on.