Miksi joku salaa raskautensa loppuun asti?
Ihmetyttää. Mutta en tuomitse.
Toinen raskaus, ensimmäisenkin salasi loppuun asti. Näin tämän kys henkilön kuukausi ennen kuin vauva syntyi (täysi aikaisena) enkä olisi voinut kuvitella hänen olevan raskaana. Löysäkö paita oli päällä, mutta ei mitenkään ihan löysä. Todella pieni maha täytynyt olla.
2vk ennen vauvan syntymää joku oli kysynyt häneltä, onko hän raskaana ja oli kieltänyt olevansa.
Juossut vielä pari päivää ennen kuin vauva syntynyt, on ollu raskaus aikana raejuusto yms kuureilla ja aiko alottaa mahd pian synnytyksen jälkeen taas juoksun ja laihdutuskuurin.
Vaikka alipainoinen jo valmiiksi.
Kommentit (25)
Mitä jos pilaantunut rajuusto on saanut vatsan turpoamaan eikä olenkaan raskaana?
Olenko sanonut että kuuluu? mutta vaikka ei kuulu, saan minä asiaa miettiä ja ihmetellä. Se ei ketään loukkaa jos minä en hänestä ala muille huudella. Anonyyminä kukaan ei teidä kenestä puhun.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:05"]
Olenko sanonut että kuuluu? mutta vaikka ei kuulu, saan minä asiaa miettiä ja ihmetellä. Se ei ketään loukkaa jos minä en hänestä ala muille huudella. Anonyyminä kukaan ei teidä kenestä puhun.
[/quote]
Niinpä. Ihmeellistä nillitystä joiltain. Tää on aihe vapaa -palsta ja täällä voi ihmetellä ja kysellä mitä mieleen tulee, kunhan ei tunnista kestä kyse. Tai ehkä tuo ärisijä tunnisti itsensä...?
Tarvitseeko sinun ap ihmetellä ja ällistellä asiaa, joka ei millään muotoa vaikuta sinun elämään, ei kuulu sinulle tai mitenkään muutenkaan ole lainkaan sinun asia? Saa toki kysyä, mutta taitaa olla oma elämä aika erikoista, kun pitää toisia kytätä noin; mitä päällä, mitä syö ja minkä kokoinen maha, vainoatko sinä, kateellinen kenties??
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:10"]
Tarvitseeko sinun ap ihmetellä ja ällistellä asiaa, joka ei millään muotoa vaikuta sinun elämään, ei kuulu sinulle tai mitenkään muutenkaan ole lainkaan sinun asia? Saa toki kysyä, mutta taitaa olla oma elämä aika erikoista, kun pitää toisia kytätä noin; mitä päällä, mitä syö ja minkä kokoinen maha, vainoatko sinä, kateellinen kenties??
[/quote]
Sä se taidat aika erikoinen olla kun vaahtoat jonkun ihmettelyistä noin tunteella. Ap vain ihmetteli miksi joku salaa raskautensa. Yhtälailla voisi ihmetellä miksi joku salaa työpaikkansa, puolisonsa, kotinsa... Tuo on vain yksi muiden joukossa. Yleensäkin salailu herättää kysymyksiä. Älä tule kitisemään jos ei kiinnosta keskustella aiheesta.
No minustakin kuulostaa kyllä erikoiselta käytökseltä. Toki jotkut ei tykkää että raskaudesta kysellään tai halua muuten puhua asiasta. Onhan se harvinaista kuitenkin.
Outoa kyllä myös toi raejuustokuuri, jos näin on ja äiti tosi laiha. Mut luulis et neuvolassa puututaan jos paino ei nouse tarpeeksi.
Ei ap VAIN ihmetellyt, ruokavalio käytiin läpi, paino tai pikemminkin alipaino, raskaus, mahan koko, jne.... mua huvittaa ap:n kaltaiset ihmiset, jotka ovat sairaalloisen kiinnostuneita tietämään MIKSI joku tekee niin tai näin, MIKSI se syö sitä ja tätä, vaikka asia millään muotoa kuulu heille, eikä vaikuta heidän omaan elämäänsä. Ap ei ole varmaan ajatellut asiaa siltä kantilta, että ehkä hänelle ei vaan haluta kertoa mitään, koska ap on ehkä hiukan omituisen kiinnostunut toisen elämästä. Ystävät tietää yleensä, ja ap ei nyt tässä tapauksessa kuulu (jostain tietystä syystä ;) ) siihen sisäpiiriin, enkä ihmettele yhtään miksi ei kuulu.
