Osamaksu ja velkaongelmat, miten eroon?
Heippa.
Onko täällä ketään muita samassa ongelmassa ja miten ihmeessä tällasesta voi selvitä? Rahaongelmista siis kyse ja eritoten osamaksuista johtuvista rahaongelmista.
Tilanne on siis seuraavanlainen.. Odotamme esikoistamme, lokakuussa on laskettu aika.
Olen itse 20v ja opintoni ovat jääneet kesken nyt raskauden takia ja olen työtön josta syystä en saa työttömyyspäivärahaa tai muutakaan avustusta Kelasta.
Mieheni on 31v työssäkäyvä, hänelle jää verojen jälkeen kuukaudessa käteen 1600e.
Tästä syystä en siis myös saa mitään tukia sosiaalitoimistosta, koska olemme avoliitossa, asumme siis yhdessä ja näin ollen he katsovat mieheni tulot myös minun tuloiksini.
Meillä on myös kaksi koiraa taloudessa.
Itselläni ei ole osamaksuja sillä luottotietoni ovat menneet pari vuotta sitten mutta ongelmana ovat mieheni osamaksut.
Meillä on vuokra 650e/kk, plus vesi kahdelta yht 50e/kk ja sähkölasku non 40e/kk eli yhteensä 790e/kk.
Kun lapsi syntyy niin vesimaksu tulee hänestäkin eli yksi 25e lisää.
Lisäksi miehelläni on pankista autolainaa, luottoa, pikavippiä, pari puhelinta ja tietokoneita osamaksulla yms.. Näihin osamaksuihin menee kuukaudessa 600e.
Meillä on nyt siis jäänyt elämiseen/ruokaan laskujen jälkeen kuukausittain vain noin 250e joka riittää juuri ja juuri ruokaan eli eletään aika kädestä suuhun periaatteella.
Autoa meillä ei ole enää koska siitä hajosi moottori eikä ole varaa sitä korjata (ja autolainaa jäljellä vielä 4300e).. Eipä olisi varaa bensoihinkaan tai autoveroon joten sillä ei niin väliä.
Olemme joutuneet ottamaan lisää lainaa jotta ollaan saatu koirien eläinlääkärimaksuja ja omia lääkäri mm. hammaslääkäri) kuluja maksettua.
Pian alan itse saada minimiäitiyspäivärahaa joka helpottaa hiukan talouden tilannetta mutta lapsi siis on myös syntymässä joten kuluja tulee lisää.
Meidän pitäisi nyttenkin vaunut hankkia jotka joudumme ostamaan, ylläripylläri, osamaksulla, koska ei ole ollut varaa säästää mistään jotta voisi vaunut ostaa kerralla käteisellä.
Mua itseäni huolettaa tämä tilanne mutta miehen mielestä hänellä ei ole paljoa osamaksuja ja hänen perheellisillä kavereillaan on kuulema vielä enemmän lainoja, monenkymmenien tuhansien asuntolainat ja kalliimpia autoja ja he tuleevat kuulema hyvin toimeen.
Miten ihmeessä tästä tilanteesta pääsee pois, suurimmassa osassa lainoista on 3v maksuaikaa ja yhdessä jopa 4v enkä todellakaan jaksa enää 3vuotta kituuttaa näin pienillä tuloilla että koskaan ei pääse edes liikkumaan minnekään koska ei ole varaa kuin juuri ja juuri ruokaan.
Miten saisin miehen tajuamaan tilanteen että hänellä on oikeati paljon lainoja ? Alan vaipua jo epätoivoon tän tilanteen kanssa ja pelottaa kuinka pärjätään kun lapsi syntyy.
Neuvokaa, auttakaa.. :(
Kommentit (35)
OT, vaunut ja monet muutkin vauvan tarvitsemat tarvikkeet voi ostaa käytettyinä, siinä säästää pitkän pennin.
Ja mä luulin että mulla on ongelmia...
Helpottaako jos kerron että alat saamaan omaa rahaa 600 e kuussa?
