Osamaksu ja velkaongelmat, miten eroon?
Heippa.
Onko täällä ketään muita samassa ongelmassa ja miten ihmeessä tällasesta voi selvitä? Rahaongelmista siis kyse ja eritoten osamaksuista johtuvista rahaongelmista.
Tilanne on siis seuraavanlainen.. Odotamme esikoistamme, lokakuussa on laskettu aika.
Olen itse 20v ja opintoni ovat jääneet kesken nyt raskauden takia ja olen työtön josta syystä en saa työttömyyspäivärahaa tai muutakaan avustusta Kelasta.
Mieheni on 31v työssäkäyvä, hänelle jää verojen jälkeen kuukaudessa käteen 1600e.
Tästä syystä en siis myös saa mitään tukia sosiaalitoimistosta, koska olemme avoliitossa, asumme siis yhdessä ja näin ollen he katsovat mieheni tulot myös minun tuloiksini.
Meillä on myös kaksi koiraa taloudessa.
Itselläni ei ole osamaksuja sillä luottotietoni ovat menneet pari vuotta sitten mutta ongelmana ovat mieheni osamaksut.
Meillä on vuokra 650e/kk, plus vesi kahdelta yht 50e/kk ja sähkölasku non 40e/kk eli yhteensä 790e/kk.
Kun lapsi syntyy niin vesimaksu tulee hänestäkin eli yksi 25e lisää.
Lisäksi miehelläni on pankista autolainaa, luottoa, pikavippiä, pari puhelinta ja tietokoneita osamaksulla yms.. Näihin osamaksuihin menee kuukaudessa 600e.
Meillä on nyt siis jäänyt elämiseen/ruokaan laskujen jälkeen kuukausittain vain noin 250e joka riittää juuri ja juuri ruokaan eli eletään aika kädestä suuhun periaatteella.
Autoa meillä ei ole enää koska siitä hajosi moottori eikä ole varaa sitä korjata (ja autolainaa jäljellä vielä 4300e).. Eipä olisi varaa bensoihinkaan tai autoveroon joten sillä ei niin väliä.
Olemme joutuneet ottamaan lisää lainaa jotta ollaan saatu koirien eläinlääkärimaksuja ja omia lääkäri mm. hammaslääkäri) kuluja maksettua.
Pian alan itse saada minimiäitiyspäivärahaa joka helpottaa hiukan talouden tilannetta mutta lapsi siis on myös syntymässä joten kuluja tulee lisää.
Meidän pitäisi nyttenkin vaunut hankkia jotka joudumme ostamaan, ylläripylläri, osamaksulla, koska ei ole ollut varaa säästää mistään jotta voisi vaunut ostaa kerralla käteisellä.
Mua itseäni huolettaa tämä tilanne mutta miehen mielestä hänellä ei ole paljoa osamaksuja ja hänen perheellisillä kavereillaan on kuulema vielä enemmän lainoja, monenkymmenien tuhansien asuntolainat ja kalliimpia autoja ja he tuleevat kuulema hyvin toimeen.
Miten ihmeessä tästä tilanteesta pääsee pois, suurimmassa osassa lainoista on 3v maksuaikaa ja yhdessä jopa 4v enkä todellakaan jaksa enää 3vuotta kituuttaa näin pienillä tuloilla että koskaan ei pääse edes liikkumaan minnekään koska ei ole varaa kuin juuri ja juuri ruokaan.
Miten saisin miehen tajuamaan tilanteen että hänellä on oikeati paljon lainoja ? Alan vaipua jo epätoivoon tän tilanteen kanssa ja pelottaa kuinka pärjätään kun lapsi syntyy.