Ehkä pelko keskenmenosta. Vaikka tuossa vaiheessa aika turvallisilla vesillä ollaan niin synnytyksessäkin voi sattua kaikenlaista. Joissain kulttuureissa pidetään huonona enteenä mainostaa raskautta.
Tai sitten ei vaan halua jakaa asioitaan kaikille. Ap vaikuttaa aika ilkeämieliseltä, ei ihme jos ei halua hänelle mitään kertoa.
8, neuvolassa puututaan? =) Minulle sanottiin että on IHAN NORMAALIA että paino ei nouse kuin muutaman kilon, vauva sun sisällä kasvaa, ei sun tarvitse itseäsi lihottaa raskauden varjolla. Kaikki kun ei turpoa eikä ahtaa kaksin käsin safkaa sisäänsä. Ihan normaali painon nousu oli neuvolankin mukaan 6kg.
Minä salasin. Työkavereille kerroin viikkoa ennen äitiysloman alkua. Pomolle olin toki kertonut aiemmin. Eivät olleet huomanneet mitään. Ja miksi näin? Ei mitään kummallista syytä. Ei vaan ollut tarvetta kertoa? Hauska pila?
Joku joka ei esim. välitä rauskaushössötyksestä tai uteliaista kysymyksistä. Ja sitä paitsi ihmisten rakenteet ovat erilaisia. Joillakin vauva on lähempänä selkärankaa ja masu jää pieneksi. Kaverilla oli näin. Ja kun käytti vielä löysää paitaa niin raskautta oli vaikea huomata. Kaveri ei mitenkään kuuluttanut raskauttaan. Pari taisi arvata ja silloinkin kun kaveri kieltäytyi alkoholista.
En mäkään kertonut, en ekasta, enkä tokasta. Lähimmät tiesi, ei muut.
voi ihania kommentteja. Minä en häneltä edes raskaudesta ole kysellyt enkä kuullut. Yhteiseltä tutultamme kuulin, että on vauva syntynyt. Ja hän on tämän kys. henkilön hyvä ystävä, mutta ei ollut raskaudesta tiennyt. oli kertonut vain äidilleen, ei muille.
Miksi se ihmisiä niin paljon loukkaa jos tuollaista käytöstä ihmettelee, osuuko liikaa itseen?
Miksi minä olisin ihmiselle katellinen, joka ei ole sen vertaa sinut itsensä kanssa, että voisi edes raskausaikana syödä terveellisesti ja liikkua, mutta ei lasta vaarantaen.
Mietin myös tuota keskenmenon pelkoa, mutta ei oikein ole uskottavin selitys asialle.
Näin on saatu taas monen mieli pahotettua ihmettelemällä asiota. :D
ap
Isän uusi vaimoke salasi. Kertoivat vasta, kun vauva oli syntynyt. Toisenkin lapsen salasivat noin kymmenen vuotta myöhemmin. Ilmaantuivat häihini, vaimoke viimeisillään raskaana. Miksikö salasivat, kenties heitä hävetti.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:01"]
Ihmetyttää. Mutta en tuomitse.
Toinen raskaus, ensimmäisenkin salasi loppuun asti. Näin tämän kys henkilön kuukausi ennen kuin vauva syntyi (täysi aikaisena) enkä olisi voinut kuvitella hänen olevan raskaana. Löysäkö paita oli päällä, mutta ei mitenkään ihan löysä. Todella pieni maha täytynyt olla.
2vk ennen vauvan syntymää joku oli kysynyt häneltä, onko hän raskaana ja oli kieltänyt olevansa.
Juossut vielä pari päivää ennen kuin vauva syntynyt, on ollu raskaus aikana raejuusto yms kuureilla ja aiko alottaa mahd pian synnytyksen jälkeen taas juoksun ja laihdutuskuurin.