Sinuna laittaisin luvut paperille ja näyttäisin miehellesi ihan kädestä pitäen mihin teidän rahat menee.
Sanattomaksi vetää.. miten voi ihmisten touhu olla tuollaista? Ei mitään koulutusta, ei mitään duunia, velkaa järjettömästi ja eikun lisää velvotteita väsäämään. Myytte sen auton ja maksatte sen velan pois, hyvällä säkällä saatte koko velan veke. Mihin mies tarvitsee kaksi puhelinta? No ne on nyt ostetty, ja maksettava pois. Koirat pois heti, pahoitteluni, mutta teillä ei ole niihin varaa. Toivottavasti joku maksaa niistä jotain. Kun olet raskaana sulla on oikeus kunnalliseen hammashoitoon, miksi käyt yksityisellä? Ja vauvantarvikeostoksille kierrätyskeskukseen, teillä ei yksinkertaisesti ole enää varaa yhteenkään kulutusluottoon.
Kaikki kun vaan ei kouluja ehdi 20 ikävuoteen mennessä käydä ja töitä ilman koulutusta ja raskaana ollessa on aika mahdoton saada ja osa tekee lapsia jopa jo 16vuotiaana jolloin kouluja ei ole vielä pystynyt käymään
Autoa ei pysty myymään pois koska se on rikki kuten kerroin, yritetty on muttei kukaan sellaista osta. Miehen entinen puhelin hajosi jonka vuoksi osti uuden ja siksi niitä on pari osamaksulla.
Koirista ei olla luopumassa koska ne on meidän perheenjäseniä
Ja yksityisellä hammaslääkäreillä ei olla kumpikaan käyty, mutta paikkaamiset ja hampaiden irrottamiset on kalliita julkisellakin puolella.
En siis tullut tänne haukkuja hakemaan vaan lähinnä siis koitan kysyä että onkohan noita lainoja mahdollista jollain tapaa yhdistellä ja jos on niin miten ja miten noistas ylipäätään voisi päästä nopeammin eroon? Miten muut on tehny velkakierteen kanssa vai onko ainoa mahdollisuus jättää ne maksamatta? Ja sillonhan ne menee ulosottoon ja tulee vielä isommat korot joka siis ei ole hyvä vaihtoehto...
Itsehän en töihin pääse kun jään lapsen kanssa kotiin joten en voi niitä alkaa makselemaan pois
No vähän myöhästä katua. Lapsi tulossa ja olet muuttanu yhteen hänen kanssaa. Nuo asiat tulisi miettiä ennen kuin alkaa perustaa perhettä. Sinä tosin et ole vastuussa hänen lainoistaan niin kauan kun et ole naimisissa ja lainat ei ole sinun nimissä. Sinun on vain muistettava että sulla ei ole oikeutta vaatia häntä muuttamaan elämän tapaansa. Hällä ei ole mitään velvollisuutta tilittää menojaan sinulle, eikä sinulla vaatia tietoja hänen menoistaan. Hän ei ole sinun miehesi hän on sinun miesystäväsi jonka kanssa asutte samassa asunnossa ja teille on tulossa yhteinen lapsi.
Halutessaan hänen ei tarvitse antaa sinulle yhtään rahaa ja hän voi vaatia sinua maksamaan puolet kaikista kuluista. Ja muista että erotessanne sinä olet vastuussa veloista joissa on sinun nimi ja omistat vain ne joista on sinulla kuitti ja olet itse ostanu.
Älä ala leikkiä yhteistaloutta ihmisen kanssa jolle velka on yhdentekevä asia. Muista myös. Vaikka asuisitte yhdessä on sinun saatava elämä siihen malliin, että pärjäät omilla tuloillasi. Sillä vaikka hänen tulot vaikuttaa sosiaalietuuksiin niin hällä ei ole mitään velvollisuutta kustantaa sinun menoja.
Olet laittanu pääsi sellaseen silmukkaan että nyt on aika pysätyä miettimään omaa ja lapsen tulevaisuutta järjen kanssa asuttepa tulevaisuudessa yhdessä tai ette.