Neuvokaa, auttakaa.. :(
Kommentit (35)
Onko tämä provo vai onko näin pällejä ihmisiä oikeasti vielä olemassa?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:29"]Kuulostaa jonkin verran meidän aikaisemmalta tilanteelta. Ei kyllä iihan noin paljon oltu kusessa, mutta velkoja lainoja ulosottoja... nyt kaikki vihdoinkin saatu maksettua lapsen ollessa 2v. Luottotiedot tietysti edelleen pois, mutta +-0 tilanne nyt. Sun kannattaa ap muuttaa omaan asuntoon, minkä sossu maksaa ja saat sitten hiukan käteenkin toimeentulotukea. Eikä sun tietenkään oikeasti tarvitse muuttaa, olla vaan kirjoilla eri kodissa. Sitten ette ole avoliitossa ja sun miehen ei tarvitse elättää sua
[/quote]
Ainakin minun mielestäni tuo on melko törkeää tukien "nyhtämistä".. Kun ollaan avoliitossa, ja varsinkin perheellisiä, niin ollaan "samassa veneessä" ja toinen on hyväksytty velkoineen kaikkineen siihen paattiin. Voihan joskus vielä tulla tilanne jossa mies jää työttömäksi ja ap elättää häntä.
[/quote]
Sitähän se juuri on. Mutta helpoin ratkaisu. Itsekkin varmaan mieluummin tekisit niin, jotta edes joskus pääsisit tilanteesta ulos! Kaikki (varsinkaan 20-vuotias raskaana oleva kouluttamaton nainen) kun eivät töitä saa, vaikka kuin yrittäisi! Itse tein noin, ja mun mielestä se oli parempi ratkaisu kuin se, että mies olisi mun velkojen takia joutunut kärsimään.
[/quote]
ja lisään vielä, että en todellakaan kannata sitä, että noin jatkaa koko ajan. Sen verran vaan että pääsee omille jaloilleen ja velkoja sen verran pois, että pärjää jatkossa
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:29"]Kuulostaa jonkin verran meidän aikaisemmalta tilanteelta. Ei kyllä iihan noin paljon oltu kusessa, mutta velkoja lainoja ulosottoja... nyt kaikki vihdoinkin saatu maksettua lapsen ollessa 2v. Luottotiedot tietysti edelleen pois, mutta +-0 tilanne nyt. Sun kannattaa ap muuttaa omaan asuntoon, minkä sossu maksaa ja saat sitten hiukan käteenkin toimeentulotukea. Eikä sun tietenkään oikeasti tarvitse muuttaa, olla vaan kirjoilla eri kodissa. Sitten ette ole avoliitossa ja sun miehen ei tarvitse elättää sua
[/quote]
Ainakin minun mielestäni tuo on melko törkeää tukien "nyhtämistä".. Kun ollaan avoliitossa, ja varsinkin perheellisiä, niin ollaan "samassa veneessä" ja toinen on hyväksytty velkoineen kaikkineen siihen paattiin. Voihan joskus vielä tulla tilanne jossa mies jää työttömäksi ja ap elättää häntä.
[/quote]
Sitähän se juuri on. Mutta helpoin ratkaisu. Itsekkin varmaan mieluummin tekisit niin, jotta edes joskus pääsisit tilanteesta ulos! Kaikki (varsinkaan 20-vuotias raskaana oleva kouluttamaton nainen) kun eivät töitä saa, vaikka kuin yrittäisi! Itse tein noin, ja mun mielestä se oli parempi ratkaisu kuin se, että mies olisi mun velkojen takia joutunut kärsimään.
[/quote]
Olen ollut täysin samassa tilanteessa. Miksi alkaa lisääntymään miehen kanssa jos tilanne on tuo?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:25"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:29"]Kuulostaa jonkin verran meidän aikaisemmalta tilanteelta. Ei kyllä iihan noin paljon oltu kusessa, mutta velkoja lainoja ulosottoja... nyt kaikki vihdoinkin saatu maksettua lapsen ollessa 2v. Luottotiedot tietysti edelleen pois, mutta +-0 tilanne nyt. Sun kannattaa ap muuttaa omaan asuntoon, minkä sossu maksaa ja saat sitten hiukan käteenkin toimeentulotukea. Eikä sun tietenkään oikeasti tarvitse muuttaa, olla vaan kirjoilla eri kodissa. Sitten ette ole avoliitossa ja sun miehen ei tarvitse elättää sua
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Olen ollut täysin samassa tilanteessa. Miksi alkaa lisääntymään miehen kanssa jos tilanne on tuo?