Vaikka alipainoinen jo valmiiksi.
[/quote]
Tuo lihavoitu kohta on musta todella omituista. Miksi kieltää raskaus tuossa vaiheessa? Pelkääkö niin paljon ihmisten kommentteja, vai onko raskaus jopa epätoivottu (mikä ihmetyttäisi vielä enemmän koska on jo toinen lapsi). Joidenkin ihmisten yksityisyyden tarve on täysin käsittämätön, kun kieltää selkeät tosiasiat saadakseen olla rauhassa.
Ymmärrän keskenmenon pelon tai muut pelot, jos on ollut vaikeuksia tulla raskaaksi, pysyä raskaana tai synnyttää elävä lapsi. Muissa tapauksissa pidän tällaista käytöstä lähinnä umpimielisenä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 15:18"]8, neuvolassa puututaan? =) Minulle sanottiin että on IHAN NORMAALIA että paino ei nouse kuin muutaman kilon, vauva sun sisällä kasvaa, ei sun tarvitse itseäsi lihottaa raskauden varjolla. Kaikki kun ei turpoa eikä ahtaa kaksin käsin safkaa sisäänsä. Ihan normaali painon nousu oli neuvolankin mukaan 6kg.
[/quote]
Mitä? Kirjoitin kyllä että varmaan neuvolassa puututaan jos ei nouse TARPEEKSI. 6kg on minusta henkilökohtaisen mielipiteen mukaan ihan tarpeeksi. Itellä tuli nousi toisesta vain 4kg. En kuitenkaan syönyt raejuustokuureja vaan normisti. Tässä ketjussa ei kuitenkaan edes puhuttu kiloista vaan ap mietti että ku tyyppi on niin laiha ja syö tyyliin vaan raejuustoa. T.8
Minä en ainakaan kerro työkavereille kuin vähän ennen äitiysloman alkua. Miksi? He ovat työkaveita, eivät kavereita. Asia on henkilökohtainen, eikä kuulu puolituntemattomille ihmisille. Toisekseen en jaksa kuunnella sitä lässytystä ja hösäämistä raskaudesta - varsinkin kun heitä ei varmasti oikeasti kiinnosta. Haluan välttyä imelältä ja "pakolliselta" kyselyltä, jota ihmiset tekevät kohteliaisuuttaan, ei välittääkseen oikeasti.
Toisekseeen vatsan kasvaminen ahdistaa. Lihava olo muutenkin ja minulla on aina ollut kompleksi mahasta, joten mahan kyttääminen inhottaa. Olen ilman kyttäämistäkin tarpeeksi tietoinen mahastani. Nyt olen viikolla 22, onneksi ei ole ongelmia piilottaa mahaa, se on hyvin pieni. Toivottavasti sellaisena pysyisikin. sanomattakin selvää, että en halua korostaa vaatteilla raskauttani.
Eikös ap raejuusto ja lenkkeily ole ihan normaalia? Et kuitenkaan stalkkaa häntä toivottavasti 24h niin et voi tietää mitä hän teki raskausaikana.
Raskauden aktiivinen salailu ei ole ihan tervettä, vallankaan tosiaan tuo että kielletään kun kysytään. On parempi että ihmiset laittavat merkille asioita ja ihmettelevät, tarvittaessa ottavat jonkun kanssa puheeksi tai vaikka odottajan itsensä kanssa. Mahdollinen pieni mielipaha uteliaisuudesta on pienempi paha kuin se että joku ahdistunut jää yksin ahdistuksensa ja raskautensa kanssa.
En tietenkään tarkoita että kaikkien asioihin pitää puuttua, mutta toivoisi ettei ylipäätään niin kielteisesti suhtauduta normaaliin uteliaisuuteen. On esimerkkejä siitäkin, että odottaja salaa asian kaikilta ja asiat menevät aivan umpisolmuun. Silloin sitten voivotellaan että olisipa joku puuttunut.
Kuuluuko sinulle millään muotoa? Raskaus ei ole mikään julkinen asia, jos niin ei haluta sen olevan.