Yhdistelkää ne lainat esim. etua-palvelun kautta: http://netinparhaat.blogspot.fi/2015/03/etuafi-kilpailuta-lainasi-ja-saasta.html
Lapsen tarvikkeet ja vaunut ostatte käytettyinä! Siinä säästää tosi paljon. Ja omat vanhat kamat ja vaatteet samaten myyntiin.
Miksi sä olet nyt jo keskeyttänyt opinnot jos lapsi syntyy vasta lokakuussa?
Joo, mut todellakin, myytte sen suton, ettekä ota enäyhään osamaksua. Vauvantarvikkeet ostatte käytettynä, etenkin vaunut!
Yleensä kun auton ostaa velaksi, rahomitusyhtiö vaatii, että siihen on pakko ottaa laaja, myös rikkoontumiset kattava vakuutus. Selvitähän vähän, ikä sen suton ja vakuutuksen todellinen tilanne on, eli maksaisiko vakuutus sen korjaaamisen.
Älä ikinä elä velaksi, turhat menot pois, pidä budjetista kiinni, säästä jos pitää jotain ostaa. Esim ruokaan menee meidän 4 henk. Perheen ruokaan 200€ kuussa. Laita säästöön vaikka 5€ kuussa,mutta kunhan pistät. Ihminen tulee aika pienellä toimeen.
olisit menny amikseen 16-vuotiaana niin ei olis ongelmaa....
lukiolaiset :)...
Mainostanpa sullekkin takuusäätiön sivuilta löytyvää taloussuunnitelma-taulukkoa. Tuolla sain itse näytettyä miehelleni mihin rahaa minkäkin verran OIKEASTI menee ja kuinka paljon (vähän) sitä jää sitten omiin tarpeisiin. Hänelläkin siis osamaksu- ja vippivelkoja.
Kuulostaa jonkin verran meidän aikaisemmalta tilanteelta. Ei kyllä iihan noin paljon oltu kusessa, mutta velkoja lainoja ulosottoja... nyt kaikki vihdoinkin saatu maksettua lapsen ollessa 2v. Luottotiedot tietysti edelleen pois, mutta +-0 tilanne nyt. Sun kannattaa ap muuttaa omaan asuntoon, minkä sossu maksaa ja saat sitten hiukan käteenkin toimeentulotukea. Eikä sun tietenkään oikeasti tarvitse muuttaa, olla vaan kirjoilla eri kodissa. Sitten ette ole avoliitossa ja sun miehen ei tarvitse elättää sua
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:13"]Älä ikinä elä velaksi, turhat menot pois, pidä budjetista kiinni, säästä jos pitää jotain ostaa. Esim ruokaan menee meidän 4 henk. Perheen ruokaan 200€ kuussa. Laita säästöön vaikka 5€ kuussa,mutta kunhan pistät. Ihminen tulee aika pienellä toimeen.
[/quote]
200 eurolla kuukauden ruuat? Pakko kysyä minkä ikäisiä lapsia teillä on, meillä nimittäin sama summa on n. 400-500 euroa :D tosin tähän on laskettu myös hygieniatuotteet, pesuaineet, vessapaperit ym.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:29"]
Kuulostaa jonkin verran meidän aikaisemmalta tilanteelta. Ei kyllä iihan noin paljon oltu kusessa, mutta velkoja lainoja ulosottoja... nyt kaikki vihdoinkin saatu maksettua lapsen ollessa 2v. Luottotiedot tietysti edelleen pois, mutta +-0 tilanne nyt. Sun kannattaa ap muuttaa omaan asuntoon, minkä sossu maksaa ja saat sitten hiukan käteenkin toimeentulotukea. Eikä sun tietenkään oikeasti tarvitse muuttaa, olla vaan kirjoilla eri kodissa. Sitten ette ole avoliitossa ja sun miehen ei tarvitse elättää sua
[/quote]
Neuvot tukihuijariksi? Miksi et neuvo etsimään töitä? Lapsen syntymään on vielä yli puoli vuotta, siinä ehtii tehdä töitä muutaman kuukauden.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:13"]Älä ikinä elä velaksi, turhat menot pois, pidä budjetista kiinni, säästä jos pitää jotain ostaa. Esim ruokaan menee meidän 4 henk. Perheen ruokaan 200€ kuussa. Laita säästöön vaikka 5€ kuussa,mutta kunhan pistät. Ihminen tulee aika pienellä toimeen.