[/quote]
Korjaan: jos tilanne on tuo, eikä sitä tilannetta kestä. Minä pääsin tilanteesta ulos ihan vain kituuttamalla. Niin siitä velkakierteestä yleensä päästään.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:07"]
OT, vaunut ja monet muutkin vauvan tarvitsemat tarvikkeet voi ostaa käytettyinä, siinä säästää pitkän pennin.
[/quote]
Toki, mutta käytetyt täytyy maksaa käteisellä. Ja sitä näillä kahdella herneaivolla ei ole.
Ohi aiheen, mutta en kerta kaikkiaan ymmärrä AP:n avomiehen kaltasia idiootteja jotka ottavat aina vaan lisää velkaa vanhan velan päälle.
Nuokin osamaksulla ostetut KAKSI puhelinta ovat varmasti olleet kalliita, samoin nuo tietokoneet (huom: monikossa!) eli mies elää koko ajan YLI VAROJENSA.
Homma ei mene niin että puhelin hajoaa --> menee ja ostaa velaksi uuden.
Pitää ensin miettiä MIHIN ON VARAA, ja sen jälkeen mennä ja ostaa tarjouksesta esim. 100€ puhelin sen sijaan että ostaa 300€ puhelimen. Sama juttu tietokoneissa: jos ei ole rakaa ostaa esim. 300€ tablettia niin silloin on ilman.
Itse en koska osta osamaksulla mitään, luottokorttia käytän esim. lomamatkojen ym. ostamiseen(koska turvallisempaa) mutta maksan ne heti pois (ennen kun se lasku edes tulee kotiin).
Kannattaa takoa sen miehen päähän että hän ON KÖYHÄ jolla ei ei ole varaa tuohon elintasoon missä elää, jos ei tuota tajua niin uppoaa aina vaan enemmän tuohon suohon
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 11:29"]
Kaikki kun vaan ei kouluja ehdi 20 ikävuoteen mennessä käydä ja töitä ilman koulutusta ja raskaana ollessa on aika mahdoton saada ja osa tekee lapsia jopa jo 16vuotiaana jolloin kouluja ei ole vielä pystynyt käymään -> LAPSIA EI OLE PAKKO TEHDÄ HETI KUN TÄYTTÄÄ 18V, MYÖHEMMINKIN EHTII. MULLA OLI KOULUT KÄYTYNÄ KUN OLIN 26V JA EKAN LAPSEN SAIN 31V IKÄISENÄ. NYT NIITÄ ON KOLME, KAIKKI KOULUSSA JA ITSE HYVÄPALKKAISESSA DUUNISSA.
Autoa ei pysty myymään pois koska se on rikki kuten kerroin, yritetty on muttei kukaan sellaista osta. MIKSI EI OSTAISI, JOS SIINÄ ON EHJÄ KORI? MIKÄ SIINÄ ON RIKKI, JOKU 200E OSA?
Miehen entinen puhelin hajosi jonka vuoksi osti uuden ja siksi niitä on pari osamaksulla. PUHELIN MAKSAA PARI KYMPPIÄ, JA MITEN IHMEESSÄ SAA PUHELIMEN HAJALLE KUN SE ON VIELÄ MAKSAMATTA? ITSELLÄ OLLUT SAMA PUHELIN NYT 4V.
Koirista ei olla luopumassa koska ne on meidän perheenjäseniä. PERHEENJÄSENIÄ, JOIHIN TEILLÄ EI OLE VARAA, NIIN KUIN EI KYLLÄ SIIHEN LAPSEENKAAN, MUTTA LASTA EI VOI VIEDÄ PIIKILLE KUN RAHA EI ENÄÄ RIITÄ RUOKAAN, VAI OLIKO SE TEIDÄN SUUNNITELMA?
Ja yksityisellä hammaslääkäreillä ei olla kumpikaan käyty, mutta paikkaamiset ja hampaiden irrottamiset on kalliita julkisellakin puolella. JOO, POLIKLINIKKAMAKSUN 25E/KERTA
En siis tullut tänne haukkuja hakemaan vaan lähinnä siis koitan kysyä että onkohan noita lainoja mahdollista jollain tapaa yhdistellä ja jos on niin miten ja miten noistas ylipäätään voisi päästä nopeammin eroon? Miten muut on tehny velkakierteen kanssa vai onko ainoa mahdollisuus jättää ne maksamatta? Ja sillonhan ne menee ulosottoon ja tulee vielä isommat korot joka siis ei ole hyvä vaihtoehto...
Itsehän en töihin pääse kun jään lapsen kanssa kotiin joten en voi niitä alkaa makselemaan pois NO NIINPÄ, AP...
[/quote]
Mullekin saa vinkata, missä saa 25 eurolla hampaat kuntoon.
Osallistukaa arvontoihin, pitäkää blogia, osallistukaa kyselyihin, tienatkaa siten rahaa.
Tuolta vinkkejä: http://helppoarahaa.vuodatus.net/
Jätät ulosottoon ne, mitä et pysty maksamaan. Ne jotka pystyt niin maksat. Niin yksinkertaista. Niin minäkin tein. Ja älkää nyt enää niitä lainoja ottako!!! Kunhan vaan maksatte ruuan ja vuokran ja loput laskuihin. Jossaiin vaiheessa kai nekin loppuu! Itselläni ahdinko kesti n. 3 vuotta ja edelleen ulosotossa jonkin verran (maksan kokoajan pois). Muita velkoja ei enää ole. No me ei kyllä oltukkaan niin idiootteja että oltais pikavipeillä ja kytkypuhelimilla ja kalliilla autolla velkaannuttu. (Autonkin saa alle 1000e toimivan, puhelimenkin n. 20e, ja pikavippejä vaan on tosi idioottimaista ottaa) yllätyitkö vai yllättyikö miehesi siitä, että ne täytyykin maksaa takaisin?
Kyllähän tuo kuulostaa siltä että tuota tilannetta on pohjustettu jo aika kauan ennen kuin on havahduttu että jotain pitäisi varmaan tehdä. 4300 euroa maksettavaa jäljellä autosta jossa on moottori hajalla... Mikähän moisessa rotiskossa on maksanut yli 4300?
Nojoo, jos tähän nyt edes yhden käyttökelpoisen ohjeen yrittää keksiä, niin kyllähän teidän tilanteessa viimeistään lapsen synnyttyä saa asumistukea ja ehkä toimeentulotukeakin. Noissa luotoista on vaan se ongelma, että sossu ei niiden kanssa teitä auta. Jos otatte niitä lisää, sossu laskee ne tuloiksi. Olemassa olevia luottoja sossu ei auta maksamaan, joten vääjäämätön lopputulos taitaa olla että luotot ajautuvat ulosottoon ja te päädytte sinne sossun luukulle.
Ehkä jopa hyvä niin, koska lisää kallista velkaa tekemällä ei tuosta suosta nousta.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:36"]Mullekin saa vinkata, missä saa 25 eurolla hampaat kuntoon.
[/quote]
käy säännöllisesti niin ei tarvitse mitään suurta hammasremppaa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:36"]Mullekin saa vinkata, missä saa 25 eurolla hampaat kuntoon.
[/quote]
[/quote]
Ihanko itse oivalsit.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:43"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:42"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 13:36"]Mullekin saa vinkata, missä saa 25 eurolla hampaat kuntoon.
[/quote]
[/quote]
Ihanko itse oivalsit.
[/quote]
kyllä. Muita ihmisiä kun näkee niin huomaa, että 50%kaan ei ole sitä tainnut oivaltaa
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:36"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:29"]Kuulostaa jonkin verran meidän aikaisemmalta tilanteelta. Ei kyllä iihan noin paljon oltu kusessa, mutta velkoja lainoja ulosottoja... nyt kaikki vihdoinkin saatu maksettua lapsen ollessa 2v. Luottotiedot tietysti edelleen pois, mutta +-0 tilanne nyt. Sun kannattaa ap muuttaa omaan asuntoon, minkä sossu maksaa ja saat sitten hiukan käteenkin toimeentulotukea. Eikä sun tietenkään oikeasti tarvitse muuttaa, olla vaan kirjoilla eri kodissa. Sitten ette ole avoliitossa ja sun miehen ei tarvitse elättää sua
[/quote]
[/quote]