[/quote]
200 eurolla kuukauden ruuat? Pakko kysyä minkä ikäisiä lapsia teillä on, meillä nimittäin sama summa on n. 400-500 euroa :D tosin tähän on laskettu myös hygieniatuotteet, pesuaineet, vessapaperit ym.
[/quote]
2 teiniä. Syövät siis sen mukaan :) Ruoka on terveellistä ja olen 200€ sisällyttänyt myös hygienia-yms.-tarvikkeet. Teen kaiken itse ja hyvin riittää.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:29"]Kuulostaa jonkin verran meidän aikaisemmalta tilanteelta. Ei kyllä iihan noin paljon oltu kusessa, mutta velkoja lainoja ulosottoja... nyt kaikki vihdoinkin saatu maksettua lapsen ollessa 2v. Luottotiedot tietysti edelleen pois, mutta +-0 tilanne nyt. Sun kannattaa ap muuttaa omaan asuntoon, minkä sossu maksaa ja saat sitten hiukan käteenkin toimeentulotukea. Eikä sun tietenkään oikeasti tarvitse muuttaa, olla vaan kirjoilla eri kodissa. Sitten ette ole avoliitossa ja sun miehen ei tarvitse elättää sua
[/quote]
Ainakin minun mielestäni tuo on melko törkeää tukien "nyhtämistä".. Kun ollaan avoliitossa, ja varsinkin perheellisiä, niin ollaan "samassa veneessä" ja toinen on hyväksytty velkoineen kaikkineen siihen paattiin. Voihan joskus vielä tulla tilanne jossa mies jää työttömäksi ja ap elättää häntä.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:31"][quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 12:13"]Älä ikinä elä velaksi, turhat menot pois, pidä budjetista kiinni, säästä jos pitää jotain ostaa. Esim ruokaan menee meidän 4 henk. Perheen ruokaan 200€ kuussa. Laita säästöön vaikka 5€ kuussa,mutta kunhan pistät. Ihminen tulee aika pienellä toimeen.
[/quote]
[/quote]
2 teiniä. Syövät siis sen mukaan :) Ruoka on terveellistä ja olen 200€ sisällyttänyt myös hygienia-yms.-tarvikkeet. Teen kaiken itse ja hyvin riittää.
[/quote]
Huh.. :) meillä kaksi alle kouluikäistä. Meilläkin tehdään itse ruoka, lämmitetään edellisen päivän ruokia ym. mutta silti menee tuplasti tuo mitä teillä :D meillä tosin lapset on kotihoidossa joten jokapäivä tehdään kaksi ateriaa ja muutenkin aamu-, välipalat ym. syödään kotona. Tekeehän sekin jonkin verran lisää..
Voi sua ap reppana. Onko teillä tukiverkkoa ollenkaan? Olet nuori, voisiko vanhempasi auttaa? Tilanteenne ei ole vielä toivoton. Soita heti, viimeistään pääsiäisen jälkeen alueenne sosiaaliohjaajalle. Hänen palvelunsa on maksutonta. Hän tulee kotikäynnille tai sitten sovitte tapaamisen toimistoon tms. Jos et tiedä kenestä puhun niin kerro missä asutte ja mä linkitän sulle oikean numeron.
Hänen kanssaan käytte läpi tilanteenne ja hän osaa ohjata eteenpäin. Kaikki lainat niputetaan yhteen jne. p.s Ulosotto ei itseasiassa ole kalliimpaa vaan jopa halvempaa kuin nykyinen tapanne maksella sinne sun tänne korkeakorkoisia lainoja.
Korjaus siis vuokra, vedet ja sähköt yhteensä 740e/kk..